Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 560/300MB/s - Bekijk alle specificaties

Corsair Force LX 256GB Review

dmvdberg 22 januari 2015, laatste update op 25 januari 2015, 274 views

Corsair Force LX 256GB

Voor de prijs per Gb vs snelheid een hele prima SSD. Zeker gezien de 3 jaar garantie.

Pluspunten

• Degelijke lees snelheid
  • Goedkoop te vinden in online winkels
  • 256Gb ipv 240
  • Goedkoper dan een Samsung EVO

Minpunten

• 300MB/s schrijf snelheid
  • Alleen SSD + garantie in het doosje
  • Samsung 840 / 850 EVO is sneller
  • Corsair Toolbox werkt niet door defecte C:/

Voor een dubbeltje op de eerste rang. Een redelijke samenvatting voor de LX serie van Corsair.
Dit is overigens tevens mijn eerste ervaring met Corsair dus nogal een 'leap of faith' aangezien dit de SSD van mijn ouders gaat zijn en ik geen behoefte heb om over 2 maanden te moeten uitleggen dat alles weg is. Na echter een week goed inlezen op de materie en tests vergelijken heb ik er alle vertrouwen in.

In the box.
Niks geen kabels of brackets. Puur de SSD in een nette plastic houder een een garantie papiertje.

voor doos achter http://tweakers.net/ext/f/bE62PFk2F8dPlgAmNsuPgApG/medium.png

Reden van aanschaf.
  • Wensen waren als volgt:
  • Goedkoop
  • Snel lezen
  • Betrouwbare RMA
  • Direct leverbaar.
Omdat ik de SSD ook nog met korting via werk kon krijgen was hij des te aantrekkelijker om te kopen. Maar online vind je deze al snel voor niet meer dan 100,- gemiddeld. Beetje zoeken maar dat kan. Voor dat geld heb je 256 ipv 240Gb en dat is een fijn voordeel als je een oude 250Gb disk moet klonen, wat nu ook het geval was. Ideaal dus.

Prestaties.
Deze zijn niet bijzonder. Bootup naar windows is nu 10 seconden. Dat dit zo lang duurt komt echt door het moederbord. Deze vertikt het om de SSD in AHCI te laten draaien dus de boel staat in IDE. Niet heel prettig en ik moet eens gaan onderzoeken wat dit inhoud voor de toekomst.

Momenteel nog geen read/write snelheden uitgevoerd. Deze zijn door OCD3DTV zeer deskundig gedaan en ook andere tests laten de zelfde prestaties zien. Niks nieuws dus.

Problemen met klonen.
Het klonen van de oude C:/ gaf enorm veel issues. Dit was echter niet de fout van de SSD maar de oude C:/ zelf. Je gaat er echter wel aan twijfelen en ik heb op het punt gestaan om de SSD op RMA te sturen. Echter. De SSD draait als het zonnetje nu en ook nog eens zeer stabiel. Herhaaldelijke reboots en hardware tests geven aan dat ie netjes werkt. En snel!

Software.
De corsair Toolbox werkte niet bij mij, maar dit lag achteraf gezien waarschijnlijk aan de oude C:/.
Het is iig mooie software van Corsair en je kunt er meer mee dan alleen getalletjes gluren.
Tot de mogelijkheden behoort bv
  • Updaten firmware
  • Info
  • Klonen
  • Wissen
Best een ruim setje tools. Mits je oude C:/ niet aan prut ligt met nare sectoren.
Het is ook nog eens goed vormgegeven en dit ben ik tot nu toe nog niet van Corsair gewend (Corsair Link anyone?!). Als de software had gedaan wat ie had moeten doen (lees, krachtigere tool zijn) dan had ik me 4 uur werk kunnen besparen. Maar het is allang netjes dat Corsair de mogelijkheid bied tot simpel klonen.

Conclusie.
Zou ik de SSD weerkopen? Ja
Kan ik deze aanbevelen? Ja voor wie weinig schrijft en vooral leessnelheden nodig heeft op krapper budget.

Nu inc Lees / Schrijf test. De SSD zit op SATA2 ipv SATA3 dus veel sneller zal het ook niet worden. Het is iig al meer dan de oude HDD die rond de 50/50 zat. Geen klachten dus.

Heb jij ook een Corsair Force LX 256GB?

Ik vraag mij echt af waarom je deze hebt genomen, en niet de altijd aangeraden pricewatch: Crucial MX100 256GB

Ik kan mij niet herinneren dat Corsair ooit is opgevallen met bijv. erg goede controllers, bovengemiddeld goed geheugen of stroomverliesbescherming.
De laatste twee Crucial series die ik heb gebruikt zijn behoorlijk geplaagd met issues. Bijkomend is de controller erg interessant ivm positieve berichten over Silicon Motion voor het consequent halen van performance ipv pieken en dalen.

Daarbij is Corsair een stuk groter in de USA met z'n SSD's inc goede reputatie.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 22 januari 2015 15:36]