Specificaties Multi-sensor (433.92 MHz) - Bekijk alle specificaties

Cresta Thermo-hygro sensor Review

LeGato23 29 januari 2015, laatste update op 30 januari 2015, 6.488 views

Cresta Thermo-hygro sensor

3-kanaals temperatuur- en luchtvochtigheids sensor inclusief display en compatible met RFXCOM en goede prijs/kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Goedkoop
  • 433,92 MHz RFXCOM compatible
  • Compact

Minpunten

• Klein display

Kwaliteit Score: 5
Sinds kort ben ik aan het orinteren wat er mogelijk is met home automation en domotica.
Om bescheiden te beginnen leek het me leuk om de temperatuur in huis in een aantal ruimtes te monitoren en op afstand uit te lezen. Tegelijk kan ik hiermee ervaring opdoen met home automation.

Na mezelf ingelezen te hebben over protocollen als RF, X10, Z-Wave, KNX, Zigbee, etc. heb ik gekozen voor de 433,92 MHz variant. Mezelf realiserende dat hiermee geen terugkoppeling of status opvragen van sensoren mogelijk is, kan ik wel gewoon alle reeds aanwezige Klik aan Klik uit producten blijven gebruiken zonder desinvestering. Mocht de terugkoppeling een knelpunt worden dan kan er in de toekomst altijd nog Z-Wave apparatuur aangeschaft worden als aanvulling of als overstap.

Op zoek naar een 433,92 MHz temperatuur sensor las ik op een aantal fora wat berichten over de Cresta Thermo-Hygro sensor TX320, welke als add-on sensor wordt verkocht. Deze sensor is relatief goedkoop, biedt voldoende prijs/kwaliteit, meet zowel temperatuur als luchtvochtigheid, is instelbaar op 3 kanalen en wordt door o.a. de RFXCOM RFXtrx433e transceiver ondersteund.

Als bijkomend voordeel heeft de TX320 ook een display, waar de temperatuur en luchtvochtigheid op af te lezen is. Het display is overigens best klein en kan tot circa 3 meter afstand gelezen worden. (dit is uiteraard afhankelijk van beschikbare hoeveelheid licht en kwaliteit van ieders ogen)

Wat zit er in de doos
In de doos, of eigenlijk, in het doosje, zit de TX320 netjes verpakt in ‘bubbeltjesplastic’, samen met het garantiebewijs en de handleiding. Aan de achterzijde bevindt zich het batterijcompartiment vergrendeld middels twee kleine schroefjes. Er zijn twee AA batterijen meegeleverd, welke al zijn geplaatst in het apparaat. Bij n batterij zit een klein doorzichtig plastic velletje, welke voorkomt dat de batterij contact maakt. Na het uittrekken van het plastic velletje wordt de sensor gelijk actief. Er is geen aan/uitknop aanwezig op de sensor.

Het viel me overigens op dat van de drie tegelijk bestelde TX320’en er twee stonden ingesteld op kanaal 1, terwijl de derde al was ingesteld op kanaal 3.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit lijkt voldoende solide. De TX320 is een klein wit kunststof kastje en het klepje van het batterijcompartiment sluit prima. De schroefjes om het klepje te openen zijn klein. Een kleine kruiskopschroevendraaier is nodig om de schroeven niet te beschadigen.

Er zit geen rubber pakking aan de binnenzijde van het klepje, dus het apparaat zal waarschijnlijk niet geheel waterdicht zijn. Wellicht is dit interessante informatie voor mensen die een sensor buiten willen plaatsen. In de handleiding staat dat de sensor niet in direct zonlicht of op plaatsen waar regen of sneeuw kan vallen geplaats mag worden.

Aan de achterzijde is een uitsparing om de sensor aan een wand te kunnen bevestigen.

Op de lange termijn verwacht ik dat het witte kunststof naar geel gaat verkleuren. Dit baseer ik op een bouwgelijke Travel & Co sensor die ik reeds een aantal jaren in bezit heb en (door buitenplaatsing) flink is verkleurd.

Ondersteuning door fabrikant
Hoe de ondersteuning vanuit de fabrikant is kan ik geen objectieve uitspraak over doen. Ik heb echter wel ondervonden dat de Cresta website geen informatie heeft over hun eigen TX320 product.
De specificaties heb ik opgezocht bij een webshop, die de TX320 in haar assortiment heeft.

Twee belangrijke specificaties:
Temperatuur meetbereik: -25C tot +50C
Zendbereik: Max. 30 meter in vrije omgeving

Op de verpakking staat dat het een ‘add-on sensor’ betreft. Wellicht ziet men dit niet als volwaardig product, maar slechts als toevoeging op basis weerstations. Voor mij is de TX320 echter wel een volwaardig product, zonder onnodige functionaliteiten ;-)

Er zit 2 jaar fabrieksgarantie op het product.

Compatibiliteit
De Cresta TX320 is compatible met de RFXCOM RFXtrx433e transceiver.
Om de sensor in Homeseer uit te lezen maak ik gebruik van de RFXCOM plugin. De TX320 is compatible met zowel de RFXCOM HS2 plugin, als de RFXCOM HS3 plugin.

In Homeseer wordt de TX320 weergegeven als een TS34C, terwijl op de voorzijde van de bijgeleverde handleiding staat ‘Model TS32C’.

In diverse fora heb ik gelezen dat de sensor ook compatible is met andere systemen zoals Vera en Domoticz. Dit is niet door mij getest en kan dus niet door mij bevestigd worden.

De prijs voor deze sensor is relatief laag, (Eur 11,99) in vergelijking met andere temperatuur/luchtvochtigheid sensoren. Voor zover ik heb kunnen vinden heeft de Kijkshop de laagste prijs. De beschikbaarheid bij de Kijkshop is echter beperkt want regelmatig staat het artikel op ‘Tijdelijk uitverkocht; Dit product is helaas niet bestelbaar’. Ik zelf heb gewacht totdat er weer voorraad was. Als je niet kan wachten, bestel de TX320 dan via een andere webshop waar de prijs enkele euro’s hoger is.

Het product voldoet prima aan mijn verwachtingen. Voor een relatief lage prijs beschik je over een 3-kanaals temperatuur en luchtvochtigheid sensor inclusief display die compatible is met RFXCOM.

Edit 30-01-2015: Deze TX320 is blijkbaar de vernieuwde uitvoering en kan tot -25C, zie foto

Heb jij ook een Cresta Thermo-hygro sensor?

Hoe lang doe je met de batterij?

Ik wil deze in de badkamer hebben om te schakelen met mijn afzuigventilatie. Heb alleen weinig zin om iedere keer die batterij te gaan vervangen.
De bijgeleverde batterijen doen het nu, een half jaar na ingebruikname, nog steeds prima.
Hoe lang je met de batterijen kan doen weet ik niet, maar een half jaar in elk geval ;)

Wanneer deze batterijen leeg zijn, zal ik ze waarschijnlijk vervangen door oplaadbare Eneloop batterijen.
Bedankt voor de informatie, dat is lang genoeg voor mij. Ik ga hem aanschaffen :)
3stuks sinds 11-10-2014 in gebruik. Waarvan 1 in schuur(in winter +-1C) en werken alle 3 nog perfect.
Hallo Legato, mooie review, misschien wel even handig om te vermelden dat dit het oude model 320 betreft het nieuwe model meet vanaf -25C
Dshop, bedankt voor je feedback. Ik heb inderdaad ook de verschillen in specificaties gezien ten aanzien van meetbereik en minimumtemperatuur bij diverse aanbieders. Ik kan echter niet aan het apparaat zelf herleiden of het een ‘oude’ -10C of ‘nieuwe’ -25C uitvoering betreft.

Om even de proef op de som te nemen heb ik een Kijkshop TX320 in de vriezer geplaatst }>
Excuses voor de niet al te beste foto, maar ik had slecht licht, het display besloeg uiteraard gelijk toen ik de sensor uit de vriezer haalde en ik had maar kort de tijd, omdat eenmaal uit de vriezer, de temperatuur snel steeg op het display. ;)

Zie foto toegevoegd aan de review dat de Kijkshop TX320 blijkbaar ook de vernieuwde uitvoering is die wel lager kan dan -10C.
Ok , dat is goed nieuws eerder werd alleen het "oude" model voor deze prijs verkocht.
Kan je iets vertellen over de gemiddelde afwijking van de sensor?

Ik heb er nu eentje vers uit de doos op mijn bureau gezet, en deze heeft een afwijking van 0.7 graad met een andere goedkope thermometer. Heb je getest of de modellen van elkaar afwijken als je ze in dezelfde ruimte laat staan?