Specificaties 22,4dB, bij maximaal 1.500rpm - Bekijk alle specificaties

Noctua NF-F12 PWM, 120mm Review

Meulendijks89 22 januari 2015, 1.220 views

Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Een goede ventilator met een hele goede hoge static pressure en airflow voor een redelijke prijs maar daar krijg je dan wel wat voor terug.

Pluspunten

• Hoge static pressure en airflow
  • Fluisterstil onder de 1150RPM- Onder 1500RPM licht hoorbaar maar het blijft luchtkoeling dus nog goed.
  • 30CM Extension kabel
  • Y-Cable Splitter
  • Low Noise Adaptor
  • Zeer hoge kwaliteit
  • 6 jaar garantie

Minpunten

• Kleur

Geluid (min) Score: 5

5. Uiterlijk
6. In gebruik
7. Conclusie

1. Inleiding
Voor mijn nieuwe Gaming PC had ik gekozen voor de H440 case van NZXT. Deze staat er om bekend stil te zijn maar een wat minder goede airflow te hebben door minder openingen in het front en bovenkant, en dan ook nog is flink wat dempingsmateriaal er in.

Na veel gelezen te hebben over deze case en de airflow hiervan heb ik besloten de standaard meegeleverde ventilatoren van NZXT te vervangen. Ik kwam al snel uit bij Noctua wegens de goede reviews van deze ventilatoren en met hoge static pressure en airflow.

Aan de voorkant van mijn H440 heb ik als intake 3 Noctua’s NF-F12 geplaatst en daar gaat deze review over. Aan de bovenkant heb ik nog 2 Noctua’s NF-A14 en aan de achterzijde een Corsair AF140.
De Noctua ventilatoren zijn niet goedkoop met gemiddeld 20 euro per stuk (januari 2015) was ik al snel 60 euro kwijt voor de 3 Noctua ventilatoren.

2. Specificaties & Features

3. Verpakking
De Noctua NF-F12 -ventilatoren zitten in een erg stevige doos met veel informatie over de ventilator. De doos kan aan de voorkant en achterkant als een boek opengemaakt worden om nog meer informatie te lezen over de NF-F12.

4. Uitpakken
De Noctua fans kosten dan wel ongeveer 20 euro maar daar krijg je dan ook wel wat voor. Tijdens het openmaken van de doos kom ik uiteraard de NF-F12 tegen maar ook een aantal extra’s, namelijk het volgende:

- Low Noise Adaptor.
Hiermee kan je de ventilator op 7v laten draaien, je verlaagd de snelheid dan van 1500rpm naar 1200rpm en wordt dus stiller.

- PWM Y-Cable
De Y-Cable is een splitter waarnee je 2 ventilatoren kan aansluiten op 1 PWM connector op je moederbord. De snelheid van de ventilatoren kan je dan regelen voor beide tegelijk. Dus als je te weinig PWM connectors hebt op je moederbord komt dit kabeltje goed van pas.

- 30CM Extension Cable.
Is het kabeltje van de ventilator te kort omdat je behuizing te groot is en de PWM connector te ver weg zit dan komt de extension cable goed van pas, met deze kabel kan je 30cm verlengen.

- Anti-Vibration Mounts.
Deze rubberen mounts kan je gebruiken om de ventilator te monteren in je behuizing mits de behuizing dat ondersteunt. Hier voor moeten kleine gaatjes aanwezig zijn, heb je die niet dan gebruik je het onderstaande.

- Mounting Screws.
Uiteraard worden er ook gewoon 4 schroefjes meegeleverd om de ventilator mee vast te zetten.

- Integrated Anti Vibration Pads
Op elke hoek van de ventilator zit een anti vibration pad, deze houd trillingen tegen als je de ventilator bevestigd met de meegeleverde schroefjes.

Dit zijn toch wat extra’s die zeker van pas komen, in mijn geval zeker de Y-Cable voor de top ventilatoren zodat ik die op 1 PWM connector op het moederbord tegelijk kan regelen. Maar ook de Extension Cable heb ik in gebruik bij de 3 front intake ventilatoren.

Deze extra’s zijn een hele goede toevoeging aan de totale verpakking en kwamen in mijn geval dus ook goed van pas.

5. Uiterlijk
Het uiterlijk van de Noctua ventilatoren staat bekend om zijn opvallende bruine kleur, hier moet je echt van houden want ik zelf vind de kleur echt niet mooi. In mijn geval zie je de ventilatoren niet zitten in de behuizing dus vandaar dat ik toch gekozen heb voor de Noctua’s.

6. In gebruik
Ik heb de Noctua fans met de schroefjes gemonteerd in mijn H440 behuizing. De 3 NF-F12 ventilatoren heb ik voor in de behuizing geplaatst zodat deze lucht in de behuizing blazen.
Voor alle 3 de ventilatoren heb ik de extension kabel moeten gebruiken anders haalde de kabel de connector niet op het moederbord dus het is maar goed dat Noctua dit mee geleverd heeft.

Ik heb de 3 NF-F12 en 2 NF-A14 via een programma van ASUS (AI Suite) afgesteld, bij normale (idle) omstandigheden draaien de fans op 650rpm, dan zijn de ventilatoren echt fluisterstil tot ze over de +1150 rpm gaan dan begin je ze toch een beetje te horen.

Hoe hoger de temperatuur wordt hoe sneller de ventilatoren gaan draaien, met een maximale snelheid tot 1500rpm, als ze op de volle snelheid draaien zijn de noctua’s wel hoorbaar, maar in normale omstandigheden wordt je PC niet zo warm dat er op volle toeren gedraaid moet worden, dat gebeurd vooral als je Prime95 draait om je systeem te stressen.

Tegen over de standaard NZXT ventilatoren merk ik nu echt een verschil door de hoge static pressure en airflow van de Noctua’s voel ik goed dat er lucht naar binnen wordt gezogen en er lucht uit wordt geblazen dit was bij de oude ventilatoren echt niet het geval, een hele verbetering dus.

Ik heb mijn i5 4690k overgeklokt van 3,5Ghz naar 4,5Ghz met 1,200v, hierdoor wordt de processor een stuk warmer. Als CPU koeler gebruik ik een Be Quiet Dark Rock Pro 3, boven in de behuizing zitten nog 2 Noctua NF-A14 en aan de achterzijde een Corsair AF140. Met de nieuwe Noctua ventilatoren en een Corsair is de maximale temperatuur van de heetste core met 5 graden gezakt onder 100% load met Prime95.

7. Conclusie
Al bij al ben ik zeer tevreden met de nieuwe ventilatoren, op lagere snelheid zijn ze fluisterstil. Op hogere snelheid begin je ze wel te horen maar zijn ze nog steeds stiller dan andere ventilatoren, en het blijft lucht koeling waar je mee werkt dus horen zal je altijd wel wat.

De NF-F12 krijgt van mij 5 sterren, de goede verpakking, hoge static pressure en airflow, alle extra’s en 6 jaar garantie die je er bij krijgt maken deze ventilator het geld meer dan waard.

Heb jij ook een Noctua NF-F12 PWM, 120mm?

Even een vraag voor mijn beeldvorming.. ik ga binnenkort ook een paar fans vervangen.
Waarom geen Noctua NF-S12A?
Meer flow bij minder dB is toch wat je wilt voor een case fan?
Static pressure (en dus de Noctua NF-F12 PWM) wordt interessant bij een CPU cooler waarbij je tegendruk hebt ivm koellichaam.
Of mis ik nu iets?
Klopt helemaal, de NF-F12 is meer voor een CPU cooler en de NF-S12A is beter voor de airflow in een case. Ik heb ook een review gemaakt voor Noctua over de NF-F12 en binnenkort over de NF-S12A (allebei PWM versie). Stay tuned.
Hallo, ik kan je plaatjes niet meer zien.