Creative Sound Blaster ZxR Review

bazs2000 26 januari 2015, 554 views

Creative Sound Blaster ZxR

Als je een geluidskaart wil die kracht en kwaliteit bundelt maar de stap naar het professionele segment niet wil maken dan moet je deze nemen maar niet als je met midi-SB's werkt.

Pluspunten

• Vrijwel geen hoorbare ruis
  • Groot dynamisch bereik op bijna alle volumes
  • Goede aansluitingsmogelijkheden
  • Microfoon op ACM doet wat het moet doen

Minpunten

• Geen midi SF-banks ondersteuning
  • Geen mic volumeregeling op ACM
  • Drivers en software rommelig
  • Erg lastig om een 'natuurlijke' instelling te maken

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 2
CPU-belasting Score: 5
Even op voorhand, ik heb deze kaart aangeschaft omdat de Audigy 1 na vele jaren van trouwe dienst erg slecht werd en schreeuwde om vervanging. Aangezien ik een aankoop maar één keer doe en er jaren van wil genieten heb ik besloten de ZxR te kopen.

Featureset:

Alles wat je nodig hebt om aan te sluiten zit erbij. Voor de losse kabels in de doos geldt dat je eindelijk niet wordt opgescheept met slechte kabels, eindelijk zijn ze van goede kwaliteit. Ook de ACM is redelijk doordacht, hij is zwaar genoeg zodat je deze niet zo snel van de tafel trekt al zou ik aanraden om deze toch op het bureau vast te plakken (het blijft een los klein element met bedrading). Het had nog beter gekund wanneer het ook mogelijk was om het volume van de microfoon te regelen op de ACM, dit kan nu niet en dus ben je aangewezen op de software.

Zelf heb ik een mengpaneel aangesloten dus kan ik het vanaf het paneel allemaal wel regelen maar Creative heeft een steek laten vallen. Iedereen die een mic aansluit wil deze gemakkelijk kunnen regelen om rondzingen te voorkomen dus dat mis ik ten opzichte van de breakoutbox van de Audigy 1 die ik hiervoor had (nouja, nog steeds heb).

Er is alleen 1 ding wat de kaart niet kan, iets waardoor ik de featureset liever op "slecht" zou zetten. Na installatie merkte ik dat ik geen beschikking meer had over midi Sound-fonts. Ik wist dat de ondersteuning minder zou zijn maar dat het er hardwarematig niet meer in zit is een gemis. Het is om die reden dat de Audigy 1 nog altijd in mijn PC zit, puur en alleen voor de Sound-fonts. Kom op Creative, ¤180,-- voor een kaart en dat er niet bij doen? Het is dat de kaart verder zo goed is waardoor ik hier prima mee kan leven.

Aansluitmogelijkheden:

Hier kan ik kort over zijn, dit is dik voor elkaar. Ik ben heel blij met de 2 6,6mm jack-ingangen waardoor ik eindelijk niet meer met verloopjes hoef te knoeien. Bovendien zijn de headphones en mic-ingangen op de ACM dubbel uitgevoerd (6,6mm en 3,3mm) zodat je ook daarop nooit met verloopjes hoeft te werken. Ideaal en goed doordacht.

Weergavekwaliteit:

Nadat ik de kaart voor het eerst in actie heb gehoord ben ik toch wel geschrokken. Het klinkt pas fantastisch wanneer je alle toeters en bellen hebt uitgeschakeld, pas dan kun je genieten van het geluid waarvoor deze kaart is gemaakt. Alle rotzooi die Creative standaard heeft aangezet is leuk voor gamers maar voor muziek luisteren / productie is het overbodig. Kwaliteit is super maar neem er wel even de tijd voor.

Ik ben vooral tevreden over het ruisniveau of beter gezegd, het ontbreken ervan. Je kan het volume op zijn hoogst zetten en dan hoor je vrijwel geen ruis wat bijzonder goed te noemen valt. Ook fijn is dat de afscherming van de kaarten goed is, je hoort geen storing van buitenaf die zich vaak vertaalt naar een suis of brom. Dit is dan weer de plus waarvoor je een kaart als deze koopt.

[b]Opnamekwaliteit:[b]

Standaard zit er in de ACM een microfoon die zijn werk naar behoren uitvoert. Er zitten er twee in de ACM die ervoor moeten zorgen dat je tijdens een conversatie (Skype, Teamspeak, etc) een betere kwaliteit hebt t.o.v. een headset of een vaste microfoon bij een monitor. De mate waarop het geluid wordt opgepikt valt in te stellen en mijn ervaring is nu dat ik altijd helder te verstaan ben waar ik ook in de huiskamer sta. Ideaal voor gesprekken en daar is deze dan ook voor.

Voor het serieuze werk is er de normale microfoon-aansluiting (3,3mm of 6,6mm) Die zeer goed met een professionele microfoon kan omgaan. De ruisniveau's zijn zeer laag en het geluid klinkt heel mooi. Zowel laag, midden als hoog zijn goed gebalanceerd waardoor het geen probleem is om een stuk zang op te nemen in goede kwaliteit en ook dat is iets waarvoor je een kaart als deze kan kopen.

Processorbelasting:

Tja, wat moet je hiervan zeggen? Tegenwoordig is er bij de meest simpele kaarten al weinig processorbelasting meetbaar dus ik doe het op een andere manier. Ik gebruik het ASIO protocol voor de verwerking en had deze met de Audigy 1 op 20ms staan, alles onder de 20ms zorgde voor stotteringen. De ZxR heb ik op 5ms staan wat natuurlijk een hele vooruitgang is. Ik zou de instelling zelfs op 2ms kunnen zetten al loop ik dan tegen stotteringen aan wanneer ik gebruik maak van >8 VST's. In mijn PC zit een AMD X6 1055 die de bottleneck kan zijn waardoor ik de latency niet nog lager kan instellen. Maar goed, de Audigy 1 ging op dezelfde hardware niet onder de 20ms dus de ZxR bewijst zich wel op dat vlak.

Drivers en ondersteuning:

Creative doet precies wat je van hen mag verwachten op dit vlak want ze hebben er weer een rommeltje van gemaakt. Het type installer ziet er nog precies zo uit als die ze gebruikten ten tijde van de Audigy 1 (zelfde achtergronden ook :X ) en omdat er vele zaken los van elkaar geïnstalleerd moeten worden een tijdrovend proces (zo heb ik dit ervaren althans).

Na installatie moet je door alle instellingen heen voordat het normaal klinkt en pas dan kan het feest beginnen. Nouja, onder Windows dan want wanneer je dezelfde kaart onder Ubuntu volledig wil benutten dan heb je pech want je moet het doen met standaard drivertjes die dan welliswaar doen wat ze moeten doen maar alle mooie instellingen kun je dan niet veranderen.

Als voorbeeld, ik gebruik Renoise voor productie onder Windows en onder Ubuntu.
Ik heb eerder al geschreven dat je veel moet instellen voordat het goed klinkt toch? Dat gaat dus niet onder Linux en dus kun je effectief gezien Renoise niet onder Linux gebruiken want door de gare standaard instellingen kun je jouw werk niet goed afmixen (en dan boot je maar weer naar Windows).

De heren en dames van Creative moeten eens wakker worden en ook een goede ondersteuning voor Linux geven want dit is nog steeds even ruk als voorheen.

Prijs:
Dit was een moeilijke want dit hangt af van meerdere factoren. Ik heb er een "Voldoende" van gemaakt vanwege het ontbreken van de Soundfonts en de driverbrij alsmede de slechte ondersteuning voor Linux. Desondanks is deze kaart wel zijn geld waard want als je niets met Soundfonts en Linux doet dan is het installeren van de drivers het enige pijntje wat je eraan hebt. Het is een fantastische kaart.

Eindoordeel:

De kaart classificeer ik als "Goed" vanwege de genoemde minpunten. Deze minpunten kom je gek genoeg nooit tegen in professionele reviews want daar gaat men er prat op dat de geluidskwaliteit en fantastisch is en dat deze kaart op zichzelf staat vanwege de veelzijdigheid. Daarmee geeft men iets teveel credits voor deze kaart.

Deze kaart koop je wanneer je gaat voor weinig tot geen ruis, goede mogelijkheden voor muziekproductie of gaming (of zoals ik, beide) maar geen kaart wil kopen uit het professionele segment. Dit is een allround kaart die zijn geld wel waard is, op het moment dat je zoekende bent naar een goede geluidskaart en je komt op deze uit dan heb je allang al naar de professionele kaarten gekeken van ¤250,-- of hoger. Dit is de kaart die het gat tussen consumentenkaarten en het professionele spul prachtig weet te dichten.

Tipje van mijn kant:

Als je Soundfonts wil gebruiken en je hebt deze kaart dan moet je niet gaan knoeien met softwarematige SF-oplossingen. Hang gewoon een Audigy 1 of 2 naast deze kaart en het werkt prima. In vrijwel alle goede muzieksoftware kun je aangeven welke hardware voor midi etc moet worden gebruikt en welke voor de in/output. Het is slordig en gemakzuchtig dat Creative er niet zelf voor heeft gezorgd maar je kunt het zelf oplossen. Het kost je ¤10,-- voor een oude geluidskaart en een PCI-slot. :)

Heb jij ook een Creative Sound Blaster ZxR?

+2 indien eigen foto's ;)
Mooie review!