Logitech Harmony Ultimate Hub Review

MrLiquid405 3 februari 2015, laatste update op 9 december 2015, 3.316 views

Logitech Harmony Ultimate Hub

Makkelijk apparaat wanneer je verschillende apparaten in je (woon)kamer hebt staan, die nu nog elk met een eigen afstandsbediening werken. Al mijn remotes liggen nu gewoon in de la. Nu na bijna een jaar gebruik nog steeds erg tevreden, lees de volledige review voor meer informatie.

Pluspunten

• Makkelijke set-up
  • Sterk signaal
  • Compact
  • Philips Hue ondersteuning

Minpunten

• Verbinding App kan 10 tot 15 sec. duren

Configuratie Score: 4
Instellen
Het apparaat heeft een makkelijke set-up en herkent veel 'afstandsbedieningen' vanuit de database. Omdat de bediening via een Applicatie op je smartphone of tablet gaat worden de gegevens gewoon vanuit een online-database binnen gehaald.
Vervolgens kun je vanuit de standaard setting die je uit de database hebt gehaald wel zelf knoppen wijzigen, toevoegen of verwijderen.

Bewerken
Alle informatie (Activiteiten, apparaten) worden allemaal opgeslagen in de Hub. Dit werkt goed omdat de Hub alle instellingen en Activiteiten synchroniseerd, zo maakt het niet uit op welke smartphone of tablet je de App opent.

Kortom: Wanneer er dus meerdere personen de App gebruiken op hun eigen smartphone of tablet hoef je elke wijziging dus slechts 1x te doen.

Gebruik
De App is overzichtelijk, als je de App (opnieuw) start kan de koppeling tussen App en de Hub enkele (10 tot 15) seconden duren. Heb je de App nog in de achtergrond openstaan dan heb je hier dus al geen 'last' meer van. Het gebruik is zo goed dat ik me hier eigenlijk niet eens aan kan storen.

Verlichting
Het bedienen van Hue lampen werkt ook erg goed, de Hue LUX lampen (vanaf heden Hue White) krijgen nu ook het juiste scherm zonder kleur kiezer. De status van de lampen is ook steeds gecontroleerd zodat het geen probleem is wanneer je ook andere Apps voor de verlichting gebruikt zoals de officiële Hue App.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate Hub?

Ik heb de Harmony Hub. Als ik via mijn pc de bluetooth apparaten opzoek dan zie ik een Logitech Bluetooth Keyboard verschijnen (die ik zelf niet in bezit heb) maar als ik probeer te pairen (vanaf de smartphone app) dan lukt dit niet. Enig idee hoe dit kan?
Het (fictieve) Logitech Bluetooth Keyboard is mogelijk toch jouw Harmony Hub in huis. Dit is een functie zodat de Harmony Hub zich presenteerd als 'bluetooth keyboard' naar computers en eventuele andere apparaten die toetsenbord ondersteuning bieden. De eigenlijke bediening van dat toetsenbord vindt plaats in de Harmony App op jouw smartphone of tablet. Je hoeft jouw Smartphone of Tablet dus niet te koppelen met het 'keyboard'. Sterker nog tijdens het uiteindelijke gebruik van de Harmony App hoeft bluetooth niet aan de staan op jouw smartphone.
Mocht dit de 1e setup en lukt niet om de Harmony Hub werkend te krijgen? Dan zou ik adviseren even contact op te nemen met Logitech
Ok, maar vanuit de app is het fictieve toetsenbord niet te gebruiken maar vraagt ie steeds om te pairen (of om te skippen). Ik zal je tip meenemen. thnx
Misschien domme vraag maar stuurt de hub het signaal naar de apparatuur en moet daarvoor altijd de hub voor het apparaat staan (in geval van IR)?

Of zitten er oogjes bij die je tegen bijvoorbeeld je versterker kan plakken indien deze achter een deurtje zit?
Hoi Brutus,

De Hub zelft heeft een vrij sterk IR signaal. Er is 1 IR miniblaster meegeleverd die je dus in een kastje (gesloten deur) kunt plaatsen.

Harmony Hub staat standaard aan, misschien kun je het stroom er af halen (zonder gevolgen) maar dan moet je de Hub ook weer inschakelen voor gebruik, dat is natuurlijk niet de opzet achter het product.
Hey MrLiquid405,

Op de specs bij de logitech site staat dat deze wel degelijk RF toegevoegd.

Onder laatste kop: Uw Harmony Touch upgraden

Ook hier uitgebreide review waarin de RF functie wordt besproken van de ultimate hub:

[Reactie gewijzigd door lv0 op 5 april 2015 14:25]

Hoe wordt je TV aangestuurd? Via een netwerk protocol of via RF/IR?
Ik wil n.l. graag dit apparaat, mits het tv's en ook mijn surround set via het netwerk aan kan sturen, zoals de verschillende apps op mijn telefoon nu doen.
MrLiquid,

Ondersteund de Harmony Ultimate Hub ook "activities"? Zodat je bijvoorbeeld een activity kunt maken "Film kijken" die er vervolgens voor zorgt dat de TV aangezet wordt, op het correct HDMI kanaal gezet wordt, de versterker aangezet en op ded correcte input geschakeld wordt.

Het verschil tussen de "Harmony Hub" en de "Harmony Ultimate Hub" is mij een beetje onduidelijk.

Hoor graag van je!
Fred
Hallo Fred,

Dat is zeker mogelijk, misschien niet uitgebreid onder de aandacht in deze review maar het is zelfs haast de basis van het 'Hub' idee.

Je kunt in een 'Activiteit' meerdere apparaten opnemen. Over het algemeen gebruik ik een 'Activiteit' als ik één van m'n multimedia apparaten wil gebruiken.

Hopelijk geeft dit voldoende antwoord op de vraag.
Hoi Freek,

Op jouw post had ik vrijwel direct een reactie geschreven, maar blijkbaar vergeten te plaatsen.

Het volgende is belangrijk om te weten, de Harmony Hub is verbonden met het WiFi netwerk. Alle communicatie tussen de Harmony App op jouw smartphone of tablet verloopt dus via WiFi (geen bluetooth of IR vereist). De communicatie tussen de Harmony Hub en de multimedia apparaten verloopt via IR en/of Bluetooth.

Bij gaat het om TV, Ziggo mediabox, Mac en Apple TV. Het schakelen hiertussen gaat perfect. Mijn apparaten staan in open kastjes en de Hun ligt onder de bank. Echter is het ook mogelijk om gebruik te maken van de IR extender (meegeleverd) voor plaatsing binnen kastjes.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Tevens is het mogelijk Philips Hue of LIFX lampen (en nog meer SmartHome producten) te koppelen. Zie website Logitech voor compatibiliteitslijst.