Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

Sony SRS-X2 Zwart Review

oscarwashere 23 januari 2015, laatste update op 23 januari 2015, 5.431 views

Sony SRS-X2 Zwart

Uitstekende speaker met goed geluid, mooie vormgeving, uitstekende bouwkwaliteit en onwijs gebruiksvriendelijke werking voor een relatief "klein" prijsje.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Compact & Licht
  • Mooi en gebalanceerd geluid
  • Volume kan onwijs hard, zonder ruis
  • Heeft ook audiojack ingang
  • Gewoon opladen via micro USB
  • Goede bouwkwaliteit
  • Heeft NFC en microfoon

Minpunten

• Trekt veel stof aan
  • Lichtjes gaan niet uit, zonde van accu en wellicht vervelend in het donker
  • Accuduur ("slechts" 5 uur)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Speaker gelanceerd in: juli 2014

Getest met: Android 4.4 (Kitkat)
En de muziek apps: Deezer Music (soort Spotify), 3FM App en TuneIn Radio.

Omdat mijn vorige speaker (Logitech UE Mobile Boombox, nu 60) telkens de verbinding verbrak als ik hem in de buurt van het maximale volume zette, mocht ik een andere speaker uitzoeken bij BCC. Ik heb daar geluisterd naar een aantal apparaten en heb uiteindelijk voor deze van Sony gekozen.

In mijn review zal ik alle criteria, waarvoor ik net ook sterretjes heb moeten opgeven, langs gaan en mijn sterretjes toelichten. Maar we beginnen even met een unboxing.

Unboxing: wat zit er in de doos?
- Uiteraard allerlei boekjes met teksten als "doe hem niet in de magnetron of oven"
- Een Quick Start Guide, in het Nederlands en nog 10 andere talen.
- Een micro-USB oplader, met Amerikaanse en Europese stekker (zie afbeelding)
- Een bescherm hoesje/tasje/stofje/zakje (zie afbeelding)
- De speaker zelf, uiteraard

Goed, dan nu de echte review.

Featureset: NFC
De speaker is voorzien van NFC. Als jouw telefoon NFC heeft, kun je simpelweg de speaker aantikken om hem zichzelf te laten koppelen via Bluetooth. Ikzelf heb helaas geen NFC, dus heb dit niet kunnen testen. Wel las ik in het boekje dat je een app nodig hebt voor deze functie.

Featureset: Bluetooth 3.0
Helaas heeft de speaker nog Bluetooth versie 3.0, maar dit zou de geluidskwaliteit niet moeten hinderen. De accuduur wl. Maar toch functioneert hij prima, ik heb nog nooit een hapering of storing gehoord. En het bereik is ook prima: toen mijn telefoon nog op de 1e verdieping lag, speelde de muziek nog soepeltjes verder op de begane grond. Wij wonen in nieuwbouwwoning van ongeveer 12 jaar oud.

Featureset: Belfunctie
Leuk en aardig, maar wat mij betreft niet nodig. Toch heb ik het even getest en het werkt als volgt:
1. Je bent muziekjes aan het beluisteren via de Bluetooth speaker.
2. Iemand belt je. Je hoort de ringtone via zowel je telefoon als over de bluetooth speaker.
3. Je neemt op, door op de telefoon-knop op de speaker te drukken.
4. Je kunt het gesprek nu voeren met de speaker, want er zit een microfoon in.
5. Je bent de beller zat, dus drukt op de telefoon-knop op je speaker om op te hangen.
6. Je muziekjes spelen automatisch weer verder.
Let op: het werkt alleen via Bluetooth. Als je telefoon is aangesloten via de audiojack, zal het niet werken.
De gesprekskwaliteit is goed, niets op aan te merken. Geen bijzonderheden, gewoon lekker bellen zoals je normaal ook via je telefoon zou doen.

Featureset: "Sound"-modus
In het begin wist ik niet wat deze functie, dus ik zocht het op op de site van Sony: "Het formaat van deze speaker doet niet af aan de geluidskwaliteit. Druk op de knop "Sound" om de geluidsmodus te activeren, het uitgangsvermogen een boost te geven en de sound stage te verbreden." In die zin zitten een hoop prachtige "marketing woorden", maar het lijkt waar. Je merkt inderdaad dat het geluid meer wordt verspreid en dit vult een grote kamer beter. Het is vooral een handige functie voor feestjes of wanneer je een grote woonkamer hebt, want als je alleen zit te luisteren in je slaapkamer, is het wat overbodig. Buiten is het wel handig.

Featureset: Volume
De speaker kan echt onwijs hard. Mijn vorige speaker (UE Mobile Boombox) kon al hard, maar deze maakt echt een stuk meer geluid. Geef gerust een groot tuinfeest met dit ding. Tot mijn grootste verbazing, blijft de geluidskwaliteit ook op de allerhoogste volumes erg goed. Ik hoor geen enkele ruis of vervorming.

Goed, genoeg Featureset, op naar de andere punten.

Bouwkwaliteit & afwerking
De speaker ziet en voelt zeer degelijk aan en ik denk dat hij best tegen een stootje kan. Hij is netjes afgewerkt en ziet er chique uit. Wel een stuk minder stoer dan mijn vorige speaker. (UE Mobile Boombox). Wel trekt het "omhulsel" aan de boven-, onder- en zijkanten veel stof aan, maar even poetsen met iets antistatisch als wasverzachter of glassex zou de oplossing moeten zijn. De knopjes voelen ook stevig en betrouwbaar, maar de binnenranden zijn wat zacht. Op het eerste gezicht lijk je er misschien zo doorheen te zitten met je lange nagel, maar na even goed voelen denk ik dat dat toch wel mee valt. Toch zou ik even voorzichtig doen als je lange nagels hebt.

Vormgeving
Voor het eerder genoemde stof-aantrekkende schilletje, hier 1 ster minder. Verder simpel maar uitstekend en niets op aan te merken.

Geluidskwaliteit van muziek, films en games
Het is lastig om zoiets te beoordelen, omdat je niet echt een voorbeeld kunt geven of een bepaalde manier hebt om het te meten. Dus ik hou het maar kort: Super. Een erg gebalanceerd geluid, geen enkele ruis (zelfs op de hoogste volumes) en goed kamer vullend. Hij heeft wel aanzienlijk minder bas dan mijn vorige speaker (UE Mobile Boombox).

Weergave van lage, midden en hoge tonen
Erg gebalanceerd, levert prima geluid op. De bass had wel ietsjes hoger gemogen van mij, dat vind ik altijd wel lekker, maar helaas kun je het niet wijzigen. Dit is ook echt puur persoonlijk, dus ik laat hem lekker op 5 sterren staan. Het is tenslotte prachtig mooi en gebalanceerd.

Deze speaker kost op het moment van schrijven 79. Ik denk dat hij dit geld zeker waard is, hij valt met zijn prijs naar mijn idee in het midrange segment. Wel was mijn vorige speaker (UE Mobile Boombox) 10 goedkoper destijds en dat geluid was ook uitstekend en daarin zat ook iets meer bas. Maar aangezien deze speaker er luxer uit ziet, veel harder kan, hij NFC heeft en een hoesje meekrijgt, is hij het wel waard.

Tot slot nog 1 zelf toegevoegd criteria:

Batterijduur
Volgens Sony zou de batterij het 5 uur moeten uithouden, dit vind ik best weinig voor zijn formaat. Mijn vorige speaker was qua grootte ongeveer de helft en had de dubbele batterijduur van deze. Dat is jammer. Gelukkig heeft hij een gewone micro USB poort voor het opladen, dus als het nodig is kun je altijd wel een oplader vinden.

Conclusie: Ik raad dit product aan

Heb jij ook een Sony SRS-X2 Zwart?

Is het mogelijk deze speaker op te laden met een externe accu? Ivm festivals of iets dergelijks.
Jazeker. Je kunt de speaker namelijk opladen via micro-USB, oftewel hetzelfde inmiddels universele stekkertje dat in je telefoon of tablet gaat. Dus iedere externe accu of powerbank die werkt met zo'n stekkertje, is ook geschikt voor deze speaker.
Blijven de lichtjes ook aan als je het apparaat uitzet? En zijn ze heel fel?
De lichtjes gaan wel gewoon uit als je het apparaat uit zet, uiteraard. Op het oplaad-indicatie-lampje als je hem aan het opladen bent. Alle lichtjes zijn niet storend fel en houden je denk ik niet wakker als je ze aan zou laten. Wel zijn ze dusdanig vel, dat je ze nog wel kan zien als je hem in het meegeleverde hoesje doet, die vergelijkbaar is met een sneaker sok. Dit is ook wel weer handig, omdat je dan kunt zien waar de knopjes ongeveer zitten.
Nette review! Kun je ondanks dat je het niet hebt getest iets meer vertellen over de belfunctie? Wat moet ik me daar bij voorstellen? :)
Danku, danku _/-\o_
Toch de belfunctie maar even getest, speciaal voor jou. ;) Zie in de review.

[Reactie gewijzigd door oscarwashere op 23 januari 2015 22:06]

De speaker blijkt onwijs populair! In de afgelopen 12 14 uur dat deze review online is, is hij al 106x bekeken! Bedankt!
Toevoeging: Ik heb afgelopen week zaalhockey gehad, en had m'n speaker toen voor de grap eens meegenomen. Tot mijn grote verbazing vulde de speaker de hele sportzaal en bleef het geluid helder en mooi zoals in de woonkamer!