Specificaties 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EC930V Zwart Review

Bitpusher3 30 januari 2015, laatste update op 22 december 2015, 6.333 views

LG 55EC930V Zwart

Deze review is meerdere malen herzien. De laatste wijziging is van na de firmware update van 5.00.15 naar 5.00.30 (18-12-2015). Mijn 6 jaar oude 40 inch Samsung LED TV wilde ik vervangen door een 55 inch met een mooi beeld. Uiteindelijk gekozen voor deze curved FullHD OLED LG 55EC930V-ZA.

Pluspunten

• Vanuit elke kijkhoek een prachtig beeld: kleur, contrast en zwart blijven even prachtig!
  • Mooi zwart, perfect contrast, mooie kleuren!
  • Prachtig design, lichte curve, heel dun scherm, stevige voet!
  • Miracast / WiDi ingebouwd
  • Passieve 3D (incl. 2 brillen en 2 clip-ons)
  • Nieuw per 22-10-2015: Sinds update naar 5.00.15: gefikst: De tv App start elke keer opnieuw op om geheugen vrij te maken!!! Tot 4x in 10 minuten! Zie foto 4
  • Geluid is best aardig (By Harman Kardon )
  • Dual Play mogelijkheid via passieve brillen (excl brillen)

Minpunten

• Ondanks de zeer snelle refreshtijd van het scherm is het afhandelen van snelle bewegingen matig met verschillende Dejudder en Deblur settings
  • 4 maanden moeten wachten op geld van LG's SmartDeal cashback actie!
  • Volledig wit scherm lijkt wat grijzig
  • Als de tv uit staat zie je wat onregelmatigheden in de spiegeling van het scherm, alsof het een soort deuken zijn. Is niet te zien bij beeld. Ik vind het niet storend maar het is niet flawless.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Originele review (toevoegingen van latere datum staan onderop):

Vooraf:

De aanleiding om deze tweede generatie OLED tv te kopen is omdat ik graag een grotere tv van 55 inch wilde hebben. De woonkamer was al even omgegooid waardoor we een meter verder van de 40'' tv kwamen te zitten. Dit is dus direct al een goeie tip om je vriendin over te halen om een grotere tv te kopen ;).

Mijn eerste keuze viel op een QHD LG 55UB850V. Zie ook mijn review hierover. Dit is een prima tv waarbij vooral 2160p videos schitterend gedetailleerd zijn als je dichtbij zit. Deze tv begon steeds langzamer te reageren naarmate deze langer aan stond. Ook vond ik het beeld als je er schuin op keek fletser met minder contrast. Dit was voor mij genoeg reden om hem binnen 14 dagen terug te sturen. Later bleek dat het steeds trager reageren kwam door mijn Raspberry Pi met RASPBMC die kennelijk iets met HDMI-CEC doet wat de LG tv niet leuk vond. Met mijn oude Samsung had ik dat nooit. Bij deze LG OLED gebeurt het ook helaas. De Raspberry is nu niet gekoppeld. Moet nog even kijken of OpenELEC wellicht beter werkt dan RASPBMC of anders even verder puzzelen/googlen.

Toen ben ik verder gaan kijken en mijn eisen waren ondertussen veranderd. 90% van de tijd kijken we er gewoon TV op via Ziggo. QHD materiaal is er nog weinig en mijn zit-afstand tot de TV is +/- 4 meter. De HD zenders zijn 1080i dus een QHD scherm heeft weinig tot geen meerwaarde dan. Ik zie Ziggo ook niet snel naar QHD gaan of zelfs maar 1080p. Van opzij wilde ik nu ook een mooi beeld en ook betere zwart waarden. Toen kwam ik een hele goeie aanbieding tegen van deze OLED tv met daarbovenop nog de 500 euro cashback.

Het was deze geworden: LG 55EC930V-ZA met softwareversie 04.41.32 en webOS 1.3.2-3232. Hoewel ik eigenlijk het liefst een platte tv wilde en geen curved is het toch deze geworden. Ten eerste omdat de curving veel minder krom is dan de meeste andere curved tv's en ten tweede omdat een platte OLED op het moment van kopen veel duurder is. De derde en belangrijkste reden is een mooiere beeldbeleving.

Samsung maakt geen OLED meer dus LG heeft momenteel een monopolie. De prijs vliegt ook steeds alle kanten op vreemd genoeg.

Unboxing:

Het feest begint al bij het uitpakken van de voornamelijk zwarte doos. Alles zit mooi verpakt in aparte zwarte doosjes. Het volgende vond ik in de doos:

1x airmouse afstandbediening
1x "normale" IR afstandbediening
2x AA en 2x AAA batterijen
2x gepolariseerde 3D brillen (wit en superlicht)
2x gepolariseerde 3D clip-ons voor brildragers
1x NFC-tag
1x component+geluid naar tv adapter
1x scart composiet naar tv adapter
1x handleiding
1x de tv zelf :) met de voet al gemonteerd! Bij de LG 55UB850V-ZD moest deze zelf nog gemonteerd worden.

Direct neergezet op een meubel. Ophangen kan ook eventueel met een 2 punts ophang systeem. Bij de voorloper van deze tv (1e generatie OLED), de eveneens curved LG 55EA9709 kon dat niet.

De tv zelf:

Wat heeft deze tv een enorm mooi vormgeving!! :
- een superdun 55 inch scherm (0,5 cm dik)
- een superdunne bezel van +/- 0,8 cm
- een lichte curve
- een mooie stevige voet.

1 minpuntje: Als de tv uit staat zie je in de spiegeling van het beeldscherm net als bij andere curved tv's (ook van Samsung) een soort vervormingen die bij het aan staan van de tv niet terug te zien zijn. Jammer, maar geen showstopper. Het gaat om het beeld als deze aan staat.

Bij het aanzetten valt direct het superieure zwart op. Het verschil tussen uit en zwart beeld is nul. Een soort van Wow-effect. Ik zag heel erg duidelijk het verschil tussen het witte zenderlogo op zwarte achtergrond op mijn vorige QHD LCD en deze OLED FullHD. Bij de LCD was er een duidelijke waas over zowat de hele linkerhelft van het scherm terwijl bij de OLED helemaal geen waas te zien is. Uit de doos staat de OLED wel op ECO stand, maar ook op de "standaard" beeldinstelling is dit exact hetzelfde.

Hier een video die het beeld van alle kanten laat zien. De beelden kunnen enigszins psychedelisch overkomen: http://youtu.be/I9v7bpZ7CqQ

TV zenders ingesteld via de Ci+ 1.3 module met een Ziggo kaart. De HD zenders zijn werkelijk prachtig om te zien terwijl dit 1080i is en nog geen 1080p. YouTube FullHD is nog een stukje mooier zelfs. Zwarte, donkere, normale en lichte scenes zijn de mooiste die ik tot dan gezien had. Het kan in de toekomst nog mooier worden dus als Ziggo een stapje hoger gaat. YouTube video's kunnen vanaf mijn telefoon gepushed worden. De TV haalt de stream dan zelf van YouTube zodat niet onnodig de WiFi en telefoon belast worden. De TV heb ik met een kabel op Internet aangesloten maar WiFi is ook ingebouwd.

Met het scherm is er ook 1 minpuntje: als het scherm helemaal wit is (of meer dan +/- 70%) dan wordt deze automatisch in zijn geheel wat donkerder. Je ziet het niet donkerder worden maar het wordt direct een soort licht grijs.
Eigenlijk is het verschil tussen de LCD en OLED hetzelfde als met LCD en AMOLED op telefoons.
AMOLED en OLED superieur in zwart, kleuren en contrast, LCD heeft beter wit (in fullscreen).

Nog een voordeel van OLED: Ongeacht vanuit welke hoek je kijkt blijven het beeld, contrast en kleuren hetzelfde. Met LCD meestal niet. Snelle beelden gaan ook soepel standaard.

Geluidkwaliteit is prima voor een tv. Wanneer ik beter geluid wil zoals bij een film zet ik mijn Yamaha 5.1 receiver aan met de LG afstandbediening via HDMI-CEC/Simplink. Voorheen had ik mijn Mediaplayer via mijn receiver aan de tv gekoppeld en nu hangt ie rechtstreeks aan de tv en desgewenst gaat de receiver ook aan voor beter geluid. De tv zelf kan o.a. AAC, DTS, DTS-HD en DTS-MA decoderen maar ook via een HDMI kabel streamen naar de receiver. ARC over HDMI is ook mogelijk en dan zou het geluid via HDMI kunnen i.p.v. optisch. Dit is alleen wat lastiger instellen maar scheelt wel een optische kabel. Ook de receiver moet dat ondersteunen.

Leuke extra's:

- Passief 3D zonder flikkeringen/batterijen !
- Dual Play (brillen niet meegeleverd maar kosten +/- 20 euro.) Geschikt voor Dual Play games (SBS of Top/Bottom~Over/Under).
- Youtube videos opzoeken op mijn telefoon en dan naar de tv sturen. Playlists zijn makkelijk te maken.
- Screen mirror via Miracast: Wat ik op mijn Android telefoon zie kan ik naar de tv sturen. Heel handig met foto's kijken, een Internet pagina laten zien en zelfs spelletjes. WiDi moet ook kunnen maar nog niet geprobeerd.
- Timemachine 2 / Timeshift en tv opnemen moet ik nog proberen.

Functies als Smartshare en de ingebouwde mediaplayer gebruik ik niet. De tv met de perfecte ingebouwde mediaplayer bestaat volgens mij nog niet. Een externe mediaplayer zoals Kodi werkt veel beter maar is wellicht voor andere personen weer moeilijker in te stellen.

De tv is fors aan de prijs als je het vergelijkt met andere FullHD 55'' schermen. Voor mij was het eigenlijk ook boven budget maar ik had een mooie aanbieding + 500 euro cashback zodat de schade beperkt bleef. Tot 31-1-2015 is nog de Cashback actie waarbij je 500 euro terug zou moeten krijgen bij veel leveranciers (zie voorwaarden LG).

Toevoeging 20-4-2015:

Na ruim 2 maanden gebruik steeds meer irritaties. Zie ook alle minpunten die ik toegevoegd/aangepast heb.

Het begint met het aanzetten van de tv. Vaak krijg ik geen beeld maar ik weet niet of dat door de Ci+ 1.3 module komt of de tv. Soms moet ik hem 2 of 3 keer uit en aan zetten voordat het werkt.

Dan moet ik vervolgens 15-45 seconden wachten voordat ik de eerste commando's als geluid zachter of zappen naar de tv kan sturen omdat WEBos zo langzaam op start. Erg jammer LG, ik had liever een paar tientjes meer betaald voor een snellere processor en geheugen. Dat maakt bij de prijs van deze tv toch niet meer uit.

Als ik dan beeld heb en de tv kan bedienen dan zijn snelle bewegingen op het beeld vaak niet mooi.
Zowel de standaard Trumotion "Vloeiend" en "Standaard" zijn vaak helemaal niet vloeiend! Achter de snelle bewegingen om zie je dan een soort flikkeringen. Het draaien van een camera gaat meestal wel soepel maar scroll teksten of objecten die bewegen gaan soms wel en soms niet soepel.
Dit is een fail van LG in mijn opinie. Met de user defined settings kan het iets verbeterd worden maar niet zaligmakend wat je bij een dure tv zou verwachten.

Simplink van LG zou aan de HDMI-CEC standaard moeten voldoen maar waarom werkt alleen de versie van LG niet goed met de Raspberry Pi (OpenELEC of RASPBMC maakt niet uit, die gebruiken de Pulse-Eight HDMI CEC adapter die wel met alle andere TV merken als Samsung en Sony waaronder mijn 6 jaar oude Samsung). De eerste minute werkt het wel maar daarna wordt de TV compleet onwerkbaar langzaam, een soort denial of service effect waar LG niet mee overweg kan.
Ik moet dus, als workaround Simplink uitzetten waardoor HDMI ARC OOK NIET meer werkt en ik een tweede, aparte afstandbediening moet gebruiken voor de Raspberry terwijl dit met mijn Samsung TV niet nodig was. Hetzelfde probleem schijnt ook voor te komen met een Skybox HD. Google maar, zelf geen ervaring mee.

Deze TV heb ik in 2015 nieuw gekocht (model is uit 2014) en ik krijg geen update naar WebOS 2???? Nog een faal van LG ! .

De Cashback actie van LG werkt oook zoooooo langzaam! Ruim 2 maanden nadat ik alles opgestuurd heb, is er nog steeds geen 500 euro gestort!!!! Nog een faal van LG.

Zo, deze negatieve dingen moest ik even kwijt. Als LG de punten op lost en verbetert zal ik mijn review misschien weer aanpassen.

Voor deze prijs verwachtte ik veel meer LG!

Toevoeging per 22-4-2015:

Mijn tv zelf zag de update nog niet vanmorgen na een handmatige check maar via de website
http://www.lg.com/nl/ondersteuning-product/lg-55EC930V# is sinds 20/21 april twee updates te downloaden met hetzelfde versie nummer!

Het gaat om versie 04.45.04 (20 april) met bestandsnaam:
starfish-dvb-secured-m14tv-32.arches-3246-04.45.04-prodkey_usb_V3_SECURED.epk
En om versie 04.45.04 (21 april) met bestandsnaam:
starfish-dvb-secured-m14tv-32.arches-3246-04.45.04-prodkey_usb.oled_V3_SECURED.epk

De bestanden zijn even groot maar hebben wel verschillen als je ze vergelijkt met elkaar. Ongeveer 10 kB op 649 MB, voornamelijk aan het begin en eind van de bestanden. Er wordt niet aangegeven wat de verschillen zijn maar ik ga degene met de oled-toevoeging in de naam vanavond even proberen. Hoe moet je nu als consument bepalen welke het beste van toepassing is?

Het bleek dat in andere landen deze update al beschikbaar was en heb een soort changelist samengesteld van wat mensen opviel aan versie 04.45.04 , zowel positief als negatief.

Positief:
- bepaalde problemen met Simplink zouden opgelost zijn.
- Menu's zouden sneller openen.
- "out of memory. app is closed" is nu hernoemd naar "this app will reset to free up more memory" volgens een gebruiker. Hier heb ik zelf nog geen last van gehad.
- Smartshare zou beter te gebruiken zijn, lange lijsten nog wel langzaam. Dit gebruik ik zelf niet.
Bron
- Op een site wordt melding gemaakt dat het beeld iets feller is na update versie 04.45.04 (vanaf 04.41.32) en ook scherper.

Negatief:
Andere LG modellen met dezelfde software versie schijnen een aantal bricks te hebben opgeleverd (deze versie is daar een keer recalled vanwege problemen): Duitse bron.

Ben benieuwd!

Toevoeging per 23-4-2015:

Yes, eindelijk! Van de laatste update 04.45.04 (oled versie) zijn de eerste ervaringen goed!
Simplink weer aangezet en na enige uren geen vertragingen gehad! :)
En ik kan mijn Raspberry Pi via de Airmouse van LG weer voor uren achter elkaar bedienen!

Tevens lijkt de tv eerder te reageren op commando's zoals volume aanpassen en zappen als deze net aangezet is. Het Home menu is nog wel later bereikbaar maar dat is minder belangrijk.

Het afhandelen van snelle bewegingen op het scherm moet ik nog nader bekijken.
Als de camera draait gaat dit nog steeds goed maar voor objecten met een stilstaande achtergrond moet ik nog even met de Trumotion settings spelen en proberen.

Ook las ik gisteren dat er een update naar WebOS 2.0 komt in de tweede helft van 2015. Bron.

Eindoordeel weer naar "Uitstekend" gezet.

Toevoeging per 21-9-2015 ( na update van 04.45.25 naar 5.00.04 ):

De tv App start elke keer opnieuw op om geheugen vrij te maken!!!
Tot 4x in 10 minuten!
Dit heeft tot gevolg dat je tijdens tv kijken steeds tot 3 minuten geen tv beeld hebt. Na een paar herstarts van de app moet de tv eerst uit en aan gezet worden voordat deze werkt.

Dit maakt de tv dus onbruikbaar. Ik heb de eindwaardering direct naar waardeloos gezet.
Soms gaat het langer goed maar vooral als ik naar geavanceerde opties ben geweest gaat het steeds fout met tv kijken.

Ondertussen ben ik er achter dat het probleem niet optreedt als ik de hdmi kabel van de Raspberry Pi2 los koppel. Het lijkt er dus zeer op dat het CEC probleem in een andere vorm terug is. In versie 04.45.25 werkte dit nog goed (04.45.04 volgens mij ook maar niet zeker). 04.41.32 had een ander CEC probleem. Die vertraagde de tv steeds meer. Weer een memory leak nu met de laatste update??

LG: ik raad jullie aan nieuwe firmware eerst goed te testen voor het uit te rollen!!

De eindbeoordeling van deze tv op"slecht"" gezet omdat na de update langer dan 20-40 minuten tv kijken onmogelijk was. Direct na de update al!

Eerder vandaag na de update was ik nog positiever:

Deze update zit tussen 1.0 en 2.0 in en heet officieel LG WebOS 1.4. Het lijkt er dus op dat dit de langverwachte grote update is met WebOS 2 features. Tot nu toe de volgende veranderingen ( changes ) ontdekt:

- eenmaal opgestart reageren de menu's sneller. Zeker indien gelachen.
- een nieuw snelmenu aan de rechterkant bij tv kijken voor basis instellingen.
- CEC reactiesnelheid sneller en consistente. Voorheen af en toe een hapering.
- De gewone tv gids is helaas nog steeds hetzelfde maar in het snelmenu rechts is er een een handig overzicht bijgekomen met huidige programma's en wat er daarna wordt uitgezonden.
- Van externe bron naar tv beeld gaat ook sneller. Zappen zelf is hetzelfde gebleven.
- Meer informatie over de tv zender boven in beeld zoals 1080i.
- Tijdens zappen ziet de kanaal informatie er iets anders uit.

Van een Duitse site had ik nog een tip om hulp uit te zetten in het menu voor nog iets snellere menu's.

Toevoeging 24-9-2015:

"Ziggo on Demand" gebruik ik eigenlijk nooit maar heb hem nu na de update opgestart. De TV zegt nog dat de Magic Pointer niet met deze dienst werkt en daarna blijft het scherm zwart, zelfs na 2 minuten wachten,

Ik kan ZOD wel op de normale manier weer afsluiten via " Weet u zeker dat u Ziggo on Demand wil verlaten?".

Ongeveer een week geleden voor de update werkte dit nog wel. Het is wel knap irritant dat dit bovenop de andere problemen komt.

Gisteren heb ik het Simplink issue bij LG Nederland gemeld en ik wacht op een antwoord.

Eindoordeel blijft op slecht staan totdat LG dit gefixt heeft en afhankelijk van hoe lang dat duurt zet ik hem wellicht hoger in de toekomst maar "Uitstekend" kan het nooit meer worden. Daarvoor heb ik teveel problemen ondervonden sinds ik de tv heb. Veel andere personen die deze tv hebben zullen deze problemen niet ondervinden en deze update een vooruitgang kunnen vinden.

Nog 1 nadeel gevonden bij deze update:
Als ik via Simplink / HDMI-CEC mijn receiver wil aanzetten door een externe geluidsbron te selecteren heb ik nu veel meer handelingen nodig dan voorheen. Het nieuwe snelmenu heeft deze optie niet. Wel een andere, voor mij totaal overbodige, snel-geluidsinstelling.

Toevoeging 28-9-2015:

LG NL had inmiddels gereageerd en me gevraagd een reset naar fabrieksinstellingen te doen. Ik had elders al gelezen dat dit niet hielp maar heb het wel gedaan. Helaas zonder succes. Dit kosste me weer wat extra tijd want voordat je alles weer naar je persoonlijke smaak hebt ingericht....

Ziggo on demand probleem lijkt uniek voor mij overigens maar ik heb het nu ook bij LG gemeld.
LG zegt verder dat het Simplink probleem bij hun bekend is en dat ze hard aan een oplossing werken in de vorm van een gepushte update. Tot die tijd heb ik Simplink uitgezet zodat ik wel normaal tv kan kijken.

Toevoeging 22-10-2015:
Het simplink probleem met de Raspberry Pi2 is weer opgelost met de update naar 5.00.15.
Ziggo on demand via ci+ nog niet. Ik begin te denken dat het niet aan de tv ligt.
Totale waardering naar voldoende gezet.

Toevoeging 18-12-2015:
05.00.30 geÔnstalleerd. Deze is op dit moment nog niet voor consumenten beschikbaar maar kreeg ik via de technische dienst van LG. Via een USB stick geÔnstalleerd.

Bestandsnaam:
starfish-dvb-secured-m14tv-25.ashley.m14tv-2510-05.00.30-prodkey_usb.oled_V3_SECURED.epk

Deze heeft wel weer OLED als toevoeging in de naam.

Ziggo on demand via de Quantis CI+ module werkt weer!!
Totale waardering van voldoende naar goed gezet.

Verder nog geen veranderingen gemerkt.

Heb jij ook een LG 55EC930V Zwart?

Hoi Bitpusher. Heb jij ook dat de tv soms ineens de melding geeft uit te gaan schakelen binnen een x aantal seconden ?

Zelf heb ik dit niet ondervonden maar ik ben benieuwt of dit een feature is die ik niet uit kan schakelen. Ik kreeg namelijk de vraag of dit uitgezet kon worden maar kon dit tot op heden niet terugvinden in het menu van de tv.

Ik verdachte eerst de UPC digitale tv ontvanger. Maar die blijft naar zeggen gewoon 'groen'\aanstaan.

Deze tv heb ik ook voor iemand aangeschaft in de 'gunstige periode', kon er in de winkel toen zelfs nog 400 euro vanaf praten, terwijl ik niet meer dan deze tv kocht (zonder dat verschil viel hij wel buiten budget dus ik had een goede onderhandelingspositie.. ;) ) . Momenteel is hij op ibood ook voor 2200 te krijgen. Dat is maar iets minder dan wat ik (incl) cashback betaald had.

Ben zelf erg aan het twijfelen om ook toch maar een Oled te kopen. Ik had interesse in de sony 55w829 maar de demo in de winkel was niet goed of hij viel gewoon tegen na een paar uur deze Oled tv te mogen ervaren. Gezien de prijs is het tuurlijk appels met peren vergelijken maar het wordt er niet makkelijker van.. :+

Ik had overigens wel meer dan 2 gewone brillen erbij gehoopt (wist dat er maar 2 waren).
De brillen zijn echt een stuk beter dan de bioscoop brillen. De brillen die ik geprobeerd heb werken wel maar laten laten het beeld verkleuren. Dus het is een must om echt enkel de meegeleverde brillen te gebruiken. De 3D is ook echt subliem !

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 22 februari 2015 20:22]

Hoi Emiel, ik heb de instelling gevonden om te voorkomen dat hij vanzelf na 4 uur uit gaat!
Onder "Beeld" heb je energiebesparing maar die is het niet. Onder "Snel" heb je ook sleeptimer, die is het ook niet.

Onder "Algemeen" staat ook nog "Energiebesparende modus", hier kan je dat uitzetten of op 8 uur zetten.
Dankje ! Hier hadden ze ook een optie gevonden in het menu die na 'uitzetten' werkte, ze wisten echter niet meer welke dit was :+) . Blijkbaar was het deze. Toch nog bedankt voor het posten van de oplossing, ik was hier namelijk nog steeds wel benieuwt naar.
Hallo Emiel, Ik heb soms ook dat er na een aantal uur opeens in beeld kom dat de tv binnen 5 minuten uitgezet wordt. In de instellingen staat wel een sleeptimer maar die staat uit. Als ik de afstandbediening even actief maak dan wordt de tv niet uitgezet. Het lijkt een soort beveiliging. 3D is inderdaad prachtig!

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 23 februari 2015 16:10]

bij pixmania kost de lg 55ec930v nu §2299 incl verwijderingsbijdrage, ex bezorgen §25 euro
Goeie tip voor potentiŽle kopers! Dat scheelt enorm met de huidige goedkoopste van 2999,-. Deze TV heeft echt dagprijzen.
Ik zou wel goed informeren naar garantie via LG. Ik heb wel eens in de clinche gelegen met Pixmania. Toen heb ik het waarborgfonds moeten inschakelen (na enkele maanden) en vervolgens mijn geld terug gekregen.
Ik ken het beleid van LG overigens niet omtrent import tv's. Maar zoals met alle producten, eerst uitzoeken hoe het met garantie zit voordat je iets in het buitenland koopt!
Ik heb nu voor de tweede keer problemen met ARC. Stroom van tv en receiver en hoppa, het geluid is weg en komt ook niet meer terug. De vorige keer heb ik volgens mij alles moeten resetten. Nu vrees ik dat weer te moeten doen. Elke setting wel getoggled, ik word er echt @$(@#@#(-ziek van.

HK270 met mijn oude LG-LED echt nooit problemen gehad. Nu sinds drie maanden deze tv en alleen al meerder malen gezeik met de ARC. Stomme is dat ik wel geluid via de tv kan spelen vanaf mijn receiver. Maar andersom, ho maar.
Ik heb dit niet echt ondervonden maar ik zelf heb HDMI en een Optische Toslink kabel. Dubbel op eigenlijk maar met HDMI kan ik de receiver aanzetten en volume regelen terwijl het geluid optisch overgestuurd wordt. HDMI gebruik ik niet meer voor beeld van de receiver (nog wel met mijn oude tv). Mijn mediaplayer gaat gewoon direct naar de tv en de tv speelt alles af, desgewenst ook weer via de receiver.
Ik ben nu ook weer naar TOSlink. Jammere daarvan is dat mijn receiver nu via de eigen remote bediend moet worden. Daarnaast krijg je als het goed is geen DTS-HD/MA door een TOSlink kabel, want dat kan het gewoon niet aan volgens de specs. Dat vind ik nog niet eens zo erg, aangezien er altijd een DTS-Core aanwezig is. Maar wel dat ik nu dus weer naar twee remotes moet om de receiver aan/uit te zetten, het volume te regelen en eventueel ook nog het kanaal moet kiezen. En dat in 2015 :+
Gisteravond de tv gereset. Nu crashed de SmartTV app weer als ik iets vanaf de NAS afspeel. Zo jammer dit weer. Op zich was/ben ik heel tevreden. Maar dit gezeur met HDMI begint nu wel te vervelen. En nu de app die uit geheugen loopt. Hopelijk is dat ook verleden tijd over een paar dagen. De eerste dag dat ik de tv had had ik er ook last van. Na drie of vier crashes nooit meer last van gehad eigenlijk. Ik vermoed dat die tv op de achtergrond toch wat werkzaamheden uitvoert (zoals vrijwel elk OS dat doet na een clean install/reset - eg index etc).

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 23 februari 2015 11:40]

Ik heb de optische kabel er tussenuit gehaald en ben ARC gaan proberen en dat ik gelukt.

Ik heb een geschikte HDMI kabel aangesloten op HDMI Out 1 van mijn Yamaha rx-v375 en op HDMI In 1 aan de onderkant van de tv.
In de Yamaha heb ik ARC aangezet in de opties. HDMI Control ook maar dit maakt niet uit denk ik. Vervolgens druk ik op de input knop van de airmouse en kies externe speaker (optisch/ARC).
Het werkt nu!
De uiterst vriendelijke monteur van LG op bezoek gehad. Na een "echte reset" van de TV werkte het geluid weer over ARC. Maar die optische uitgang is wel degelijk defect. Bord is besteld en zal over 2-6 weken vervangen worden.
Mede ook doordat ARC ermee kapt zodra ik een HDMI kabel vanaf mijn pc in ťťn van de andere poorten stop. Vage storing, maar ik heb nu een work-around. Alles gaat nu via de receiver. Ook deze moest ik overigens weer "hard-resetten".

Shit happens. Wanneer het nieuwe bord erin zit ga ik nogmaals testen of het een algemeen probleem is in combinatie met mijn pc, ůf dat het een hardware/software fout in het board was. Ik kan nu voorlopig in elk geval weer genieten van geluid over mijn receiver in plaats van enkele die interne speakertjes.
Conclusie: Poort 1/7 defect (geen inkomende audio). Poort 2/7 defect (geen audio, geen video). Front HDMI geen audio, wel video.

Dus ik neem mijn woorden voorlopig terug. Fantastische TV :+ . @$#$*$*#$ Receiver....

Eens kijken hoe ze hier mee omgaan. HK270 gekocht bij iBood, nog geen jaar geleden. Kastje muurtje vrees ik. We shall see. En daarna post ik het uiteraard weer hier.
Contact opgenomen met Harman-Kardon. Die hebben mij de CPU laten resetten. En mijn receiver werkt weer. Echter nog steeds geen geluid over ARC vanaf de tv. Geluid naar de tv werkt wel.
Ik vertrouw er nu eerlijk gezegd wel op dat mijn receiver gewoon doet wat het moet doen. Maar dat de LG gewoon niet goed wil samenwerken met de receiver. Ik heb dit om onverklaarbare redenen wel eens eerder gehad. Na een paar dagen werkte het zomaar opeens weer. Nu zijn we al twee weken verder maar nada. So be it. Dan maar geen DTS-HD MA over optical.
Hoi,

Het is al even geleden deze review maar ik houd hem bij zeg maar :)
Ik hoop snel ook een nieuwe tv te gaan kopen. En eigenlijk wil ik deze.
Maar kan je (ook na je updates) deze tv aanbevelen?
Of zou je toch zeggen, mwoah wacht nog even.. (wellicht ook totdat de nieuwe line-ip komt)

Alvast bedankt!!

fijne review hoor :)
Hallo Beebie121,
Ik ben heel tevreden over de tv, zeker na de updates. Het contrast, het zwart, de kleuren en de kijkhoek met gewoon hetzelfde zwart , contrast en kleuren zijn fantastisch gewoon! Geen led of lcd kan daar tegenop! Meerwaarde QHD met nieuwe line up is voor mij klein maar het ligt eraan waarnaar je kijkt en hoe dicht je er op zet. Het nog enige overgebleven nadeel voor mij is de verwerking van snelle beelden. Maar er komt nog een nieuwe update met een soort van webos 2 dus wie weet....
O o o, wat een gezeik met deze tv! In november 2014 gekocht en al ruim een maand aan het eikelen met LG. Eerst een probleem met de optische aansluiting die blokkeerde. Bij de, ik moet zeggen snelle, reparatie is het moederbord vervangen. Beetje zware ingreep voor een aansluiting maar goed. Direct daarna niets dan gezeik met het beeld. Aanhoudend artifacts nadat de tv enkele minuten is ingeschakeld. Ook het time shiften en opnemen is dood. Geen idee waar dit aan lag. Heel, heeeel veel contact met LG gehad en allerlei info en screenshots moeten opsturen. Signaal 98%, kwaliteit 98% dus alles leek in orde. Behalve het beeld dan. Conclusie van LG was dat het niet aan de tv zou liggen. Grote BS want een tv van 300eur doet het fantastisch op hetzelfde DVB-C signaal. Dat werd dus een pittige discussie. Bij Gods gratie is LG nogmaals langsgekomen. Opnieuw een nieuw moederbord erin. Het leek even goed te gaan maar al snel (minuten) weer ellende. Bij toeval viel het de monteur (een topper overigens!) en mij op dat het opnieuw aansluiten van de HD direct verstoringen in het beeld geeft. De voorzichtige conclusie was dat het zou komen omdat de aangesloten HD (WD 1GB) geen eigen voeding zou hebben. Dit zou teveel stroom van de tv vragen en de verstoring veroorzaken. Tja, kan... Direct een nieuwe HD besteld met eigen voeding (WD 2TB). Helaasssss. Bij aansluiten direct weer ellende. Enige conclusie kan daarmee nog zijn dat de Time Machine functie om volslagen onlogische redenen de verstoring veroorzaakt. Maar weer gemeld bij LG met een dringend verzoek om een oplossing. Benieuwd of we hier nog uit gaan komen. Mijn voorlopige conclusie: een fantastische TV zolang hij het doet! Wordt er nu wel erg narrig van! Ik durf het bijna niet te vragen maar heeft iemand vergelijkbare euvels met dit toestel?
Deze euvels heb ik nooit gehad in de 5 maanden dat ik hem heb. Ik heb timemachine maar 1 keer gebruikt. Een usb-key pakte die niet maar een USB-powered 2.5 inch Samsung harddrive wel. 1 test opname was gelukt, verder niet meer geprobeerd. Lijkt me dat er iets met de hardware v/d tv niet goed is. Wellicht ergens een kortsluiting op zwakstroom of een slechte voeding/slechte stroomkabel van de tv zelf. De verschillende problemen die ontstaan doen me denken aan een pc die ik had met een deels defecte voeding. De voeding toen vervangen was daar de oplossing.
Ik heb eind september ook de update ontvangen op mijn 55UB950V en sinds die tijd problemen met het kijken van films via mijn Intel NUC (zonder CEC) op de HDMI3 ingang. Na 1-2 uur films kijken via OpenELEC krijg ik de melding die je in foto 4 hebt staan: "De app zal nu opnieuw opstarten om meer geheugen vrij te maken". Na 30 seconden geen beeld te hebben kan ik eindelijk weer verder kijken, erg irritant! Mocht iemand de oplossing kennen (behalve een andere TV kopen :)), ik hoor het graag!

Ook reageert het menu nog net zo traag als voor de update, maar nu komt het ook vaker voor dat deze helemaal niet meer reageert. Je moet de TV dan uit- en aanzetten, 30-40 seconden wachten totdat alles is opgestart en je kunt weer verder. LG heeft echt nog grote stappen te maken...
Simple link uitzetten helpt misschien evengoed, dat weet ik niet. LG is er wel mee bezig en er zijn eventueel bŤta updates te proberen. 5.00.15 en 5.00.20 firmwares zijn voor de 55ec930v te vinden. Voor jouw tv wellicht ook. Ik wacht even op een officiŽle nieuwe firmware.
Je geeft aan dat DTS-HD MA werkt, maar dit is volgens mij niet waar. De MA track is een toevoeging. Ik heb het nu een jaar later nog nooit werkend gekregen via de TV. Mijn receiver (HK/Onkyo/Pioneer) ontvangen never nooit een DTS-MA signaal vanaf tv.
Dat het lijkt te werken is omdat de MA track uit een DTS-Core bestaat met een MA-toevoeging. Dus ja, DTS-MA speelt af, maar dat is dan de DTS, niet MA.

Tenzij jij op jouw receiver wel DTS Master Audio ziet verschijnen. Dat zou ik graag bevestigd zien. Ik krijg het op geen van de 3 receivers via deze TV te zien. Ik moet echt mijn pc opstarten daarvoor.
Ik denk dat ik in mijn review een foutje gemaakt. Ik heb nu ook een aanpassing gemaakt. Over een optische kabel gaat dts-ma al helemaal niet vanwege het ontwerp. Het is een technische beperking. Via HDMI zou dat wel moeten kunnen. Dat zou ik nog eens moeten testen. Inmiddels zijn er al diverse firmware updates geweest waarbij anderen ook veranderingen in digitale geluidsuitvoer hebben opgemerkt.
Dus je hebt 1500§ erbij neergeteld om van UHD naar 1080P te gaan 8)7
Ik heb nu sinds een paar dagen ook de pricewatch: LG 55UB850V Zwart en ben er erg blij mee, behalve dat de Media Speler 4K bestanden met bitrate hoger dan 80Mb/s niet kan afspelen door slechte CPU.

Ik heb ook zelf Ziggo en die 1080I beeld ziet er bijzonder goed uit, kan het zijn dat jij nog een kastje gebruikte? Met een CI+ module is het beeld veel beter.
Kan niet wachten totdat de eerste 4K Blu-ray's uitkomen eind dit jaar. Als ze echt volgens geruchten 100Mb/s bitrate hebben kan de TV het niet aan via USB.

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 16 februari 2015 00:00]

Domme reactie, OLED 1080p is beter dan welke UHD tv dan ook.
En OLED 2160P is beter dan welke UHD tv dan ook ;)
Kan niet wachten tot betaalbare 55 inch 4K O-LED"s (onder 2000§).
Kan ik mijn pricewatch: LG 55UB850V Zwart vervangen.
Ik heb beduidend minder betaald voor de oled dan 1500 extra en moet ook nog de 500 Euro cashback krijgen.
Ik heb ook ci+ 1.3 en beeld is heel mooi afhankelijk van de bron natuurlijk.
Heb wel het idee dat een externe HD decoder sneller zapt.
Met de qhd tv werkte maar iets van 2 van de 9 verschillende qhd files die ik probeerde. Bitrate heb ik niet op gelet. YouTube op 2160p is echt wel heel mooi op de qhd tv.
Hoeveel was hij precies :P ?"
Ik zie nu dat laagste prijs 2999§ is (dan nog 500§ cashback)
:X , hij is voor die prijs niet meer te koop dus wat maakt het uit. Wat ik wel kan zeggen is dat het de moeite kan lonen om ook eens andere prijsvergelijkers te raadplegen.
Ik ben nu blij genoeg met mijn tv hoor :P
Wacht nog eventjes paar jaar tot de markt wat volwassener is voor O-LED en wat goedkoper. Misschien in 2017 een 4K 55 inch (of hoger) O-LED voor rond de 1500§ scoren :)

Tegen die tijd komen ze zeker met 8K aan 8)7
Fijne review!
Wat ik me afvraag: als je de raspberry pi via iets anders dan HMCI-CEC aanstuurt, heb je hetzelfde probleem van vertraging dan nog steeds? Ik zit met dezelfde situatie ook naar een nieuwe tv te kijken (nieuw huis en de huidige 32 inch zijn echt te weinig). Bij mij wordt het beeld nu van de pi via HDMI naar het scherm gestuurd, maar de aansturing van raspbmc doe ik nu noodgedwongen via mijn HarmonyOne met de Flirc IR receiver omdat de tv geen HDMI CEC ondersteunt. Zou die setup het vertragingsprobleem van HDMI CEC niet omzeilen?
Ik was naar de 55EA8809 aan het kijken (want plat), maar je review brengt me aan het twijfelen.
De Pi is inderdaad op andere manieren aan te sturen zoals een App of een USB keyboard of airmouse. Maar voor mij was HDMI-CEC een groot pluspunt vanwege het bedieningsgemak van 1 afstandbediening. Dit geldt met name voor mijn huisgenoten.

HDMI-CEC uitschakelen kan volgens mij door aanpassingen in de config te maken van RASPBMC of zelfs door 1 bepaalde ader in de HDMI kabel door te snijden. Ik heb komende 14 dagen vrijwel geen tijd om dit te testen helaas. Op mijn to-do list staan nog OpenElec proberen omdat ik HDMI-CEC graag wil laten werken. Het werkt wel met Simplelink maar mijn LG TV gaat vertragen zodra de HDMI kabel tussen de Pi en de LG verbonden is.

Ik zie dat de platte 55EA8809 momenteel iets "goedkoper" is dan deze curved. Ik moet zeggen dat mijn derde punt als voordeel voor curved eigenlijk meer sloeg op OLED vs LED/LCD dan als voordeel op plat. Daarbij moet ik wel zeggen dat curved een meer panoramisch effect geeft en 2D beelden lijken op deze manier meer diepte te hebben ondanks dat dit met 2D niet kan theoretisch. Mijn zit afstand van +/- 4 meter recht voor de tv zorgt er wel voor dat de afstand van mijn ogen tot elk punt op het scherm vrijwel hetzelfde is. Daarentegen kunnen rechte horizontale lijnen op tv iets gebogen worden weergegeven afhankelijk van op welke hoogte je zit. Met verticale lijnen speelt dit veel minder.

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 4 februari 2015 13:25]

En? Je hebt de tv al wat aardig tijd in gebruik... Hoe is de webos? Reageert die langzaam? Heb je nog wat updates binnen gekregen?
Nog geen updates gehad, Openelec of raspbmc maakt niet uit. Ga nog proberen om Simplelink uit te zetten. Heb gelezen dat de veel HDMI-CEC functies dan blijven werken. Ben net van vakantie terug dus heb nog niet veel gedaan.

Webos blijft goed en redelijk snel te bedienen. Na aanzetten tv moet het wel even opstarten. En veel wat voor het eerst gestart word duurt iets langer. Daarna gecached tot de tv weer uit gaat. Maar goed genoeg voor mij.
HDMI-CEC is waardeloos op WebOS, moet na ongeveer 1 uur maar tv weer uit en aanzetten om de problemen op te lossen :-( Ben eigenlijk wel klaar met WebOS, koop je een TV van 2500 euro krijg je zo'n traag geval met allerlei problemen...

Netflix al met ondertitels geprobeerd? Ook dramatisch!

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 30 januari 2015 14:18]

Voordat ik aan LG begon had ik geen idee dat HDMI-CEC van WebOS problematisch kon zijn.
Mijn Yamaha receiver kan ik via HDMI-CEC wel aan- maar niet uitzetten bijvoorbeeld. Gelukkig gaat volume regelen wel goed.

Netflix niet geprobeerd.
Met update 04.45.04 zijn mijn HDMI-CEC problemen met de Raspberry pi opgelost! Zie de toevoegingen in deze review. :)

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 23 april 2015 12:54]

Op Ibood stond hij net voor 1400 euro, is dat het geld waard?

Ik heb wat schrik na al je commentaar.

Wat heb jij trouwens betaald - die 500 euro?