NZXT Crafted Series Phantom 410 Zwart Review

kaya.md 3 februari 2015, laatste update op 3 februari 2015, 421 views

NZXT Crafted Series Phantom 410 Zwart

Behuzing is eigenlijk prima, met hier en daar een kanttekening. De prijs is iets minder.

Pluspunten

• vormgeving
  • koeling
  • fans
  • kabelmanagement

Minpunten

• piano lak
  • plastic gevoel
  • deurtje

NZXT, a company built upon gamers' dreams, is dedicated to manufacturing the best gaming hardware for consumers worldwide.

NZXT is een jong Amerikaans bedrijf... (voor de rest staat er niks op de site, op facebook staat dat ze 'founded in 2004' zijn.

Voorgeschiedenis
Ik zit al langer op tweakers met veel plezier; heb eigenlijk nog niet eerder een review gedaan. Eigenlijk is dit een halve review, ik was namelijk al halverwege het project, toen ik foto's aan het nemen was, toen ik dacht 'dit kan ik net zo goed delen op Tweakers'. Zodoende,...sommige fotos zijn illegaal van andere websites gehaald zonder toestemmiing te vragen (grapje, dat doen we dus niet he).
Trouwens de fotos zijn van slechte kwaliteit, dat weet ik and that is all you going to get.

01. Intro

Mijn vorige project was afgelopen en ik wilde beginnen aan een nieuw project. Ik heb een voorkeur voor witte (star wars troopers) kasten en NZXT heeft een hele mooie waar ik mijn oog op heb de NZXT S340 Wit.

Maar via een mede-tweaker kwam ik op deze Phantom uit. Gewoon omdat hij dichtbij woonde en ik geen zin had om te moeten wachten op een bestelling. Dit is een verbeterpunt van mijn persoonlijkheid.

02. Eerste indrukken

Uitpakken hoefde niet was al gedaan door de mede-tweaker. Hij had ook een handige tip, dat je nooit je behuizing moet proberen los te schuiven uit de doos, maar dat je de doos moet opensnijden in een hoekje. Dit omdat sommige bedrijven de dozen dichtnieten; de nietjes aan de binnenkant kunnen in sommige gevallen de behuizing bekrassen.

Is wel een handige tip, ik heb het nog nooit gehad.

Hij is kleiner dan ik gewenst had. Het is een midrange tower. Mijn vorige Aerocool XPredator Evil Black Edition (EN56472) was een verademing om mee te werken vanwege alle ruimte binnen. Maar dat was uiteraard een full tower. Voordeel van midrange is, dat je je oude Huntkey voeding uit de kast kunt toveren omdat je dacht dat het een full tower was, maar was eigenlijk niet zo en omdat de lengte van de kabels dan niet echt uitmaakt.
Dus voortaan moet ik even lezen of een kast midrange of full tower is.

Piano-lak....
Werk met handschoenen en zit er niet teveel aan. Bij het foto's maken moet je of de flitser uitzetten of gaan poetsen. Ik ben geen fan van piano-lak, maar het is wel mooi om te zien.
Ik heb zitten poetsen om mijn vette vingers er van af te halen maar dan zie je weer opgedroogde watervlekken. Dus je moet een goede poetsdoek vinden. Je blijft bezig dus.

De voorkant (front panel) is van plastic en oogt en voelt ook simpel/ goedkoop. De bovenzijde (top panel) is ook van plastic en oogt ook breekbaar en simpel.
Ik heb de panels er dan ook met de grote voorzichtigheid af ehaald, om er voor te zorgen dat ik de bevestigingen niet breek.
Dit zijn in mijn ogen wel enorme minpunten, ik schat NZXT hoog in vanwege de prijs en 1 review die ik over een NZXT had gelezen. Blijkbaar moet ik nog wat meer lezen over behuizingen en merken.

Het karkas
Gemiddeld, niks op aan te merken. De 3.5'inch bays kun je eruit schuiven en zo ontstaat er ook ruimte voor een grotere videokaart dan die ik nu heb de XFX 7950 HD. De 7950 is een lange kaart en ik hoefde de 3.5 inch bays niet te verwijderen.

Het ATX moederbord een Gigabyte MA770T UD3P past net. Er zit mischien een halve centimeter tussen voeding en moederbord en boven is het hetzelfde verhaal. Dus het wordt priegelen met het vastschroeven van het moederbord.
Echter in de pentium 4 tijd was dit standaard.

Zij-panels
Niks speciaals aan, aan de moederbord zijde is het panel gewoon een plat ding. De andere kant is al wat spannender met plexiglas en mesh.
OMG. ik heb nu al een kras in het lak zitten en dat terwijl ik heel voorzichtig was. Ook de zijpanels hebben een glanzende lak, waar ik nu absoluut geen fan van wordt. Ge kunt gewoon het metaal zien nu onder het verf.

03. Specificaties
Hij is 9 kg zwaar. Bij het optillen vond ik hem licht, maar dat is omdat ik dacht dat het een full tower was.

Hoogte 51,6cm
Breedte 21,5cm
Diepte 53,2cm

Ik heb het niet gemeten maar gewoon gespiekt bij de specificaties, even mm omzetten in cm en dan lijkt het alsof ik iets heb gemeten.

Er kunnen 6 x 3.5" Schijven of andere zaken in. Echter sinds dat SSD's betaalbaar zijn heb ik geen interesse meer in HDD's. Ik hoop dan ook dat ze snel met pensioen mogen, zodat er enorm veel ruimte
onstaat in de kast.

Even tussendoor
Mijn frustratie voor harde schijven komt voornamelijk omdat ik ooit een 1 TB harde schijf had van een goed merk en ik had er enorm veel informatie op opgeslagen (een schatkist aan info, werkelijk waar). Na een jaar kreeg ik foutmeldingen (hij moest gefragmenteerd worden, enz. bla bla). Na nog een jaar wilde ik er wat pdf'jes van afhalen, een paar films, en ik kan me niet goed meer herinneren wat er precies gebeurd is, maar in 1 keer was de schijf blanco. Gewoon jaren van bewaren van bits en bytes in 1 seconde weg, foetsie. Bij het terughalen van de bestanden waren vele files 'corrupted'.
Never again!
Dus ik heb besloten om niks meer te bewaren. Alles is toch online, 120 GB SSD is voldoende voor wat ik doe. Weg met dikke schijven, of mag ik dat niet zeggen?

Verder mit den story

Er kunnen nog 3x 5.25 bay's ingebouwd worden die zitten verscholen achter een deurtje dat je aan de rechterkant in het midden kunt indrukken. . Ik heb er niks ingebouwd, ik heb geen brander of fancontroller. De kast heeft zelf een fancontroller die je in 3 standen kunt schuiven.
Tegenwoordig kun je games van het net afhalen. Een audio cd branden kan mijn laptop ook. Dus ik ga er niks in bouwen. Geen extra vriendjes voor de NZXT of de voeding dus.

03.1 Aansluitingen/ knoppen
^ik heb geen zin om alles te hernummeren.

Koptelefoon,
Microfoon,
2x USB 2.0,
2x USB 3.0,
Reset,
Power.

Ik heb net 3 euro geinvesteerd in een e-Sata kabel, dus...dat zit er niet op.
4x USB aan de voorkant vind ik toch wel voldoende/ ruim. En het is ook niet op een lelijke wijze geplaatst maar netjes aan de zijkant weggewerkt.

Ik plaats er zelf meestal 1 usb-stick, en misschien een usb-kabel voor mijn telefoon. En dan houdt het op. Dus aan 2 heb ik voldoende.
Maar waar is de e-Sata aansluiting?!

04. Extra's

Je krijgt er een doosje bij met een boekje, dat ik niet gelezen heb. Heleboel schroeven voor het monteren van de voeding, moederbord en nog meer schroeven waarvan ik niet weet waarvoor je ze krijgt. Dus ik zal vast wel iets fouts hebben gedaan. Maar dat is voor een andere dag.

05.Kabelmanagement,

Dat is een persoonlijke zaak voor een ieder. De een houdt van een rommelige zooi. De ander (zoals ik) niet. Ik probeer het nog een beetje te verfraaien met verlichting dus ik moet het opruimen. De zolder is wel een rotzooi, maar zolang mijn pc maar is gekabelmanaged, komt alles goed.

Veel gleufjes om tie-rips aan vast te maken.

06. Koeling/ geluid
Ik ben geen koel- of geluids-expert dus ik gooi ze even samen onder een kopje.

Koelen: dit moet ik nog even nagaan. In de kast zit een Phenom 2 X4 955 (een oud beestje dat het nog fantastisch doet). En een 7950 HD van XFX. Ik ga nog even kijken hoe warm het daarbinnen kan worden. Echter aan de voorkant kun je 2 fans plaatsen (std krijg je 1) aan de bovenkant zit er 1 met een blauw ledje ( er kan er nog 1 naast geplaatst worden) en achterin zit er 1. Dus 3 in totaal, ik heb er nog 2 in dus totaal 5 koelers. Waarom 5? Ik had ze en ik wilde ze bij hun vriendjes plaatsen.

Geluid: Alle fans heb ik aan de NZXT fancontroller gekoppeld. Als je de NZXT fancontroller op de hoogste stand zet dan hoor je de fans duidelijk en het irriteert na een tijdje. Ik kan het niet meten, maar voor mij is is dit te veel. Zet je hem op de middelste stand dan hoor je hem al stukken minder, alleen dan schijnen de ledjes ook veel minder. Voor een led-expert (dat ben ik wel) is dat 'not done'.
Dus ik doe altijd mij koptelefoon op.

07. Stoffilters

Alleen aan de onderkant waar de voeding lucht zuigt. Je kunt nog een koeler plaatsen aan de binnenkant vr de voeding, maar ik had niet genoeg koelers. Daar zit overigens geen stoffilter.

08. Conclusie

Als je de achterkant van de kast ziet, staat er 'made in China'. Een Amerikaanse kast die gemaakt is in China; toppunt 21e eeuw. Aan de andere kant is mijn voeding een Huntkey dus ze kunnen met elkaar praten.

De kast is mooi om te zien, dus hij scoort wel op esthetisch vlak. Kabelmanagen is dik in orde. Er is genoeg ruimte voor een grote videokaart, veel plek voor schijven en koelers.

Er is tevens genoeg ruimte tussen het moederbord paneel en het zijpaneel; +- 1 cm diepte om alle kabels weg te werken. Bij sommige kasten is hier niet genoeg ruimte en sluit het zij-paneel niet goed. Dat is hier niet het geval en dit is echt een pluspunt.

Wat minder is is piano-lak, maar dat is uiteraard smaak en smaak valt niet over te twisten, ik was te lui om goed onderzoek te doen.
De kast is eigenlijk prima in orde, alleen bij deze nieuwprijs zou ik even nadenken. Dat is eigenlijk ook mijn grootste kritiek. Is het de vraagprijs waard?

09. The End
En uiteraard, "powered by Huntkey".

Heb jij ook een NZXT Crafted Series Phantom 410 Zwart?

Zou je hem nog een keer halen, nu je weet wat voor kast het is?
Ja ik zou hem nog een keer halen, omdat de kast er echt gaaf uit ziet. Zo een model is echt eigenzinnig met spannend vlakken en diagonale lijnen.
Als je niks inbouwt zoals een dvdbrander, heb je ook geen gezeur met de voordeur/fronklepje.