Eminent EM1079 Interne USB 3.0 kaartlezer Review

Sparks.nl 18 januari 2015, laatste update op 18 januari 2015, 328 views

Eminent EM1079 Interne USB 3.0 kaartlezer

Ik heb de kaartlezer gekocht om mijn CF kaarten te lezen. Helaas ondersteunt de lezer standaard geen UDMA-7 niet. De CF kaarten van zo'n 40 MB/s waren onbruikbaar. Vreemd dat Eminent een kaartlezer heeft waarvan het oudere model dit wel kan. Een oplossing heb ik wel gevonden.

Pluspunten

• USB 3.0 lezer
  • USB 3.0 poort op voorkant

Minpunten

• Standaard geen UDMA-7 ondersteuning
  • Geen firmware updates/ondersteuning

Ik heb de kaartlezer gekocht om mijn CF kaarten te lezen.
Helaas ondersteunt de lezer standaard UDMA-7 niet. Dit had ik over het hoofd gezien in de winkel (ook niet verwacht anno 2015).
De CF kaarten van zo'n 40 MB/s en hoger waren onbruikbaar. Vreemd dat Eminent een kaartlezer heeft waarvan het oudere model dit wel kan.

De oplossing had ik echter snel gevonden. De Akasa-ICR-14 kaartlezer leek exact dezelfde lezer op uiterlijk. Zelfs de 2 extra frontjes zitter er bij. Een oem product denk ik dan. Op de site staan 2 bestanden bij de ondersteuning. 1 voor icoontjes en 1 firmware bestand.
Uit veiligheid heb ik eerst de iconen ge´nstalleerd, dit werkte prima. Daarna de firmware. Een update van softwareversie 126 naar 130 volgt (Realtek chipset zo blijkt). De UDMA-7 ondersteuning zit er ook in blijkt al snel. Op eigen risico trouwens.

Verder bevalt de kaartlezer prima moet ik zeggen. Wat vooral opvalt is dat de CF kaartjes er eindelijk goed ingaan zonder zonder pinnen die snel krom gaan. Dat heb ik wel eens anders gezien.
De usb 3.0 poort werkt ook prima.
Van het overige kan ik weinig zeggen.

Heb jij ook een Eminent EM1079 Interne USB 3.0 kaartlezer?

Tsja, zo gaat dat met whitelabel dozenschuivers, verkopen en vergeten. Voor firmware updates kan je eigenlijk altijd het beste terecht op de site van de chip fabrikant, zij zijn immers degene die de firmware maken.
Dat blijkt wel weer ja.