Falcon Eyes DV-96V-K2 regelbare LED lamp set met accu Review

elhopo 23 januari 2015, laatste update op 23 januari 2015, 2.454 views

Falcon Eyes DV-96V-K2 regelbare LED lamp set met accu

Voor niet al teveel geld heb je een prima en veelzijdig continulicht. en daarnaast is deze ook nog relatief klein en lichtgewicht. De kleppen voelen wat fragiel aan en als je het filter wil gebruiken kan je nog maar 3 van de 4 kleppen gebruiken.

Pluspunten

• licht
  • klein
  • geft veel licht
  • veelzijdig
  • voor filmen en fotografie te gebruiken
  • Kan een leuk luxaflex effect genereren
  • Veel accesoires bijgeleverd
  • Koppelbaar met meer lampen

Minpunten

• Plastic
  • niet (spat)waterdicht
  • Bij gebruik filter nog maar 3 kleppen te gebruiken

Falcon Eyes DV-96V-K2

Ik heb al een tijdje het idee gehad om een LED lamp te kopen voor mijn fotocamera. Ik heb al een flitser, maar soms is continu verlichting handiger. Fotografie heeft natuurlijk alles met licht te maken en met hoe het licht valt over je onderwerp. Met flitslicht is het soms lastig te bepalen, omdat je eerst een foto moet maken en dan pas kan je het resultaat beoordelen. Met continu licht kan je je onderwerp draaien, het licht draaien en / of je camera draaien, en je ziet meteen resultaat.

Ik wil ook wat meer gaan filmen met de camera, en ook daarbij kan continu licht handig zijn. Ik heb ook een video camera die soms ook wel wat extra licht kan gebruiken, dus genoeg redenen om er eens één aan te schaffen. In de tijd voor kerst kwam ik een mooie advent aanbieding tegen, waarna ik de knoop heb doorgehakt. Helaas was bij aankomst 1 ledje stuk van de 96 leds die de lamp heeft. Aangezien ik er toen al van overtuigd was dat ik een tweede lamp wilde, heb ik aan de webshop gevraagd of ik eventueel met korting een tweede kon kopen, in plaats van de boel terugsturen, wat iedereen geld en energie kost. Zij brachten mij in contact met de importeur en een lang verhaal kort: ik heb nu 2 lampen.

Aangezien ik in mijn zoektocht naar dergelijke lampen niet veel informatie kon vinden, en ook omdat het mij nog wel eens leuk leek een review te maken leek het mij wel een goed idee om dat over deze lamp te doen. Als laatste: Ik ben niet zo geïnteresseerd in cijfertjes maar meer hoe een product werkt en wat je ermee kan doen. Je zal dan ook geen grafiekjes en dergelijke vinden, maar meer hoe je het in de praktijk kan gebruiken.
Technische specificaties
Aantal LEDs - 96
Lichtopbrengst - 6W
Kleurtemperatuur - 5000 K
Vermogen controle - Traploos
Aansluiting - Bevestiging op statief (3/8"-aansluiting)
Afmetingen: 12.5x8x3.5cm
Gewicht - 0,14 kg

Overige kenmerken
De lampen zijn koppelbaar, om zo met meer lampen 1 grote lamp te maken.
De lamp heeft ook een aansluiting voor een adapter zodat hij op het lichtnet te gebruiken is

Meegeleverde accessoires
Montagebeugel
Mini neigkop
Extra batterijpack waar 6 AA batterijen in kunnen
Werking
Bij de lamp zitten diverse accesoires. Met de mini neigkop kan de lamp rechtstreeks op een flitsschoen worden geschroefd waardoor er een evenwijdig aan de camera licht op het onderwerp komt. Je ziet hierdoor niet veel schaduw. Mocht de neigkop niet passen op je flittschoen (zoals bij een Sony camera) of mocht de flitsschoen al in gebruik zijn voor bijvoorbeeld een microfoon, of je hebt geen flitsschoen zoals bij sommige videocamera's, dan is er ook een beugel bijgeleverd met een statief aansluiting. Hiermee kan je de beugel in de statiefaansluiting van je camera schroeven, en de lamp met neigkop naast je camera monteren. Met deze accesoires kan de lamp ook op een camerastatief worden gemonteerd.
Het diffuus- en oranje filter monteer je door 1 van de kleppen van de kleppenser eraf te halen en in die plaats schuif je dan het filter. Diffuus voor het wat meer diffuus maken van het licht en oranje voor als je gloeilamp verlichting hebt op de plaats waar je gaat filmen (of een ondergaande zon kwa kleur wil simuleren).
Met de kleppenset kan je het licht wat meer sturen, wat handig kan zijn als je bijvoorbeeld de lamp dicht bij een muur wil zetten maar de muur niet wil verlichten. Een erg leuk effect wat ik ontdekte was een zogenaamd luxaflex effect, wat je ook vaak ziet op de achtergrond bij interviews. Als je de lange kleppen bijna dicht doet (met ongeveer de breedte van 1 rij LEDs als tussenruimte) en met de korte kleppen de zijkant afsluit, dan krijg je een soort luxaflex streepjespatroon, wat je leuk op een achtergrond kan projecteren.

Bouwkwaliteit
De lamp is van plastic, en voelt redelijk stevig aan. De klepjes voelen wel wat fragiel. Ik weet zeker dat de lamp een regenbui niet zal overleven, en ik denk dat de lamp na een val wel stuk zal zijn. Als je dit soort punten echter beter zou willen dan kom je uit bij professionele apparatuur die in een heel andere prijsklasse zit. Ik denk dat je de bouwkwaliteit dus wel als redelijk / goed zou kunnen bestempelen, als je de prijs hierbij in acht neemt. Voordeel van plastic is natuurlijk dat de lamp hierdoor ontzettend licht is. De mini neigkop is vrij licht dus je moet er niet hard aan trekken of op duwen, ik denk dat je hem dan breekt.
De praktijk
Om het een en ander hier te kunnen laten zien heb ik wat foto's en filmpjes gemaakt. Bij ieder stukje zal ik proberen uit te leggen welk idee ik had bij het maken van de foto of het filmpje.

Allereerst een filmpje van een bergkristal. Met dit filmpje wilde ik laten zien dat je makkelijk het onderwerp kan laten draaien om zo de ideale hoek te zoeken om de foto te maken. Bergkristallen schitteren en glinsteren natuurlijk anders onder iedere hoek, en op deze manier kan je makkelijker de ideale hoek zoeken.

Opstelling:

Filmpje:

Voor de geïnteresseerden: Als achtergrond gebruik ik een stukje stof wat ik in de restbak van de gordijnen bij Leen Bakker heb gevonden. Het draaiplateau komt bij Ikea vandaan (Snudda, rond de 7 euro)

Filmpje 2: Hier heb ik de lamp op de camera gezet en een stukje gedraaid (panning) in mijn computerkamer.
Veelzijdigheid
Door de grote hoeveelheid accesoires is de lamp voor heel veel doelen te gebruiken. Productfotografie, portretfotografie, videofilmen enz., je kan de lamp er goed bij gebruiken. Laatst moest ik de centrale luchtafzuiger van ons huis opnieuw goed vast schroeven (had ik de eerste keer niet helemaal goed gedaan). Deze zit in een donker hok op een lastige plek. Met de lamp had ik gelukkig genoeg licht om de klus te doen, en ik kon hem ook zo neerzetten dat ik een optimale verlichting had. Ook prima te gebruiken als werklamp dus!
De set kost momenteel rond de 50 euro. Ik heb er in de aanbieding net wat minder voor betaald. Als je deze prijs vergelijkt met de bekende chinese webshops is dit absoluut geen verkeerde prijs. Of het het geld waard is kan ik niet voor iedereen bepalen, maar ik heb er in ieder geval wel plezier van.
Voor niet al teveel geld heb je een prima continulicht. De lamp is heel veelzijdig en daarnaast ook nog relatief klein en lichtgewicht. Er komt genoeg licht van af om alles goed te kunnen filmen en fotograferen Zoveel licht zelfs dat de half gedimde stand vaak al voldoende is. Wel zijn er wat kleine nadelen. Zo voelen de kleppen wat fragiel aan en als je het filter wil gebruiken kan je nog maar 3 van de 4 kleppen gebruiken. De mini neigkop is vrij licht dus je moet er niet hard aan trekken of op duwen, ik denk dat je hem dan breekt. De lamp is dimbaar door een instelwieltje, wat heel handig is (niet iedereen zit te wachten op een enorme bak licht). Doordat het een mechanisch wieltje is, blijft de stand ook onthouden, zodat hij bij de volgende keer aanzetten nog steeds goed staat.

Nog een voorbeeld van een productfoto die ik hiermee heb gemaakt:

Heb jij ook een Falcon Eyes DV-96V-K2 regelbare LED lamp set met accu?

Nice review, zit zelf ook te kijken naar 2-4 sets lampen om mee te filmen.

Het zijn LED's, hoe zit het met de warmte icm plastic ?
Aangezien het LED's zijn neem ik aan dat ze niet te warm worden ook niet bij langdurig gebruik.

Hoe lang kan je met 1 volle accu en hoe lang met 6x AA filmen ?
Interessant! Ook ik ben heel erg bezig om een paar goede lampen te regelen om mee te kunnen filmen. Mijn lijkt 5000K voor binnen alleen wat aan de 'blauwe' kant? Of valt dat wel mee? Feit is natuurlijk wel dat je achteraf een hoop kan aanpassen :) Ik vind het feit dat er filters bij zitten ook erg interessant! Alleen wil ik graag drie lampen hebben (voor three point lightning) en dan moeten daar nog statieven bij. Mogelijk is het toch net even teveel voor mijn budget op het moment ;)

Zijn de lampen sterk genoeg om (met bijvoorbeeld drie lampen) een donkere ruimte goed te verlichten? Of is dat teveel van het goede?
@GoT: De lampen worden inderdaad nauwelijks warm, na een half uurtje ofzo waren ze bij mij net iets warmer dan de omgeving. Het verbruik is volgens de specs ook maar 6 watt, en ik zet ze niet heel fel aan omdat dat wel heel veel licht is. Hoe lang je met een volle accu doet is afhankelijk van hoe je de set gebruikt. Als je hem op half vol zet en je zet hem uit als je hem even niet gebruikt dan doe je er natuurlijk veel langer mee dan wanneer je hem vol aan zet. Volgens de opgave zou hij het 2,5 uur moeten trekken. Op de accu die erbij zit staat 2300 mAh 7,4v en dat is goed voor 17,02 watt. Als je dit deelt door 6 kom je op meer dan die 2,5 uur uit, dus dat zou wel goed moeten gaan. Ik zal de accuduur nog wel eens testen... Wat betreft batterijen is dat natuurlijk even afhankelijk van de gebruikte batterijen. Ik zal ook nog een test doen met 6 Eneloops... Ik denk dat die iets korter meegaan (ik gok 2 uur), maar dat zullen we wel merken.

@Luuk1983: 5000k is daglicht (officieel is 5600k daglicht). Als het wat te blauw is naar je zin dan gebruik je het oranje filter, dat is speciaal gemaakt voor wanneer je onder gloeilamp licht filmt. Statieven kan je trouwens ook gewoon op Marktplaats oid kopen, het hoeven echt geen carbon statieven te zijn. Zo kom je denk ik al wat voordeliger uit. Of 3 lampen genoeg zijn is afhankelijk van de situatie. Ik heb laatst s' ochtends vroeg in de woonkamer gefilmd voor de verjaardag van mijn dochter. In januari is het s'ochtends nog aardig donker, maar met 1 lamp op halve kracht en de woonkamerverlichting aan was het eindresultaat gewoon prima. Het is dus afhankelijk van 3 factoren denk ik... Hoe donker, hoe groot is de ruimte en wat is 'goed'... :) Op de opstellingsfoto staan de lampen op ongeveer halve kracht, en de foto is genomen met mijn telefoon. Misschien geeft dat een idee???