Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

M4rkP 26 maart 2009, laatste update op 26 maart 2009, 2.039 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Snel internet (HDSPA, UMTS)
  • Navigatie
  • Touchscreen
  • Qwerty toetsenbord
  • Relatief lange accuduur
  • Groot scherm
  • Relatief goedkoop
  • Veel accessoires

Minpunten

• Weinig applicaties beschikbaar
  • Ingebouwde browser
  • Muziekspeler

Dit is mijn eerste review hier, feedback is welkom.

Waarom de Nokia 5800
Na een paar 'gewone' mobiele telefoons gehad te hebben, wilde ik ook mobiel met meer functies. Natuurlijk zijn er mobieltjes met meer functies, maar ik wil niet teveel bij betalen bij een abonnement. Bij deze telefoon heb ik een Hi Online Student 25 1 jaar, en Eindeloos Online abonnement afgesloten. Dan moest ik nog ¤50,00 bijleggen. Alternatieven voor mij waren de Samsung Pixon, inderdaad: geen Iphone en de LG Renoir. Deze hebben allebei een OS waar niet zoveel van kan worden verwacht als Symbian. Symbian is toch bekender, en zal dan ook meer software voor verschijnen. Daarnaast heeft de Samsung geen wifi, en hoor ik vaak slechte verhalen over LG. Daarom voor mij de Nokia 5800.

Het Touchscreen
De blikvanger van het toestel, het 3,2 inch grote touchscreen van de Nokia. Het toestel heeft een resistief touchscreen, dat betekent dat je het licht moet induwen. De Expressmusic kan dus tegenvallen als je de Iphone / Ipod Touch hebt gebruikt. Voordeel van een resistief touchscreen is dat je het ook met een voorwerp kan bedienen. BIjvoorbeeld met een stylus, ook met de nagels is het makkelijk.
Ook heeft de Nokia beschikking over 'Haptic feedback', het scherm trilt zacht als je op een toets drukt. Dat is makkelijk, het is een vervanger voor het oude indrukken van een toets.

Berichten
Voor het versturen van van berichten kan je kiezen voor vier invoer methoden. Als eerste Handschrift herkenning, maar waarschijnlijk zal je dat niet vaak gebruiken. Handschrift herkenning werkt overigens goed. Zelfs mijn handschrift wordt herkent :+. Daarnaast kan je kiezen voor een mini-Qwertytoetsenbord. Dat is alleen goed te bedienen met de stylus. Het gewone Qwertytoetsenbord is alleen horizontaal te gebruiken. Na even oefenen kan je er even snel op typen als op een klassieke numpad. En natuurlijk is er ook een alfanumeriek toetsenbord beschikbaar. De vervanger voor de numpad is zowel horizontaal als verticaal te gebruiken, en biedt t9 aan.

Bellen
Het bellen gaat gewoon zoals het hoort, goede ontvangst, en de tegenpartij is duidelijk te verstaan. Ook heb ik geen problemen met mijn speakers, omdat ik een Nederlandse Nokia heb. Geimporteerde modellen kunnen problemen krijgen met de speakers: Nokia vervangt speakers van touchscreentoestel -update.

Internet
Ook de 3g ontvangst met dit toestel is in combinatie met Hi/Kpn uitstekend te noemen. Ik heb nog nooit alleen 2g ontvangst gehad, en ik woon toch echt niet in de randstad. Vaak heb ik zelfs HDSPA, 3.5g. Ook is het mogelijk om te internetten via wifi, maar dat is niet bevorderlijk voor de accu duur. Na 3-4 uur internetten via wifi is de accu bijna leeg.

De ingebouwde browser is erg traag. Ook geeft hij niet direct het overzicht van de pagina, maar slechts een deel weergeeft hij. Wel is het door het grote scherm, en de resolutie makkelijk internetten. Ook ondersteuning van flash is een groot voordeel. Maar het is zeker een aanrader om Opera Mini te proberen.

Multimedia
De telefoon heeft natuurlijk niet voor niets ExpressMusic achter zijn naam staan. Dat zie je ook terug aan de ExpressMusic knop, net boven het scherm. Door daar op te drukken kan je gelijk de muziekspeler, videospeler en internetbrowser opstarten. Ook heeft de telefoon een radiofunctie, daarvoor moet je nog wel het headset inpluggen. Muziekspeler doet wat hij moet doen, maar heeft niet meer functies dan een mp3-speler van ¤50,00. Films kijken op de 5800 is erg mooi, door de hoge resolutie is het een haarscherp beeld. Ook met meerdere personen kan je een film kijken, de kijkhoek is groot genoeg. Zie deze post voor het converteren van films

Navigatie
Hierover kan ik kort zijn, ik heb het nog niet echt uitgeprobeerd. De telefoon beschikt over meerder manieren van positiebepaling. A-GPS, snel, maar niet nauwkeurig, een ingebouwde GPS, en op basis van het netwerk. Standaard staan alle manieren aan, en daarom werd mijn locatie eerst niet goed aangegeven. Door het uitschakelen van A-GPS werd opeens wel de juiste locatie aangegeven. Er staat Nokia Maps op de telefoon geļnstalleerd, maar dat is een probeer versie van een week. Na die week kan je er niet meer mee navigeren (lees: gesproken navigatie), maar nog wel bekijken waar je bent.

Accu
De accu duur wordt in de meeste reviews positief beoordeelt. Wel wordt door het gebruik van wifi de tijd flink verkort. Zonder het gebruik van wifi, en niet al te veel bellen houdt de accu het een paar dagen vol. Ik heb zelf vaak Fring aanstaan, en internet veel via 3g. Aan het eind van de dag heb ik meestal nog 3 streepjes over. De accu duur zou beter kunnen, maar is zeker niet slechter dan van telefoons met de zelfde functies.

Symbian S60v5
Het nieuwe OS van de telefoon. Symbian is veranderd voor touchscreen telefoons. Toetsen zijn groter gemaakt, zodat ze makkelijk met de vinger bedient kunnen worden. Ik zelf gebruikt nooit meer de stylus, alleen tijdens het surfen is hij soms handig. Overigens voelt het OS ook redelijk snel aan. Problemen met het OS heb ik nog niet gehad, maar ik heb ook de laatste update van de firmware. Geļmporteerde modellen hebben vaak problemen met firmware updates, dus ik raar je zeker aan om de Nederlandse versie te kopen. Doordat het een nieuwe versie van Symbian betreft zijn er ook nog niet veel applicaties voor beschikbaar, maar dat zal veranderen als de N97 uit is.

Bijgeleverd
  • 8 GB Geheugenkaartje
  • TV kabel
  • Oplader
  • USB-kabel
  • Hoesje
  • Extra styles (Al 1 in het toestel)
  • Plectrum
  • ¤25 muziekbon
De Nokia 5800 XpressMusic is een zeer complete telefoon voor een lage prijs. Wel is het de eerste touchscreen telefoon van Nokia, dus kan je beter wachten als je geen kinderziektes wil hebben. Veel problemen zijn er echter nog niet geweest, behalve met import modellen.

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

Mooie review! Ik sta op het punt te beslissen of het een 5800, iphone, storm of g1 wordt....

De iphone bevat niet eens een paar basisfuncties zoals fatsoenlijk bluetooth of een filmcameraatje... De storm is ontzettend duur en de G1 is nog niet ver genoeg doorontwikkeld..

De 5800 daarintegen is een betrouwbare, bewezen degelijke nokia met symbian. Ik denk dat het toch de 5800 wordt, bedankt voor je review!
Ik twijfel zwaar of ik de 5800 moet nemen of de E75 die eraan komt :'( ?