Specificaties Rad. R9 290X (1,08GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R9 290X Lightning Review

Jesserik 31 januari 2015, laatste update op 22 maart 2016, 2.346 views

MSI R9 290X Lightning

Supervideokaart, geweldige performance en hele goede overclockbaarheid. Beetje heet en luid maar dat is het zeker weten waard.

Pluspunten

• Extreem hoge performance, vrijwel alle games gemaxt op 60+fps
  • Prachtige kaart
  • Beste overclocker die ik ooit heb gehad
  • Backplate, goed voor ondersteuning en looks
  • Samsung geheugen
  • Custom PCB met veel verbeteringen (o.a ander power-phase design)
  • Bij licht/middelmatig gebruik niet te horen
  • Fans appart te besturen

Minpunten

• gaat vrij snel naar 60/70 graden ook al blijft het rond die temp
  • fans op 100% echt wel luidruchtig
  • 3 slots en 3 voedingkabels nodig
  • Huilende portemonnee, om zowel de aankoop-en stroomkosten
  • Leds alleen groen, blauw en rood en niet uit te zetten

Drivers en compatibiliteit Score: 4
  • Temperaturen
  • Stoomverbruik en geluidsproductie
  • Conclusie

Inleiding.

Ik heb een tijdje geleden een r9 290x lightning overgenomen van een medetweaker.
Dit is mijn eerste AMD videokaart dus ik was zeer benieuwd.

Deze kaart had een defect waardoor deze zeer heet werd! ik heb de temperaturen aangepast.

Toen de kaart binnenkwam was ik verbaasd, de doos zag er eerder uit als een juwelendoos met onderin een lade, als een doos voor een videokaart, mijn moeder was toch eventjes aan het kwijlen in de hoop dat het voor haar was.
De kaart was supergoed ingepakt en de GPU ziet er naar mijn mening prachtig uit.

Je krijgt bij de kaart: een certificaat van stabielheid, een LN opzetstuk, poweradapters, draden die je op een stroommeter kan aansluiten voor nog exactere benchmarks, een driver cd die je gelijk weg kan gooien en een installation guide die je ook niet nodig zal hebben.

Specificaties.

Standaard draait deze videokaart op 1080/1250 mhz, blijf lezen als je een nerdgasm wilt krijgen uit de behaalde overclock die mogelijk is op deze kaart. Ook heeft de kaart 4gb Vram en een enorme 512 bit memory interface.

De kaart bevat 1 HDMI aansluiting, 1 displayport aansluiting en 2 DVI-D aansluitingen, meer dan genoeg support voor eyefinity dus!

De GPU is zo'n 1.58 kilo, voor mij geen probleem maar voor normale kasten kan dat een probleem zijn.

Ook is de kaart 302 mm lang en neemt 3 slots in, en je weet wel wat ze zeggen, lange GPU lange..... backplate natuurlijk, viezerik.

installatie.

De installatie van deze kaart was heel simpel, wel moet je uitkijken dat je een 3e pci express powerkabel in moet pluggen als je wilt overclocken. Dit hoeft niet, maar is wel een aanrader als je 400 euro aan een bliksemsnelle videokaart uitgeeft. Ook neemt de kaart 3 slots in dus mocht je ooit crossfire willen doen moet je kijken of je kast en moederbord daar wel ruimte voor hebben.
Om bij deze kaart de fans appart te kunnen besturen heb je een programma dat MSI vga fan control heet nodig, en hier te downloaden is voor de ge´nteresseerden. http://msi-vga-fan-control.software.informer.com/download/

Overclocken!

Deze kaart overclockt als een beest, LN2 mode ingeschakeld, kombuster en afterburner klaar en knallen maar!
Ik ben geen hardcore overclocker, ik ben geen 'noob' maar durf mijzelf nog lang geen prof te noemen.

Mijn maximale stabiele settings waren:
  • Core voltage +61 mv
  • Power limit +45%
  • Core clock 1285 mhz (+155)
  • Memory clock 1650 mhz (+400!) Totaal 6.62 ghz
Aux en memory voltages heb ik niet aangeraakt aangezien ik mezelf daar nog niet ervaren genoeg voor vind. Als iemand mij daarin wilt helpen en onderwijzen kan ik die misschien ook invoegen.

Zoals hierboven te zien is, overclockt deze kaart absurd goed. Ik heb zelf de core clock niet zoveel aangepast maar de memory clock enorm omhooggepompt. Bijna angstaanjagend hoe snel dit ding is. Waarschijnlijk is de kaart nog veel meer te overclocken, maar ik durf de voltages niet op te schroeven vanwege de huidige temperatuur. Ik denk wel dat ik maar mee moet gaan betalen aan de stroomkosten. ;) http://i.imgur.com/72kmwI3.jpg?2

Prestaties..

Alle single player resultaten zijn van 2 runs en daar het gemiddelde van.
de online resultaten zijn de gemiddeldes van eenzelfde map en aantal spelers. Dit is veel minder accuraat dan single player omdat een match meer kan verschillen dan een voorgeprogrameerd level.

Dit is gedaan in combinatie van een i7 4790k, tijdens de software benchmarks was deze door mij geclockt op 4.7 ghz, tijdens alle games op stock en draaide de videokaart op 1100/1500 mhz.

Battlefield 4

Ik speelde de eerste missie tot en met het punt dat graves naar boven klimt.
Online siege of shanghai conquest large met 64 spelers, levolution meegemaakt in beide runs. in andere maps zal de fps dus wat hoger zijn.
  • (single player) ultra: 129 fps
  • (single player) ultra plus 175% res scale: 56 fps
  • (online) ultra: 92 fps
  • (online) ultra plus 175% res scale: 45 fps
Strakke performance, online is ook supersmooth te spelen. Er zitten wel wat dips in als je de res scale op 175% zet maar dat is te overzien.

Skyrim

Ik liep van Dragonsreach naar Whiterun's stables zonder tegenstanders tegen te komen.
  • Geen mods Ultra: 201 fps
  • Mods plus Ultra: 67 fps
Modlijst op aanvraag te sturen, zitten veel 4-en 2k mods tussen.

Voor 1080p zonder mods is deze kaart simpelweg debiel overpowered.
Door de vele mods kan skyrim raar doen, soms 80 fps, soms 20.
In het door mij gemeten stuk waren er geen drops en spikes maar die kunnen er zijn.
Wel is het af te raden vsync uit te zetten want dat sloopt de game engine een beetje.

Grid autosport

3e endurance race, eerste 60 seconde 2x gebencht, de ingebouwde benchmark spreekt voor zich.
  • alles op ultra:80 fps
  • alles op ultra ingebouwde benchmark: 84 fps
Ook grid autosport wordt makkelijk gemaxt door deze kaart, geen enkele stutter in de hele run.
Dit is gedaan in combinatie met een racestuur en pedalen, ik weet niet of dat enige performance impact heeft maar het zou misschien wat kunnen schelen.

Crysis 3

The root of all evil, de 60 eerste seconden speelde ik 2 keer achter elkaar.
  • Very high: 63 fps
  • High: 74 fps
Deze game is supergoed te spelen, zelfs op very high.

Bioschock infinite

Simpel, twee keer achter elkaar hetzelfde stuk uit een level.
  • Ultra: 99 fps
  • Ultra plus 1440p DSR: 71 fps
Bioschock werkt beter op Nvidia, dat is bekend. Toch doet deze kaart het heel netjes op 1080p en ook wanneer gescaled naar 1440p.

Assassins creed unity

Ik rende 10 seconden door straten daarna klom ik op een dak en rende ik 20 seconden over de daken. Daarna vocht ik zo'n 20 seconden, gevolgd door weer 10 seconden rennen door de straten.
  • Ultra: 33 fps
  • Very high: 51 fps
Ik was verbaasd dat het verschil tussen ultra en very high zo groot was. Maar ook na de 2e run bleek dit zo te zijn. Gelukkig is de game wel goed speelbaar, zelfs op ultra.

3DMark firestrike demo
  • Score: 11156
  • Graphics: 13109
  • Physics: 12667
  • combined: 4962

1200 punten extra in de score, 2000 meer graphicspunten en 600 extra gecombineerde punten.. Wow!
Ik ben geen die hard overclocker, maar ik ben best trots dat ik kan zeggen dat met veel tijd besteden aan het tweaken en testen van deze kaart, ik betere scores haal dan 96% van de wereld!
En dat op luchtkoeling, petje af MSI. Zelfs op stock meer dan 2000 scorepunten extra als met de maximale overclock die ik uit mijn gtx 770 kreeg.

Temperaturen.

Voor de temperaturen heb ik 20 minuten een game, torture test of 10 minuten desktop gedraaid. En voor de benchmarks uiteraard een hele benchmark-run.
De aangegeven temperatuur is de door GPU z en MSI afterburner genoteerde heetste temperatuur.

Battlefield 4

ultra oc: 80 graden celcius

Dektop
1 scherm: 36 graden celcius
2 schermen: 36 graden celcius

Actief webbrowsen plus MP3, OC utilities, etc etc.
1 scherm: 47 graden celcius
2 schermen: 48 graden celcius

Bij de vrm temperatuur kreeg ik soms rare resultaten, -54 en 109 graden, niet al te realistisch.
Ik weet dus niet hoe accuraat deze metingen zijn.

Vrm en memory temperatuur:

Memory:
Fire strike: 47 graden
Kombuster memory burner: 54 graden
battlefield 4: 46 graden

Vergeleken met het referentiemodel een stuk koeler. Maar de kaart is niet zo koel als andere modellen.
Vooral idle is deze wat warmer, en dat de kaart met een gigantische overclock wat heter is, is niets anders dan logisch. Zelf vind ik temperaturen hoger dan 85 graden eng worden dus dat doet deze kaart best goed!

Stroomverbruik en geluidsproductie.

Ik heb thuis geen stroommeter, daarom ga ik de stroomverbruikresultaten van internet afplukken.
(dit is alleen de GPU, niet het hele systeem)
  • Idle: 20 watt
  • Idle 2 schermen: 31 watt
  • Load: 296 watt
  • Load 2 schermen: 296 watt
  • Load max overclocked: 376 watt
Even een korte berekening die ik gemaakt heb voor de mensen die zelf hun stroom betalen:
Stel dat je gemiddeld 2 uur per dag gamed,
dat is 4.144 killowat per week, omgerekend 215.48 killowatt per jaar.
Op moment van deze review kost 1 kilowatt zo'n 21 cent, dat betekent dat deze kaart per jaar 45.25 euro kost, 22.62 als je 1 uur per dag gamed enzovoort. Dat is best veel geld voor alleen een videokaart.

Dan de geluidsproductie:

In idle is de kaart niet te horen, als je met je hoofd in je case gaat hangen hoor je deze wel maar bij normaal gebruik is deze niet hoorbaar.
Ik zal een kort schema maken met hoe luid de kaart is:

Ik liet al mijn case-en cpufans op 10% draaien en luisterde in een stille kamer met zo min mogelijk achtergrondgeluid.

Fan 1 en 3:
  • 25% (minimum) niet hoorbaar.
  • 45% je hoort voor het eerst iets.
  • 60% duidelijk geluid, nog niets stoms.
  • 80% geluid dat hard klinkt, ook door muziek en games heen.
  • 100% Luid en storend, zelfs met muziek en headset op licht te horen.

Fan 2:
  • 30% (minimum) niet hoorbaar.
  • 40% je hoort voor het eerst een licht geluid.
  • 60% duidelijk geluid, niets vervelends.
  • 80% begint te storen, is niet te horen bij muziek of games.
  • 100% duidelijk hoog geluid, zeker te horen bij muziek en games.
alles op 100% klinkt als een straaljager, vandaar natuurlijk dat die bij het lightning-segment hoort! Toen het stil was in huis, was het lawaai zelfs in de kamer ernaast vaag te horen. Tenzij u aan het benchen bent absoluut geen aanrader.

Conclusie.

Deze kaart is absoluut geweldig, de brute kracht die je krijgt is ongelooflijk. Zeker weten het geld waard. De kaart wordt heet, verbruikt meer stroom dan welke r9 290x dan ook en is enorm groot/lomp, maar dit alles is het ruim waard. Voor alle gamers en overclockers is dit ding een droom. Zeker weten een aanrader voor iedereen die het geld en de koeling ervoor heeft! vanweg de hitte en geluidsproductie onder load krijgt deze kaart van mij een 9/10.

Ik ben aan het sparen en werken voor een waterblock voor deze kaart, maar met valentijnsdag in aantocht zal ik daar niet veel geld voor overhouden. Als iemand die niet te hoog geprijsd te koop heeft stuur mij dan alstublieft een PM, dan kan ik deze benchen en deze gegevens invoegen.

Ik vind de meeste reviews op tweakers zo formeel, en zo stijf als een single op de kamasutra beurs. hopelijk heb ik dat anders en beter gedaan.

Dit was mijn allereerste review met benchmarks en metingen erin, als u nog vragen, tips, verbeteringen of opmerkingen heeft hoor ik dat graag! :)

Heb jij ook een MSI R9 290X Lightning?

Is de 3e pci express powerkabel nodig als je niet wilt overclocken?
Nee, je kan zelfs overclocken zonder de 3e kabel. Maar dan blijft het beperkt, de 3e kaart is voor als je echt hardcore wilt gaan overclocken en de kaart is, (lijkt me dan tenminste) stabieler als er meer stroom voorhanden is. :)
Ik ben erg benieuwd naar de temperaturen, ik heb hier gewoon 2 ref 290x kaarten en met een custom fan profile zijn ze redelijk 'stil' te houden op 85 graden (zelfs in crossfire) doordat ik CFX aan heb staan heeft 1 van de 2 kaarten altijd een lagere temperatuur dan de andere. Of dit nou door de plaatsing komt weet ik niet.
Hallo, prutser. :p

Ik zal de temperaturen zo snel mogelijk erop zeggen. Is meer werk dan ik verwachtte, al die benchmarks. Weet u misschien hoe ik foto's ergens in de tekst kan zetten?
alvast bedankt voor uw reactie. :)
u? Ho nou even ;)

Je kan ze b.v. uploaden naar dropbox of imgur.com en vanuit daar in de text zetten met [img]http://link.naar.plaatje[/img]

En ja benchmarken is niet echt zo gedaan, wat de meeste review websites doen is meerdere runs en dan een gemiddelde pakken over b.v. 3 benchmark runs.
Hahaha, jij dan. ;)

Oke dat zal ik doen dankjewel!
Klopt, ik wil ook zoiets gaan doen. Ook al denk ik dat 3 runs iets teveel van het goede is. Tenzij er grote spikes tussen zitten uiteraard.

Temps staan erop trouwens. :) 85 graden voor de ref modellen is best wel koel!
Ik heb per GPU dan ook een custom fan profile/curve gemaakt zodat hij niet boven de 85 komt, als hij standaard ingesteld staat komt hij gewoon op 95 graden en gaan ze beiden throttlen.
Dit is goed te zien in b.v. MSI Afterburner waar de GPU clock dan zakt naar ~850 mhz en de langer het systeem op 95 graden blijft draaien de meer het merkbaar is.

Je hebt een zeer nette OC, dus het lijkt me dat de koeling meer dan voldoende is om niet boven de 86 graden te komen, ik vraag me af wat zijn je VRM temps? (Staan als het goed is ook in MSI Afterburner).

Voor zover een nette review, ben benieuwd naar de rest.
Vrm temperaturen staan erop, alleen nog plaatjes en de conclusie en dan is het klaar. Heb jij nog tips of dingetjes die ik vergeten ben?

dankuwel alvast. :)
Dat heb ik ook gedaan maar toch raakt ie de 86 graden nog. |:( Ja dat is dan een flinke performance klap..

Klopt, boven de 86 graden heb ik de kaart 1 x gezien toen ik tijdens een potje grid de fan op 30% had laten staan. Ik zal de Vram temps toevoegen, goed dat je het zegt! Nog andere tips?

Dankjewel! ik doe er m'n best op maar krijg deze vandaag zeker weten niet af..
Core clock 1125 mhz (+45)
Dat valt toch erg tegen. Mijn stock sapphire doet 1100 op de core zonder voltageverhogingen. (Zit wel een aftermarketkoeler op nu).
Had van een dergelijk dure OC kaart toch wel wat meer verwacht.
Had de verkeerde oc profile overgenomen, voltage paar mv hoger en core clock gaat max 1130. Geen groot verschil maar scheelt wel een beetje.

Dat doet u best knap dan! op hoeveel mhz draait uw memory? En welke aftermarket cooler gebruikt u?

Ik weet niet of ik lage oc's haal voor een lightning. Maar ben superblij met de gigantische fps en scores die ik ermee weet te bereiken! :)
Op hoeveel % komt je fan tijdens load/ gaming?
Ik kan dat niet uit je review halen, misschien lees ik er overheen.
Is interessant om te weten ivm met geluidproductie tijdens de load :)
Mooie review!