Asus N551JK-CN157H Review

PM_Petrol 30 januari 2015, laatste update op 30 januari 2015, 3.614 views

Asus N551JK-CN157H

Deze laptop bij de Mediamarkt gekocht met een leuke korting (BTW-dagen). Zeer goede specs voor deze prijsklasse, i7 4710HQ, GTX850M, 750GB HDD, 8GB RAM en een mat Full-HD 1080p scherm zijn niet verkeerd voor ¤661. Met deze specs kan je van alles doen. Van videobewerking tot gamen.

Pluspunten

• Zeer goede specs
  • Mat 1080p scherm
  • Geen lawaai door de fannen
  • Verlicht keyboard
  • Subwoofertje meegeleverd
  • Goedkoopste in zijn klasse

Minpunten

• Toetsen op keyboard hebben dezelfde kleur als "ondergrond" van de laptop
  • Rechter USB aansluiting voor de muis zit in de weg
  • Touchpad zit niet helemaal vast
  • Sommige programma's worden niet in de volledige resolutie weergegeven

De Asus N551JK-CN157H is een echte allrounder. De laptop beschikt over zeer goede specs voor zijn prijs.
Aanleiding om deze laptop te kopen, mijn oude laptop stamt uit 2007 en was wel aan vervanging toe. De oude HP doet het nog prima maar is soms toch wel langzaam. Een flink verschil tussen een laptop uit 2007 en de huidige generatie O-) !! Met de korting die Mediamarkt gaf twijfelde ik geen moment, gelijk gekocht.
Er is een soort van Upgrade klepje op de laptop. Hiermee kan je makkelijk bij de HDD, RAM etc.. In de handleiding staat precies hoe dat allemaal zit, het is enkel wat schroefjes los schroeven.
Informatie op de website van Asus: http://www.asus.com/nl/Notebooks_Ultrabooks/N551JK/
Pricewatch

Ik heb een algemene benchmark uitgevoerd met behulp van Futuremark.
De resultaten: http://www.3dmark.com/pcm8/5719320

Samenvatting specs:
CPU
Intel i7 4710HQ @2.5GHz (Turbo tot 3,5GHz)
RAM
2x4GB DDR3L in Dual Channel @1600MHz
HDD
Seagate 750GB 5400RPM (beschikbaar = 698GB)
GPU
nVidia Geforce GTX850M 2GB en Intel HD Graphics 4600
OS
Windows 8.1
Scherm
Mat 15,6" Full-HD 1080p
Interfaces
3x USB 3.0, Ethernet 1Gbps, WLAN bgn, Bluetooth 4.0, HDMI, Mini Displayport, Wireless Display (WiDi)
Hoogte 31,5mm
Lengte 255mm
Breedte 383mm
Gewicht 2,7kg

Inhoud doos
Wat wordt er allemaal met de laptop geleverd?
Niet al te veel hoor, de standaard dingetjes zoals een handleiding (Engels en Nederlands) en een garantiekaart.
Natuurlijk zit de oplader er ook bij.
Er wordt echter ook een subwoofer meegeleverd die ingeplugd kan worden in de laptop. De Asus Sonicmaster met een 2,5mm jack aansluiting. Leuk dingetje en het produceert wat bass maar verwacht er niet te veel van ;).
Er wordt ook een tie-wrap meegeleverd, altijd handig. Een recovery DVD oid zit er niet bij.

Windows instellen
Het instellen van Windows 8.1 is niet al te veel gedoe. Er wordt gevraagd of je verbinding met een draadloos netwerk wilt maken, de naam van je PC kan je invullen en nog wat andere kleine dingetjes. Optioneel is om met een Microsoft account je eigen aan te melden. Hotmail is ook een MS account en werkt dus prima. Er worden een paar beveiligingscodes naar je telefoon gestuurd en klaar is kees. Binnen 10 minuten kan je aan de slag en alles naar je eigen wens instellen. Dit is de eerste keer dat ik Windows 8 gebruik dus het was even wennen. Vooral met de Apps en het Metro design. Maar dit heb je zo door, ik gebruik echter nog steeds het klassieke Windows bureaublad. Werkt toch fijner dan het Metro design. Ziet er leuk uit maar niet voor op de PC.

De specs uitgebreider uitgelegd
Zoals hierboven al wordt beschreven heeft deze laptop aardig wat power.
De Intel i7 van de 4de generatie scoort hoog in de benchmarks. Heel laptops worden tegenwoordig verkocht met een zogenaamde U variant van de i7. Dit is een i7 met maar 2 cores (ipv 4) die veel in Ultrabooks worden geplaatst. Minder power dus, maar het verbruikt heel wat minder energie. Als je de laptop vooral thuis gaat gebruiken en je toch wat extra rekenkracht wilt hebben zou ik altijd voor een niet U variant gaan.
  • 4 cores, 8 threads
  • Turbo tot 3,5GHz
  • Hyperthreading ondersteuning
  • Max TDP van 47W
  • Ondersteund tot 32GB aan RAM
Hier een benchmark van de i7. Scoort ~ 7900 punten, ter vergelijking scoort een AMD FX-8320 Eight-Core desktop processor 8073 punten. En een i7 U variant (4272 pnt). Heel wat power dus voor een mobiele CPU.
De CPU kan maximaal 100 graden C worden, terwijl ik dit typ is de temperatuur ca. 35 graden.
Door de Hyperthreading ondersteuning kan de processor meer taken tegelijkertijd uitvoeren. Dit wordt onder andere gebruikt bij het renderen van video's. Heel nuttig dus. In de huidige processoren van Intel zit tegenwoordig ook een grafische chip, in dit geval de Intel HD Graphics 4600. Voor dagelijks gebruik voldoet dit ruim, maar voor het gamen zul je er niet veel aan hebben. Wordt verder besproken bij de GPU.

RAM
Hier over valt niet veel te vertellen denk ik. 8GB aan RAM op een snelheid van 1600MHz, 2 reepjes (producent is Hyundai) dus in Dual Channel.
Volgens Speccy ondersteunt de laptop tot 4 reepjes, dit betwijfel ik echter. DDR3L voor een lager energieverbruik.
Misschien ook wel interessant om te vermelden, de CAS Latency: 11-11-11-28.
Verder kan ik hier weinig over kwijt. 8GB is voorlopig genoeg. Volgens de fabrikant kan je tot 16GB upgraden, mocht je het echt nog een keer nodig hebben.

HDD/Harde schijf
De harde schijf die er in zit is van Seagate en is 750GB groot. De beschikbare ruimte is 698GB.
De laptop wordt met 2 partities geleverd, de C en D schijf. Op de C staat Windows geïnstalleerd, de originele grootte van de C schijf is 279GB. Op de D schijf staat nog helemaal niks, hier is nog 398GB beschikbaar. Er zijn nog 3 verborgen partities. Eén van 100MB, één van 899MB en één van 20GB. Ik vermoed dat de laatste voor recovery is.
De HDD is aangesloten op een SATA-III interface. Dus maximaal 6Gbit/s aan dataoverdracht. Zoals we weten haalt een magnetische harde schijf dat nooit dus is het meer geschikt voor een SSD. Deze kan je later zelf inbouwen met behulp van een HDD-Caddy. Misschien dat ik dit later nog overweeg. Voorlopig laat ik het zitten zoals het is.
Ik heb wat benchmarks gedraaid met CrystalDiskMark. De C en D partitie heb ik allebij apart getest.
Op de D schijf staat nog niks aan data, deze komt er in de tests ook wat beter uit.
De resultaten:

C partitie:

D partitie:

De schijf draait met 5400RPM en heeft verschillende functies aan boord.http://i.imgur.com/YaldCd5l.jpg

GPU/Grafische kaart/Beeldscherm
En we zijn bij het grafische gedeelte aangekomen.
De Asus is uitgerust met 2 videokaarten, waarvan één in de CPU zit gebakken.
De Intel HD Graphics 4600 biedt voldoende kracht voor normale zaken zoals films of Netflix.
Voor het gamen heb je er echter niet veel aan. Dit is ook terug te zien in de benchmarks. Daar is de grafische kaart ook helemaal niet voor gemaakt. Hiervoor hebben we een andere kaart namelijk de nVidia GTX850M. Geen High-end game videokaart maar de nieuwere games zoals COD: AW kan men op HIGH spelen met een normale framerate. Met zwaardere games heeft de 850 toch wel wat moeite en niet geschikt. Als je een echte PC gamer bent raad ik je een betere grafische kaart aan. DirectX 11.2 en Shader 5.0 worden ondersteund en de nieuwste generatie van PureVideo HD video engine (VP6) is aanwezig. Het energieverbruik bedraagt max. 40-45W. De features van de nVidia kaart.Als het goed is regelen de 2 GPU's met elkaar wanneer welke wordt gebruikt. Bij normaal gebruik zoals browsen zal de Intel kaart het werk doen. Voor games of andere grafische applicaties wordt de GTX850M aangesproken. Dit wordt gedaan om zo efficiënt mogelijk met de accu om te gaan.

Het scherm is 15,6", mat, IPS, 1080p en heeft goede kijkhoeken. Met helderheidstesten ben ik niet zo bekend dus zal ik ook niet gaan doen. Het scherm geeft heel veel licht op de helderste stand ;).
Het valt me wel op dat alles veel kleiner lijkt. Bij het browsen is de tekst kleiner en op Wikipedia bijvoorbeeld niet 100% scherp. Firefox staat gewoon op 100% weergave. Ook in Windows zelf zijn sommige dingen wel heel erg klein afgebeeld. Iemand die dat ook herkent?

Interfaces/Aansluitingen/Connectiviteit
Op de laptop zijn de standaard aansluitingen te vinden.
USB, HDMI, LAN, speaker/microfoon.
Er zijn 3 USB 3.0 aansluitingen te vinden, 2 aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant.
HDMI, LAN, Mini Displayport en de stroomkabel zitten aan de rechterkant.
Aan de rechterkant van de laptop zit naast de USB ook de speaker/microfoon, subwoofer stekker en een Kensington beveiligingssleuf.
De plaatsing van de ingangen had van mij iets anders gemogen. De USB ingang waar men normaal de muis mee verbind zit rechtsonder, hierdoor kom steeds met de muis langs de stekker. Een iets andere houding verhelpt dit probleem uiteraard ;). Verder is er ook een SD kaart slot aan de voorkant van de laptop te vinden.
Eén van de USB aansluitingen beschikt over een "charge functie". Als de laptop uit staat kan men hier een telefoon of what ever opladen. Handig als je even geen stopcontact in de buurt hebt en je niet per se je laptop aan wilt zetten.

De WiFi+Bluetooth module is van Intel, model: Intel Dual Band Wireless-N 7260. De module kan tot max. 300Mbit leveren, B,G,N standaard en ondersteunt 5GHz. Ook kan men met WiDi verbinding maken met compatibele apparaten. Hier mee kan je je scherm delen op bijvoorbeeld je TV. Weinig apparaten ondersteunen dit tot nu toe. Geen gedoe meer met kabels. Bluetooth 4.0.

UPC 100Mbit lijn --> Modem --> Netgear WNDR4000 router --> laptop
Speedtest met 2.4GHz: 21.8 Mbps down, 12.4 Mbps up.
Speedtest met 5GHz: 43.2 Mbps down, 11.7 Mbps up.
Stukken betere resultaten met de5GHz band zoals je kunt zien. Router staat op 1e verdieping, laptop op zolder.

Velen zetten er een andere module in die wat beter is. Dat kan, maar ik vind het niet nodig nu.
Ik heb geen tests met een vaste verbinding uitgevoerd. De vaste ethernet poort kan tot 1Gbps verwerken.

Warmte en geluid
Wat ik bij mijn oude laptop veel had was, geluidsoverlast en warmte. De fannen waren duidelijk te horen en bij een geringe inspanning gingen ze op volle toeren draaien. En dat maakte me een partij lawaai. Een coolingpad maakte het er niet beter op. De oude laptop was ook eigenlijk altijd wel warm, of je nu aan het browsen was of een film keek. Bij games werd de CPU/GPU soms wel 85+ graden C. Niet heel erg gezond.
De Asus is nauwelijks hoorbaar. Je hoort de fan draaien, maar dan moet je goed luisteren. De warmteproductie valt ook mee. Tijdens het schrijven van deze review is de laptop zo'n 35 graden. Gegamed heb ik er nog niet op dus daar kan ik nog niks over zeggen. Bij het kijken van 1080p filmpjes wordt het apparaat ook niet veel warmer. Goed werk dus van de fabrikant om alle warmte goed af te voeren.

Extra's
Op de laptop zit een vrij ruim keyboard. Tussen de toetsen zit ruimte en er is een numberpad aanwezig.
Met de "F" toetsen kan het geluid verhoogt/verlaagt worden net zoals de helderheid van het scherm. Ook kan je direct naar de slaap/sluimer modus gaan. Een leuk dingetje wat ik niet wist bij de aankoop: een verlicht keyboard :). Altijd handig en in verschillende lichtstanden te configureren. De powerknop zit helemaal rechtsboven en ziet er net als alle andere toetsen uit (wel met een led er in). Dus kijk uit dat je deze niet per ongeluk indrukt als je in die omgeving typt.
Er is een HD webcam aanwezig met twee microfoons er naast.
Ingebouwde speakers van Bang & Olufsen (jaja).
DVD brander/speler.
De accu is een 6 cells 5200mAh. Een accutest moet ik nog uitvoeren. Dit wordt later in de review aangepast.

De bouw van de laptop is robuust. De deksel is van aluminium gemaakt en ziet er fraai uit. Tijdens het typen veert niet de hele behuizing mee, alles blijft netjes op z'n plaats. Alleen de trackpad is wat beweeglijk in de linker onderhoek. Bij lichte aanraking voel je dat de trackpad niet helemaal vast zit in de behuizing. Meerdere mensen hebben hier last van las ik op het forum.
Het logo van Asus wat zich op de deksel bevind, geeft licht als de laptop is open geklapt.

Tot slot. Voor dit geld heb je geen betere laptop!
Ook zonder de korting wordt de Asus voor een goede prijs verkocht. Prestatie/Prijs verhouding is dan ook 5/5!

Heb jij ook een Asus N551JK-CN157H?

Als zaken niet helemaal scherp zijn moet je even naar je Windows schaling kijken

Op 100% is alles kleiner maar wel haarscherp, standaard staat hij op 125% dacht ik
Mee eens -- dit was overigens vanaf Windows 7 het geval al: Windows detecteerd de schermgrootte naast de resolutie, en geeft je zo een aangepaste DPI. Heel veel applicaties gaan er goed mee om (IE, veel .Net gebaseerd, etc...), maar sommige applicaties zijn vrij koppig (chrome...) en moeten alles zelf doen. Ook een Asus N550JK hier (je hebt er een ééntje bij, maar ik zie het verschil eigenlijk niet).

Hoe verander je die instelling? Rechts klik op je desktop > Screen Resolution > Make text and other items larger or smaller > tweak ahead!

Het kan ook per beeldscherm, wat voor het geval je een kleine UHD monitor haalt wel handig is.

Overigens, wat bedoel je met dat je touchpad niet helemaal vast zit? Het is één grote knop bij mij, wat erg fijn werkt, je kan hem overal indrukken en het is een klik. Daarnaast werkt "tap to click" ook, en je hebt de twee "muisknop" zones die op dezelfde manier klikken. Hij zit verder gewoon vast bij mij, mogelijk heb je een defect!

Ik had overigens na een maand of drie een defect met m'n laptop, het scherm werd onverklaarbaar zwart. Blijkt dat bij deze serie een veelvoorkomend defect zit in het feit dat de interne video kabel wel eens los wil zitten. Een Torx5 schroevendraaier (een minpuntje voor deze laptop dat er torx5 nodig is...) was wel te bestellen, en dan is de reparatie ook zo gebeurt (zonder te moeten wachten op garantie), maar torx5 is toch iets om op voorbereid te zijn.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 30 januari 2015 09:23]

Ik heb de instellingen geprobeerd, maar daar wordt het niet echt beter op. Alles wordt dan weer TE groot. En tussenstapjes kan ik niet maken, helaas.

Touchpad wiebelt een beetje als je links onderin de pad licht aanraakt. Staat nu ook in de review zelf. Meerdere mensen hebben dit probleem las ik op het forum. Ik stoor me er verder niet aan want ik gebruik toch een muis.
De optimale DPI voor Windows Apps is 96 -- ook bekend als 100% zoom. Dit bereik je door de slider op "kleinst" te zetten, of als je naar "alle monitoren" toe gaat of geavanceerd: 100%/96dpi.

Wel de resolutie op FHD houden!
Het verschil is dat de N550 een iets strakker design heeft, geen golvende lijnen.

In de afmeting verschilt de hoogte ook iets:

Asus N550JV-CN270H

Lengte: 255mm
Breedte: 383mm
Gewicht: 2,7kg

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 30 januari 2015 11:46]

Bij mij is alles wel haarscherp maar bv een setup van een programma ofzo niet, is daar wat aan te doen?
Vinkje aanzetten dat alles op dezelfde manier schaalt... En dan echt die 100% gebruiker
Vandaag de ASUS N551JK-CN157H uit de verpakking gehaald (deze was vrijdag geleverd, maar eerder had ik geen tijd). De doos was factory sealed, dus echt helemaal ongeopend.

Zojuist een foto genomen in een donkere ruimte met mijn Apple iPhone 5 S. De ASUS N551JK-CN157H staat op Vivid volgens Splendid Utility. Volgens AIDA64 is deze monitor een Samsung 156HL01-102, Monitor ID: SDC324C, Fabricagedatum: 2013. Ik heb deze zo uit de doos gehaald, geen instellingen veranderd.

Is dit bij jullie ook zo? Kan er misschien iemand een foto maken van zijn/haar scherm?

Verder lijkt deze machine geen issues te hebben.

Edit: Ook heb ik constant horizontale strepen door mijn beeld (Een hele zwarte lijn).

Zoals dit verhaal: http://gathering.tweakers...message/43322700#43322700.

Vanmorgen de ASUS N551JK-CN157H 5 minuten op het BIOS startscherm laten staan, alleen maar lijnen door het scherm en flikkeringen. Ik weet nu genoeg het is een hardware issue. Gelukkig heb ik de laptop verder nog niet in gebruik genomen en niet geactiveerd.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 3 februari 2015 10:51]

Nagedacht om hem terug te sturen?? Want dit hoord volgens mij niet....
Leuke review! Helaas was ik net te laat om deze laptop de kopen bij de MM tijdens de "btw weg er mee" actie. Nou kwam ik gisteren ook de Asus N551JK-CN130H tegen en die is een paar tientjes goedkoper dan de CN157h terwijl ze volgens mij exact dezelde specificaties hebben :? . Ik kan echt werkelijk het verschil niet ontdekken!
Als ik dat type in google zoek, zit er een andere wifi kaartje in.
Een Atheros AR9485WB ipv een Intel 7260 dual band

[Reactie gewijzigd door Super Cow op 7 februari 2015 21:27]

Denk je dat je dat verschil erg zal merken?

Aka is het het extra geld waard?
Ik heb ondertussen de cn130h gekocht en ik kan melden dat hij prima bevalt! Nog geen problemen ondervonden met de wifi. Verder gewoon een vlotte notebook die prima volstaat voor hetgeen waarvoor ik hem gebruik.