Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Wit Review

Opinion 1 februari 2015, 1.692 views

Sonos Play:1 Wit

Het Sonos systeem bestaat uit een of meer draadloze luidsprekers die via een app aangestuurd kunnen worden. De grootste pret begint als je meerdere luidsprekers aansluit, wat al snel verslavend blijkt te zijn.

Pluspunten

• Kinderlijk eenvoudig in gebruik;
  • Makkelijk uit te breiden;
  • Multi-room werkt goed en is prettig in de praktijk;
  • Prijs-kwaliteit verhouding is erg goed;
  • Flexibel: amper kabels meer;
  • PLAY:1 luidspreker is vochtbestendig;
  • Uiterlijk (subjectief).

Minpunten

• Niet goed te combineren met andere systemen;
  • Aantal Sonos-favorieten is beperkt tot 25 albums;
  • Geen aanbod van echte 'hifi' vervangers.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
NB: ik heb een integrale review van het Sonos systeem geschreven. Op Tweakers wordt echter een strakke scheiding per product gemaakt. In dit geval lijkt mij dat niet praktisch en ik wil jullie de review niet onthouden, dus vergeef mij dat ik een gecombineerde review bij dit specifieke product publiceer :).

Inhoudsopgave
Uiterlijk
Installatie en bediening
Geluidskwaliteit

In deze review richt ik mij vooral op het Sonos als (eco)systeem, wat in mijn geval bestaat uit twee Sonos PLAY:1 luidsprekers en een Sonos PLAY:3 luidspreker.

Sonos heeft de afgelopen jaren een gigantische groei doorgemaakt en is inmiddels een van de grotere spelers als het gaat om draadloze luidsprekers. Sonos verkoopt niet alleen luidsprekers en audioapparatuur, maar een heel ecosysteem voor je audioapparatuur en muziek. Het idee van het Sonos systeem is namelijk dat je audioapparatuur en gehele muziekcollectie via één interface draadloos beschikbaar is en vanuit daar naadloos aan te sturen. Als je luidsprekers in verschillende kamers hebt is het mogelijk om deze per kamer te besturen. Ook is het mogelijk om luidsprekers te bundelen in een groep en deze tegelijk (of afzonderlijk) te besturen.

Het is belangrijk om je te beseffen dat je gebonden raakt aan het ecosysteem. Het is namelijk niet mogelijk om verschillende ecosystemen met elkaar te combineren. Dan zou je per systeem een aparte app moeten benaderen voor de besturing en mis je andere handigheden.

Als als je erg gehecht bent aan je eigen luidsprekers en/of versterker, biedt Sonos wel de optie om ze op het systeem aan te sluiten met behulp van de Sonos Connect of de Connect:AMP. Ik beschik niet over deze onderdelen, maar als je het hebt over Sonos als ecosysteem kunnen deze onderdelen niet ongenoemd blijven. Hoewel ik niet kan oordelen over de prijs-kwaliteit verhouding, lijken ze relatief duur (¤ 330, respectievelijk ¤ 475) aangezien de Sonos luidsprekers beschikken over een geïntegreerde receiver en versterker en voor minder geld te koop zijn.

Uiterlijk
Luidsprekers staan over het algemeen op een prominente plek in de woonkamer, je wilt het geluid namelijk van voren op je gericht hebben en het liefst beluisteren vanuit een comfortabele plek. Naast de televisie is dan ook een voor de hand liggende plek en dan is het wel zo prettig als luidsprekers een aangenaam uiterlijk hebben. Ook grootte is iets om rekening mee te houden.

Uiterlijk PLAY:1
Laat ik beginnen met de Sonos PLAY:1, de kleinste en goedkoopste ( ¤ 160) luidspreker van de Sonos familie:
De luidspreker is in principe vierkant, maar met hele afgeronde hoeken. Boven en onderaan is wit kunststof gebruikt en om het middelste gedeelte heen zit een soort gaas van metaal. Onder hele specifieke licht omstandigheden kan je zien dat er één mid-woofer in zit en één tweeter.

De zijkant van de PLAY:1. (klik op de foto om op hogere resolutie te bekijken).

Een 50-cent muntstuk om perspectief te bieden. Het luidsprekertje is behoorlijk klein! Met 1 hand kan je hem prima vastpakken. Tevens zie je hier de play/pause knop, een status LED en volume omhoog / omlaag knoppen.

Hier zie je de luidspreker vanuit een schuine hoek. De afwerking is hartstikke netjes, ziet er mooi en chic uit en voelt degelijk. Overigens is de PLAY:1 luidspreker vochtbestendig, dus je kan hem ook in de badkamer plaatsen.

Het kleine luidsprekertje weegt ongeveer 190 gram en dat is een stuk meer dan je in eerste instantie zou denken.

Aan de achterkant is een ethernet aansluiting die met name bedoeld is voor de eerste keer aansluiten en een mounting hole zodat je de luidspreker eventueel ergens kunt ophangen.

Aan de onderkant is een uitsparing voor de stroomkabel, zodat deze netjes is weggewerkt.

De luidspreker past goed bij het interieur en is zeker niet te groot. Esthetisch gezien scoort dit luidsprekertje hoge ogen.

Uiterlijk PLAY:3
De PLAY:3 is een iets grotere luidspreker en een stap hoger dan de PLAY:1, waarmee de prijs op ¤ 240 uitkomt. Voor de uiterlijke vergelijking is dit een zwarte variant.

Ook deze luidspreker is afgewerkt met een metalen mesh bij de luidspreker en kunststof aan de boven- en onderkant. Het verschil is dat bij deze luidspreker het metaal niet helemaal rondom zit.

Aan de achterkant zit een ethernet aansluiting, een schroefdraad om de luidspreker ergens aan te bevestigen en de stroomkabel.
Volgens Sonos hoeft er weinig ruimte om de luidspreker heen vrij gehouden te worden. Wel wordt aangeraden om minimaal 2,5cm aan de achterkant vrij te houden.

In het ontwerp van de luidspreker is gekozen voor een horizontale oriëntatie, maar als je wilt kan je hem ook op zijn kant zetten, hiervoor zijn ook rubberen nopjes bevestigd aan de linker zijde. Er zitten overigens geen nopjes aan de rechter zijde van de luidspreker.

Het werkt goed, maar persoonlijk vind ik het jammer dat het logo niet helemaal mooi uit komt.

Als je gebruik maakt van een EQ wordt deze automatisch aangepast aan de oriëntatie om het geluid zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen.

De PLAY:3 luidspreker is niet heel veel groter dan de PLAY:1 en kan makkelijk weggewerkt worden in bijvoorbeeld je televisiekast:
Hoewel ik de witte uitvoering beter bij dit specifieke interieur vind passen, is de zwarte variant lekker onopvallend. Hierbij moet ik wel opmerken dat in deze opstelling de loze ruimte achter de luidspreker als een soort klankkast gaat werken en daarmee geen ideaal geluid geeft.

Installatie en bediening
Als je verwacht een product (vrijwel) dagelijks te gebruiken, is het gigantisch belangrijk dat het product logisch werkt en eenvoudig in gebruik is.

De Sonos app is beschikbaar voor Android en iOS, maar niet voor Windows Phone en dat is eigenlijk niet te verdedigen. Zoals zal blijken is de app namelijk essentieel voor de gebruikerservaring met het Sonos systeem.

Installatie
De allereerste keer dat je een Sonos luidspreker wilt aansluiten, zal je deze met het bijgeleverde ethernet kabeltje aan je router moeten verbinden. Als je vervolgens de luidspreker van stroom voorziet zal hij een hartig woordje met je router wisselen.

Vervolgens installeer je de Sonos app en laat je de app zoeken naar de aangesloten luidspreker. Zodra dit is gelukt, kan je de luidspreker loskoppelen en naar zijn bestemming verhuizen. Vanaf dat moment heb je alleen nog maar een aansluiting voor de stroom nodig. Kinderlijk eenvoudig toch?

Als je nog een luidspreker wilt toevoegen is dat nóg eenvoudiger. Deze kan je direct op de beoogde bestemming neerzetten, stroom erop en als je vervolgens via de app aangeeft dat je een luidspreker wilt toevoegen zal deze automatisch gevonden en toegevoegd worden. Er kunnen totaal maximaal 32 luidsprekers aan het systeem gekoppeld worden.

Vervolgens kan je de luidspreker een naam geven, waarbij het voor de hand liggend is om een naam te kiezen die herkenbaar is, bijvoorbeeld de plek waar hij staat.

Wel belangrijk is om je van tevoren te beseffen dat de Sonos luidsprekers draadloos communiceren en daarmee de afstand tot je router beperkt zal zijn. In mijn jaren ’30 woning met houten vloeren heb ik hier totaal geen hinder van ondervonden, maar gewapend beton is natuurlijk andere koek. Sonos biedt hier overigens wel een oplossing voor, namelijk de Sonos Bridge of de Sonos Boost.

Bediening
Als het systeem eenmaal is aangesloten is het tijd om te ontdekken hoe de bediening werkt. Wederom grijpen we hiervoor naar de Sonos app, in dit geval de Android variant.
Dit is hoe de startpagina van de Sonos app eruit ziet. Het is een overzichtelijk lijstje waarbij alle hoofd-functies op één venster zichtbaar zijn.

Zoals te zien zijn er diverse muziekdiensten geïntegreerd in de Sonos app. Als je die diensten wilt gebruiken zal je veelal over een account moeten beschikken, wat vaak gepaard gaat met een abonnement. Zelf heb ik een Spotify abonnement dat met ¤ 10 per maand niet goedkoop is, maar wel een gigantische muziek collectie aanbiedt.

Het is ook mogelijk om muziek van een lokale bron te streamen, bijvoorbeeld vanaf het apparaat waarmee je de app bedient of via een NAS.

Bij het selecteren van muziek is het mogelijk om te zoeken op artiesten, albums, genres, tracks, afspeellijsten en podcasts.

Als je muziek afspeelt via de Sonos app met Android, komt de album cover en track informatie op je vergrendelscherm te staan. Als je dan gebruik maakt van de volumetoetsen bedien je echter het systeemvolume en niet die van de Sonos luidspreker(s). Ook vanuit het notificatiecentrum kan je een aantal acties verrichten.

(klik voor groter plaatje)

Het werken met groepen werkt erg prettig en ook individuele aansturing werkt net zo eenvoudig en logisch.

Het is ook mogelijk om verschillende groepen tegelijkertijd verschillende nummers af te laten spelen.

Het systeem werkt dus erg eenvoudig als je deze uit de doos haalt. Maar voor de liefhebber zijn er ook voldoende instellingsmogelijkheden om naar te kijken. Zo is het mogelijk om de status LED’s van de luidsprekers in of uit te schakelen.

Wel vreemd vind ik dat loudness (onder equaliser instellingen) bij de door mij geteste luidsprekers standaard aan stonden, wat het geluidsbeeld niet ten goede komt. In eerste oogopslag is het geluid daardoor wel indrukwekkender, maar niet beter.
Verder stond de audiocompressie op automatisch, terwijl ik geen problemen heb ondervonden toen ik dit wijzigde naar ongecomprimeerd.

Nog wat foto’s van de instellingsmogelijkheden:
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Screenshot_2015-01-25-20-12-00-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Screenshot_2015-01-25-20-12-06-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Instellingen-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Geavanceerde-instellingen-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Screenshot_2015-01-25-20-12-48-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Screenshot_2015-01-25-20-13-11-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2015/01/Screenshot_2015-01-25-20-13-18-150x150.png

Geluidskwaliteit
Niet geheel onbelangrijk is de geluidskwaliteit van de luidsprekers. Vergelijkingen maken is redelijk lastig, omdat je niet alleen luidsprekers koopt, maar ook ingebouwde versterkers en elektronica voor de draadloze communicatie. Per saldo betaal je voor een totaalpakket tussen de ¤ 160 en ¤ 240 per luidspreker (de PLAY:5 is zelfs ¤ 320 per luidspreker) en daar mag je bepaalde verwachtingen van hebben.

Aangezien het beoordelen van geluidskwaliteit subjectief is, zal ik een paar zinnen aan achtergrondinformatie besteden. Mijn persoonlijke doelstelling is om te genieten van de muziek. Hierbij is het belangrijk dat een luidspreker geen nare eigenschappen heeft (geen hoog dat schel is of laag dat volledig ontbreekt bijvoorbeeld). Ik ben ook gewend om naar goede hoofdtelefoons te luisteren en kan de subtiliteiten van goede audiokwaliteit zeer waarderen. Voor mijn gevoel zit ik dan ook tussen 2 doelgroepen in: het brede publiek en de kritische audiofielen.

Toen ik voor het eerst naar de PLAY:1 luisterde was ik positief verrast door de geluidskwaliteit, vooral als je stilstaat bij de geringe afmetingen. Mijn verwachting was dat lage tonen amper aanwezig zouden zijn, maar daar had ik mij in vergist. Wel is de PLAY:1 echt het instapmodel, waarbij -als je kritisch luistert- genoeg kritiek te bedenken is. Je moet ook niet een grote ruimte willen vullen met het geluid van de PLAY:1. Een PLAY:1 in de badkamer is in ieder geval een goed idee.
Zodra je meerdere luidsprekers gaat gebruiken is het wel weer mogelijk om een grote ruimte te vullen. Ik heb zelf een lange woonkamer (ong. 13 meter) en heb daar nu twee PLAY:1 luidsprekers en één PLAY:3 luidspreker staan. Door ze een beetje te verdelen heb je overal een prima geluid.

De PLAY:3 vormt het midden segment van Sonos en voor ¤ 80 meer dan de PLAY:1 krijg je net dat beetje extra geluidskwaliteit om echt ongestuurd naar je muziek te kunnen luisteren. Ik heb de PLAY:5 niet getest, maar voor de audiofielen onder ons ontbreken de echte ‘hifi’ vervangers in het Sonos assortiment.

Het maximum volume is meer dan toereikend voor het alledaags gebruik. Ook als je een keer wilt voluit wilt meezingen met je favoriete nummer is dat geen probleem. De luidsprekers kunnen ook een stofzuiger overstemmen, zolang de afstand niet te groot is.
Voor feestjes ligt de kracht vooral in de aantallen. In plaats van twee luidsprekers die zoveel kabaal maken dat het hele huis wordt gevuld, is het veel prettiger om diverse geluidsbronnen te hebben die op een acceptabel volume staan.

Prijs-kwaliteit
Voor ¤ 160 – ¤ 240 per luidspreker zijn er absoluut alternatieven in de vorm van traditionele luidsprekers die veel mooier geluid produceren dan de Sonos luidsprekers. Dit moet met name voor de audiofielen onder ons benadrukt worden. Dit is echter appels met peren vergelijken.
Mijn ervaring is dat als je een vergelijkbaar systeem wilt maar met relatief goedkope audiofiele luidsprekers, dit op zijn allerminst ¤ 1.100 kost. Voorbeeld: twee Dali Zensor 3 luidsprekers (2 x ¤ 200) gecombineerd met de Bluesound Powernode draadloze versterker (¤ 700). Dit is een geweldige combinatie en de Zensor 3 luidsprekers geven bijzonder veel waarde voor hun geld. Maar als je kijkt naar het brede publiek, kan je makkelijk vier Sonos luidsprekers voor hetzelfde minder geld krijgen en de multi-room ervaring is toch wel heel aantrekkelijk.

Het is niet gek dat Sonos de afgelopen jaren zo sterk is gegroeid. Met het assortiment aan all-in-one draadloze luidsprekers weten zij een heel breed publiek aan te spreken. Niet alleen zien de luidsprekers er erg mooi uit, maar de geluidskwaliteit is voor de overgrote meerderheid ‘goed’ te noemen.

De installatie en bediening is daarnaast kinderlijk eenvoudig. De draadloze bediening van de luidsprekers is ook erg netjes uitgewerkt. Een multi-room setup komt hiermee binnen handbereik van het grote publiek en dat is wel erg gaaf in de praktijk.

De echte audiofielen zullen echter wensen aan geluidskwaliteit over houden, dus kunnen beter naar alternatieven kijken.

Heb jij ook een Sonos Play:1 Wit?

Hoe kom je bij de prijzen die jij aangeeft? Deze liggen normaal vast. De play 1 is zelfs van ¤ 199 naar ¤ 229 gegaan. En de 3 is significant duurder.
Ik zie dat de prijzen omhoog zijn gegaan, zou natuurlijk kunnen dat ten tijde van mijn review een aanbieding liep en diverse webshops hun prijs daar ook op hadden aangepast.
Mooie review! :) Wat ik me alleen afvraag : heb je nu 2 witte PLAY1's en 1 zwarte PLAY3? :+
Dank je! Voor de review leek het mij wel handig om de verschillen te laten zien ;) . Persoonlijk vind ik de witte varianten mooier, maar de zwarte zijn nog minder opvallend.