Specificaties 8" (1280x800), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 80 Cesium Zwart Review

Bvanham 19 januari 2015, laatste update op 19 januari 2015, 937 views

Archos 80 Cesium Zwart

Voor mij voor het geld een prima investering. Compacte, complete machine die met een beetje goede wil ook voor lichte normale werkzaamheden inzetbaar is. Weinig geheugen en SSD maar dit is gedeeltelijk op te lossen met SD-kaart en uitbreidingen. Compleet afgeleverd met Win 8.1, usb-kabel en euro-lader.

Pluspunten

• netjes gebouwd compact apparaat
  • Complete uitrusting (win 8.1)
  • Lage prijs

Minpunten

• Weinig geheugen en kleine SSD
  • Iets te klein scherm voor de bureaubladomgeving

Met de ervaringen van BasO ben ik het matig eens. Op zich is de 16 GB/1 Gb geheugen eigenlijk wel aan de lage kant om lekker te kunnen werken. Aan de andere kant, als je windows gebruiker bent (met wat ervaring) is het een prima ding om mee te werken.

Ik gebruik hem nu een paar dagen als testmachine. Draait tot nu toe bijna alles wat ik er op gooi. De standaard aangeboden Office 365 is prima te installeren en zelfs met mijn standaardtools en codecs geinstalleerd is er 2 Gb ruimte over, en dat is na de Windows Updates draaien. Wel heb ik wat gebruikersdata verplaatst naar SD-schijf.

Op de SD-kaart staat mijn profiel en gebruikersdata en de applicaties/spellen/data/muziek etc. die ik bij me wil hebben. Mijn diagnosesoftware kan ik via Bluetooth, WiFi en USB gebruiken en draait allemaal op de Windows omgeving zonder problemen.

Ding start niet supersnel op maar is daarna wel snel en vloeiend in gebruik. Sta er van te kijken hoe soepel hij draait in vergelijking tot mijn 7"- Quad-core Android-tablet. Die is echt een heel stukje trager (en net zo slordig met zijn accugebruik).

Daarnaast heb ik een goede toegang tot netwerkbronnen en via een Bluetooth toetsenbord en muis is er prima mee te werken als compacte werkplek. Het scherm is eigenlijk iets te klein daarvoor maar een extern scherm aansluiten is een fluitje van een cent. Daarmee is het ineens bijna een volwassen werkplek geworden.

Afwerking van het apparaat vind ik netjes. Het apparaat voelt degelijk aan en alle connectoren voelen solide aan, we zullen zien voor hoe lang maar momenteel voldoet het goed.

Het scherm is erg vingerafdrukgevoelig maar ja, je kunt niet alles hebben. Kleuren en resolutie zijn prima voor dit geld en zoals eerder vermeld de algemene prestaties voldoen goed. Zelfs bij fel licht is er goed te werken met het apparaat en door de compactheid neem je hem gemakkelijk mee.

Op de accu houdt hij het bij mij met gemak een uurtje of 5-6 vol bij normaal/ zwaar gebruik. Niet verkeerd. In airplane mode boekjes lezen met een achtergrondmuziekje gaat erg lang goed. Na een hele luie vrije dag van meer dan 12 uur nog steeds geen lege accu.

Mijn dikke vingertjes en de desktopomgeving botsen nog wel eens, vandaar af en toe het muisje erbij bij nauwkeurig werken. In de applicaties en de metro-omgeving werkt het prima. Ook mijn werk applicaties draaien zoals het hoort.

Openoffice ernaast geinstalleerd op de SD-kaart en daarmee kan gewoon office er eigenlijk vanaf. Scheelt me bijna 1 Gb geheugen. Vluchtige data via OneDrive of andere media gebruiken gaat soepel.

Voor mij voor het geld een prima investering. Betrouwbaarheid op langere termijn wordt even afwachtten, vrl. ben ik blij.

Waar ik BasO niet herken is de problemen met zijn oplader. Mijn apparaat doet het normaal met of zonder oplader. Verder zit er bij mij gewoon een USB Host kabel los meegeleverd naast de Europese oplader met drie verschillende stekkerblokjes.

Heb jij ook een Archos 80 Cesium Zwart?

Wat een leuke review. Ik herken veel van wat je zegt en de feiten verschillen niet zo tussen onze meningen denk ik.
Ik vind je review wel positiever dan dat ik hem zou maken. Dat is misschien een verschil in verwachting en gebruik. Interessant vind ik inderdaad je gebruik als pure pc, met extern beeldscherm, toetsenbord en muis. Ik geloof inderdaad dat dat beter zou werken dan als tablet. Ik heb het apparaat echter als tablet gekocht en ben daarom wat minder positief.

Blijkbaar is er ook een verschil in de verpakking, aangezien jouw lader wel werkt en er een extra kabel bij zit. Interessant.
BasO, veel is inderdaad herkenbaar. mijn insteek in het gebruik is idd anders denk ik dan jouw insteek vandaar de verschillen in opinie. voor mij voldoet hij nog steeds goed. Het gebrek aan geheugen blijft voor dit model wel de grootste bottleneck voor echt brede inzet natuurlijk.

Ondertussen krijg ik nog steeds bijna alles software werkend tenzij deze natuurlijk meer dan 1 GB nodig heeft om te installeren. Office 365 staat er nog op maar wordt amper gebruikt. OpenOffice begin ik vrij aardig aan te wennen en die lijkt nog sneller ook in veel gevallen.

Machine gedraagt zich nog steeds stabiel en snel en ik kan geen problemen toevoegen.

Dat mijn lader wel gewoon werkt en ik inderdaad naast de USB een hostkabel heb kan ik niet verklaren. Deze komt ook gewoon uit de Kruidvat schappen.

groet,

Benno
Haha, Weer grappig, er is nog een andere derde versie verkrijgbaar bij Kruidvat: Met USB kabel, en met niet werkende adapter. Om de verwarring nog even compleet te maken.

Bas, heb je de nieuwe lader binnen, en werkt die beter?