Specificaties 5.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony BDV-N7200W Review

Dubrillion 12 februari 2015, laatste update op 5 april 2015, 9.174 views

Sony BDV-N7200W

De Sony BDV-N7200W is een all-in-one Home cinema set. Het geeft duidelijk waar voor ze geld. Speakers zijn aan de grote kant, maar ik vind het design persoonlijk erg mooi. Bravia Sync met Sony TV is perfect. Geluid is goed voor deze prijsklasse en de achterste speakers zijn draadloos.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Design (persoonlijk)
  • Wireless surroundspeakers
  • Automatische kalibratie van speakers
  • Alle kabels zijn gelabled
  • Receiver / Blu-Ray speler niet te hoog

Minpunten

• Front en surround speakers zijn aan de grote kant (Mening)

Geluidskwaliteit Score: 5

Ik nam uit mijn oude slaapkamer een 32'' Sony TV met een 2.1 Logitech speakerset mee.
Van 2 meter brede slaapkamer naar een 4,5 meter brede woonkamer werkt dan niet echt meer.
Dus in September 2014 kwam er een Sony 50W829b. Goed gereviewd door Tweakers.
reviews: Sony W8: mooi om te kijken, mooi om te zien
3D gebruik ik niet en Smart platform is mijn PC die aangesloten staat. Dus de ''perfecte'' TV.

Ik game regelmatig en kijk samen met mijn vriendin veel series- en films. Dus de nieuwe TV was een goede vooruitgang op onze beleving. Mijn vader kocht een 5.1 surround set en je snapt hem al.
Dat wilde ik ook!!

Vanwaar dit set?

We leven in een tijd dat je prijzen kan vergelijken en waar Tweakers en YouTube je helpen in een keuze maken.

Een paar dingen waar het set aan moest voldoen:
- 5.1 surround geluid
- HDMI ARC
- FM radio
- Bluetooth
- Receiver niet te hoog
- Niet al te ingewikkeld

Dus ik begon onderaan met setjes van §300,-. Deze miste nog net wat features of kwamen middelmatig uit de test. Een volwaardige receiver en speakerset leken me ook niet alles.
Vaak toch wat duurder segment, plus ik kan de receiver niet zomaar kwijt in me TV dressoir (15cm).

Op de officiŽle site van Sony kwam ik de BDV-N7200W tegen, maar op Tweakers en andere sites was hier bijna niets van te vinden. Het set was ook niet zo oud en de 5.1 sets zijn toch minder in trek met alle soundbars.

Na wat Googlen kwam ik erachter dat de N7100W (de voorganger) bijzonder goed getest was door What Hifi. Zelfs bekroond met all-in-one set van 2013.

De verschillen met de N7200W waren niet noemenswaardig. Wat design veranderingen en nieuwe Codec ondersteuning.

Wat de N7200W dus aan features heeft is best indrukwekkend:
- Blu-Ray speler
- Wireless surroundspeakers
- NFC koppeling
- Bluetooth
- HD-Res audio
- FM Radio
- Enzovoort

Voor de complete lijst moet je de officiŽle site eens nakijken:

Ik ben nog steeds elke keer onder de indruk van de TV en dus een redelijke Sony fan.
Dus op naar de Media Markt....

Wat als eerste opviel is de grootte van de speakers. Dus enigszins teleurgesteld andere sets gaan beluisteren. Toch klonk de N7200W het beste in zijn prijsklasse. Ik nam mijn broer mee en vertelde niet dat ik voorkeur had voor de N7200W. De BTW Actie van de Media Markt kwam er weer aan en aangezien je 14 dagen voor de actie het verschil terug krijgt besloten om het set mee te nemen.

Installatie
De doos is zwaar... 20 kilo zwaar....
Maar wel zijn alle onderdelen netjes ingepakt.

Samen met mijn broer zette ik de speakers op hun plek. De beknopte handleiding is nog net uitgebreid genoeg. De kabels zijn allemaal op kleur gelabeld, dus het kan bijna niet fout gaan.

HDMI aansluiten op de TV en het set aangezet. Kort wat instellingen gedaan en de Wifi ingesteld.
Dan vraagt het set of de speakers afgesteld moeten worden. Met de bijgeleverde micrfoon stelt hij ze af. Er klinken tonen en zoemers uit alle speakers en done. Dat is het... !!

Wat ik persoonlijk een groot voordeel vind, is dat de achterste speakers draadloos zijn.
Nou niet geheel draadloos, maar een versterker prik je in de stroomaansluiting en hier prik je de draden van de surroundspeakers in. Dus geen draden van voor naar achter.

Uiteraard even snel getest met een Blu-Ray film. The Dark Knight Rises en Star Wars. Twee totaal andere films. Geluid klonk erg goed en het set laat je programma's kiezen. Van ''Cinema Studio'' tot ''Game'' en ''Night''. Toch klinkt de ''Clear Audio+'' het beste. Dit is het programma ontwikkeld door Sony. Het set past aan der hand van de invoer het geluid aan. Meningen kunnen uiteraard verschillen, maar ik vind het zo zijn charme hebben.

Uitgebreid testen !!
Toen kwam eigenlijk de grootste test: Hoe werkte de HDMI ARC en kon ik gamen en series kijken met surround geluid via mijn PC?

De PC ging aan en raadt eens? Ik hoorde het geluid uit de TV !!!
Alle instellingen na gelopen. HDMI verwisseld.... niks..
Wat ik alleen vergeten was: HDMI ARC vraagt om een High Speed kabel... Dom...
Ik prikte de kabels om en voila: Audio systeem actief verscheen in het beeld.
Alles werkte. Ik hoefde niets meer te doen.

Netflix, Games, Normaal TV via de decoder, YouTube, alles was in 5.1 surround.
En nog niet eens aangesloten op het set.
Om de verwarring te voorkomen heb ik alleen het set op de ARC aansluiting gedaan en de rest in de TV gelaten. Wel zo makkelijk voor mij en me vriendin. Die buiten haar tablet aanzetten weinig verstand van andere technologie heeft.

Even een Marvel film getest. Ik vind de intro altijd zo fijn klinken in de Bios.
En ja hoor.. Kippenvel.
Ik ben een Star Wars fan en dus de The Force Awakens trailer op YouTube.
En ja hoor. Kippenvel !!
Pixar film op gezet en je hoort het lampje vrolijk van rechts naar links hupsen.
Monsters University gebruikt felle kleuren en mede namens de TV is het een totaal andere beleving.

De TV staat op zijn standaard op een dressoir. Door de centerspeaker ervoor te plaatsen ben ik wel mijn infrarood verbinding met de TV kwijt en staat de centerspeaker iets naar voren. Ik heb de kalibratie gedaan toen het set iets anders stond. En daardoor is de center iets aanwezig. De TV en het set worden aan de muur gehangen, waardoor alles op hetzelfde niveau zit. Ook de surroundspeakers gaan onder 45 graden aan de muur en wordt het set opnieuw gekalibreerd.

edit Ondertussen is de TV aan de muur bevestigd. Door de meegeleverd muurbeugel hangt de TV nu een kleine 5cm van de muur. Door middel van deze beugels http://www.allekabels.nl/...OzTk97C3MMCFSrjwgodz7IAnA hangen de surroundspeakers aan de muur achter mij. Deze hangen onder een hoek van 45 graden.

Ook heb ik de PC en TV aangesloten op het set i.p.v. direct op de TV. Door deze manier vormt het set het geluid om. Ik dacht dat de TV dit ook deed, maar hierdoor kwamen de stemmen uit alle speakers.
Deze komen nu (zoals het hoort) vooral uit de center speaker.

De Bravia Sync van Sony werkt op z'n manier dat de afstandbediening van de TV nu in de kast ligt.
Eťn druk op de knop en de TV en het set gaan aan. Het set start redelijk snel op en je hebt dus eigenlijk direct geluid. Zelfs de invoer knop van de TV zit op de AB van de N7200W.

NFC en Bluetooth werken ook goed. Zet de BDV-N7200W op Bluetooth en maak verbinding met je telefoon. Voor Android telefoons met NFC nog makkelijker. Leg de telefoon op het NFC logo en de set koppelt je apparaat. Ook kan je je telefoon ''mirroren'' aan het set. Een makkelijke en duidelijke uitleg: Zie het als je telefoon van 5'' naar 50'' kopiŽren. Alles doet het vervolgens op het grote scherm. Ook YouTube filmpjes ''casten'' naar het set werkt. Mijn TV kan dit ook, dus ik weet hoe goed dit werkt.

Plus- en minpunten
Zoals jullie lezen ben ik positief over het set.
Ik betaalde +/- §500,- via de BTW actie bij de Media Markt.
Het set heeft alle features die ik wilde en meer.

Heb ik minpunten?
Nou niet echt minpunten, maar wat op/aanmerkingen.
De speakers zijn voor zover ik weet niet los te kalibreren. Dat hangt af van het programma en de kalibratie met de microfoon.. Na wat extra speuren in het menu zijn de speakers los in te stellen. De subwoofer staat iets lager en de ene speaker iets harder. Ik kom van een 2.1 Logitech set, dus het is een hele vooruitgang.

Ik ben geen review schrijver. Sommige zullen hem dan ook niks aan vinden.
Toch vind ik dat dit set meer aandacht verdient.
Voor de prijs krijg je een fantastisch set. En dat is licht uitgedrukt.
Veel features en een goed geluid.

Voor een kort filmpje met impressies kan je naar die van meneer Coronel kijken.
Uiteraard een verkoopfilm, maar desalniettemin een leuke toevoeging op de review.

Stel de vragen gerust. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te beantwoorden, maar
uiteraard zullen jullie vragen hebben.

Heb jij ook een Sony BDV-N7200W?

Goede review.

Zelf heb ik deze set eind vorig jaar ook gekocht.

Na lang zoeken verschillende sets ’s en verschillende winkels soort gelijke sets getest, kwam ik toch elke keer bij deze set uit.

Prijs kwaliteit vond ik dit toch de beste op dit moment, en nog steeds ben ik er reuze blij mee.

Design vind ik erg mooi. De boxen zijn smal niet al te groot. Zelf heb ik ze op een dressoir achter me staan. Mijn vrouw vond het eerst vreselijk en wou de boxen daar niet hebben, maar omdat het design strak is vind ze het toch wel mooi en staan de boxen daar nog steeds.

Toen ik heb voor het eerst aan aangesloten zat ik wel te klungelen met de auto kalibratie van de boxen. Elke keer gaf hij wat anders aan. Het enne moment waren de front boxen luider en de andere moment de back ground boxen. Ik heb toen ook besloten om de kalibratie maar handmatig te doen. op zich ben ik hier wel tevreden mee, er zijn films komt het geluid echt prachtig er uit. En sommige minder maar dat kan ook komen omdat de film anders is opgenomen.

Wel ben ik benieuwd hoe jullie je geluid hebben afgesteld en op welke decibel alle boxen staan?

Qua opties vind ik de BDV7200 echt super, elk apparaat is te koppelen zoals hier boven beschreven.

Zelf speel ik wel veel met het geluid. Soms vind ik de clearaudio+ het beste maar soms bij films gebruik ik ook wel de cinema studio als optie. Echt het verschil hoor ik ook niet altijd behalve dat de clearaudio+ van zich zelf al luider is.

Voor muziek gebruik ik meestal de music arena zo hoor je geluid mooi uit alle boxen.

…ťn min punt vind ik de tuner. Dat er nog ouderwets gewerkt wordt met een los draadje welke veel te kort is! Waardoor ik maar de radio gebruik van mijn KPN ITV. Hoe hebben jullie dit opgelost of gebruiken jullie hem helemaal niet?

Voor de vraag hierboven over Spotify, deze werkt prima.

Kortom een super set, en zou hem zeker aanraden.
Vraagje zou je deze speakers ook nog op een echte receiver van sony kunnen aansluiten door de aansluiting clips eraf te knippen of is dit af te raden?
Dat raad ik wel af. Ik ga er van uit dat het wel te doen is. Alleen om dit set aan te schaffen en dan vervolgens "te slopen" is een beetje te veel van het goede. Dan zijn er voor +/-§600,- betere opties.

Daarbuiten is het set goed genoeg om een film of game een extra dimensie te geven
Goedenavond
ik heb alles gelezen wat jij vind van dit set. Ik ben het helemaal met je eens alleen heb ik een probleem als ik in het menu home zit om terug te gaan naar de tv. En ga ik via omwegen dan blijft de tuner op home staan en heb ik geen geluid. Zou jij mij kunnen zeggen via welke knop op de afstandsbediening ik uit het menu home naar de tv kan. Dank je wel alvast.
Prima review. Kun je mij vertellen of er Spotify op zit?
Bedankt voor het compliment Hans. Er zit Spotify op het set. Ik heb het zelf niet getest, dus weet de kwaliteit er niet van. Als er meer vragen zijn hoor ik het graag.
Sorry dat ik zoveel vraag hoor. Maar heeft u de beugels aan de onderkant (kleine gaatje) bevestigd of in het middelste gat?

Middelste gat lijkt mij moeilijker!!!

Hoor graag van u
Geen probleem hoor. Ik hoop dat ik je kan helpen.

Ik heb de beugels met beide gaten in de muur geboord. En ik heb een kleine bout door het middelste gat gedraaid en daar de speakers op gehangen.
Nog bedankt voor je uitgebreide en praktische review! Ik wil hem ook gaan aanschaffen maar twijfel nog over een praktisch puntje, we willen een tweetal sleuven in de muur laten frezen waar de kabels van de achterspeakers door kunnen om ze op te hangen. Hoe lang zijn de kabels echter? En zijn die eventueel netjes te verlengen? En nu ik toch aan het vragen ben, hoe lang is de kabel naar de subwoofer?

Alvast bedankt!
Bedankt voor je complimenten. Ik ben geen enorme review schrijver, maar probeer ze dan wel vanuit een handig en praktisch oogpunt te schrijven.

De speaker kabels zijn lang genoeg. Mijn speakers hangen aan de voorkant naast de TV en aan de achterkant in de hoeken. Hier zit sowieso al een goede 4 meter tussen. Misschien is deze informatie wel op te vragen bij Sony. Volgens mij is de Subwoofer kabel echter niet mega lang. Ik kan me herinneren dat ik hem wel alleen voorin de kamer kon zetten.
Of je hem kan verlengen? Ja dat denk ik wel.
Dank voor de review. Ik heb op dit moment een soundbar van Sony maar ben verhuisd waardoor ik een voor die soundbar te grote woonkamer heb. Schat jij in dat de set voor een grotere ruimte ook geschikt is? +/- 40m2.
Geen dank. Ik heb hem met plezier geschreven.

Mijn woonkamer heeft ongeveer dezelfde afmeting en voldoet prima.
Films, games, muziek tijdens een feestje. Kan allemaal.
Goedemorgen,

Mede op basis van jouw review heb ik ook deze set gekocht, ik zit echter nog een beetje te knoeien met wat dingetjes, ik heb de tv via het arc kanaal aangesloten op het set, als ik nu de tv aan zet start het set netjes tegelijk mee op. Ik heb in de hdmi-1 input van het set mijn xbox one geprikt maar daarbij werkt het opstarten niet echt lekker. Als ik de xbox aan zet blijven zowel het set als de tv gewoon uit en moet eerst de tv aan, dan op de tv het hoofdmenu van het set oproepen, en daar weer kiezen voor hdmi ingang 1.. is daar ook iets voor te verzinnen?

Verder hoor stemmen in films uit alle speakers even veel en niet voornamelijk uit de center speaker zoals je zegt, heb jij wat dat betreft iets aan de instellingen veranderd?

Bedankt!
Goedemorgen Phuriouz,

Of HDMI ARC zo werkt is een goede. Mijn PC staat aangesloten op het home cinema set en zodra ik deze start, moet ik wel de TV nog aandrukken. Zelfde geldt voor de TV receiver van Caiway.

Ik moet ook switchen tussen input via de function knop of het hoofdmenu. Hij schakelt niet automatisch tussen het apparaat die aanstaat.

Over die stemmen is een beetje onduidelijk. Kijk je deze films op TV? Want de meeste zenders van Caiway zenden ook geen 5.1 uit. Dus ik heb hetzelfde. Kijk ik echter films via de PC werkt dit perfect.

Laat maar even weten.
Hey allereerst bedankt voor je review.
Ik heb de set ook besteld en hoop hem binnenkort te ontvangen.

Even 1 vraag kan je de bass ook instellen...dus harder of zachter zetten?

Ben echt reuze benieuwd omdat ik zelf al een goede Philips set had maar de cd lade is defect....

Hoor het wel....
Geen dank. Ik miste van dit set een review, vandaar dat ik er zelf geprobeerd heb er 1 te schrijven.

De Bass is zeker zelf in te stellen. Via de microfoon krijg je een basis instelling. Als je die goed vindt kan je het zo laten. Maar elke speaker en de Subwoofer zijn afzonderlijk van elkaar in te stellen.

Daarbuiten zitten er ook nog "scŤnes" op de afstandsbediening. Waar de ene knop wat meer Bass afspeelt dan de ander.

Veel plezier met je set. Hopelijk ben je tevreden ermee.
Bedankt voor je antwoordt :)
Even een vraag naar aanleiding van de muurbeugels voor de achter speakers. Zijn hier nog aanpassingen voor nodig? Of passen ze er standaard op?

Hoor graag van je

Arjan
Geen dank!

Nee in feite hoef je hier geen aanpassingen voor te doen. Er zit een gaatje in met een smallere sleuf. Je kan dus universele steuntjes bestellen voor zo rond de §10,- de twee. Een houtkopje is voldoende.

Als je nog meer vragen heb hoor ik het graag
Houtkopje? En wat fijn dat je zo snel reageert. Ben verder ook zeer tevreden met de set. Vooral het geluid en de strakke bass. Heldere tonen heerlijk. Alleen is het apparaat wel sloom bij mij en loopt hij nu en dan vast. Maar qua geluid vind ik hem beter dan veel duurdere sets.

Hangen de speakers goed stabiel met deze beugels want dan ga ik ws ook over tot aankoop. Hangend oogt toch mooier. En dan kun je ze mooi naar je toe draaien.

Hoor graag van je.
Sorry dat moet inderdaad een boutje zijn. De voorste speakers heb ik gewoon strak tegen de muur geplaatst. De achterste zitten inderdaad gedraaid op beugels. Ik ben er erg tevreden over.

Net als jou vind ik hem wat sloom en loopt hij wel eens vast. Maar mijn vader ruilde zijn §1000,- duurder Harman Kardon set in voor dit set. Puur voor het geluid