Microsoft Lumia 535 Zwart Review

ZombieRofl 22 januari 2015, laatste update op 3 februari 2015, 9.674 views

Microsoft Lumia 535 Zwart

De Lumia 535 is de eerste boot van Microsoft, in een floot bestaande Lumia’s. Voor de test leg ik hem naast zijn veel besproken oudere neef, de Lumia 630. Dit om de verschillen van een gemiddeld 100 euro kostende Lumia smartphone te ontdekken.

Pluspunten

• Goedkope (Dual-SIM) smartphone
  • Redelijke back en goede front camera
  • Mooi formaat scherm
  • Windows Phone apps zoals Nokia Drive

Minpunten

• Flinke stap terug in bouwkwaliteit
  • Scherm is aan de matige kant
  • Ook na update, niet altijd accuraat met aanrakingen
  • Niet echt vloeiend in omgang zoals bij L630
  • Levensduur batterij is net te krap
  • Windows Phone is momenteel nog niet echt volwassen op het gebied van functionaliteit en apps

Vorig toestel
Mijn iPhone 5s is een erg gewild toestel in de smartphone wereld. Met een reden, want de 5s mogelijkheden met een iPhone stoppen pas bij een kopje koffie zetten. Toch heb ik het idee dat er een steeds minder kwaliteitsverschil is met andere merken, als de kloof van jaren geleden. Na een jaar IOS gebruikt te hebben, heb ik besloten terug te kregen naar Windows Phone om de huidige kwaliteit aan de tand te voelen. Mijn laatste Nokia was de 620, en terug in begin 2013 was Nokia hard bezig zich te ontwikkelen naar volwassenheid. Nu twee jaar later ben ik benieuwd wat Nokia op het gebied van hard-en software allemaal heeft veranderd en verbeterd.

Microsoft Lumia 535
Microsoft is de laatste tijd flink bezig, om zijn al flinke aanbod van toestellen, nog veder uit te breiden. Er zijn nu zo veel Lumia’s op de markt, dat het gros langzaam overzicht begint te verliezen. Het kan daarom best lastig zijn om de verschillen te benoemen, die bij andere smartphone merken duidelijker zijn. Zoals iedereen weet komt dit door het grote aanbod en door de prijzen die soms érg dicht bij elkaar in de buurt komen. Daarom heb ik twee Lumia toestellen van rond de 100 euro naast elkaar gelegd. Voor dat geld kom je uit op de L630 (¤95,-) en de nieuwe L535 (¤110,-). Niet zozeer om hieruit een winnaar te halen, maar de nieuwe 535 te testen, en kijken waar het prijs verschil in zit.

Design
Het design van beide Lumia’s is niet heel spannend verschillend. Zover ik weet is één van de meest opvallende verschillen ronde of rechte hoeken. De toestellen zijn in veel verschillende kleuren verkrijgbaar, maar hebben gelukkig ook minder opvallende opties zoals wit en zwart. Of het design je aanspreekt, is persoonlijk, maar ze geven mij een verzorgde indruk, zonder onnodige ‘fratsen’. Door de rondingen van beide toestellen ligt de telefoon goed in de hand, maar let op, want gekleurde hoesje zorgen voor minder grip. Wat mij opviel bij de grotere L535 is dat de dunne cover niet goed tegen de hardware aan zit. Zit zorgt niet alleen voor een wat goedkoper gevoel, maar ook dat bij een val, de cover en batterij eruit kunnen springen. Beetje onhandig om steeds je telefoon bij een val, bij elkaar te moeten rapen.

Hardware
Beide toestellen beschikken over een Quad-core 1.2, maar L630 over een Snapdragon 400 en de L535 over een Snapdragon 200. De L630 heeft door de 512 MB RAM helaas wel wat minder Windows apps. Maar wat wel geïnstalleerd kan worden, werkt erg vlot en vloeiend. Vreemd is dat de Chinezen de L636 en L638 hebben, die wel beschikken over 1GB ram. De L535 heeft 1 GB RAM en toegang tot meer eisende Windows apps, maar slaagt door de tragere Snapdragon 200, niet in vloeiend gebruik. Dit geld ook voor het dagelijkse gebruik, wat niet zonder haperingen verloopt. Jammer, want dat neemt de noodzaak van de 1 GB in de smartphone weg. Beide toestellen delen 8GB voor opslag, maar dit kan d.m.v. een micro SD uitgebreid worden tot 128 GB.

Display
De L630 beschikt over een 4,5 inch 221 ppi IPS LCD display, met een resolutie van 480x854 pixels. De L535 beschikt over een 5 inch 220 ppi display, met een resolutie van 540x960 pixels. Het grotere scherm zorgt ervoor dat er 3 medium tegel apps naast elkaar passen, tegenover 2 van de kleinere L630. Het glas is met Gorilla Glass 3 in beide telefoons hetzelfde, maar toch merk je verschillen. Zo is de L630 veel gevoeliger voor vingerafdrukken die door de vollere kleuren soms moeilijk te negeren zijn. Wat mij ook opviel is dat de L535 een laagje lucht onder het scherm lijkt te hebben. Iets waar de L630 gelukkig geen last van heeft, want wanneer je de L535 gebruikt, lijkt het alsof je een plastic scherm hebt, terwijl dit niet het geval is. Over aanraken gesproken is de N535 niet altijd heen accuraat, maar dit wordt waarschijnlijk opgelost met een software-update. De kleuren vallen ook wat tegen en foto’s lijken wat vaag. Als ik in de buitenlucht de schermen bekijk zit hier ook een aardig verschil in. De inkijkhoeken van de N630 zijn goed, terwijl de N535 vooral buiten minder goed leesbaar is.

Boven: L630 is buiten ook goed afleesbaar.

boven: L535 is buiten wat minder op zijn gemak.

Batterij
De kleinere L630 beschikt over een acceptabele 1830 mAh batterij. De batterij komt een gehele dag zonder problemen door. De details zijn als volgt: 13 uur 3G gesprekstijd, 7 uur internet browsen en 7 uur videotijd. De L535 heeft een 1905 mAh batterij, die voor de grote van het scherm aan de kleine kant is. Dit neer op 12:30 uur 3G gesprekstijd, 5:20 uur internet browsen en 5:30 videotijd. Met licht gebruik komt dit neer op net een dag. Windows Phone heeft gelukkig ook een batterij save mode, die voorkomt dat apps op de achtergrond synchroniseren. Voor het opladen van de toestellen heb je 3 uur geduld nodig.

Boven: Vreemd is de oplader zonder usb aansluiting.

Camera
Op beide kanten van de L535 vind je een 5.0 MP (2592 x 1936) camera. Voor de achterkant is dit wat aan de lage kant, maar voor de voorkant is dit best wel goed gezien de prijs van het toestel. Ook de L630 heeft een 5 MP camera, maar mist deze aan de voorkant, waardoor Skype en selfies niet tot de mogelijkheden behoren. Ook een belangrijk verschil is de flitser die bij de L630 mist, wat ook de mogelijkheid van een zaklamp weghaalt. De kwaliteit van de foto’s zijn zoals je wellicht verwacht niet geweldig en hebben snel last van ruis. De kleuren zijn oké, maar komen wat vaag over. Net genoeg om even een foto op één van je sociale netwerken te plaatsen. Filmen op de L630 kan op 720p@30fps. Wat ik niet helemaal begreep is dat de L535 dit met 480p@30fps deed. Hier een aantal foto's gemaakt met de N535.

Software
Windows Phone heeft tijdens zijn jonge leeftijd, aardig wat updates achter de rug. Nu Microsoft met een schoon lei wil beginnen door de komst van Windows 10 voor alle apparaten, komen ze steeds serieuzer en volwassener over. Met deze update pakken ze niet alleen de tablet en pc aan, maar ook WP. Goed nieuws is dat de update o.a. een aantal achtergebleven apps aandacht krijgen zoals mail en de kalender. Momenteel is dit nog een erg plain, vergeleken bij concurrentie. Tot die tijd zullen we het nog voorlopig met de 8.1 update moeten doen, tot de W10 update in augustus van dit jaar uitkomt.

Het omgaan met WP 8.1 is door de menu tegels voor iedereen gebruiksvriendelijk. Met een swipe opzij kom je direct in alle geïnstalleerde apps, wat door de lijst opgave helaas weer wat onoverzichtelijk overkomt. Ik was regelmatig aan het stoeien om even iets snel in te stellen. Door een swipe van bovenste rand naar beneden verschijnt het notificatie centrum. Daar vind je basis instellingen zoals Wi-Fi, Bluetooth, camera en helderheid. Toch voelt dit nog erg kaal aan en mist het functionaliteit. Gelukkig geeft Microsoft aan dat dit ook iets is wat in WP 10 veder wordt aangekleed.

Apps
De apps zijn er zoals iedereen weet minder als bij Apple en Android, maar de meeste primaire zijn nu wel te vinden in de Windows Store. Ook Microsoft heeft een aardig aantal eigen apps zoals Here Drive, Here Maps, Here Transit, Office en Xbox Games. Daarnaast zijn er ook wat nieuwe apps bijgekomen onder de Lumia naam zoals Lumia Camera, Lumia selfie, Lumia Creative Studio, Gezondheid en fitness e.c. De verschillen tussen de toestellen liggen hierbij bij het feit dat de L535 0,5 inch groter is dan de L630. Een iets groter scherm, en dus meer zien, is soms best wel fijn vooral bij apps zoals Nokia Drive of Internet Explorer.

Boven: Office app die toegang geeft tot Word, Excel en Powerpoint documenten

Boven: Eén van de geprezen apps van Microsoft is de navigatie op Lumias: Nokia Drive

Games
Wat mij opviel is het groeiende hoeveelheid games in de Windows Store. Ook hier weer minder als bij concurrentie, maar wel steeds meer, en voor de algemene consument genoeg. Voor de duurdere Lumias zijn er meer games beschikbaar zoals de GTA serie. Voor onze test moeten we het met minder doen en heb ik ‘Asphalt Overdrive’ en ‘Defense Zone 2’ getest.

Boven: Asphalt Overdrive heeft een merkbaar verschil in laadtijden, maar ook in graphics

Boven: Een groter scherm zorgt voor iets meer ervaring

Boven: Het verschil in kleuren komt ook weer naar voren tijdens gamen

Windows ecosysteem
Niet onbelangrijk is de manier waarop een telefoon communiceert met je besturingssysteem. Daar kwam ik achter toen ik even snel wat muziek van Windows op mijn iPhone wilde zetten. Zoals veel mensen weten, werkt dat via iTunes, wat behoorlijk wennen kan zijn voor een Windows gebruiker. WP werkt goed samen met Windows 8.1 doormiddel van OneDrive wat alles synchroniseert tussen apparaten. Een net gemaakte foto verschijnt dan ook binnen een aantal seconden van je Lumia op je computer. Dit breidt Windows 10 verder uit met muziek en games.

De L630 is een bekende in de Nokia familie en wordt door veel mensen gezien als meest succesvolle entrylevel Nokia phone. De combinatie van zijn lage prijs, en techniek zorgen in deze klasse voor een lastige tegenstander voor de eerste telefoon met het Microsoft label. Toch heeft de L535 functionaliteit die de L630 niet heeft meegekregen. Zo heeft de L535 een iets groter scherm, beschikt over een camera flitser (flashlight!) en een front camera. Helaas levert het grotere toestel ook weer in ten opzichte van zijn kleinere neef. Hij navigeert minder vloeiend, genereerd minder overtuigende kleuren (ClearBlack) en mist de bekende Nokia bouwkwaliteit. Beide geteste Lumias blijven smartphones die door de lage prijzen vele mensen zullen aanspreken. En met de Windows 10 update, zullen de Lumias een veel belovende toekomst tegemoet gaan.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 535 Zwart?

Klein tipje nav de laatste foto's van de toestellen; Het schijnt mogelijk te zijn om vanaf elk scherm van de rand naar binnen te swipen om de navigation bar (Terug,Home,Search) te kunnen verwijderen. Zo voorkom je dat je in games per ongeluk op 1 van die knoppen drukt.

Zie ook http://www.windowsphone.c...re/use-the-navigation-bar

Nette review verder!
Goed punt! Vreemd dat de L630 dit nog niet heeft gekregen d.m.v. een software update. Ik hoor hier meer mensen over klagen bij bijvoorbeeld games, filmpjes en andere fullscreen activiteiten.
heeft met resolutie te maken
alleen jammer dat veel apps nog niet het volledige scherm gebruiken als je de balk verbergt (zwarte rand onderaan)
Zou je misschien wat voorbeelden kunnen geven van deze haperingen waar je het over hebt? Voor zover ik heb gezien in video's en demotoestellen lijkt alleen het terugschakelen naar het Startscherm af en toe wat vertraging op te leveren, maar voor de rest heb ik niets opgemerkt.

Voor de schermgevoeligheid: heb je screen magnifier uitgezet (in de instellingen onder toegankelijkheid)? Voor veel mensen lijkt het uitzetten van deze functie + de laatste update voor een goed responsive toestel.
De haperingen zijn niet erg groot maar wel merkbaar vergeleken met de L630, en dat geld ook voor de schermgevoeligheid. Ik weet dat er updates geweest zijn die dit hebben aangepakt, maar alsnog blijft het een verschil met andere Lumias. Dat is jammer, want WP wordt regelmatig geprezen voor de soepele werking. Ik heb meerdere Lumias gehad om het misschien kleine verschil op te merken :)
Top review! Kort maar toch geeft het ruim genoeg informatie, een +3 van mij :), veel foto's en duidelijke uitleg
Ik heb recentelijk een Lumia 535 gekocht. Idd hapert af en toe het scherm wanneer je hem aanraakt. Wat ook jammer is, is dat ik op de een of andere manier geen Flash Player kan downloaden. Spelletjes vanuit FB zijn dus niet bespeelbaar.

Vraag is dan ook of het überhaubt mogelijk is om Flash Player te installeren.

Batterij gaat bij mij langer mee dan de hierboven genoemde tijdsbestek. Heb de telefoon gisterochtend 11.02 08.00u van de oplader gehaald en heeft tot nu toe 12.02 13.00 nog zeker meer dan een kwart inhoud. En dat terwijl ik afgelopen nacht toch regelmatig op FB heb gezeten en andere dingen heb gedaan.

Voor de rest prijs kwaliteit verhouding denk ik, is het een prima toestel...
de reden dat je flash player niet kunt downloaden is dat adobe geen telefoons meer ondersteund (voor zover ik weet)
Leuke review, zeker door een vergelijking te maken met de L630. Het meest ideale budget toestel voor WP is denk ik wel de L630 maar dan met meer intern geheugen, een frontcam en een flash. De L535 komt daaraan weliswaar tegemoet maar levert veel in door een mindere bouwkwaliteit, een minder scherm en een slechtere processor.

Nog 1 vraagje: Waarom denk je dat de moto e beter presteert dan de L535 (behalve de app-store dan)? De moto e heeft geen frontcam, geen flash, maar 4 gb intern, een mindere processor (dual-core vs quad-core) en een kleiner scherm.
Was voor een groot deel prijs, zelfde resolutie, maar kleiner scherm en daardoor scherper, een hogere ppi, Snapdragon 400 en inderdaad ook een volwassen Appstore en Android, bouwkwaliteit. Maar omdat de prijs ook steeds aan het dalen is van de L535, wordt het nu alweer een ander verhaal ;)

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 27 januari 2015 16:47]

Ik heb de Lumia 535 nu een week.
En voor 110 euro is dit een sublieme telefoon. Hij werkt zeer vlot en de camera is meer dan voldoende.
Echter, als het scherm wat vuilig wordt is het scherm overgevoelig en lijkt het net alsof er een spin over je scherm loopt. Erg hinderlijk tijdens het whatsappen. Op mijn vorige telefoon(Wolfgang nog wattes) maakte dit niet uit.

Blijkbaar heeft de nieuwe update van gister het probleem veroorzaakt met het spinnetje over het scherm. Terug gezet naar fabrieksinstellingen heeft dit opgelost.

[Reactie gewijzigd door TheZenMeister op 30 maart 2015 23:05]

Ik stuur hem weer terug. Dat rot ding begint zelfs te typen wanneer ik het scherm niet aanraak.
Super leuke telefoon. Maar ze hadden hem beter 10 euro duurder kunnen voor betere touch-hardware.
Dat probleem heeft mijn vriendin ook met haar 535. Mijn eigen 535 heeft deze problemen niet.

Telefoon nu voor de 2e keer retour gestuurd.

Mijn 535 draait nu windows 10. Gaat als de brandweer. Her en der nog een bugje maar dat heb je met een TP.

Ik ben dan ook zeer tevreden met dit toestel en windows phone.
Ik snap je frustratie. Mijn hoop gaat nu vooral uit naar de nieuwe L640.
Zobierofl, interessante review, :)

Was gisteren even in de MM mooi toestel maar werd gek van de aanraakgevoeligheid.

Op mijn Lumia 620 kan je de aanraakgevoeligheid instellen maar deze optie zat niet op
het demo toestel.

Heb je inmiddels de software update binnen en hoe is de aanraakgevoeligheid nu?

tks.

grtz.
Bedankt Nec1560 :) Helaas kan ik dat niet meer testen voor de L535 aangezien die weer terug is naar de winkel. Ik weet dat bij launch de L535 een 'draak' van een Lumia was, die tegen de tijd dat ik hem teste al een stuk verbeterd was. Toch bleef ik een merkbaar verschil ervaren tussen de twee toestellen.
Leuke review! Geeft veel duidelijkheid over de 535 :)

Je hebt wel een tikfoutje in het stuk 'Hardware' staan. Daar staat dat de 630 512GB RAM heeft ipv 512MB RAM.