Specificaties 13,3" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus RO005 Review

GijsB 6 februari 2015, 424 views

Asus RO005

De Asus C300 is een fijne Chromebook met een goed toetsenbord en uitstekende touchpad. Houd echter wel rekening met de lage resolutie van het scherm.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord
  • Mat scherm
  • Touchpad

Minpunten

• Lage schermresolutie

Dit is een korte review over de Asus C300 Chromebook. Ik zal mijn eerste ervaringen beschrijven met Chrome OS en de hardware van de Asus C300. Als referentie materiaal heb ik thuis een 14 inch Thinkpad T61 (resolutie 1680 x 1050). Ik heb de Asus C300MA-EDU editie met 4 GB aan RAM. Deze is vooralsnog alleen te verkrijgen via import uit Amerika.

Chrome OS

Allereerst het besturingssysteem. Op mijn thuis laptop werk ik met een dual-boot van Windows 8 en Linux. In Linux prefereer ik een zo'n minimaal mogelijke desktop omgeving (XFCE of Awesome WM). De eerste keer dat ik de Chromebook gebruikte viel ik bijna van mijn stoel vanwege de opstartsnelheid. Ik had de laptop amper geopend of ik werd al verwelkomd met het inlogscherm. Als je vervolgens bent ingelogd is het werkelijk verbluffend hoe simpel het besturingssysteem is. In 30 minuten heb je werkelijk alle functies al 2 keer uitgeprobeerd en zijn er amper nog geheimen. Ik heb in het verleden ook wel gewerkt met met OS X, maar in gebruikersgemak staat Chrome OS toch echt op eenzame hoogte. Uiteraard moet je je wel bewust zijn van de beperkingen van het OS. Lees anders ook dit artikel wat Chrome OS zo aantrekkelijk maakt https://medium.com/chrome...os-appealing-69de7f41f0b9.

Hardware

Ik zal de hardware opdelen in de voor mij belangrijkste onderdelen. Te benoemen, het toetsenbord, het touchpad, scherm, processor en batterij.

Het toetsenbord

Voor mij is een toetsenbord heel belangrijk. Ter vergelijking heb ik dus het toetsenbord van de Thinkpad T61. Mogelijk is dit één van de beste toetsenborden ooit gemaakt voor een laptop. Uiteraard kan de Asus C300 daar niet aan tippen. Desondanks biedt het toetsenbord van de C300 een redelijke travel en respons. Ik vind het een fijn toetsenbord en na enig tijd typen merk ik het verschil niet meer. Pas als ik terug ga naar de Thinkpad merk ik weer hoe verschrikkelijk goed dat toetsenbord eigenlijk is. Desondanks, een prima toetsenbord in de C300 waar goed mee te leven valt.

Touchpad

De Touchpad van de T61 gebruik ik eigenlijk maar zelden om de simpele reden dat het gewoon een waardeloze touchpad is. De trackingpoint vind ik daarentegen zeer prettig in gebruik. Ik was benieuwd of ik weer zou kunnen wennen aan een touchpad. Maar wat een genot! Ik vind de touchpad heerlijk werken. Het is accuraat en reageert goed op snelle bewegingen. Heel fijn is hoe Chrome OS gebruik maakt van gestures. Na een dag kon ik niet meer zonder. Ik probeerde laatst even kort een Surface Pro 2 met toetsenbord en miste onmiddellijk de gestures van Chrome OS. Kortom, heerlijk werken.

Scherm

Het zwakste punt van deze Chromebook is toch wel duidelijk het scherm. De resolutie is laag met 1366 x 768. Mijn oude Thinkpad met 14 inch scherm heeft al een resolutie van 1680 X 1050 en dat scheelt toch wel aanzienlijk. In eerste instantie is het scherm van de C300 niet heel storend, maar als ik dan mijn oude laptop weer gebruik valt op hoeveel scherper deze is. Ook de kijkhoeken houden niet over, maar daar kan ik me niet heel erg aan storen. Achteraf had ik wel liever voor een Chromebook gekozen met een hogere resolutie. Groot voordeel daarentegen is wel dat het een mat scherm betreft. Ik werk in een omgeving met veel TL-verlichting en dan is een mat scherm echt een uitkomst. Een reflectief scherm zou voor mij geen optie zijn.

Processor en batterij

De processor is een Intel Celeron uit de Broadwall serie. Deze schijnen iets minder te presteren dan de Haswell processors, maar wel een betere batterij duur te hebben. Ik wil niet stil staan bij allerlei benchmarks, maar gewoon praten vanuit de gebruikerservaring. Ik heb even kort ook een HP Chromebook 14 kunnen gebruiken met de oudere Haswell processor. Als je de twee Chromebooks naast elkaar gebruik dan merk je wel enig verschil. In de praktijk ondervind ik echter weinig hinder van de langzamere processor in de C300. Het is zeker geen snelheidsmonster, maar voor mijn gebruik voldoet deze prima. Ik gebruik de Chromebook vooral om documenten te maken in Google Drive en verder voor simpel internet gebruik. Fijn is ook dat de Chromebook geen actieve koeling gebruikt. Dus geen gedraai van een ventilator, maar alles in volledige stilte. Wat een rust!
De batterij dan. Deze is simpelweg geweldig. Naar het schijnt zou de batterij ongeveer 10 uur op 1 lading moeten doen. In de praktijk komt het er bij mij op neer dat ik grofweg 2 dagen op 1 batterij duur kan werken. Ik gebruik de laptop niet continu de hele dag, maar 's avonds staat de laptop vaak wel nog even aan. Ook het opladen gaat behoorlijk rap. In 2 uur is de batterij weer opgeladen.

Overige zaken

Tja, wat valt nog meer op. De oplader is van bijzonder klein formaat. Zo klein dat hij bijna niet te onderscheiden is van mijn telefoon opladers. De bouwkwaliteit is heel aardig. Natuurlijk geen tank als de T61, maar voor 300 euro niet verkeerd. Als laatste het gewicht. Met 1.4 kg til je de Chromebook makkelijk op en is met 1 hand nog prima te bedienen.

Ik vind de Asus C300 een fijne Chromebook met een goed toetsenbord en uitstekende touchpad. De processor voldoet en de lange batterijduur is zeer prettig. De bouwkwaliteit is voldoende. Grootste minpunt is de lage resolutie van het scherm. Al met al voor 300 euro een prachtig apparaat.

Heb jij ook een Asus RO005?