GiSTEQ DPL700 PhotoTrackr Review

jeroenr 27 maart 2009, 1.868 views

GiSTEQ DPL700 PhotoTrackr

Pluspunten

• Snelle GPS fix.
  • Klein
  • Goedkoop

Minpunten

• Rare aansturing maakt Linux/Mac support lastig.
  • Zeer zwakke constructie batterijklepje

Time to first fix Score: 4
Ontvangstkwaliteit Score: 5
Geotagging
Eind 2007 hoorde ik voor het eerst over het concept "geotagging". Geotagging is het toevoegen van locatieinformatie aan je foto's. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in Google Maps de locatie van de foto aan te wijzen op de kaart, maar veel handiger is natuurlijk om dat door middel van een GPS ontvanger te doen. Het concept is heel simpel: je zorgt dat de datum en tijd op je camera goed staan en laat een GPS-tracker bijhouden waar je je bevindt. Later thuis combineer je de GPS track met de EXIF informatie in de foto's en op die manier kan je redelijk nauwkeurig bepalen waar een foto is gemaakt. Meer over het fenomeen geotagging vindt je in het GoT topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1266438

De DPL700 Phototrackr
De GiSTEQ DPL700 Phototrackr is een apparaat om geotagging mee te doen. Het houdt een track bij van waypoints met een instelbare tussentijd, varierend van 1 seconde tot 30 minuten of varierend van 2 meter tot 65 kilometer. Er zit 4MB aan flashgeheugen om de tracks op te slaan. Omdat 1 waypoint 16 bytes aan ruimte kost, heb je dus met elke seconde een waypoint ruimte voor ongeveer 3 dagen volcontinue loggen. Echter, voor geotagging is een interval van 10 tot 15 seconden meer dan genoeg; bij 15 seconden heb je genoeg om 45 dagen volcontinue te loggen. Dat is voor de meeste vakanties prima.

GPS
De GPS heeft over het algemeen een snelle fix. Vaak zelfs binnen gebouwen. Op de tracks die ik gemaakt heb zie ik als ik bijvoorbeeld uit een metrostation kom binnen enkele meters alweer een track komen. Soms duurt het wat langer, maar dat heeft volgens mij elke GPS wel eens.

Bewegingsdetector
Erg handig is de bewegingsdetector die erin zit, naast de GPS zit er ook een vibratiesensor in, die detecteert als het apparaat langere tijd stilligt. Het apparaat schakelt dan (de tijd is instelbaar) automatisch uit en schakelt weer in zodra er beweging gedetecteerd wordt. Hierdoor wordt de ruimte op de flashdisk en de batterij nog efficienter gebruikt.

Batterijduur
Er gaat 1 AA batterij in. Ik gebruikte altijd oplaadbare batterijen, meestal van 2200 of 2500 mAh. Daar houdt hij het een hele dag op uit. Dus: elke ochtend een nieuwe batterij erin en de rest van de dag niet meer naar omkijken.

Er zit een koordje aan met een stevige ring om hem aan je fototas of broek te hangen.

Software
Het heeft me enige moeite gekost het apparaat onder Linux aan de praat te krijgen. In plaats van de flash gewoon als USB-disk aan het systeem te presenteren is het apparaat via een USB naar serial converter aangesloten. Gelukkig is daar een driver voor aanwezig in de Linux kernel en is er een Duitser, Hartmut Schimmel, die heeft uitgevonden hoe het apparaat aangestuurd kan worden en hoe de gedownloade file daarna omgezet kan worden naar een .gpx of .kml bestand. Die software is te vinden op http://www.schimmelnetz.de/projekte/iTU4l, alleen firmware upgrade moet nog via Windows. Dat is ook het enige wat ik met de Windowssoftware heb gedaan, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.

En toen was hij stuk..
Na ongeveer een half jaar brak de bevestiging van het batterijklepje af, waardoor ten eerste het klepje niet meer vastzat aan de rest van het apparaat, dus goed opletten bij het verwisselen van de batterij en ten tweede het sluiten van het klepje moeizaam ging doordat het restant van de bevestiging in de weg zat; vorige week, toen het apparaat dus zo'n 15 maanden oud was, pakte ik 'm weer en nu bleek de sluiting van het batterijklepje gebroken te zijn: de kracht van de veer van de batterij had het klepje gewoon door de sluiting heen gedrukt, waardoor het klepje nu niet meer sluit. Ik heb 'm nu met een tie-wrap dichtzitten, maar aan m'n tas hangen durf ik 'm niet meer, want echt stevig zit het niet meer. Erg jammer dat zo'n leuk apparaat na een paar maanden al kapot gaat omdat het batterijklepje gewoon niet stevig genoeg is.

Heb jij ook een GiSTEQ DPL700 PhotoTrackr?

Ik heb deze phototrackr 2 jaar gehad. Op vakantie in Panama gebeurde helaas hetzelfde: het batterijklepje brak. Met veel tape de vakantie afgemaakt, maar thuis had hij de geest gegeven. Ik ben nu weer op zoek naar een nieuwe, maar het batterijklepje maakt me huiverig om dezelfde te kopen. Jammer, want deze GPS logger heeft als groot voordeel het grote aantal punten dat je kunt opslaan voor weinig geld.
Degelijke review, ik gebruikte het frequent in combinatie met het gratis programma 'geosetter' waardoor ook RAW-fotos gegeotagged kunnen worden. Na een achtal maand gebruik kwam ik er ook achter dat het batterijklepje uit broos plastic het grootste zwakke punt is. Teruggestuurd binnen garantieperiode en nieuw exemplaar ontvangen. Echter vorige week begaf ook deze keer het batterijklepje...