Specificaties 1x E27 lamp - Bekijk alle specificaties

LIFX WiFi LED Lamp E27 Pearl White Review

PatMan 28 januari 2015, 2.080 views

LIFX WiFi LED Lamp E27 Pearl White

Uitstekende lamp met goede lichtsterkte, grote hoeveelheid kleuren en veel mogelijkheden; de prijs is aan de hoge kant.

Pluspunten

• Lichtsterkte
  • Kleuren
  • Mogelijkheden (beta LIFX app icm IFTTT)

Minpunten

• Forse armatuur
  • Ontwikkeling app verloopt traag

Ik heb de LIFX via Kickstarter inmiddels ruim een jaar in huis; had me aangemeld voor het Kickstarter-project. De ontwikkeling is veel langzamer gegaan dan ik (en de makers zelf) hadden verwacht, en toen ik de lampen eenmaal eindelijk in huis had viel de Android app in eerste instantie nogal tegen qua stabiliteit en mogelijkheden.

Met de beta van de LIFX app die enkele weken geleden is uitgekomen, worden veel van de beloften die men bij de start van het project had gedaan eindelijk waargemaakt. De lamp is daarmee ook te besturen zonder dat je op hetzelfde WiFi-netwerk als de lampen zit, en daarnaast is integratie met andere diensten via IFTTT mogelijk. Je kunt je online aanmelden voor het testen van de beta app.

IFTTT geeft mogelijkheden als:
- zet de lampen aan als ik thuis kom of uit als ik weg ga (geofencing)
- zet de lamp aan op het moment dat de zon onder gaat (of juist uit bij zonsopkomst)
- laat de lamp rood knipperen als de Nest rookmelder iets detecteert
- zet de lamp om 07:00 uur 's morgens aan en laat 'm langzaam steeds iets feller branden (wake up light)
- laat de lamp knipperen als ik genoemd word op Twitter
Kortom, the sky is the limit. Op de website van IFTTT kun je verschillende recipes voor LIFX vinden.

De grote tegenhanger van LIFX is Philips Hue. Ik ben niet met Hue bekend, maar op o.a. smartbulbreviews.com en iCulture kun je een opsomming van de verschillen zien:
- LIFX scoort beter qua brightness (1000 lumen vs 600 lumen bij Hue)
- LIFX scoort slechter qua verbruik (18 W vs 8.5 W) - alhoewel dat ongetwijfeld ook deels met de grotere felheid te maken heeft
- LIFX heeft meer verschillende kleuren
- LIFX heeft geen hub nodig
- LIFX is duurder (als je meer dan 2 lampen neemt)

Heb jij ook een LIFX WiFi LED Lamp E27 Pearl White?

Interressant onderwerp, korte review!
Hoe is de warmte ontwikkeling?
In het verleden waren hier erg veel klachten over, en je mocht deze dus eigenlijk niet in een te krappe behuizing plaatsen.

Ook hoor ik verhalen over de instabiliteit van de WiFi connectie van deze lampen.

[Reactie gewijzigd door EiSl op 29 januari 2015 15:53]

@S0epkip:
Wilde eigenlijk een korte review doen, maar daarvoor was mijn tekst te lang ;)

@EiSI:
Klopt, ze kunnen flink heet worden maar dat is 'by design', de armatuur functioneert als een heat sink: http://blog.lifx.co/2014/02/07/how-hot-are-led-light-bulbs/
Bij mij is dat geen probleem, maar als je 'm in een krappe ruimte wil stoppen kan ik me voorstellen dat ie zijn warmte niet goed kwijt kan.

Over de stabiliteit van de WiFi: daar had ik tot ik de beta gebruikte eigenlijk maar bij 1 van de 8 lampen last van, en dat was op een kamer waar de WiFi-ontvangst erg matig is (nieuwbouwwoning, veel gewapend beton en 15-20 andere netwerken). De andere 7 functioneerden probleemloos, dus ik heb die ervaring niet.

Met de laatste beta is het overigens wel wat wisselend, ben af en toe een paar lampen 'kwijt'. Even afwachten nog of dat met een definitieve release/firmware (die wordt nu ook via de app bijgewerkt) ook zo is... Ik ga ook nog even met de instellingen van mijn router (Asus RT-AC68U) spelen om te kijken of het misschien aan het gebruikte kanaal oid ligt.

De lampen functioneren overigens alleen op 2.4 GHz; voor mij niet zo'n probleem want met al dat beton komt 5 GHz hier niet echt ver.