Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB Review

dion_b 26 maart 2009, laatste update op 28 maart 2009, 3.408 views

Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB

Pluspunten

• bij benadering volledig stil
  • door 2-platter design ook erg zuinig (koel)
  • zeer snel voor 5400rpm schijf, 81-88MB/s average read
  • spotgoedkoop

Minpunten

• betrekkelijk hoge access times, maar zelfs in desktopgebruik niet merkbaar, laat staan in de beoogde toepassing als bulkopslag.

Onlangs heeft m'n vriendin een Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB 1TB gekocht omdat het goedkoper was dan losse HDD en behuizing (zie trouwens ook m'n review daarvan) Erin bleek een Samsung EcoGreen F2 HD103SI te zitten; die hebben we uit de behuizing gehaald en los in haar PC gehangen, vandaar deze review :)

Op moment van schrijven is dit de goedkoopste 1TB HDD. Maar het is niet alleen de goedkoopste - de Samsung F2 reeks werkt met 500GB platters. Dat is de hoogste datadichtheid die nu te krijgen is en heeft een paar gevolgen:

• de schijf is stil. Ik zit nu naast de Arctic Cooling Silentium case waar hij in hangt en kan hem zo goed als niet horen, ook niet bij het seeken. Ergens is er als de zijkant van de kast gaat een vrij lage toon (5400rpm) te horen, maar het is stiller dan de stille 80x80x40mm fans in deze stille kast. Als de zijkant op de kast gaat hoor je helemaal niets.
• warmteproductie is minimaal, rond lichaamstemperatuur ondanks in een silencer gehangen te zijn. Als je een grote schijf zoekt voor in een kleine (ITX?) behuizing is dit perfect. Eea komt door de lage rotatiesnelheid en het feit dat er maar twee platters nodig zijn om 1TB te bereiken
• ondanks dat het maar op 5400rpm draait zijn de prestaties erg goed, zie de HDTach screenshot - hij haalt maximaal nipt de 110MB/s met een average van 87.9MB/s in HDTach en 81MB/s in HDTune. Dat is aanzienlijk beter dan een WD Caviar Green en komt in de buurt van 7200rpm 1TB schijven. De random access is hoog, volgens HDTune 16.9ms, volgens HDtach zelfs 26.4ms, maar ik merk het niet zo: subjectief is m'n indruk dat hij nauwelijks onderdoet voor mijn eigen Samsung Spinpoint F1 1TB (333GB platters) 7200rpm schijf. Daarom dat ik denk dat HDTune dichter bij de waarheid zit.

Samsung's EcoGreen reeks is misschien minder bekend dan WD's Caviar Green, maar op basis van m'n eerste indrukken hiermee is dat ten onrechte. De combinatie van stil, zuinig, toch erg goede prestaties en dan ook nog eens de goedkoopste schijf op de markt belooft veel goeds :)

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB?

zou je een testje in Hd tune 2.55 of 3 kunnen doen

want het programma wat je nu gebuikt hebt geeft bijna nooit echte nauwkeurige read outs is me opgevallen ik heb nu meerdere schijven er op getest en krijg de meest rare read outs.

voor de rest is hij een beetje kort maar ik denk dat je toch wel veel belangrijke punten te pakken hebt.
Kort? Tja, ik kan ook het uiterlijk gaan beoordelen ofzo :z

Maar goede tip mbt HD Tune, heb even 2.55 gedraaid, zie tweede pic. Average komt uit op 81.8MB/s (mogelijk gedrukt doordat Windows af en toe zonodig ergens mee bezig moest, vandaar de sterke dips), access time op een veel geloofwaardigere 16.9ms
Is zo'n hdd als deze ook geschikt voor een networked media tank als de hdx 1000 (lees het afspelen van mkv's en dergelijke) of zijn de 5400 rpm's daar te weinig voor?
Hoe lager de rotatiesnelheid (aantal rpm's) hoe beter voor NMT's. Voor het afspelen van media is 5400 rpm meer dan genoeg. Meer rpm zorgt alleen maar voor meer lawaai, dus wil je juist zo min mogelijk hebben. Dit is een zeer geschikte HDD voor een NMT. Ik heb deze voor een PCH besteld.
Trouwens een vraag: ben je met het demonteren van de externe schijf niet de garantie kwijt? En heb je überhaupt de garantie van Samsung over deze schijf?
Samsung F1 kost op dit moment maar 70 euro , deze 76. En de Hitachi is ook goedkoper.
Is niet helemaal waar... MaxICT heeft deze op moment van schrijven op 71.40 EUR ex verzenden zitten.

Bron: http://www.maxict.nl/prod...g_HD103SI_1_TB?btwview=in