Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

Marcus! 25 januari 2015, laatste update op 29 januari 2015, 954 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

Prachtig toestel dat zeker waar is voor je geld.

Pluspunten

• Prachtig 5'' full hd scherm
  • Stock Android 5.0 Lollipop
  • Simpel maar strak design
  • Ondanks leeftijd toekomstbestendig

Minpunten

• Camera steekt uit de behuizing

Na jaren lang Nexus fan te zijn geweest besloot ik dat mijn Nexus 4 aan vervanging toe was. Met de komst van de nieuwe Nexus 6 heb ik toch besloten om voor de compactere Nexus 5 te gaan.

Design:
Het toestel voelt ondanks het stroeve rubberen plastic goed en stevig aan. Het enige dat jammer is, is dat ik een van de eerste batches heb ontvangen die last heeft van een rammelende en loszittende power en volumeknop(en). Dit is er vervelend als je boven op het scherm tikt maar zal opgelost worden door gebruik te maken van een hoesje.

Scherm:
Het scherm is 4,99 inch met een full-hd resolutie, en dat is adembenemend om naar te kijken. Prachtige kleur weergaven, prima kijkhoeken en smalle bezels. Het is een wereld van verschil als ik de oudere Nexus 4 met 720 P resolutie er naast leg.

Prestaties:
De prestaties van de Nexus 5 zijn zeer goed te noemen. Het openen en wisselen van apps gaan razend snel dankzij de Snapdragon 800. Dit betekend dus ook dat de Nexus 5 de komende jaren toekomst bestendig is om zwaardere applicaties en games te kunnen draaien.

Ik gebruik een Custom Kernel die de prestaties en het batterijverbruik sterk verbeteren. Maar ook zonder een Custom Kernel zijn de prestaties meer dan goed te noemen i.c.m Android 5.0 Lollipop.

Android 5.0 Lollipop
Na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van verschillende Nexus toestellen is de kale versie van Android 5.0 in een woord GEWELDIG!
Er zijn geen onnodige apps voor ge´nstalleerd behalve de standaard Google applicaties. Het notificatie scherm is aangepast en overzichtelijk geworden.

Het nieuwe Material Design in Lollipop is een grote vooruitgang, met nieuwe en mooie animaties en een kleurrijk design. Het voelt echt up-to-date als je het met IOS of Windows phone vergelijkt.

Het is overzichtelijk en razend snel zonder enige haperingen bij zwaardere taken.

Camera:
De camera heb ik niet heel uitgebreid getest maar maakt in vergelijking met zijn voorganger is deze flink verbeterd. De camera maakt prima foto's in de juiste lichtomstandigheden. Vooral als je een Nexus 4 hebt gehad is dit een wereld van verschil.

Echter steekt de camera wel uit in de behuizing dus is een hoesje aan te raden.

Accu:
De accu is een kleine verbetering over de Nexus 4 op papier. In de praktijk heb ik dit niet kunnen testen omdat ik een Custom Kernel gebruik.
Ik heb tot nu toe met een aangepaste kernel genaamd: Elemental X als veel eisende gebruiker een goede accuduur. Ik kan er met zwaar gebruik 15 uur meer door met een schermtijd van 4 uur.

Dit is meer dan goed te noemen dus raad ik iedereen aan om zijn of haar toestel te rooten en er een Custom kernel en/of Rom op te zetten. Voor de lake's helpt Youtube enorm en zijn er verschillende Tutorials die dit stap voor stap uitleggen.

Speakers:
De speakers zijn van redelijk goede kwaliteit maar klinken soms wat zacht of schel. Over het algemeen is het voldoende.

Conclusie:
De Nexus 5 is een prachtig toestel met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Omdat dit een Nexus is zal je de komende tijd als eerste updates ontvangen, die altijd verbeteringen met zich mee nemen.

Een beter toestel voor deze prijs is niet verkrijgbaar!

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Heb deze ook icm met een Vodafone Red abo met onbeperkt bellen, en sms'en 2GB internet voor Ą34 per maand. Heb vrijdag eindeljk de Lollipop update ontvangen, maar werk wel dat het de accu zwaarder belast. Komende paar dagen even in de gaten houden.
Zwaarder belast? Volgens mij hebben ze hier juist aandacht aan besteed. De eerste paar dagen nadat je een update ge´nstalleerd hebt, lijkt het altijd wel alsof google gegevens aan het verzamelen is en instellingen aan het wijzigen is.

Ik haal op lollipop in ieder geval een stukke hogere schermtijd + standbytijd is drastisch omhoog gegaan. :)
Goede review, ik ben zelf ook een Nexus 5 eigenaar vanaf de lancering. Prima toestel.
Misschien wel het meeste waar voor je geld op dit moment.
Ik krijg ook regelmatig complimenten over de grootte van het scherm, en zijn uiterlijk.

Mijn Nexus heeft van Spigen de Neo Hybrid cover, dit maakt hem nog even chiquer en robuuster.
Misschien dat het zich nog aan het instellen is. Lijkt vandaag al beter te gaan :)
hoe is "uitstekende camera" een min punt??

Verder prima review!
Volgens mij is het ongelukkige woordkeuze, de camera is wel okÚ maar hij steekt een stukje uit de behuizing (zoals ook in de review gemeld is) :)
Dat is inderdaad een ongelukkige woordkeuze geweest, mijn excuus!

Ik bedoel hiermee dat de camera wat uit de behuizing steekt waardoor er krassen op kunnen ontstaan.