Specificaties Bedraad Qwerty met Razer Green switches - Bekijk alle specificaties

Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US) Review

Rubman 28 januari 2015, laatste update op 3 mei 2015, 2.116 views

Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US)

Dit toetsenbord is een zeer mooi en uitgebreid instelbaar toetsenbord. Voelt zeer degelijk aan en zo op het eerste gezicht is van de inferieure Kaihl switches niks te merken. Helaas geen dedicated media keys of volume wiel aanwezig. Verlichting kan erg fel en is op elke kleur instelbaar.

Pluspunten

• Lekker zwaar
  • Uitgebreid in te stellen
  • Stevige bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen USB 3.0
  • Geen dedicated media keys
  • Spatiebalk en FN toets niet verlicht

De Doos
Razer levert de Blackwidow Chroma Stealth in een zwarte doos met een opvallende in Razer felgroene gekleurde binnenzijde. Op de doos is de Chroma afgebeeld met alle mogelijke RGB kleuren die het toetsenbord kan tonen. Op de achterkant prijkt wat informatie over het toetsenbord en de gebruikte Oranje switches die bij inspectie van dichtbij door Kaihl geproduceerd lijken te zijn maar vooral het Razer logo dragen.
Opvallend is de vergelijking met de "standard mechanical switches" waarbij die van Razer uiteraard beter gepromoot worden. (wegens gebrek aan vergelijkingsmateriaal ga ik hier niet verder op in)

Bij het openen van de doos vinden we het toetsenbord, wat direct zichtbaar is onder een plastic afdekkap. Enkel de pijltjestoetsen zijn niet afgedekt en deze zijn ook te testen als het toetsenbord nog in de doos zit. Daarnaast zit er ook een instructieboekje bij met link naar downloadpagina van Razer Synapse, de software waarmee de Chroma volledig naar eigen hand is in te stellen qua kleurgebruik macro's en overige instellingen. Verder is een begeleidende brief van de Razer CEO en een setje stickers om je pc kast of een ander object te verfraaien met het Razer logo.

Uiterlijk Toetsenbord
Het toetsenbord is van de buitenkant vrij saai matzwart en wat ik gezien heb nagenoeg gelijk aan andere Razer Blackwidow toetsenborden. Onderaan het toetsenbord prijkt het Razer logo en de toetsen zijn van een apart lettertype voorzien. Achter de toetsen is duidelijk een witte achtergrond waar te nemen, waarschijnlijk om de RGB LED's beter tot hun recht te laten komen en meer reflectie te genereren. het matzwarte van het toetsenbord vind ik een mooi punt gezien er zo geen reflectie van buitenaf op het toetsenbord te zien is. De enige glimmende stukken op het toetsenbord zijn de bovenkant bij de kabel aansluiting en de onderkant bij het Razer logo.

Aan de rechter zijde van het toetsenbord zijn een aantal aansluitingen te vinden, namelijk een USB 2.0 poort evenals een 3.5mm koptelefoon en microfoonuitgang.
Aan de achterkant in het midden zit de aansluitkabel vast in het toetsenbord, deze kabel is lang en splits zich ver voor het einde af in 2 afzonderlijke USB 2.0 aansluitingen evenals een 3.5mm Jack voor koptelefoon en één voor microfoon. De splitsing is lekker vroeg geplaatst waardoor de poorten niet dicht op elkaar hoeven te zitten. losse geluidskaarten die onderin een kast geplaatst zijn hoeven dus geen belemmering te zijn bij het aansluiten. Een groot nadeel van een recent uitgebracht toetsenbord is toch wel het niet ondersteunen van USB 3.0, maar voort blijven bouwen op een toch al wat verouderde USB 2.0 aansluiting.

Lay-out en Toetsen
het toetsenbord heeft een standaard full-size qwerty lay-out met een kleine enter en aan beide zijden een lange switch toets. Alle toetsen zijn onafhankelijk verlicht en laten op de letters en cijfers het licht door de toetsen heen schijnen. Uitzondering hierop is de spatiebalk en FN toets. Aan de linkerzijde prijken vijf programmeerbare macro toetsen genummerd van boven naar beneden met M1 t/m M5. Afkomend van een toetsenbord zonder macro toetsen is het even wennen dat er zo dicht op het typ gedeelte nog extra toetsen te vinden zijn, maar went redelijk snel.
In het begin drukte ik nog wel eens op een macro toets in plaats van de Shift of Ctrl, maar na enkele dagen is hier nagenoeg geen sprake meer van.

Op veel "gaming" toetsenborden zijn ook zogeheten dedicated media keys te vinden zoals een volume wiel of knoppen en mogelijkheden tot het starten pauzeren en skippen van nummers of video's. Deze knoppen hebben hiernaast geen andere functie en zijn zonder toetscombinatie in te drukken.
Op de Blackwidow Chroma Stealth zijn deze knoppen niet aanwezig maar zijn de mediatoetsen verscholen onder de F toetsen. hierbij zijn de knoppen voor volume regeling te vinden onder F1 t/m F3 het afspelen en pauzeren gedeelte onder F5 t/m F7. Deze zijn dan te benaderen door middel van de FN toets die aan de rechterzijde tussen de Alt en Ctrl de Windows toets vervangt. Om het volume te bedienen zijn dus al 2 handen nodig (of 1 hele grote) wat het snel bedienen hiervan niet bevorderlijker maakt. een logischer indeling in mijn ogen was een FN toets die of vast te zetten was of meer aan de rechterzijde van het toetsenbord om makkelijker bij de mediatoetsen te komen met 1 hand. Daarnaast is de FN toets niet verlicht wat het vinden in het donker niet direct makkelijker maakt.
Verdere FN toetsen zitten onder de F9 t/m F12 en zijn respectievelijk een macro creator, gaming mode, en verlichting zachter en harder functies.

Boven het Numpad gedeelte lijkt het toetsenbord enkel een zwart vlak te hebben, wanneer echter de gaming mode aangezet wordt of Num Lock, Tab of Scroll Lock licht er door de matzwarte bovenkant een witte led op met bijbehorend logo. Dit is erg mooi afgewerkt. het valt niet op wanneer een toets uit staat en door de matte afwerking is de led niet te fel wanneer een toets aanstaat. Deze leds zijn ook niet van kleur te veranderen en zijn altijd wit.

De onderzijde van het toetsenbord heeft geen bijzonderheden, hier vinden we de pootjes om het toetsenbord in een grotere hoek ten opzichte van het bureau te plaatsen wanneer dat prettig is.

De Switches
het belangrijkste aan een mechanisch toetsenbord zijn uiteraard de switches. Bij het verwijderen van een aantal keycaps kunnen deze beter bekeken worden. Over het algemeen lees je veel over de gebruikte Cherry MX switches en niet veel over andere spelers als Topre of Kaihl.
Razer is een samenwerking aangegaan met Kailh, die voorheen een Cherry MX kloon op de markt bracht. Razer beweert de switches opnieuw ontworpen en verbeterd te hebben. (hier heb ik echter geen vergelijkingsmateriaal van en kan ik dus geen conclusies aan verbinden) De switches dragen het Razer merknaampje, maar eronder is het Kailh logo nog te zien.
De leds van deze Razer switches zijn boven de switch geplaatst en zijn RGB LED's die met behulp van de software allemaal apart aangestuurd kunnen worden. De switches zelf hebben een oranje kleur en zijn vergelijkbaar met de Cherry MX Browns, er is ook een Chroma beschikbaar met groene switches die vergelijkbaar zouden zijn met Cherry MX Blue.

Razer Synapse
Om daadwerkelijk alles uit het toetsenbord te halen is het noodzakelijk om Razer Synapse te installeren en het toetsenbord in te stellen. Razer Synapse is volledig zelf ontwikkeld door Razer en heeft inmiddels versie 2.0 meegekregen. Instellingen van Synapse worden opgeslagen in de Cloud en het is dus noodzakelijk om een Razer ID aan te maken om de instellingen op te slaan. Dit gebeurt in tegenstelling tot vele andere toetsenborden niet op het bordje zelf. Razer had er ook voor kunnen kiezen het mogelijk te maken de instellingen lokaal op te slaan en zo geen verplichting in te bouwen voor een Razer ID, dit hebben ze helaas niet gedaan.

Synapse zelf werkt eenvoudig, met slechts enkele muisklikken kan het volledige toetsenbord en knopfuncties gewijzigd worden. Elke toets kan in het beginscherm aangeklikt worden en van een eigen functie worden voorzien, zo is dit dus niet alleen beperkt tot de vijf macro toetsen.
In het testen hiervan heb ik zowat mijn hele toetsenbord overhoop gegooid en verschillende mogelijkheden getest en ik moet zeggen dit was erg makkelijk.

Aan de linkerzijde zijn verschillende profielen aan te maken die met behulp van een sneltoets (toetscombinatie) in of uit te schakelen zijn. Deze profielen zijn voor gamers erg fijn zo is er makkelijk te switchen tussen een sessie Skyrim, Dragon Age, GTA, en CS. In elk profiel kunnen meerdere toetsen uitgeschakeld worden en elke toets apart verlicht worden.

Op de volgende tab zijn de backlight instellingen te vinden, hier is onder andere de felheid van de LED's in te stellen evenals verschillende "gimmick" profielen zoals "Wave" waarbij het toetsenbord in een regenboog modus waarbij alle kleuren over het toetsenbord heen golven.
Verder is ook in te stellen dat de verlichting uit gaat wanneer het scherm in slaapstand gaat, heel handig voor een PC in de slaapkamer. Andere verlichtingsinstellingen zijn "Breathing" waarbij het toetsenbord als het ware tussen 2 kleuren ademt, "Reactive" waarbij een toets pas oplicht wanneer deze aangeslagen wordt (hierbij is ook trail aan te zetten wat een rimpel effect veroorzaakt), "Spectrum Cycling" waarbij het toetsenbord het kleurenpalet afgaat en continu van kleur veranderd (dit gebeurd in een rustige overgang), "Static" een statische zelf uit 16.8 miljoen kleuren te bepalen kleur en "Custom" hierbij is elke toets individueel aan te passen naar wens.
De kleurechtheid van verlichting ten opzichte van het toetsenbord en scherm laat hier en daar wat te wensen over, zo is oranje soms meer een roze en blauw meer wit. Dit kan echter ook liggen aan hoe het scherm is gekalibreerd. Ik denk persoonlijk dat de beloofde 16.8 miljoen kleuren een leuke benaming zijn, maar in de praktijk een stuk minder specifiek in te stellen zijn.

De Custom mode werkt erg eenvoudig, je kiest een basis kleur en eventueel wat standaard toetsen (WASD, MACRO, etc.) en vervolgens kan je toetsen aanklikken die direct in de gewenste kleur op het toetsenbord oplichten.

in de tab Gaming mode is niet bijzonder veel aan te passen, behalve het in of uitschakelen van enkele toetsen wanneer Gaming mode aanstaat.

De laatste tab is de Macro tab, waarbij de macro toetsen in zijn te stellen door middel van een record. hier heb ik zelf echter nog geen gebruik van gemaakt en over de werkzaamheid hiervan zal ik later terugkomen.

Gebruikservaring
Leuk al die lampjes en instellingsmogelijkheden, maar hetgeen wat telt is natuurlijk het typ gemak en game ervaring.
Mijn vergelijking gaat op met een rubber dome toetsenbord en is niet een vergelijking met andere switches
Het bord typt na enige gewenning aan de lay-out als een zonnetje en de enkele game sessies die ik heb gedaan in onder andere Skyrim, Metro 2033 Redux en Dishonored, waren duidelijk een nieuwe ervaring op het gebied van gebruiksgemak. Toetsen reageerden sneller en de specifieke instellingen met verlichting zorgen voor het sneller vinden van toetsen bij een korte blik op het toetsenbord.
Het uitschakelen van de Windows toets en Alt-Tab met de Gaming mode is een waar genot gezien ik deze nog wel eens per ongeluk wou aantikken bij mijn vorige bordje.
Wat wel direct opviel was het geluid, man wat zijn mechanische toetsen luid in vergelijking met rubber domes, ondanks dat ik de Stealth versie heb is het nog een flink verschil en klinkt het behoorlijk luid in mijn oren. Hiervoor heb ik ook een setje O-ringen besteld bij Banggood en de ervaring hiermee is stukken beter, dan de reguliere aanslag. De aanslagen zijn wat rustiger en voorzien van een minder luide click, ze zijn echter ook wat minder strak (stuiteren wat bij het helemaal indrukken) maar niet zozeer dat het ver ervaring anpast.
Ik ben blij dat ik de Stealth heb gekozen ten opzichte van de reguliere groene switches.

Razer belooft volgens de productspecificaties een kleiner verschil tussen toetsaanslag en reset dan de "reguliere" mechanische switches, hierover kan ik enkel zeggen de reset en aanslag zitten dicht op elkaar, maar bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal is hier verder weinig over te zeggen.

• De bouwkwaliteit van het toetsenbord is dik in orde, het gehele toetsenbord voelt stevig aan en er id duidelijk nagedacht over onder andere de kabel met splitsing. De matzwarte finish zorgt voor een strakke vormgeving en verminderd zichtbare vingerafdrukken. Er is nog steeds een afdruk te zien waar je hand langere tijd en vaak op het bord rust, maar bij lange na niet zo erg als mijn vorige niet matte toetsenbord.
  • De verlichting kan erg fel (misschien iets te fel op max) maar is zeer makkelijk terug te schroeven met de software of FN toetsen. De hoeveelheid verlichting qua kleur zal wat tegenvallen, Op het scherm getoonde resultaten bieden geen garantie voor het toetsenbord. Klein pluspuntje is het kunnen wijzigen van het Razer logo, deze is van kleur te wijzigen net als de toetsen en ook uit te zetten zodat hij niet meer stoort. Het is echter jammer dat ze niet de FN en spatie ook gewoon van een ledje/doorschijnend stuk voorzien hebben.
  • Een nadeel in mijn ogen is het ontbreken van dedicated media toetsen de plaatsing van de FN-toetsen hiervan. Deze zijn soms wat lastig te bereiken en zeker niet met 1 hand goed te bedienen, waardoor je uiteindelijk toch altijd weer je hand van de muis af moet halen.
  • Een ander minpuntje in mijn ogen is het ontberen van USB 3.0 wat ik bij nieuwe apparaten toch wel mag verwachten, zeker als je ook gaat kijken naar de prijs van het toetsenbord

Heb jij ook een Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US)?

Waarom verwacht je usb 3.0 van het toetsenbord? Qua passthrough kan ik het begrijpen maar die is bedoeld voor je muis.
Ik vind de prijs geen minpunt. dat mag je eigenlijk nooit als minpunt opgeven. de madcatz strike 7 is 280 euro en daar geven ze toch ook geen prijs als minpunt aan?
De passthrough is niet enkel voor de muis maar ook USB sticks en andere zaken. Dat het dan niet op een gloednieuw toetsenbord (toen ik hem kocht) zit maar USB 2.0 is terwijl USB 3.0 al redelijk ingeburgerd is in externe apparaten vind ik gewoon jammer. Is ook zeker geen zwaar minpunt maar wel een puntje wat ik jammer vindt. Zelfde als ik nu een moederbord zou kopen met USB-C waarbij het eigenlijk nog steeds USB 2 of 3 (langzaam) zou zijn.

Daarnaast kan ik een toetsenbord toch te duur vinden en daarom de prijs als minpunt aandragen. Ik heb hem gekocht voor 50% van de standaard prijs anders had ik nooit voor dit toetsenbord gekozen. Dus voor mij zeker een minpunt.
Als die passthrough ook voor usb sticks was bedoeld hadden ze deze waarschijnlijk aan de achterkant gedaan. Was ook eigenlijk beter geweest. De reden dat dit usb 2.0 is is omdat het merendeel van de bios'en geen 3.0 herkent. Mijn bios bijvoorbeeld. Ik heb in het verleden een logitech g502 proteus core gehad. Deze werd niet herkend.

Als je een ferrari haalt klaag je ook niet over de prijs. Voor kwaliteit betaal je meer.
Ik kan mezelf wel een Razer fanboy noemen, maar hun prijzen zijn toch echt wel hoog. Je betaalt voor het merk.
Is usb 3.0 zo hard nodig voor een toetsenbord? Mij lijkt het dat je met usb 2.0 ook al goed zit.
Nu heb ik toch wel is een vraag. ik was nooit te vreden met mijn black widow chroma. aangezien mijn toetsen wel is echt heel random bleven hangen terwijl de toets niet meer was ingeduwd en in games liep ik dan bijvoorbeeld hele tijd naar rechts zonder iets te doen. tot dat ik deze toets dan weer ingeduwd heb. Heeft u er last van? En na een tijd werd die gewoon vies terwijl ik mijn handen van te voren altijd ging wassen. En vuil wat erop kwam ging er niet meer van af je bleef gewoon strepen zien. en ook al ging je daar met een doekje overheen ging het niet weg.

heb hem uiteindelijk maar terug gebracht naar mediamarkt en gezegd dat die kapot is.
Ik heb nog geen enkel issue met het toetsenbord gehad als het gaat om vastlopende toetsen.
Een toetsenbord zal altijd vies worden door huidvetten en dergelijken maar kan ook niet zeggen dat het er moeilijk af gaat.
Recentelijk nog alle toetsen opnieuw voorzien van rubber ringetjes om het geluid wat te dempen en meteen alles schoongemaakt. Ziet er weer als nieuw uit.