Specificaties 11,6" (1366x768 TN), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Stream 11-d000nd Review

RoccoS 23 januari 2015, laatste update op 10 mei 2015, 2.543 views

HP Stream 11-d000nd

Gelet op de prijs een hele leuke laptop, zolang je al je data in de cloud opslaat (bijv. op OneDrive). Stevige en platte behuizing, goed toetsenbord, scherm matig maar voldoende. Veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Behuizing: stevig en compact
  • Office 365 Personal inbegrepen
  • Toetsenbord

Minpunten

• Scherm kan beter
  • Opslaggeheugen (32GB), wel uitbreidbaar met SD kaart
  • Wifi-nic ondersteunt geen 5Ghz frequentie

De HP Stream 11 biedt heel veel waar voor je geld: Een mooie platte behuizing die erg stevig aanvoelt en volledige Windows 8.1 incl. een jaar Office 365 Personal. Daarmee krijg je dus gelijk ook zo goed als onbeperkte opslag op OneDrive erbij, wat hard nodig is gezien het beperkte opslaggeheugen van 32GB.

De laptop wordt geleverd met relatief weinig bloatware. Slechts een trial-versie van McAfee en wat onnodige HP tooltjes. Als je deze eraf gooit blijkt het laptopje best lekker vlot te zijn. Internetten, mail en Office draaien soepeltjes en starten rap op dankzij het eMMC flash schijfje. Je moet niet tien tabjes in je browser open zetten, dan merk je dat het trager wordt, maar verder valt er prima mee te werken.

Het toetsenbord is verrassend goed. Toetsen zijn voelen solide aan, geen gewiebel of gekraak, zoals ook de rest van de behuizing erg stevig aanvoelt. Het trackpad is goed, al is het wel aan te raden om in de instellingen te duiken om sommige zaken als pinch-to-zoom of bepaalde swipe-gestures uit te schakelen, dat werkt een stuk beter. Persoonlijk heb ik alleen twee-vinger scrollen aan staan, de rest schakel ik uit.

Het zwakste punt van deze laptop is het scherm. De resolutie is prima, maar je moet de helderheid echt omhoog gooien wil je het goed kunnen aflezen. Verder zijn de kijkhoeken vrij beperkt, waardoor je erop moet letten om het scherm wel steeds in de goede stand te zetten t.o.v. je zitpositie. Als je rekening houdt met de prijs van de laptop dan is het allemaal geen probleem, en er valt zeker mee te werken.

Het viel me op dat de webcam met Skypen een prima beeld gaf, tenminste zolang je niet op een donkere plek gaat zitten.

De batterijduur ligt ongeveer rond de 6/7 uur, ik heb de laptop nog slechts een week in gebruik dus daar kan ik nog niet heel veel over zeggen.

Bij de laptop krijg je een abonnement van een jaar op Office 365 Personal. Hierbij zit niet alleen de complete Office suite (Outlook, Word, Excel, PowerPoint, etc.), maar ook zo goed als onbeperkte opslag op OneDrive en maandelijks 60 belminuten op Skype.
Tevens zat er ook nog een Microsoft giftcard van 20 in de doos, die je kan besteden in de Windows of Xbox store voor het kopen van apps, spelletjes, films of een Xbox Music Pass.

Al met al krijg je voor iets meer dan 200 een hele leuke laptop die kwalitatief veel duurder aanvoelt en eruit ziet. Dat Office 365 erbij zit is helemaal mooi meegenomen en maakt de prijs nog aantrekkelijker.

Heb jij ook een HP Stream 11-d000nd?

Zit die 32 GB was op moederbord, of zal dit een een kaartje zij? Met andere woorden, zou deze te vervagen zijn voor groter exemplaar? Kijkhoek is inderdaad jammer ... net als ontbreken van 5Ghz band voor wifi :-(
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 32GB geheugenchip vastgesoldeerd zit op het moederbord. Voor het uitbreiden van het opslaggeheugen kan je beter gebruik maken van het (full-size) SD-kaart slot.
Had ik inmiddels ook begrepen .. Bluetooth en Wifi zijn wel losse kaartjes. Ik zit nu trouwens meer te denken aan de X360 variant, die heeft 3x USB en een normale netwerk aansluiting (helaas wel 100 MB max).
aandere vraag, is de bootloader te unlocken (uefi protected boot off), of kun je helemaal niet in de bios komen, ik heb mijn oog namelijk hierop laten vallen, maar ik zie het windows dat erop staat niet zo zitten, en zou dan ook liever eens kijken hoe ubuntu erop gaat draaien,

andere vrij interessante vraag zou in die zijn, is hoe office 365 hierop word gezet is dat een key die je erbij krijgt om aan je MS account te koppelen of is die al geactieveerd of hoe zit dat, want in dat geval kan ik die 20 euro giftcard en die office 365 misschien nog aan iemand anders geven die er wel blij mee is.
Wat de bootloader betreft, daar ben ik helaas niet zo bekend mee maar ik denk dat je dat vrij makkelijk op internet kan opzoeken.

Office 365 komt in de vorm van een kaart waar een product key op staat. Deze kan je online activeren via de Office 365 website. Je logt daar in met je Microsoft Account, en activeert het Office 365 Personal pakket vervolgens door de product key in te voeren waarna je de Office software kan downloaden voor installatie op je computer. Je kan hem dus zonder problemen aan iemand anders geven, idem met de 20 gift card die erbij zat.