Specificaties 6,4" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z Ultra Zwart Review

skatebiker 31 januari 2015, 721 views

Sony Xperia Z Ultra Zwart

Een prachtig toestel zeker voor de prijs. Niet het allernieuwste maar toch snel en vloeiend.

Pluspunten

• Mooi groot scherm (al is dat persoonlijk)
  • Helder scherm, ook bij zonlicht
  • Alles loopt vloeiend
  • Paar mooie apps zoals Walkman voor-geinstalleerd
  • Prima stock ROM dus niet direct behoefte aan custom ROM
  • Bijgeleverde oortjes zijn van zeer goede kwaliteit

Minpunten

• MHL / HDMI werkt niet
  • Menu knop niet op scherm
  • Batterij niet te verwisselen
  • Geen LED zaklampje er op
  • SD kaartje max 64GB terwijl de meesten 128GB aankunnen

Ik wilde helemaal geen nieuwe smartphone. De Note II die ik al ruim 2 jaar had beviel me prima. Maar ik kreeg steeds vaker 'spontane' vastlopers. Ja ik had custom rom (SlimKAT) er op dus ik dacht even een 'clean flash' doen. Dat tot 2x toe gedaan maar de problemen bleven. Dus maar een ander toestel. Tja, veel keuze. iPhone6+ met hetzelfde schermformaat (eindelijk !) kon me toch niet bekoren vanwege de hoge prijs en de beperkingen van iOS waar je als tweaker eenmaal vaker last van hebt, ook al heeft deze een zeer hoge kwaliteit en een mooi (althans dat vind ik zelf) uiterlijk. Wat dan ? Note 4 ? Nee te duur voor ruim zeshonderd ballen en dan nog die vervelende Knox en misschien Region Lock en TouchWiz. Nee, dank je. Voorwaarde moest zijn: onder de 400-500 euro en makkelijk te rooten.
De LG G3 viel af vanwege een batterijzuipend 2560x1440 schermpje.
Het werd de Xperia Z Ultra. Een fors toestel (6.4") voor een schappelijke prijs (275 euro). Past nog net in mijn broekzak. Meteen een rubberen randje voor een tientje erbij besteld. Ik heb het gevoel dat ik minder telefoon in mijn zak heb dan de Note 2 (zat ook in een hoesje). Wellicht komt dat door de geringe dikte. Ik was verbaasd dat deze zo dun is (6.5mm). Het rubberen randje maakt de randen een paar mm dikker. Maar ligt dan ook een stuk beter in de hand door betere grip.
Eigenlijk is het gewoon een klein tabletje. Wel makkelijk, ik heb namelijk geen tablet.

De specs spraken mij aan zeker voor die prijs en dat bleek ook na aankoop. Alles lekker vloeiend dankzij de 2GB geheugen en de toch wel redelijk snelle Snapdragon 800 quadcore 2.2GHz processor, niet slecht voor een toestel van 1 1/2 jaar oud.
Na de aankoop meteen geroot, bootloader unlock hoefde niet eens. Gewoon aan de Mac hangen, shellscript van een root package draaien en voil ik had root ! Toen alleen nog SuperSU opnieuw installeren.

Toen meteen al mijn apps via Titanium backup teruggezet en alles werkte gewoon, ook de AFWall+ firewall. Alleen de externe micro SD kaart kon niet beschreven worden (heeft Slimkat 4.4.4 geen last van) maar een simpele app uit de Play store loste dat op. Kennelijk vindt Google dat apps niet op de externe SD kaart mogen schrijven.... ze willen zeker liever dat je alles op Google Drive pleurt.

Het scherm is erg mooi, al vind ik dat de Amoled van Samsung iets vollere kleuren heeft. Maar contrast is goed, zwart is maar weinig minder zwart dan een Amoled schwerm. Zelfs in de zon is het scherm redelijk af te lezen, waar de Amoled van de Note 2 toch wel onduidelijker is. De automatische helderheidscorrectie werkt veel beter dan de Samsung Note 2 zowel met originele als Slimkat rom.
De scherpte is erg mooi, maar wat wil je 1920x1080 op 6.4" is nog scherper dan 1280x720 op 5.5".

Ik gebruikte CF Lumen van de grote Android guru Chainfire op de Samsung maar ook hierop werkt die voorteffelijk. Is 's avonds gewoon rustiger voor de ogen, geeft in tegenstelling tot de Twilight apps (die weliswaar geen root nodig hebben) geen bruine gloed over het scherm. En ik kan ook het scherm op zwak monoschrome rood zetten voor de nacht, bespaart je nachtzicht.
Zoiets als CF Lumen zou standaard in ieder OS moeten zitten.

Verder zie ik geen fysieke knoppen zoals Samsung maar net zoals bij veel tabletten zitten de 'Terug', 'Home' en 'All apps' knoppen op het scherm (rechts in landscape) die in veel apps automatisch wegvallen na een paar seconden. Even wennen, maar werkt op zich prima. Alleen ontbreekt de 'Menu' (drie puntjes) knop. Veel apps hebben deze zelf maar niet alle, wat dan lastig is. Dan moet je weer een app als 'Button Savior' installeren om een extra rij virtuele knoppen te maken (auto-hide) met de menu knop.

De Stamina mode om batterij te besparen werkt op zich best goed, als die aan staat gaat wifi uit als je het scherm uit staat maar verbindt ook weer heel snel als je het aan zet. Dus die zet ik meestal aan, alleen niet als ik bestanden overzet van en naar mijn Mac via SSH (SSHDroid) of SMB (Samba Filesharing). Batterijverbruik is ook best laag nog iets lager dan de Note 2. Overigens is de batterij niet te verijderen.

Er zitten wel wat ingebouwde apps in maar niet zoveel als Samsung. Facebook meteen er vanaf geflikkerd, ik wil geen malware. En ook alle Google meuk als Google+ en Hangouts, Gmail, etc. Alleen de Play store en Chrome mag van mij blijven.
Verder is de Album app veel beter dan de Gallery die anders wordt bijgeleverd. De Walkman app werkt heel goed. Dus ik VLC en Winamp er weer vanaf gegooid. Ook de Media sharing (DLNA) werkt goed, al heeft BubbleUPNP meer mogelijkheden dus die laatste hou ik.
Ik was ook verbaasd van de prachtige bas weergave van de bijgeleverde oortjes, alsof er een stel flinke woofers voor me stonden. En ik luisterde naar A State of Trance van Armin van Buuren waar aardig was bas in sommige liedjes zit. Andere oortjes (ook die van Samsung) klinken dan nogal blikkerig.

Sygic doet het erg mooi, zeer makkelijk met dit schermformaat. De GPS lijkt ook beter dan op de Note 2 (die al niet slecht was) geeft heel snel een fix, ook binnenshuis met een betonnen vloer boven mij. Google Location heb ik dus niet aan staan het is puur de GPS dus.
Ook in combinatie met een externe Bluetooth GPS werkt die goed.

Ook DSLR controller van dezelfde Chainfire werkte meteen. Ideaal om de live view van de Canon EOS op dit schermformaat te zien, wel 2x zo groot als achterop de camera.

Het bekijken van filmpjes werkt erg goed, zowel voor lokale filmpjes als online filmpjes uit Youtube. Gewoon in de browser (Opera of Dolphin) loopt heel vloeiend, geen aparte YT app nodig. Hetzelfde geldt voor Google Maps en Here Maps in de browser, geen aparte app nodig. Browsers zet ik op Android meteen op 'desktop' mode, die 'mobiele mode' heeft tot gevolg dat sommige websites als een soort WAP pagina getoond worden dat is z 2003..... Op een 3.5" schermpje kan ik het me nog voorstellen maar op dit formaat ???

Toen nog een keer 4G getest (ik gebruik dat gezien de belachelijke prijzen maar heel weinig en heb dus prepay zonder databundel, alleen de 100MB voor een euro voor elke dag dat je het gebruikt) en met speedtest zag ik zowaar 25Mbit/s down en 5Mbit/s up met speedtest. Zit helemaal goed dus. Maar ik zit vlakbij een telefoonpaal, dus op het platteland kan dat wel eens vies tegenvallen.

HDMI bleek niet te werken (net als op de Note 2). Een MHL kabeltje gekocht en die aangesloten op een Samsung TV maar geen beeld. Ook niet op een computermonitor. Tegenvaller van Sony die toch veel met media heeft. Bij de Samsung deed die het ook niet. Terug naar de winkel en geld terug voor het kabeltje. Aan de TV ligt het niet, de Canon camera's doen het prima met HDMI, alsmede de Macbook Pro.

Bouwkwaliteid is goed. Mooi dun strak ontwerp en voelt stevig aan.

Beeldkwaliteit opname heb ik niet ingevuld heb ik niet getest.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Ultra Zwart?