Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LB650V Zilver Review

donsteve 3 februari 2015, 508 views

LG 42LB650V Zilver

Deze TV van LG is een uitstekende keuze in haar prijsklasse en heeft nog eens een fraai uiterlijk door het dunne scherm met metalen omlijsting.

Pluspunten

• Uitstekende kleuren
  • Scherp beeld
  • Uitstekende 3D weergave
  • Fraaie vormgeving

Minpunten

• Geen volledige handleiding
  • Afstandsbediening mist uiterlijk van de TV

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Het kiezen van een nieuwe TV is niet makkelijk tegenwoordig. Ik heb eerst getwijfeld tussen een Plasma en een LED TV. Een Plasma geeft beelden net wat vloeiende weer dan een LED TV. Helaas wordt het aanbod minder en minder. Ook zijn ze zwaarder en verbruiken ze meer stroom. Dus toch maar een LED TV.

Vervolgens getwijfeld tussen Samsung en LG. Naar mijn mening worden de kleuren op het scherm bij Samsung teveel benadrukt. En doordat Samsung dit teveel overdrijft, komen de kleuren daarom niet natuurgetrouw over. In het echte leven zien kleuren er immers niet zo uit. Dit geldt ook voor de zwartweergave dat volgens sommigen altijd pikzwart moet zijn. Maar hoe vaak komt het voor dat het ergens 100% pikzwart is?

Dus uiteindelijk voor een LG gekozen. De beeldinstellingen van de LG 42LB650V zijn namelijk helemaal op maat in te stellen. Vanaf fabriek zijn de standaard instellingen nog niet optimaal. Je moet hier dan voor de zogenaamd Expert modus kiezen. Zaken zoals witbalans, diepte van wit en zwart, afzonderlijke kleuren en nog veel meer zijn handmatig in te stellen. Als je dit doet, dan krijg je een perfect beeld! Dit is nog eens afzonderlijk in te stellen voor TV ontvangst, DVD weergave, spelcomputer etc.

Ik heb niets gemerkt van trage software waar sommigen het over hebben. Mogelijk is dit verbeterd in de nieuwere modellen die uit de fabriek rollen van de 42LB650V serie. Of komt dit doordat ik alle updates heb uitgevoerd en een snelle internetverbinding?

Het geluid van de TV zelf is voldoende. Maar het geluid wordt pas echt goed als je het aansluit op jouw Hifi systeem. Let er wel op dat je een versterker hebt met een optische (digitale) aansluiting. Ook kan je een speciale HDMI kabel met ARC aansluiten op jouw versterker of home cinema systeem.

Nog wat bijzonderheden. Veel fabrikanten (ook LG) adverteren met getallen zoals 500hz en 1000hz beeldverversing. Maar in de praktijk zie je hier niets van op het scherm. Dus hecht daar niet teveel waarde aan. Originele beelden worden namelijk opgenomen op basis van 50hz of 60hz. Een TV van 100hz is daarom al uitstekend. Voor de techneuten onder ons. Deze LG heeft een full LED scherm met IPS techniek. De meerwaarde hiervan zie je dus terug wanneer je TV kijkt op dit scherm van LG. Enige minpunt zoals eerder gemeld, is dat de weergave soms iets minder vloeiend is dan bij een plasma TV. Bij het kijken van een DVD valt dit trouwens nauwelijks op. Misschien hangt het ook wel af van de tv-zender? De afstandsbediening is wat minder fraai, maar ik gebruik toch een universele afstandsbediening voor alles. En er zit standaard geen volledige handleiding in de doos. Deze moet je helaas via het internet downloaden.

Kortom, een uitstekende keuze in deze prijsklasse en fraai uiterlijk door het dunne scherm met metalen omlijsting.

Heb jij ook een LG 42LB650V Zilver?