Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 GAMING 5 Review

nandervv 26 januari 2015, 803 views

MSI Z97 GAMING 5

Op zich prima moederbord, maar Killer Ethernet is totaal waardeloos. Als je internet wilt hebben, neem dan vooral een andere.

Pluspunten

• werkt met mijn hardware

Minpunten

• Bootsplash win8 en win10 fubar, waardoor je je updatetekst niet kan lezen
  • Killer Ethernet

Layout Score: 3
Dit is een prima moederbord op zich. Het werkt, heeft alle aansluitingen die je wil hebben en is lekker ruim, maar....

Killer Ethernet is echt extreem naar. Wil je linux-support, dan valt Debian Stable af, omdat je driver niet in de kernel zit. Moderne kernels hebben hem wel, dus de nieuwste Ubuntu wil wel (maar dus niet voor de long term support version).

Mocht je denken: ik heb windows, ik kan toch wel gewoon de driver installeren.. Gebruik google even en je ziet de problemen al verschijnen. De ethernetdriver komt met een manager. Ik heb met de standaarddriver het niet voor elkaar gekregen om langer dan 1 uur ethernet te hebben, daarna was het weg. Hij ging ook enorm omlaag: tijdens het downloaden van final fantasy XIII (50 GB) merkte ik dat ik startte op 100 MB/s en terugviel na een kwartier naar 500 KB/s. Even later viel het helemaal weg.

Dit gebeurde iedere sessie. Eerst dacht ik, ligt aan windows 7, dus ik installeerde windows 8.1. De drivers waren nog steeds niet meegeleverd met windows 8.1, dus weer handmatig installeren. Het leek weer even goed te gaan, snel ethernet (campus, yeeha), maar na wederom een kwartier tot een half uur was het feestje voorbij.

Het is oplosbaar, uiteindelijk heb ik het werkend gekregen, maar een gids kan ik niet geven. Ik heb drie uur lang willekeurige dingen die op internet stonden als oplossing uitgeprobeerd en uiteindelijk heb ik er één gevonden die werkte.

Heb jij ook een MSI Z97 GAMING 5?

Heb dit moederbord sinds augustus 2014 maar heb echt nergens last van werkt prima :)
Net nog ff gecheck maar staat gewoon op 1Gbps.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 26 januari 2015 18:19]

Killer nic werkt hier ook prima, mogelijk dat dit bord wel een andere versie killer nic heeft, daar ik de Z87 versie van dit board heb. Performance hier van de Killer nic is gelijk aan de performance van een Intel Desktop Gbit nic die toch als een van de beste desktop NIC's gezien wordt qua performance. Niet dat de killer nic verder echt speciaal is, maar toch zeker in de versie die op mijn board zit een flinke stap beter dan de realtecjes die vroeger standaard op mobo's zaten.

Ook nooit driver problemen gehad met de killer nic (behalve dan dat Windows standaard de driver niet heeft, en je deze dus altijd ff moet downloaden), en ook van het bovenstaande 100mbit verhaal is hier geen sprake, terwijl ik gewoon autosensing gebruik, wel met een HP 2824 switch, oud beestje, maar vele malen betrouwbaarder dan het spul wat in de gemiddelde consumenten router / switch zit.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 26 januari 2015 18:27]

Gelukkig niet dezelfde problemen als jij, maar wel vergelijkbare ervaring: de killer ethernet adapter drivers stellen zichzelf in op "maximaal" 100Mbit en na elke reboot springt het daar weer terug op. Ontzettend irritant als je een 200Mbit verbinding hebt.

Uiteindelijk een andere netwerk drivers geinstalleerd en sindsdien gaat het wel okay; oplossing hier gevonden. edit: http://pastebin.com/G1BLbnxX

[Reactie gewijzigd door Mmore op 26 januari 2015 18:15]