TP-Link Archer C5 V1 Review

vyor 21 januari 2015, laatste update op 27 februari 2015, 859 views

TP-Link Archer C5 V1

Een goed product voor een redelijke prijs. Geen hoogvlieger qua kwaliteit.

Pluspunten

• Snel te installeren (basis)
  • Stevig, ondanks plastic
  • Dual band

Minpunten

• Fluctuerende sterkte signaal (is op te lossen met firmware update)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik had nog een Sweex router met " Draft n" ondersteuning en 100 mbit poorten in gebruik.
Aangezien het abonnement richting deze 100 mbit snelheid gaat, leek het mij een goed idee om een router met gigabit poorten aan te schaffen. Ik had een paar wensen: met de mogelijkheid voor de 5GHz (802.11ac) en een gasten-netwerk. Na wat rondkijken leek mij de C5 wel een goede keuze voor een nette prijs.

Nadat de bestelling bezorgd was direct aan de slag:
In de doos zitten de router, 3 antennes (voor de 5 GHz), een boekje met een korte installatieinstructie, een blad met dezelfde instructies in plaatjes (nog gemakkelijker te volgen) en een mini-cd met installatie/setup software.

Zelf heb ik de web-wizard gevolgd om de router in te stellen. Hiermee kan je snel en eenvoudig de basis instellen.
Na de herstart van de router heb ik de rest van de instellingen die ik meestal instel gedaan.
Het is mogelijk om alle instellingen te doen en dan in 1 keer de router te herstarten. Maar ik wilde testen hoe het gaat als je alleen een basis-instelling wilt doen.

Daarna rondgelopen hoe het bereik door het huis is: dat maakte geen verschil met de Sweex router.
Het bereik gaat niet verder dan de begane grond (waar de router staat) en de 1e verdieping. Op de zolder is de router nog wel zichtbaar, maar met een zeer lage signaalsterkte en kan er geen verbinding gemaakt worden.
Wat ik wel tegengekomen ben: daar waar mijn laptop bij de Sweex router een snelheid aangaf (in het Taakbeheer) van 200 Mbit/sec of meer (de waarde fluctueerde soms), zit deze nu strak op de 130 MBit/sec (op de 2,4 GHz). Dat is toch wel een lichte tegenvaller, waar geadverteerd werd met 450 MBit/sec.
Vervolgens aan de slag gegaan met inSSIDer om te kijken wat deze aangeeft: Max rate 405.
Wat hier opvalt is dat de signaalsterkte nogal vaak een dal vertoont (de blauw lijn in de afbeelding), waar dat met andere routers een redelijk rechte lijn is (ook met mijn TP-Link TL-WR1043ND v1 op zolder). Ik heb nog geen reden gevonden voor deze fluctuatie.
~[toevoeging 27-02-2015]
Ik heb inmiddels de firmware vervangen door de laatste versie (3.14.1 Build 141126 Rel.62171n) en nu is de signaalsterkte constant.
Derhalve dit negatieve punt aangevuld
~[/toevoeging]

Inmiddels heeft de router zijn 1e week er op zitten, en ik heb nog geen problemen gehad.

Heb jij ook een TP-Link Archer C5 V1?