Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

No.1 G2 Zilver Review

O88088 8 februari 2015, 4.551 views

No.1 G2 Zilver

Een kloon van de Samsung Gear 2. De bouwkwaliteit is prima maar de software laat wat steekjes vallen.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Design
  • Comfort

Minpunten

• Beperkte software
  • Slechts 5 klokken
  • Geluidjes

No.1 G2

De No.1 G2 is een smartwatch van het Chinese merk No.1. Dit bedrijf is min of meer gespecialiseerd in het namaken van andere electronica. Zo is er de No.1 Plus, een kopie van de OnePlus One en de No.1 Mi4, wat een kopie is van de Xiaomi Mi4. Mijn G2 is een kopie van de Samsung Gear 2. "Waarom zou je in vredesnaam een kopie kopen?" hoor ik je zeggen. Nou, allereerst is de prijs veel lager. De G2 is al te krijgen voor ongeveer 70 euro terwijl de Samsung Gear 2 ruim drie keer zo duur is volgens de Pricewatch. Gelukkig kon ik de G2 door een speciale actie kopen voor maar 8,50 bij Tinydeal. Dat was op 14 januari en 3 februari is hij bezorgd, dus hij is in 20 dagen van China naar mijn huis in Nederland gekomen.

De verpakking:
Met daarin een doosje:
En nu een geopend doosje:
En hier de complete inhoud:
Je ziet hier de dock om op te laden, een klein usb kabeltje, een instructieboekje (Engels en Chinees) en het horloge zelf.

Specificaties
  • Rubberen bandje
  • Hartslagmeter
  • Stappenteller
  • IP67 certificering (?)
Dit zijn de specificaties volgens de fabrikant. Op zich niet heel opvallend, het gaat om een klein SoC'je bedoeld voor wearables, met een beetje intern geheugen en een kleiner beetje RAM. Hij schijnt een saffieren glasplaatje te hebben, wat zou betekenen dat het haast niet te bekrassen is. Ook schijnt hij waterdicht te zijn, maar daarover later meer.

Uiterlijk
Als het gaat om iets wat je altijd bij je moet dragen is het uiterlijk natuurlijk belangrijk. De No.1 G2 is een kloon van de Samsung Gear 2, dus het uiterlijk is best oké. De bovenkant is gemaakt uit aluminium, met een matte voorkant en glimmende zijkanten. Ook vind je op de bovenkant de knop om hem aan en uit te zetten, en de camera. De onderkant is van zwart plastic, ook vind je daar de goudkleurige connectors om hem op te laden en de hartslagmeter. Het bandje is gemaakt van rubber, de binnenkant is geribbeld en de buitenkant heeft een fijn patroontje met vierkantjes. Mocht je dat niet mooi vinden dat is het bandje gemakkelijk af te koppelen door simpelweg een pinnetje in te drukken. Je kunt de lengte verstellen door het pinnetje van de sluiting los te halen en het bandje langer of korter te maken. Qua comfort zit het allemaal wel goed. Ik had verwacht dat het een blok aan m'n arm zou zijn maar dat viel dus hartstikke mee. Volgens mijn (onbetrouwbare) meting is het horloge zo'n 11 millimeter dik, dat lijkt misschien veel maar ik verwachtte eigenlijk een dikker apparaat. De behuizing zou een IP67 certificering moeten hebben. Dat betekent dat er helemaal geen stof in kan en dat hij 30 minuten lang 1 meter onder water moet kunnen liggen. Ik heb echter een filmpje gezien waar dat dus niet gelukt is. Het zou een eenmalige fout kunnen zijn maar ik ga het risico niet nemen ;).

Gebruik
Naast Bluetooth 4.0 heb je de MediaTek SmartDevice app nodig. Deze is te vinden in de AppStore en de Google Play Store maar gek genoeg kon de versie uit de Play Store niet goed verbinden. Gelukkig heeft No.1 een QR code meegeleverd om de app zo te downloaden. Na de installatie van deze app lukte het pairen wel. Als dat gelukt is dan zie je op je horloge een blauw-groen Bluetooth logootje. Toen ik m'n horloge voor het eerst aanzette stond de taal op Chinees, oei probleem: ik kan geen Chinees! Dat had blijkbaar te maken met de niet functionerende MediaTek app want na de goede app geďnstalleerd te hebben kwam er een menu met talen in beeld. Met bovengenoemde MediaTek App kun je bepaalde instellingen aanpassen en apps installeren. Het aanbod is vooralsnog erg beperkt; je kunt namelijk kiezen uit een extra klokje en de Yahoo! weer-app.
Opvallend: de MediaTek app geeft niet aan dat er een hartslagmonitor in zit. De twee vermelde chipjes zijn van Bosch en Yamaha.
De beschikbare apps: Yahoo! en een klokje.

Genoeg over de technische aspecten; hoe werkt de smartwatch zelf?!
Niet geheel verrassend lijkt het op een smartphone, door de knop lang ingedrukt te houden zet je hem aan of uit en door de knop kort in te drukken zet je het scherm aan/uit of keer je terug naar de klok. Als je op het knopje drukt maakt de smartwatch een geluidje, dat vind ik zelf behoorlijk vervelend omdat je dan het gebruik dan eerder storend wordt voor anderen. Door vanaf de klok over het scherm te vegen kom je in het menu. Hier kun je allerlei dingen aanklikken zoals een rekenmachine, camera, hartslagmeter en nog veel meer. Het scherm is verrassend responsief en ik kan ook geen lag ontdekken ondanks de lage specificaties. Apparaatjes hebben stroom nodig. Deze smartwatch heeft echter geen eigen usb aansluiting maar een connector voor een dock. De eerste keer dat ik hem wilde opladen ging het niet zo soepel. Het blokje is erg licht dus het verschuift snel, daarnaast vond ik het wel erg onhandig dat je het horloge er bovenop moest leggen. Het bleek dus dat je de oplader aan het horloge kan klikken! Toen viel al mijn problematiek weg, opladen ging vanaf toen heel soepel. De accuduur is wat je zou verwachten; een dag gebruik lukt wel maar veel meer zit er niet in. Opladen is wel snel gedaan, een half uurtje en hij zit weer vol.

Software en functies
Allereerst een lijstje met functies van de smartwatch:
  • Telefoongesprekken voeren, zowel oproepen aannemen als zelf iemand bellen.
  • SMS'en bekijken en standaard reacties terugsturen.
  • Oproepenlijst bekijken
  • Meldingen weergeven
  • Stappenteller
  • Hartslagmeter
  • Camera, foto's en video's.
  • De camera van je telefoon bedienen
  • Rekenmachine
  • Weerapp
  • Geluidsrecorder
  • Stopwatch
  • Zaklamp
  • Muziek van je telefoon afspelen.
  • Slaap monitor.
  • Kalender
  • Find my phone.
Telefoongesprekken voer ik amper, maar wat kleine tests laten zien dat het allemaal werkt zoals het zou moeten. Als je gebeld wordt krijg je een simpel belscherm te zien, een groen bolletje om op te nemen, en een rode om te weigeren/op te hangen. Als je een SMS wil beantwoorden heb je de keuze uit (Engelse) zinnetjes als: "Ik ben bezig", "Bedankt", "Sorry" en een paar smileys. Niet heel uitgebreid dus. Meldingen van je telefoon kun je ook ontvangen op je smartwatch (hier moet je wel eerst toestemming voor geven). De implementatie daarvan vind ik echter belabberd. Als je bijvoorbeeld een Whatsapp bericht krijgt kun je hem lezen, krijg je er nog een dan zie je alleen nog maar "2 berichten". Je kunt dan dus niet zien wie/wat het is, dus dat is niet heel erg praktisch. De camera is een leuke toevoeging, het grootste nadeel vind ik dat instellingen niet bewaard blijven en dat het standaard sluitergeluid nogal hard is (misschien zodat stiekem foto's maken moeilijker is?). Hieronder drie voorbeelden:
De foto van het doosje had ik gemaakt met de standaard instellingen (240*240 pixels) terwijl de foto's van de bloem en het toetsenbord met de hoogst mogelijk resolutie (640*480) zijn genomen. Nu ben ik geen expert op het gebied van fotografie maar ik vind de eerste foto mooier. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit echt niet slecht is voor dit soort apparaten. De Find My Device functie werkt twee kanten op. Dat wil zeggen dat je met je telefoon je smartwatch kan vinden door middel van geluid. Andersom, dus met je smartwatch je telefoon zoeken kan ook. De hartslagmeter is discutabel. Soms werkt het en soms niet, het werkt met licht en bovenop je pols dus de betrouwbaarheid is niet geweldig. De rest van de functies werkt zoals je zou verwachten dus daar ga ik niet verder op in.

Firmware update
M'n horloge werd geleverd met een build van 30-12-2014, de laatste versie is echter van 20-1-2015 dus ik wilde updaten. Op de site van No.1 kun je de software downloaden, in combinatie met een flashprogramma, drivers en Engelse instructies. Het is niet voor watjes want je kunt ook veel fout doen. Het probleem is echter dat ik tot op heden nog geen verbinding heb gekregen waardoor het updaten ook niet is gelukt.

Al met al vind ik het meer een gimmick dan een bruikbaar apparaat. Volgens mij is dit een algemeen probleem met wearables; het is het nét niet. Het ontvangen van meldingen is in potentie erg nuttig, ware het niet dat je meldingen niet altijd kunt lezen. 2 Whatsapp berichten geeft alleen de melding dat er twee berichten zijn en van emails kun je alleen de titel lezen. Dit, in combinatie met het geluidje dat je krijgt als je de knop indrukt zijn voor mij ernstige minpunten.

Met de bouwkwaliteit en het comfort is niks mis. Het voelt allemaal heel solide aan en het rubberen bandje irriteert niet. Als je de goede maat hebt gevonden vergeet je bijna dat je hem om hebt. Dat is in ieder geval goed afgekeken van Samsung. De waterdichtheid durf ik niet te testen want het zou zonde zijn als het onnodig kapot gaat.

Heb jij ook een No.1 G2 Zilver?

Hoe kom ik ook aan zo'n speciale aktie waarbij je hem kan kopen voor 8,50?
Die actie is al voorbij. Het was een eenmalige deal waarbij je heel snel moest zijn om er een zo goedkoop te krijgen.
wanneer komt er weer zon actie? echt jammer dat ik dat gemist had, hoe wist je van die actie eigenlik?
En heb je hem nog? heb interesse.
Het was een eenmalige actie helaas en ik heb hem al verkocht.
Top, mooie review! Bedankt voor de info :)