Nest Learning Thermostat Review

Jeroendedoem 27 januari 2015, laatste update op 27 januari 2015, 3.104 views

Nest Learning Thermostat

De Nest Learning Thermostat is een leuk hebbeding voor de technofans, met handige en simpel te gebruiken functies. Maar voor een Thermostaat moet er wel diep in de buidel getast worden.

Pluspunten

• Design, past in ieder moderne woning
  • Simpelheid in de omgang
  • App
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Set-up handleiding
  • Heeft tijd nodig om te 'leren'

Kwaliteit Score: 5
Aanleiding tot aankoop
Bij ons thuis had de Thermostaat het begeven, nog zo een van na de oorlog, aangezien we net klaar waren met verbouwen en het interieur inmiddels een stuk moderner was geworden heb ik pap toch maar eens voorzichtig kennis laten maken met een lerende Thermostaat en een die simpel te gebruiken was. Het idee van een thermostaat die van zichzelf uit gaat als we er niet zijn beviel hem wel, dat hij ook zelf aanspringt hoefde hij toen niet meteen te weten... 8)7

Na wat thermostaten bekeken te hebben hadden we onze ogen eigenlijk al laten vallen op deze Thermostaat. Maar omdat deze toen net een paar weken op de markt in Europa was en het dus nog allemaal splinternieuw was. Daarom was het even zoeken of deze thermostaat open therm ondersteunde.

Kopen van de Thermostaat
's Avonds maar even naar de Mediamarkt gereden waar deze op een mooie display stond. Eerst met een juffrouw gepraat die heel mooi de tekst van de display kon voorlezen maar verder eigenlijk niet wist wat het voor een apparaat was eigenlijk. _/-\o_

Even later kwam een mannelijke collega te hulp schieten en we hebben wel een minuutje of twintig staan te praten met deze man. Wist erg veel ervan en we hebben nog wat dingen kunnen ophelderen en toen toch maar overgegaan op de koop. Wel beval de man aan het product door een professional aan te laten sluiten, zodat je altijd op iemand kan terugvallen mocht iets niet werken je wil namelijk niet in de kou zitten.

Aansluiten
Het aansluiten was een drama, een nieuw product en een monteur die het product nog niet eens gezien had. Hij is meer dan een uur bezig geweest, en heeft meerdere keren andere mensen moeten bellen voor hulp. Ik verwijt dit meer aan de gebrekkige handleiding van de Nest dan aan de monteur. Al probeerde de monteur wel de witte backplate te gebruiken om de link in op te hangen. Toch maar zo aardig geweest en gezegd dat dat niet ging werken.

Het gene dat me het meeste stoort aan het aansluiten is dat we volgens de monteur een oude stroom kabel (230V stekker) moesten afknippen, dus een oude zuiger die we nog gebruikten bij de verbouwing ging eraan. Deze was nodig om de link van stroom te voorzien aangezien de stroom van cv ketel niet genoeg was o.i.d. Later bleek dat dit ook had gekund met de bijgeleverde micro usb kabel, maar zowel monteur als ik had geen idee waarvoor deze bestemd was. De monteur heeft overigens wel maar drie kwartier in rekening gebracht

Out of the Box ervaring
In het begin is het belangrijk dat je zoveel mogelijk de temperatuur van de thermostaat zet op de gewenste temperatuur, hoe beter je dit doet hoe beter hij jou gewenst schema gaat leren. En dit schema gaat het gebruik later zo fijn maken. Maar in het begin kan hij nog wel eens je ketel wat te warm stoken, verder verdwijnt dit na een paar dagen en dan kan het genieten beginnen.

Ervaring na een aantal weken / maanden & APP
Na een tijdje heb je bijna geen omkijken na de Thermostaat en gebruik je hem alleen nog om mee te spelen. Het is een deel geworden van je interieur en het maakt het dagelijks leven inderdaad een stukje makkelijker, aangezien je niet meer steeds het gezeur hebt: "De verwarming is niet uitgezet".

Daarnaast schijnt de thermostaat met de Nest Protect nog beter te werken, en dan met name bij modulaire ketels en de detectie of iemand thuis is.

De app is makkelijk te gebruiken en vanaf de hele wereld te bereiken, het is wel belangrijk dat er internet is en dat je een NEST account aan je thermostaat hebt gekoppeld anders kun je de APP niet gebruiken. Maar de functies zijn volop aanwezig.

Eindconclusie

Maar daarnaast bied het talloze opties als de APP en een API voor mensen die hun eigen home control systemen maken.

Heb jij ook een Nest Learning Thermostat?

Als de installateur zich even had ingeleefd dan had hij hem binnen 10 minuten aan de praat gehad.
Installatie is echt een fluitje van een cent, dat er steeds geroepen wordt dat er een installateur bij moet komen doet vermoeden dat het allemaal erg moeilijk is, maar de gedachte daar achter komt uit de US, waarbij de verantwoording voor e.e.a. anders is geregeld dan hier (of misschien wel om de installateur van de straat te houden).

Het aansluiten gaat als volgt (voor eventuele hobbyisten):
1 sluit een net snoer aan op de heatlink, dat is dat vierkante kastje.
2 sluit een kabeltje aan tussen de heatlink en de thermostaat (2 draadjes).
3 sluit het contact van de ketel aan op de heatlink, dit is de kabel die naar de oude thermostaat ging (2 draadjes).
4 spanning er op.
5 even door het menu, om de thermostaat op je wifi aan te melden en wat simpele settings te doen en je bent "good to go"
www.f3d.nl\images\stories\Diverse\Nest-aansluiting.pdf

[Reactie gewijzigd door keesie113 op 29 januari 2015 01:26]

Klopt, als je het eenmaal een keer gezien / gedaan hebt is het een fluitje van een cent. Maar als je er voor de eerste keer aan begint kan het zeker verwarrend zijn, achteraf hadden wij het ook beter zelf kunnen doen.
Je link werkt helaas niet
Wel leuk om te lezen en waarschijnlijk ook leerzaam voor degenen die denken dat ze wel even de NEST op zullen hangen :)

Overigens verbaas ik me over het feit dat je in de tekst aangeeft dat je de NEST duur vindt (vind ik ook :) ), maar dat niet als minpunt opneemt
Ik vind dat als je iets duur vind (en dit dus als minpunt benoemt) het product niet had moeten kopen. Natuurlijk wil ik wel even zeggen dat het geen goedkoop product is maar dit vind ik niet direct een minpunt.
Je kan iets duur vinden, maar toch graag willen hebben 😊
Dan is de prijs nog steeds een minpunt, maar niet onoverkomelijk, anders zou je het inderdaad niet kopen.
Dat is een uitgebreid verhaal over de installatie

Maar een review van het gebruik ontbreekt eigenlijk. Is er nog gas bespaard? Hoe werkt de home detection? Ondersteund hij nou OpenTherm of niet? (We weten het wel: dat doet hij niet).

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 28 januari 2015 12:51]

Inderdaad ik las mijn review terug en het viel best tegen. Er komt een nieuwe aan.
Een vriend en ik, hebben beiden de Nest v3
Beiden hebben we een CV met merknaam Intergas model HR30_36.
Ondanks dat wat Nest vertelt in haar marketing, moduleerd de Nest v3 niet in Opentherm protocol!
Ik haal hem er vanavond nog af dan heb ik rond de feestdagen meer comfort.
Weer terug naar de Honeywell Chrome-III
Andere suggesties voor wat we missen:
Beide hebben een temp gevoel verschil van 1,5 C tot 2 C (kalibratie is vereist)
-Ik stel voor om in de instellingen een optie om de sensor te veranderen met 40 stappen van een 0,1 graad. Misschien een goed idee voor de volgende of tweede-update.
-Ik wens ook een instelling om alle geautomatiseerde activiteit tijdelijk even te stoppen,
Totdat de fixatie weer uitgezet. Een soort van stationaire instelling.
-Ik wil ook graag Tijd- en Temperatuurweergave samen zien of altijd kort na elkaar.
Wat betreft het moduleren heeft Nest het probleem erkend en zullen er software updates volgen om het modelleren te verbeteren. Wat betreft temperatuur kan ik niet echt een duidelijke mening over geven, met je andere twee punten ben ik het overigens volledig eens.

Jammer dat het product je niet bevalt, wij zijn hier enorm fan van de Nest v2 maar hebben dan ook geen modulerende ketel.