HTC Desire 820 Grijs Review

vandenhork25 28 januari 2015, 334 views

HTC Desire 820 Grijs

Een mid-range smartphone met high-end prestaties. De HTC Desire 820 is een geweldige telefoon als je kijkt naar de prijs / kwaliteit verhouding. Het toestel levert prestaties die niets onderdoen voor menig high-end toestel, maar met de prijs van een mid-range toestel.

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit
  • Accuduur
  • HTC Dot View

Minpunten

• Schermresolutie van 720p

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: De HTC Desire 820 is een geweldige telefoon als je kijkt naar de prijs / kwaliteit verhouding. Het toestel levert prestaties die niets onderdoen voor menig high-end toestel, maar met de prijs van een mid-range toestel.

Uiterlijk
Als je ergens over kunt twisten is het natuurlijk het uiterlijk van een telefoon. Maar ik heb weinig aan te merken over het uiterlijk van de HTC Desire 820. Het toestel heeft een plastic behuizing, maar heeft geen goedkope uitstraling.
Mijn enige punt van kritiek op het uiterlijk is dat het onderste zwarte balkje (met het HTC logo) hoger is dan de bovenste balk. Waarschijnlijk was het mooier geweest om de hoogte van beide balkjes gelijk te maken.

Prestaties
De HTC Desire 820 bevat een Qualcomm« Octa-Core-processor. Een processor die er op papier heel erg indrukwekkend uitziet. Wat jammer is, is dat deze processor niet volledig tot zijn recht komt met de ge´nstalleerde versie van Android (KitKat 4.4). Deze versie van Android is niet geoptimaliseerd voor 64-bits processors, waardoor niet de volledige kracht van de processor benut kan worden. Is deze processor dan niet snel? Zeker wel, het is en blijft een zeer snelle processor die ervoor zorgt dat dit toestel sneller is dan mijn oude HTC One (m7). Zie dit ook zeker niet als een minpunt, maar meer als een cadeautje voor later. Want met de komst van Android 5.0, wat geoptimaliseerd is voor 64-bit processors, heb je een erg snel toestel in handen. Het wordt dus eigenlijk alleen maar beter.

Camera
De HTC Desire 820 is voorzien van een 13 MP hoofdcamera en een 8 MP frontcamera. In vergelijking met mijn oude toestel, HTC One (m7), maakt dit toestel mooie foto’s en video’s. Met name voor de actieve selfie maker is dit een zeer geschikt toestel, want 8 MP als frontcamera zorgt voor mooie foto’s. De hoofdcamera is in staat om video’s te maken met een resolutie van 1080p, waardoor video’s er zelfs nog scherp uitzien op je 50” televisie.

Gebruikersgemak
Het gebruikersgemak van dit toestel is heel erg afhankelijk van Android. Zelf ben ik een Android gebruiker van (bijna) het eerste uur. Het besturingssysteem is in de loop der jaren een stuk beter geworden en ik heb er dan ook weinig op aan te merken. In vergelijking met b.v. Samsung, voegt HTC weinig extra software toe en dat zie ik ook als een groot voordeel. HTC heeft wel een zogenoemde schil over Android heengezet, namelijk HTC Sense. HTC Sense valt waarschijnlijk bijna niet op omdat het erg licht is, dit in vergelijking met b.v. TouchWiz van Samsung.

HTC Dot View
Bijna alle nieuwe HTC toestellen beschikken over Dot View en ook dit toestel is daar geen uitzondering op. Dot View is een zinvolle toevoeging, die het mogelijk maakt om informatie weer te geven (tijd, temperatuur) en simpele acties uit te voeren (telefoon opnemen, muziek pauzeren) via het beschermhoesje. Dot View is een handige functie waar ik veelvuldig gebruik van maak.

Zijn er dan geen minpunten?
Geen enkel toestel is perfect en helaas is de HTC Desire 820 ook niet perfect. Het toestel had wel heel dicht in de buurt van perfectie kunnen komen, wanneer HTC had gekozen voor een 1080p scherm i.p.v. een 720p scherm. Waarschijnlijk ben ik verwend geraakt door het scherm van mijn vorige toestel en ga je al snel vergelijken. Realiseer wel dat dit een mid-range toestel is en ze ergens concessies hebben moeten doen.

Verbeterpunt
Graag zou ik een Dot View hoesje zien dat ook de mogelijkheid heeft om het toestel horizontaal voor je te plaatsen. Ideaal voor mensen die graag films / series kijken op hun telefoon.

Met de Desire 820 heeft HTC een prachtig toestel in handen. Een waardige concurrent voor de OnePlus One en wat mij betreft laat dit toestel de Samsung Galaxy Note achter zich. Ik ben ben er dus erg blij mee.

Heb jij ook een HTC Desire 820 Grijs?