Specificaties 3TB 3.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

Freecom Sq USB 3.0 3TB Zilver Review

Sneeuwspar 22 januari 2015, laatste update op 22 januari 2015, 542 views

Freecom Sq USB 3.0 3TB Zilver

Prima harde schijf van Duits-Nederlandse makelij, in een stevige kast. De schijven blijken van Toshiba te zijn. Eenvoudig te installeren.

Pluspunten

• Weinig geluid
  • Stevige aluminium kast
  • Aan/uit knop
  • Slaapstand / groene modus
  • Activiteitslampje
  • Meegeleverde (optionele) software
  • USB3
  • Voldoende vlot

Minpunten

• Twee schijven
  • Korte meegeleverde USB3 kabel
  • Geen encryptie
  • Geen Kensington slot

Mobiliteit Score: 4
Ik zocht uitbreiding van mijn opslag-capaciteit voor multimedia bestanden.
Randvoorwaarden:
  • minimaal 2 TB
  • voldoende snel
  • aan/uit knop
  • beperkt budget
Heb al een (LaCie ST310005 28AS) externe HDD van 1 TB waar ik erg tevreden over ben, maar deze raakt vol. Uiteraard veel onderzoek gedaan om te voorkomen dat ik bij voorbaat had kunnen weten dat er problemen met de HDD zouden zijn. Alle merken produceren wel eens rotzooi, denk ik, en goedkoper = grotere kans op problemen. (echter ook dure schijven kunnen wel eens rommel zijn) Een factor die meespeelt is de huidige selectie van beschikbare externe HDD's die aan mijn randvoorwaarden voldoen. Ik wilde perse geen gebundelde software die ik gedwongen met het systeem mee moet laten opstarten. En ik hecht aan een stroom aan/uit knop. Ook wil ik vrij zijn om de schijf naar eigen believen te kunnen formatteren en partitioneren.

Bij Bol.com besteld voor 23:00u en de volgende middag werd de bestelling thuis bezorgt, zoals beloofd. De verpakking vind ik prima stevig en voldoende schokbestendig. Er zit een Quick Install Guide (snelle installatie gids) in voor zowel de PC als de Mac en, hoewel in het Engels, de afbeeldingen alleen zijn voldoende duidelijk voor degenen die geen Engels beheersen. Overigens: er staan Nederlandstalige handleidingen als PDF document op de geleverde Freecom HDD.

De voeding kwam met opzetbare stekkers voor Nederlands- en voor Engels gebruik. (twee- en driearmige stekkers) Na het installeren van de gewenste software makkelijk online geregistreerd (schrijf vooraf even het S/N (serienummer) op dat op de onderkant van de HDD staat), wel zo makkelijk) Via de software met een druk op de knop naar de Freecom website gebracht. Na registreren krijg ik een kortingscode van 10% op alle Freecom producten, geldig gedurende de rest van het jaar. Je hebt de optie om de meegeleverde software te backuppen op je reguliere harde schijf, op de vooraf bepaald locatie C:/Users/###/Mijn documenten/Freecom - De bestanden heb ik daarna in een ZIP verpakt, elders opgeslagen en de aangemaakte Freecom-map en inhoud verwijderd.

Bij levering waren de schijven in FAT32 geformatteerd, zodat willekeurig Windows, Mac of Linux ze zou moeten herkennen en feitelijk de schijven direct gereed voor gebruik zijn, zonder eerst moeten formatteren. Echter de beperking die FAT32 met zich meebrengt, namelijk een maximale bestandsgrootte van 4 GB, is voor mij reden om naar NTFS te formatteren, waar die omvangsbeperking niet geldt. Immers, een HD videobestand kan veel groter zijn. Met de meegeleverde software wordt door gebruik van de interne Windows (of Mac) formatteringssoftware de HDD-schijven snel in het gewenste bestandssysteem omgezet. De procedure was een voudig, en vˇˇr het formatteren werd er eerst aan herinnerd of ik de meegeleverde bestanden (software, handleidingen etc) vooraf wil backuppen. Wel zo attent, vind ik, en zo hoort het ook. Echter ik had de bestanden reeds veilig gesteld.

Bij de software zit ook Nero BackItUp, maar die ga ik niet gebruiken, ben daar al naar tevredenheid in voorzien.

De bijgeleverde USB3-kabel meet 60 cm. Wel en beetje kort, maar een langer kabeltje is snel gekocht en niet gek duur. Overigens is de kabel voor mijn opstelling voldoende lang.

Teneinde alle HDTune tests uit te kunnen voeren heb ik op een bepaald moment de partities weer moeten verwijderen. Na afloop snel weer aangebracht.

Ik heb in HDTune de volgende tests gedaan waarvan ik afbeeldingen aanhecht. De tests spreken denk ik het beste voor zichzelf. Ik ben geen deskundige, geef ik toe. Ik lees wel een verschillende snelheid van de twee schijven, waarvan (volgens Speccy) schijf A: 747 gigabyte en schijf B: 2048 gigabyte werkelijke ruimte heeft.

Transfer Mode: SATA II 3.0Gb/s (ik moet dus nog uitzoeken waar de SATA III 6.0Gb/s aansluiting is die mijn PC bezit) De snelheden kunnen dus nog hoger ?

Schijf A snelheden:
Lezen . . . . . 91,5 MB minimum / 139,5 MB maximum / 118,0 MB gemiddeld (CPU gebruik van 5,6 %)
Schrijven . . . 88,6 MB minimum / 141,7 MB maximum / 112,9 MB gemiddeld (CPU gebruik van 5,3 %)

Schijf B snelheden:
Lezen . . . . . 127,8 MB minimum / 189,2 MB maximum / 166,5 MB gemiddeld (CPU gebruik van 6,2 %)
Schrijven . . . 120,6 MB minimum / 181,8 MB maximum / 162,5 MB gemiddeld (CPU gebruik van 5,6 %)

Speccy heeft de twee Freecom schijven als hieronder ge´dentificeerd:

TOSHIBA DT01ACA300 USB Device

Interface USB (SATA)
Capacity 2047 GB
Real size 2.199.022.206.976 bytes
RAID Type None

Geluidsproductie: valt mij erg mee. In vergelijking met mijn voornoemde LaCie ongeveer hetzelfde en ervaar ik niet als storend. (is dus persoonlijk) De HDD staat op stevige rubber pootjes, die trillingen verminderen en verschuiven voorkomen.

Warmteproductie: handwarm na vijf uur aanstaan / tests uitvoeren en bestanden kopiŰren. Voelt iets warmer aan dan mijn LaCie maar zeker niet verontrustend. Immers, de LaCie heeft een kunststof behuizing en de Freecom een aluminium. Volgens Speccy hebben de Freecom schijven een temperatuur van 48 graden Celsius. Bij mijn LaCie is dat lager, n.l. 40 graden Celsius voor de 1 TB schijf.

Vormgeving: hierover ga ik niet veel melden. Dit betreft een persoonlijke voorkeur. Ik heb waardering voor de behuizing van dof aluminium. Die trekt minder stof aan dan een glanzende kunststof behuizing. Dat de behuizing is ontworpen door Arman Emami neem ik voor kennis aan. Nooit van gehoord, met alle respect.

Betrouwbaarheid: hierover kan ik nog niets zeggen, dat zal in de toekomst moeten blijken. Ben vooralsnog tevreden over deze Freecom externe HDD met Toshiba schijven.

Heb jij ook een Freecom Sq USB 3.0 3TB Zilver?

Weet je zeker dat het 2 harde schijven zijn en niet 2 partities op 1 harde schijf?

Al eens de schijf opnieuw geformatteerd met een GPT boot record en 1 NTFS-partitie?