Fibaro Schakelmodule 2x1.5KW Review

Femme 29 januari 2015, laatste update op 12 maart 2015, 1.715 views

Fibaro Schakelmodule 2x1.5KW

De Fibaro Double Relay Switch is een relatief goedkope manier om twee lasten via z-wave te schakelen. Pas wel op met inductieve lasten, de relais zijn niet geschikt voor een hoge inschakelstroom.

Pluspunten

• Relatief lage prijs per relais

Minpunten

• Include-procedure mag eenvoudiger
  • Niet geschikt voor lasten met een hoge inschakelstroom

Kwaliteit Score: 3
Ik heb een aantal Fibaro Double Relay Switches in gebruik gehad voor het schakelen van voedingen voor led-drivers. Inmiddels zit ik op drie kapotte schakelactoren, vermoedelijk omdat de relais niet kunnen dealen met de inschakelstromen van de led-voedingen. Fibaro geeft in zijn specs geen maximale inschakelstroom op maar ga er vanuit dat die laag is.

Met resistieve lasten heb ik geen ervaring op de lange termijn en kan ik niet zeggen hoe betrouwbaar deze relais zijn. Ik heb wel de indruk dat de relais erg licht gebouwd zijn vergeleken met industriŽle relais die een vergelijkbare stroom mogen schakelen.

Een ander minpunt vond ik de nodeloos ingewikkelde procedure om de schakelactor te includen in je z-wave netwerk. Hiervoor moet je driemaal op een knopje drukken. Voor iemand die onbekend is met dit product is het niet duidelijk met welke frequentie de knopjes ingedrukt moeten worden. Het kostte me even wat tijd om er achter te komen dat de knopjes best wel snel achter elkaar ingedrukt moeten worden. Mijn voorkeur gaat uit naar z-wave apparaten die met een enkele druk op een knop in include-modus gezet kunnen worden.

Heb jij ook een Fibaro Schakelmodule 2x1.5KW?

Er al eens aan gedacht dat het probleem misschien veroorzaakt wordt door de 24V voedingen?
Misschien hebben die bij het inschakelen een hoge inschakelstroom?
Heb zelf ook meerdere setjes in gebruik, maar tot op heden geen problemen mee gehad; Gebruik zo ook alleen om verlichting mee in en uit te schakelen.
Misschien heb ik wel geluk gehad. Ik zou uit eigen ervaring deze in elk geval niet afraden.
Het 3 maal activeren is niet nodig als je een Fibaro HC2 of HC Lite hebt, die worden bij het aansluiten direct automatisch toegevoegd.
Ik schakel er 2 220V lampen mee en dat gaat probleemloos. Het toevoegen is inderdaad wat lastiger, je moet binnen 1 seconde 3 keer op de knop drukken, of schakelaar 1 3 keer van positie veranderen.
Ik heb er ook al 2 defect. Ik schakel er 4 tl lampen mee en het relais blijft hangen. Een klap erop en doet ie het weer een tijdje.