Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB Zwart Review

dion_b 26 maart 2009, laatste update op 26 maart 2009, 5.322 views

Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB Zwart

Pluspunten

• simpel
  • stil
  • snel (al is de meerwaarde niet via USB te merken)
  • spotgoedkoop

Minpunten

• geen eSATA
  • voetjes raken snel los

Mobiliteit Score: 4
Geniaal schijfje om meerdere redenen...

Wij zijn Tweakers dus hebben we de behuizing opengemaakt om te zien wat erin zat. Het bleek een Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB te zijn. Dat lag in de lijn der verwachtingen aangezien dat ook de goedkoopste 1TB HDD is op dit moment. Maar het is niet alleen de goedkoopste - de Samsung F2 reeks werkt met 500GB platters. Dat heeft twee gevolgen:

• de schijf is erg zuinig en stil
• ondanks dat het maar op 5400rpm draait zijn de prestaties erg goed - hij haalt nipt de 100MB/s als je hem direct op SATA2 aansluit :D

Dit is dus een leuke schijf. In deze behuizing is het een fantastische manier om veel data over en weer te vervoeren, of om makkelijk opslag toe te voegen aan een computer waar het toevoegen van een grotere schijf geen optie is (laptop...). Enig minpunt aan de behuizing is dat de rubberen voetjes er wel heel snel af vallen - ik ben er nu al eentje kwijt.

Maar goed, het gaat hier om een externe schijf, niet de interne die erin zit. Daar valt over te melden dat het spotgoedkoop is, op moment van schrijven de goedkoopste 1TB externe schijf. Verder is het een goede oefening in minimalisme - de behuizing is zwart, er zit één knop op om het aan/uit te zetten, er zit één LED op (waarbij de meningen erover blijkbaar verdeeld zijn, ik vind het juist fijn dat duidelijk is of dat ding nu aan staat of niet), een USB aansluiting en een plek voor de power stekker. Dat is het.

Qua features had er nog eSATA bij gemogen, maarja, je krijgt waar je voor betaalt en dat is hier niet veel. Bij een 3.5" schijf ontkom je niet aan een power adapter. Deze is compact en heeft een verwisselbare Euro of UK stekker ervoor - handig voor het reizen.

Verbatim levert de drive met een 1TB (let wel, TB, niet TiB ;) ) FAT32 partitie. Compaitbiliteit is dus optimaal aangezien vrijwel elk OS op aarde FAT32 aankan, maar om nou te zeggen efficient op zo'n schijf? No way. Je kunt het veel beter met NTFS of ext2/3 herpartitioneren/formatteren.

Helaas zal ik geen algehele betrouwbaarheidsindices kunnen geven van dit apparaat - we hebben het namelijk gekocht omdat m'n vriendin tegelijkertijd een grotere HDD en een externe behuizing nodig had voor een andere schijf. Dus de behuizing en schijf zijn uit elkaar gehaald, de Samsung HD103SI draait nu in haar PC en er zit een WD 3200KS in de behuizing :z

Heb jij ook een Verbatim 3.5'' External Hard Drive USB 2.0 1TB Zwart?

Kan je aangeven of de externe schijf na aantal minuten tijd uitgaat?
Daarmee bedoel ik dat hij stopt met draaien zonder dat je hem uit hoeft te zetten.

Deze -goedkope- schijf zou perfect zijn om aan te sluiten op een server, voor backups... maar zou zonde zijn als hij constant blijft draaien dan.
Kan je aangeven of de externe schijf na aantal minuten tijd uitgaat?

Kan ik helaas niet met zekerheid aangeven, aangezien ik de boel uit elkaar gehaald heb en deze behuizing ondertussen ook (door lompheid aan onze kant, niet fabricagefout oid) overleden is. Toch lijkt het me gewoon iets wat door het OS geregeld wordt. Zorg dat je dus aangeeft dat hij downspint (kan onder Linux met hdparm, geen idee hoe het onder Windows moet, maar zal vast kunnen) en hij draait niet meer :)
Misschien kun je nog iets van benchmarks toevoegen. Hoe warm word het geheel? Ik mis foto's.
Helaas, ik heb geen fototoestel waar iets zinnigs mee te doen is (alleen het onding op m'n Nokia e61i). Benchmarks hebben niet zo'n zin, je bent met USB 2.0 beperkt tot 480Mb/s, wat dus 60MB/s is. De Samsung drive erin doet gemiddeld 87.9MB/s - zie m'n review van de drive los - dus je hikt gewoon tegen USB 2.0 limieten aan, wat je ook zou doen met willekeurig welke andere schijf van 1TB. Qua temperatuur wordt het niet warm, hooguit lichaamstemperatuur als het een tijdje actief is (m'n vriendin wilde even voor installatie Windows en Linux de boel met nullen overschrijven om straks sneller images te kunnen trekken met dd en gzip 8)7 )
Wat is de beste manier om de case open te maken?

Moet de voorkant er eerst af (met het ledje)

Of juist de achterkant waar de aansluitingen zich bevinden?

Ik zie wel drie gaatjes aan de onderzijde waar je iets van een schroevendraaier in kunt steken, maar ik ga niet zomaar zitten wippen als het niet de juiste zijde is.

Zou relaxed zijn als je me dat even kon laten weten!

Het is in ieder geval ook hier een F2!

Thanks
Het ding is nog steeds te koop, en wil hem evt. als backupschijf.
Belangrijk vind ik dat ik SMART kan uitlezen. Bij sommige schijven kan dat niet.
Iemand die dat van deze weet? (Waarschijnlijk niet de reviewer gezien het sloop en breekwerk ;-)
Vrees dat ik toch echt veel te laat ben: was er al vrij snel uit dat ik deze schijf wilde hebben en Dixons was de enige zaak die hem voor 60 euro verkocht, de rest zat al snel boven de 100 euro. Het product staat nog altijd voor die prijs op de webshop van Dixons, maar is niet meer te krijgen. Vent van de servicelijn noemde het een 'spookproduct' dat niet meer van de website af te krijgen is. Er komen ook geen nieuwe meer binnen... Crap. Mocht iemand een mooi alternatief vinden, hoor ik het heel graag. Vrees 't ergste.