Specificaties 1,5TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Green WD15EADS, 1,5TB Review

Tortelli 28 maart 2009, laatste update op 28 maart 2009, 5.114 views

WD Green WD15EADS, 1,5TB

Pluspunten

• Grootte
  • Betrouwbaarheid (wd in het algemeen)
  • Geruisloos
  • Blijft netjes koel

Minpunten

• Prijs is momenteel nog vrij hoog inverhouding met een 1Tb hdd.
  • Schijf is wat trager als de 7200rpm hdd's

Algemeen:
Ik heb sinds gister 2 Western Digital Caviar Green 1.5Tb's in mijn pc zitten. Was al langer opzoek naar 1 of 2 1,5tb hdd's maar door alle problemen met de Seagates heb ik even gewacht tot een ander merk met deze schijven op de markt kwam.

De Green modellen van WD draaien 5400rpm en zijn daarom minder geschikt als OS schijf, al zijn ze opzich een stuk sneller als b.v. mijn oude 500Gb WD Caviar, of 500Gb Samsung T166 maar leggen het natuurlijk af tegen de nieuwe 1Tb modellen van o.a. Samsung en Western Digital (de Black schijf).
Ik gebruik ze zelf puur als opslag schijven en daarvoor zijn deze Green modellen ook echt bedoelt volgens mij.

Prestaties:
Nadat ik de schijven binnengekregen heb, heb ik ze in mijn oude AMD pc gestopt om alle data eerst over te zetten en zeker te weten dat ze het goed deden (als er iets mis is lopen de schijven meestal de eerste x aantal uren kapot....).
Op deze pc heb ik ook de onderstaande benchmarks gedraait:
HDtune
avg Read: 82.3Mb/s
Acces time: 15.3ms
HDTach
avg Read: 87.1Mb/s
Acces time: 16.4ms
ATTO: zie bijlage

Een file copy van 1.5tb schijf 1 naar 1.5Tb schijf 2 gaat volgens vista met 95Mb/s. Beide schijven staan momenteel ongeveer halfvol.

Featureset
De schijven zaten in een dichte plastic verpakking met zo'n "vochtvreter" erin, eenvoudig maar meer heb ik ook niet nodig. Alternate had de schijven overigens perfect verpakt!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Zoals ik al aangaf heb ik de schijven pas 1 dag, heb op beide schijven ongeveer 700gb aan data gezet wat probleemloos verliep (deels over Gbit lan, deels koppieren vanaf een andere hdd). De tijd zal het leren hoe betrouwbaar ze zijn....

Ondersteuning door fabrikant
Geen ervaring mee

Geluidsproductie
Ik hoor niets van de schijven! De 2 1.5Tb's vervangen een 4 tal 250Gb maxtors die zich zo af en toe goed lieten horen, dat is nu helemaal verdwenen!.

Warmteproductie
In mijn CoolerMaster Stacker blijven ze netjes rond de 30-32 graden, net als alle andere schijven in mijn systeem.

De prijs waarvoor ik ze gekocht heb is 145 per stuk, wat vrij hoog is inverhouding met de 1.5Tb Seagate. Voor dit geld had een stuk ik goedkoper 3*1Tb hdd's kunnen halen maargoed dan had ik een extra sata controller nodig gehad met al het gezeur van dien. Vandaar dat ik voor deze schijven gekozen heb.

Ben je opzoek naar een (waarschijnlijk) betrouwbare 1.5Tb schijf voor opslag van je data, of bijvoorbeeld voor in je mediacentre dan kan ik deze schijf van Western Digital absoluut aanraden. Mocht je de opslagruimte niet perse nodig hebben is het misschien slimmer even af te wachten tot de prijs iets gezakt is.

• Intel Core I7 920 2.66 GHz @ 3,34Ghz
  • Asus P6T Deluxe
  • Corsair TR3X6G1333C9 6 GB, PC3-10666
  • 1Tb WD Black (os), 500Gb Samsung T166, 500Gb WD Caviar
  • Shappire ATI HD4870
  • Windows Vista Ultimate x64
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een WD Green WD15EADS, 1,5TB?

Ik heb er een en draai mijn OS er op op dit moment. Mijn indruk is inderdaad dat het sneller kan, maar ach.. .snelheid is morgen alweer langzaam. En deze green 5400 rpm scshijf is gewoon snel. Hij doet niet onder voor standaard 7200 rpms Het is snel zat voor nu. En dat nu is totdat ik mijn twee Sata600 SSD's binnenkrijg.. :-)

[Reactie gewijzigd door Emos op 27 januari 2010 15:34]

"Dit zijn mijn eerste indrukken van de gloedje nieuwe Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB schijf die ik een paar uur geleden binnegekregen heb."

Welke indrukken precies?

Ps. het is grootte

[Reactie gewijzigd door bas-r op 27 maart 2009 18:37]

Is het gemeten in RAID opstelling (omdat je 2 stuks laten zien)?
Nee gewoon een enkele schijf gemeten. Schijven staan nu ook al deels vol dus ik heb weinig zin er een raid opstelling van te gaan maken, puur voor testdoeleinden.

Ik zet de hdd's zo in mijn eigen pc en zal de benchmarks dan opnieuw draaien. Kijken of de intel chipset sneller is als de oude nforce 4 chipset in mijn oude pc :) .
niet dat het erg veel uitmaakt voor deze schijven (daarvoor heb je ze niet gekocht waarschijnlijk), maar de prestaties zijn eigenlijk toch gewoon belabbert?
Prestaties vallen inderdaad tegen, ze zijn gewoon hetzelfde als de 1tb green schijf van WD. Sneller als wat oudere 500gb hdd's maar een stuk trager als b.v. een nieuwe 1Tb Samsung F1.

Schijf draait ook maar 5400rpm ;).
ook nog een heel stuk trager dan een 320gb f1 van samsung. ik kan een boel hardeschijven opnoemen die sneller zijn.....
Die 320Gb hdd is een recente schijf met 330gb platter en draait op 7200rpm. Is infeiten gewoon 1/3e Samsung F1 met precies dezelfde prestaties...
Zijn deze prestaties hinderlijk als de schijf als externe opslag (via eSATA) gebruikt wordt? Dan is 82 MB/S namelijk lang niet slecht :)
Precies ik snap de negatieve reacties niet, deze schijf is niet gemaakt om een snelheids monster te zijn. Waarom zou hij nou toch 'Green' in zijn naam hebben... hmm misschien energie besparing.. Hoe kunnen we dat bereiken.. hmm laten we de rpm omlaag doen..

Voor wat ze moeten doen zijn ze natuurlijk ideaal, veel data opslag, weinig energie verbruik en weinig warmte.. Dat laatste is ook voordelig wat betreft energie verbruik.. een zuinige bloedje hete schijf zou immers gekoeld moeten worden met een paar brute fans, die op hun beurt weer wat wattjes verstoken..

Als de prijs een beetje zakt ga ik mijn bestelling plaatsen voor de NAS :)
Foutjes aangepast.

Had nogal haast met het plaatsen van de revieuw, snel even voor het eten gedaan ;).