Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

deraco96 19 januari 2015, 361 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Deze monitor biedt ongelooflijk detail in games vanwege de resolutie, maar is voor alledaags gebruik een beetje gehinderd door z'n TN-paneel en bijbehorende beperkte verticale kijkhoek.

Pluspunten

• Resolutie
  • Grootte (los van resolutie, lekker groot)
  • Kleuren
  • HDMI en audio uit zorgen voor compatibiliteit met consoles en andere apparaten

Minpunten

• Gamma shift
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Geen VESA mount

Mijn zoektocht naar een nieuwe monitor startte enkele maanden terug. Mijn oude monitor, de Samsung SyncMaster 226BW had een TN-paneel, 1680x1050 @ 75 Hz. Helaas speelde een bekend probleem: Samsung heeft bezuinigd op de capacitors in de monitor, deze hielden ermee op. Natuurlijk heb ik dit geprobeerd op te lossen door er nieuwe aan te solderen, maar dit ging niet goed, een luide knal en een hoop rook producerend.

Er moest dus een nieuwe monitor komen. Ik zat wat na te denken, ik dacht over een IPS (/PLS/AHVA) of een AMVA+ paneel, TN leek me niet echt wat. Het voldoet prima op wat kleinere monitoren maar de toch al aanwezige gamma shift zou nog verder worden versterkt op grotere beeldmaten, was mijn gedachte. Bovendien vond ik hoger dan 60 Hz niet nodig.

Mijn wensenlijstje werd dus als het volgt samengesteld:
-Niet al te duur
-Liever niet weer TN
-Een te hoge resolutie maakt het alleen maar duurder, en het risico van een Koreaan leek me toch te groot. 1080p = OK
-Als het even kon geen Samsung

En toch was ik juist daarom razend geďnteresseerd om de Samsung U28D590D te testen, omdat het precies het tegenovergestelde was van wat ik zocht. Wél TN, zij het een behoorlijk goede TN, wél een hoge resolutie, en wél weer een Samsung.

Eerste indruk

Meteen toen het scherm binnenkwam heb ik hem uitgepakt. Monitoren lijken altijd groter in je handen dan op je bureau, en dat gold dan ook zeker voor deze. Het scherm zelf is licht, omdat plastic is gebruikt. De voet is wel van metaal en dat voel je ook meteen. Het geheel is niet bijzonder stabiel, maar ik raak mijn monitor niet vaak aan en mijn bureau is niet wiebelig dus dat vond ik niet erg. Het scherm was een beetje te kantelen maar in de hoogte verstellen is er zoals wel vaker tegenwoordig niet bij. De oplossing is dan vaak een mooie losse monitorarm kopen, maar dat kan niet want het scherm heeft geen VESA mount. Uiteindelijk denk ik niet dat ik er zelf gebruik van zou hebben gemaakt, maar het is toch wel jammer, temeer daar 4 gaten in de achterkant eigenlijk niks hoeven te kosten. Kom dan ook niet aan dat een monitor dan niet mooi is van de achterkant, want daar kijk je niet naar.

De voet was redelijk simpel aan te sluiten, dat wees zichzelf allemaal. Handleiding niet bij nodig gehad in ieder geval.

Het scherm heb ik toen maar aangesloten op mijn computer. Wat meteen opvalt, maar ik al wist van reviews, is dat het scherm en het On-Screen Display moet worden bediend met een joystickje achterop. Deze kan ook ingedrukt worden en geeft dan een klik, waarmee het scherm aan kan worden gezet.

Er was meteen beeld op de volledige resolutie en verversingssnelheid. Alles op mijn bureaublad leek ineens heel klein… Ik heb daarom maar zo snel mogelijk een aantal opties in de DPI scaling uitgetest. 150% komt neer op een effectieve resolutie van 2560x1440 en is erg fijn in gebruik. 125% (3072x1728) kan ook, en is groot genoeg voor de meeste dingen. Tekst in de browser moet wel verder worden vergroot (vooral ook omdat de ruimte er toch wel is) maar dat is maar een kleine handeling.

Niet alle programma’s ondersteunen de schaling echter - ik gebruik nog Windows 7, wat beslist niet helpt - dus die werden allemaal wel de correcte grootte, alleen waziger. Een groot deel van wat ik op mijn PC doe is wat browsen en eventueel in Word of Excel. Dat werkt prima. Mocht je je afvragen of een bepaald programma nou wel of niet lekker schaalt, kun je natuurlijk altijd op een normale monitor de schaling op 150% zetten. Ik zie dit uiteindelijk niet als een echt groot probleem. Windows bleef altijd werkbaar, en Windows 8.1 en 10 gaan ongetwijfeld al een stuk beter met schaling om. De veel scherpere tekst is erg fijn.

Een aantal specifieke programma’s:
Foobar 2000 (zonder skin) schaalde erg mooi en kreeg hele scherpe tekst.
Google Chrome schaalde prima.
De hele Office Suite (Ik gebruik 2010) schaalt perfect. Had ik ook wel verwacht.
µTorrent werd wazig, maar prima werkbaar.
MSI Afterburner schaalde eerst helemaal niet, maar vergrootte na een update (geen echte hi-res support onder Windows 7 dus)
Steam schaalt niet. Ik heb hier wel wat naar lopen zoeken, en het beste is een skin gebruiken (bijv Pixelvision) waarbij de tekst te vergroten is. Ik gebruik zelf Metro for Steam, ik heb niet uitgezocht of dat daarbij ook mogelijk is. De overlay is afhankelijk van je in-game resolutie, dus op 1080p lekker groot, maar op 3840x2160 op het randje van leesbaar.

Games

Het eerste wat natuurlijk moest worden uitgeprobeerd waren de games. Mijn PC wordt niet voor professionele doeleinden gebruikt, maar ik hou wel erg van gamen. De belangrijkste onderdelen uit mijn PC zijn de i7 2600K en m’n Geforce GTX 660 Ti. Nou worden de meeste mensen toch al snel een beetje zenuwachtig als ze een goede 8 Megapixels in games mogen gaan aansturen met toch wel een midrange kaartje dat behoorlijk kreupel is gemaakt in de geheugen bandbreedte.

Ik heb ooit een Surround setup gedraaid van 5300x1050 pixels, dus ik weet dat dit ding best wel veel aankan. Wat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden is dat ik nergens ‘echte’ anti-aliasing heb gebruikt. Wat mij betreft is dit ook niet zo nodig, met een beetje SMAA/FXAA haal je de laatste ‘jaggies’ wel weg en de performance is een stuk beter. Verder staan performance vretende gimmicks meestal uit.

Just Cause 2 draaide grotendeels op 40-50 FPS, soms 60 en in een enkele situatie net 30 (met veel vegetatie). Misschien dat het door de hoge resolutie komt maar ik zag bijna geen tearing, en had dus een hele fijne ervaring. Bij dit soort games is het niet gewoon wat extra detail, de wereld komt bijna tot leven, iets wat ik vooraf echt niet verwacht had.

Borderlands 2 op min of meer max settings, zonder PhysX (Low), haalde ongeveer vergelijkbare framerates en was ook heel goed speelbaar. Het spel zag er fantastisch uit en de felle kleuren spatten van het scherm af. Met een controller erbij heb ik zelfs een reguliere Xbox 360-gamer blij kunnen maken met deze super-Xbox. Ik heb dit spel ook getest met de 780 Ti van een vriend, daarmee haalde het makkelijk 60 FPS. Een andere interessante optie is om een 21:9 resolutie te gebruiken, bijvoorbeeld 3840x1600. Daarmee was 60 FPS met de 660 Ti ook haalbaar.

Bij Skyrim heb nog steeds een heleboel mods die erbij opstarten, hoewel ik die al lange tijd niet meer heb geüpdate omdat al mijn Nexus Mod Manager instellingen en koppelingen met de website verloren zijn gegaan na enkele herinstallaties van Windows een tijdje terug. Mijn Skyrim is redelijk zwaar gemod, texture overhauls, maar niet het Bethesda hi-res pack. Nog veel sterker bij mijn vorige videokaart, maar ook bij deze GTX 660 Ti ervaar ik namelijk dat ik hogere resolutie textures niet zo heel veel vind toevoegen in het algemeen (met een paar grote uitzonderingen, zoals de Hectrol’s Cave Retex mod, en city retextures). 4K was veel te zwaar, ik haalde rond de 25 FPS en had af en toe grote stotters. Het herinnerde me eraan dat ik hoognodig weer eens alle mods moet organiseren en de storyline moet afmaken…

Far Cry 4 ziet er fantástisch uit op 4K, echt niet normaal. De wereld komt echt tot leven. Ik had niet verwacht dat de extra pixels zoveel verschil zouden maken! Helaas draait het wel zo’n 15-20FPS op instellingen die al best naar beneden geschroefd waren. Op 1080p is het spel ook best leuk, maar het lijkt een stuk doffer.

Sleeping Dogs ziet er fantastisch scherp uit op 3840x2160, en haalt soms net geen, soms net wel 60 FPS en speelde lekker. Settings waren er wel op aangepast, AA stond op Normal (=FXAA), wel de hoogste textures uit de gratis DLC.

Middle-Earth: Shadow of Mordor heb ik even snel getest, en draaide niet echt fantastisch. Dit is ook een game uit 2014 en die heeft duidelijk wat meer grafische kracht nodig dan de wat oudere games die ik heb getest. Op 1440p of op 1080p kun je echter prima spelen.

Battlefield 3 draaide niet zo geweldig op een GTX 660 Ti, maar de 780 Ti draaide het spel prima op een combinatie van Medium en High settings. Overigens wel apart dat hoewel bijvoorbeeld een optiesmenu in BF3 niet schaalt, het prima te gebruiken is omdat alles sowieso al vrij grote letters heeft.

Hitman Absolution is kort getest met de 780 Ti en haalde zo’n 50-60 FPS op 4K in de benchmark.

Video

Ik heb Mad Men gekeken op dit scherm, aangezien ik die serie aan het kijken was. Het scherm leent zich prima voor het kijken van video, al moet je niet te ver onderuitgezakt zitten want dan wordt het beeld merkbaar donkerder. Wat natuurlijk wel jammer is, is dat er nauwelijks 4K videomateriaal te krijgen is, want dan zou je echt wat aan de resolutie hebben. Enkele demo’s zijn wel te vinden en die zien er heel erg gaaf uit.

Beeldkwaliteit

Natuurlijk moet ik niet om hét pijnpunt van deze monitor heendraaien: TN. Vooraf las ik verhalen dat het allemaal wel meeviel, en dat deze monitor misschien wel de beste verticale kijkhoek van alle TN-panelen heeft. En dat is ook wel zo. Wat alleen niet helpt is dat het ook een heel groot scherm is, en wanneer je dichtbij zit is de verticale gamma-shift echt wel te zien, bijvoorbeeld bij webbrowsen of de donkergrijze achtergrond van Steam. Dat was allemaal wel te overzien. Wat me wel behoorlijk stoorde was de overlap van lichtgrijze en witte vlakken op de onderste helft van het scherm, zoals op Reddit of bijvoorbeeld aanvinkvakjes over de lichtgrijze achtergrond van EA’s Origin. Dit was me nog niet eerder opgevallen op een TN-scherm, en zal waarschijnlijk te maken hebben met de toegenomen kijkhoek vanwege de grootte van het scherm. Het is allemaal niet zo verschrikkelijk, maar het viel me wel op.

Bij games of video’s en een goede zitpositie is deze gamma-shift echter nauwelijks te zien en daar ondervond ik dus geen problemen. De horizontale kijkhoeken zijn goed te noemen.

Het scherm heeft nog enkele modi om de kijkhoek te verbeteren. Eén is voor de horizontale kijkhoek en deed vrij weinig. Daarnaast was er nog een Standing Up en Lean Back modus. De Standing Up modus maakte alles lichter, terwijl de Lean Back modus alles donkerder maakte. Met die Lean Back modus was het verschil tussen lichtgrijs en wit onderaan het scherm overigens wel te zien, maar die modus maakt alles dusdanig donker dat het beeld er verder niet bepaald op vooruit gaat.

Verder is een belangrijk puntje de afgelopen tijd of er gebruik wordt gemaakt van PWM control voor het dimmen van de backlight. Dat wordt er onder de 31% (240 Hz), maar op 31% is de monitor prima te gebruiken en beslist niet te fel. Tenzij je je scherm echt dim wilt hebben kun je deze dus als PWM vrij beschouwen. Voor mezelf overigens niet zo’n punt, ik heb het scherm eventjes onder die 30% gezet en zag geen verschil. Mijn vorige monitor had een backlight die gebruik maakte van PWM dimming op 170 Hz en daar heb ik ook met veel plezier achter gezeten.

Alternatieven

Veel grotere IPS monitoren hebben last van IPS glow. Dit houdt in dat ze, hoewel ze geen backlight bleeding hebben, dit wel zo lijkt omdat zwart vanuit een hoek een witte gloed krijgt. De U28D590D had mooie zwartwaardes en nul bleeding, wat ik best kon waarderen. De 4K IPS monitoren zijn vooralsnog een stuk duurder(24 inch, 27 inch en 32 inch. Je zou kunnen terugvallen op een 2560x1440 IPS/PLS scherm (qua prijs redelijk vergelijkbaar), maar dan lever je toch een stuk resolutie in.
De andere paneeltechnologie is dan nog (AM)VA, wat een hoop mooie zwartwaardes kan bieden. Dit wordt heel veel gebruikt in TV’s maar niet veel in monitoren. Een 4K VA monitor zou zo bijna te krijgen moeten zijn op 40 inch (de Philips BDM4065UC, wat eerder een TV dan een monitor is, of als 1440p op 32 inch, en met het paneel dat in de Samsung, Acer en BenQ varianten wordt gebruikt zijn een hoop problemen, en die zijn daarom niet meteen aan te raden.

Als je dus een scherm zoekt wat mooi op je bureau past – 28 inch is best te overzien – razend scherp is en mooie kleuren heeft, dan heb je hier een prachtige monitor aan. Issues met schaling van Windows heb ik niet al teveel ondervonden. Echter, voor algemeen gebruik ben je wellicht net zo goed af met een IPS 1440p monitor. Waar deze monitor echt in excelleert is detail in games.

Gamen is namelijk prachtig op zo’ n hoge resolutie, en nog best bereikbaar ook. Met een 780 Ti, 970 of R9 290 kun je veel spellen op hoge details spelen. Als je hem daarom overweegt zou ik alleen nog wel even hier kijken. Met FreeSync (of Adaptive-Sync zoals VESA het noemt) en wellicht een nieuwe R9 390X zou je best iets moois in handen hebben.

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?