Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Zwart Review

MelvinvdC 30 januari 2015, laatste update op 3 mei 2015, 1.083 views

Sony Xperia Z1 Compact Zwart

Nu ik de telefoon een aantal maanden in het bezit heb valt hij toch een beetje tegen. Hij blijkt een soort 'lag' te hebben bij het afsluiten van programma's, is zeer slecht met wifi, heeft een matig ontvangst, de accu wordt snel minder en het scherm krast erg snel.

Pluspunten

• Snel (dwz op papier)
  • Ook echt 'compact'
  • Goede camera

Minpunten

• Onhandig vormgegeven (knopjes en oplaadaansluiting)
  • Scherm valt iets tegen
  • Accu wordt erg snel minder
  • Scherm is erg krasgevoelig
  • Slechte Wifi
  • Bereik valt tegen
  • Erg traag met programma's afsluiten

ONDERSTAAND EERST MIJN AANVANKELIJKE REVIEW NA EEN PAAR DAGEN GEBRUIK, DE UPDATE (NA EEN PAAR MAANDEN GEBRUIK) STAAT ERONDER

Omdat mijn Samsung S3 mini wat traag werd vond ik het tijd voor een nieuwe telefoon. Omdat ik zeer te spreken wat over de S3 mini en de S5 mini net uit was heb ik in eerste instantie blind voor de S5 mini gekozen. Helaas had ik met deze telefoon problemen met de 3G verbinding (zie ook mijn review) welke niet opgelost werden na reparatie en een nieuw toestel. Ik mocht de S5 mini terugsturen dus kon op zoek naar een nieuwe telefoon. Op tweakers is iedereen erg enthousiast over de Xperia Z1 compact, nu had mediamarkt weer een leuke btw actie waardoor de telefoon bijna 20% goedkoper was dus heb ik hem maar meteen in huis gehaald. Omdat de prijs ongeveer gelijk is zal ik in deze review de Xperia Z1 compact vergelijken met de S5 mini.

Snelheid
Het belangrijkste is natuurlijk de snelheid van de telefoon. Hier is de Sony de Samsung duidelijk de baas. De Sony reageert veel sneller op commando’s en start applicaties sneller op. Ook op papier is de Sony (2,2 Ghz, 2 GB ram) sneller dan de Samsung (1,4 Ghz, 1,5 GB ram). Wat wel irritant is aan de Sony is dat hij een halve seconde nodig heeft om te ontwaken uit de slaapstand, als je direct na het indrukken van de aan/uitknop de veegbeweging over het toetsenbord maakt reageert hij nog niet, de Samsung heeft hier geen last van.

Afmetingen
Een belangrijke reden om voor een van deze telefoons te kiezen is natuurlijk de afmeting, deze telefoons zijn duidelijk bedoeld voor mensen die de Z1/Z3 of de S5 te groot vinden. In dit opzicht is de Xperia (127x65x9,5) meer ‘compact’ dan de S5 ‘mini’ (131x65x9,1). Het scheelt maar 4 mm in lengte maar toch merk je dat duidelijk, de Samsung zou eerder het predicaat ‘midi’ verdienen.

Vormgeving
Hier is de Samsung echt beter dan de Sony. Beide zijn (spat)waterdicht maar bij Sony zit er een klepje voor de oplaadaansluiting, niet onoverkomelijk maar wel irritant. Daarnaast zitten de knoppen bij Samsung op een logischere plek en is de aan/uitknop veel prettiger in te drukken. Bij de Sony is deze klein en rond en zit vlak boven de volume knop. Ook heeft de Samsung de drie toetsen onderin los zitten van het scherm, werkt toch een stuk prettiger dan de Sony waar je tijdens een app de onderkant van het scherm moet aantikken om deze weer zichtbaar te maken (en dat is erg onhandig als de app daar ook toetsen heeft zitten). Beide voelen overigens erg robuust en stevig aan, de antislip achterkant van de Samsung voelt wel prettiger aan dan de achterkant van de Sony.

Accu
De accu van de Sony gaat langer mee dan die van de Samsung en bovendien loopt hij ’s nachts (als je de telefoon niet gebruikt) niet leeg, de Samsung had hier wel last van (met 30% capaciteit gaan slapen en de volgende ochtend was hij leeg). De capaciteit van de Sony (2300mAh) is ook op papier hoger dan die van de Samsung (2100mAh). Wel is het jammer dat je de batterij van de Sony niet kan verwisselen, een extra accu kopen heeft dus geen zin.

Scherm
Beide schermen zijn een verbeteren tov mijn oude S3 mini maar toch vind ik het beeld van de Samsung mooier dan dat van de Sony. Qua grote zijn ze aan elkaar gelijk (4,3”). Ook voelt het scherm van de Sony wat raar (beetje plastic ofzo) aan maar dat kan wennen zijn.

Camera
Beide maken mooiere foto’s dan de S3 mini maar die van de Sony zijn iets scherper.

Bluetooth
Beide telefoons had ik binnen mum van tijd verbonden met mijn auto (wat bij de blackberry van mijn werk dus niet lukt).

Overige
De Samsung heeft een ‘slim sluimeren’ functie wat inhoud dat het beeldscherm aan blijft zolang je er naar kijkt. Hoewel dit niet altijd optimaal werkt vind ik het wel een gemis dat de Sony dat niet heeft, als je bij een spelletje rustig aan het nadenken bent gaat het scherm dus gewoon op zwart. Ook vind ik de Samsung skin prettiger dan de Sony, de agendafunctie van Samsung is gewoon beter en ook heeft de Sony geen ‘task manager’ waar je snel actieve applicaties kan sluiten.

Met de Sony overigens geen enkel probleem met de 3G verbinding, wel valt op dat het Wifi bereik van de Samsung iets beter is als ik op zolder ben dan de Sony.

De Sony is de betere keuze van de twee simpelweg omdat hij sneller is en echt ‘compact’ is. Toch valt er ook wat te zeggen voor de Samsung (als ik de 3G problemen die ik ondervond even achterwegen laat): hij is gewoon beter vormgegeven, heeft een mooier scherm, je kan de accu verwisselen en heeft een net wat handigere skin dan de Sony.

UPDATE:
Heb de telefoon nu een aantal maanden in het bezit en moet zeggen dat hij erg tegen begint te vallen. De telefoon heeft een flink aantal zwakke punten:
-Telefoon heeft last van een soort 'lag' bij het afsluiten, hierdoor duurt het vaak een seconde voor hij een programma afsluit.
-Telefoon houdt programma's vast in het interne geheugen. Geen probleem zou je zeggen maar bij het afsluiten van het ene programma valt hij soms terug in het programma wat je daarvoor draaide, vooral de camera heeft hier last van. Oplossing is het geheugen handmatig leegmaken maar dit is erg omslachtig.
-De accu wordt steeds minder goed. Hij ging eerst makkelijk 2 dagen mee maar dit is nu al teruggevallen tot ruim 1 dag (bij hetzelfde gebruik). Nog steeds niet slecht maar hoop niet dat het nog erger wordt.
-De wifi ontvangst is ronduit slecht, hij krijgt het niet voor elkaar om een stabiele verbinding te krijgen. Als je een speedtest draait zie je ook grote pieken en dalen en komt de snelheid (ook als je naast de router gaat staan) niet boven de 4 Mbit/s uit. Meerdere routers geprobeerd maar dit helpt niet, ter vergelijking: de S3 mini haalt naast de router ongeveer 40 Mbit/s.
-Bereik valt tegen, in de supermarkt waar ik altijd boodschappen doe had ik met mijn oude telefoon nipt ontvangst, met deze niet.
-Scherm is erg krasgevoelig, ook zonder sleutels in de zak zitten er al best veel krasjes op het scherm. Hier had de S3 mini geen last van.

Al met al toch een tegenvaller, op tweakers lees je veel slechte verhalen over de veel te duur betaalde samsungs maar ik ben toch van mening dat een samsung veel beter in elkaar zit dan een sony, ook al is de sony qua brute rekenkracht sneller.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Zwart?

Reviews door de redactie