Minix Neo X8-H Plus 16GB Review

Sjiefke 29 januari 2015, 2.605 views

Minix Neo X8-H Plus 16GB

Het is een vrij dure box (zeker voor een Android box). Werkt prima en relatief gebruiksvriendelijk, maar de beeldkwaliteit valt tegen.

Pluspunten

• Mooi compact apparaat
  • Bediening eenvoudig
  • Snel geinstalleerd

Minpunten

• De beeldkwaliteit is (naar mijn mening) onvoldoende
  • Voor een XBMC box vrij duur

Geluidskwaliteit Score: 4
"Vroeger" heb ik diverse mediaplayers gehad met interne harde schijf.

Later ben ik overgestapt op XBMC, eerst met een Raspberry Pi (viel tegen), later met een Boxee Box (goedkoop en werkte prima). Iets later heb ik mijn Boxee Box voorzien van aangepaste software (Boxee+) en dat nog net wat beter. Je hebt de voordelen van XBMC en het is ook nog eens iets eenvoudiger te bedienen (altijd fijn voor moeders de vrouw). Nu is mijn Boxee Box echter overleden. Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe box.

Vervolgens heb ik besloten om één van de duurste boxen te kopen, de Neo X8-H Plus. Ik heb deze gekocht met aangepaste sofware (scheelt weer veel tijd).

Bij veel video's (film/serie) is het beeld veel minder goed dan op mijn Boxee Box. Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, het lijkt of het beeld "hapert" zonder stil te staan. Een soort waas komt over het beeld. Alsof de box e.e.a. niet kan verwerken. Gaat voornamelijk om hogere kwaliteit media, maar ik het er ook last van met DVD-bestanden.

Daarom vind ik zelf dat deze box tegen valt. De leverancier geeft aan dat een apparaat als deze nooit zo'n goed beeld geeft als een echte mediaspeler. Maar dit valt echt heel erg tegen.

Verder is het wel een mooi ding. Met de aangepaste software zit er alles op en aan. Ook de bediening werkt super.

Heb jij ook een Minix Neo X8-H Plus 16GB?

Hij dropt frames als een dolle. Daar zit het probleem. Als ik een 1080p film neem dan haalt het systeem iets van max 6,5MB/S throughput. Als ik dezelfde film op mijn Boxee Box afspeel (wordt er een andere player gebruikt, DVD player) en haalt het systeen 10-12MB/S.

En de framedrops lopen echt heel snel op (binnen "no time" meer dan 130).

[Reactie gewijzigd door Sjiefke op 2 februari 2015 22:14]

Is dit ondertussen opgelost? Heb je de box nog steeds?
Klinkt niet echt als leverancier maar meer een verkoper die je graag meer en/of duurdere spullen verkoopt.

Het haperen zonder schokken klinkt als dropped frames (zou ook schokkerig kunnen overkomen) of hardeschijf/netwerk lag waarbij er niet voldoende data 'constant' kan doorgevoerd worden en hij af en toe een beetje inhaalt (kan als soort stroperig/rubber achtige overkomen).

Ik weet niet uit m'n hoofd/kan het ook even niet vinden waar, maar in XMBC/Kodi kan je een soort statistieken opvragen m.b.t. de dropped frames. Zie ook hier http://kodi.wiki/view/Codecinfo
Dropped frames? Nu ik er zo over nadenk is dat precies wat er gebeurd.

Ik ga dit vanavond eens bekijken. Aan mijn hardeschijf/NAS/netwerk kan het (denk ik) niet liggen, want mijn Boxee Box heeft met dezelfde content hier geen problemen mee.

Thanks!

(overigens kun je die statistieken opvragen door, tijdens het afspelen, op de O (o van opnemen, niet de 0 van 0123) te drukken.