Specificaties 12,1" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NC20 KA01 Review

FX16 25 maart 2009, laatste update op 25 maart 2009, 4.720 views

Samsung NC20 KA01

Pluspunten

• Groot scherm
  • Goede audio
  • 720P HD Video
  • Fijn ruim toetsenbord
  • Uiterlijk
  • Stil
  • koel
  • accu gaat lang me
  • USB poorten aan 2 kanten

Minpunten

• Nog geen goede windows 7 ondersteuning maar dat is op zich niet zo vreemd natuurlijk
  • Plaatsing luidsprekers

Ik was al geruime tijd op zoek naar een kleine compacte laptop
Het speerpunt was dat de laptop op 1 acculading minimaal 4 uur lang mee zou gaan
De laptop zou gaan gebruikt worden voor het afspelen van 720P video, het afspelen van FLAC audio voor drive in show werk en wat administratief `werk
Toen vorig jaar de netbooks doorbraken was mijn interesse gewekt.
Helaas vond ik dat de schermpjes net wat te klein waren en dat het qua CPU net niet krachtig genoeg was.

De Samsung NC20 werd aangekondigd en ik was meteen enthousiast.
  • Een zuinige VIA chipset
  • Een VIa Nano CPU
  • Een 12 inch beeldscherm met 1280 bij 800 beeldpunten
Een vreemde eend in de bijt met al die Atom cpu's
Ik heb de knoop doorgehakt en heb deze"grote netbook" aangeschaft
Ik heb hem gekocht bij : centralpoint.nl
De nc20 kwam in een kleine doch stevige verpakking aan dus geen grote balen opvulmateriaal in een oversized doos ( de doos van de NC20 zelf )

In de doos kwam ik
  • De nc20 tegen
  • De netvoeding tegen ( 19 volt DC 2,1 A , verwacht dus geen korte oplaadtijd als je de nc20 tijdens het opladen ook gebruikt)
  • Een driver cd
  • Een sleeve om de laptop in te vervoeren , eigenlijk is het een vodje maar ach...het zit erbij!!
Tijd om de NC20 aan te zetten
De installatie van windows XP word afgemaakt en de backup van ( ik denk een HD image ) word gestart
Dit alles is na zo'n 10 minuten voltooit en kon ik de nc20 eens aan de tand gaan voelen.

Tweaking
Ik heb als eerste een aantal zaken van de laptop verwijderd
De ŗntivirus software ( Avast anti vir ervoor in de plaats )
De webcam software
Tevens heb ik in msconfig E&A van automatisch opstarten gehaald.
Als laatste ingreep heb ik een visueel ruimnte besparende skin toegepast.( royal inspirat zie afbeelding 1 onder deze review )
Na deze aanpassingen start de NC20 in ongeveer 30 seconden op en is alle software geladen.

Het gebruik van de NC20

Afspelen van HD materiaal ( NC20 op de maximum performance setting )
720P gaat eigenlijk probleemloos mits je CoreAVC gebruikt ( VLC werkt ook maar net iets minder )
Ik heb WMVHD en H264 geprobeert en dat gaat goed.
Zorg er wel voor dat er niks meedraait in de achtergrond want het is met de hakken over de sloot.
1080P is een heel ander verhaal
Soms loopt het goed maar zodra de bitrate omhoog gaat is het afgelopen, ongeveer 1/4 van de frames worden dan gedropt ( in VLC )
De output ziet er perfect uit op mijn samsung TV
Het afspelen van youtube HD materiaal gaat trouwens heel slecht, hoe dat zit weet ik ook niet
Ik wil wel een kant tekening plaatsen
Ga geen HD materiaal van een netwerk locatie streamen.
De netwerk controllers pakken namelijk ook wat CPU en dat is dus net teveel!
Kopieer de HD film dus naar de HD van de NC20

administratie:
( maximum powersaving )
Ik gebruik open office en het duurt even voordat de NC20 het pakket heeft opgestart, daarna gaat het allemaal lekker vlot
Ook een winamp muziekje op de achtergrond is geen probleem en een paar tabs in firefox ook niet
Het toetsenbord tikt lekker en het scherm werkt goed mee door de voor een netbook royale resolutie.
Als je in een situatie bent waar er veel fel licht om je heen is moet je de helederheid van het scherm opvoeren naar 50%
Het scherm van de NC20 kan heel erg fel en is bovendien mes scherp en dat mag ook wel met die resolutie op een 12 inch scherm!

Stroomverbruik/accuduur:
Ik kan niet anders zeggen dat dat ik positief verrast ben
Ik had op internet gelezen dat de NC20 nogal wat korter met een accu doet dan de NC10
Natuurlijk niet zo vreemd dacht ik want het scherm is een heel stuk groter en de VIA Nano CPU verbruikt ook meer dan de Intel Atom of de VIA C7
Daar staat tegenover dat de VIA chipset veel zuiniger is dan de huidige Intel chipsets.
Toch haal ik de beloofde gebruiksduur van 6 uur , dit is wel in de meest stroombesparende stand maar wel met constant gebruik van de WIFI verbinding en het afspelen van een internetstream met winamp en af en toe wat browsen.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met het gebruiken van zuinige LED backlighting in het scherm en de blijkbaar nogal doeltreffende power management software .
Misschien dat dit ook verklaart waarom de NC 20 onder linux minder lang met een acculading doet.

Audio
Over het afspelen van de flac/mp3/ogg files kan ik kort zijn.
It works like a charm ! en ook de audiokwaliteit van de realtec HD Audio is in orde
Toch gebruik ik een externe USB geluidskaart( M-audio delta audiophille 24/96 ) omdat dat toch beter geluid geeft
User flappiewappie wees mij erop dat ik de luidsprekers van de NC20 niet besproken heb.
De luidsprekers van de NC20
Het kan hard, maaaaaaaaar.
Dan moet het bron materiaal ook wel lekker hard zijn .
Als ik bijvoorbeeld een video op uitzendinggemist.nl ga bekijken moet ik echt alles vol open zetten en soms ook juist weer niet.
Blijkbaar is men niet consequent in het afmixen en uitsturen van audio bij de publieke omroep.
Zwaar geproceste internetzenders gaan heel erg hard
Mp3 Afspelen gaat ook gewoon goed.
Ik heb veel duurdere laptops gehoord die een slechter geluid hebben
Het geluid komt uit 2 kleine openingen aan de onderkant van de NC20
Dit heeft zijn weerslag op de weergave van de hoge tonen , die zijn wat gedempt.
Vooral als ik met de netbook in bed lig en de netbook op de matras ligt is gedaan met de weergave van de hoge tonen

Gaming.
Helaas, ik speel geen games maar afgaande op de benchmarks moet je niet veel verwachten van de chrome IGP

Warmte ontwikkeling
Werken op de accu
De `NC20 blijft tijdens het browsen of werken in open office lekker koel, er is bijna geen warmte waar te nemen zelfs niet uit de opening waar de fan zijn warmte afvoert
Ook de onderkant van de netbook vertoont amper warmte afstraling en dat is een pluspunt voor als de netbook op je benen ligt
Werken op netstroom
Omdat de NC20 een tandje bij schakelt als ie aan de de netstroom hangt is het verbruik hoger, daardoor is er veel meer warmte ontwikkeling, dit heeft alles te maken met de VIA Nano CPU die dan hoger geklokt word.
Toch is er alleen sprake van echt duidelijk meer warmte ontwikkeling als de CPU ook daadwerkelijk intens gebruikt word, bijvoorbeeld bij het afspelen van een 720P Film
Ook in deze situatie zal de onderkant van de NC20 nooit echt warm worden

The verdict!
Voor mijn doel is de NC20 een perfecte oplossing
Lekker compact, licht en net iets meer power dan Atom based netbooks
De NC20 heeft een mooi beeldscherm dat erg fel kan en dat is een pro in situaties waar het erg licht is.
Gamen doe je beter niet op de NC 20 een simpel spelletje zal heus wel draaien maar probeer geen WOW te gaan spelen
De NC20 is handzaam,relatief licht( 1,5 KG ) en kan lang draaien op een accu lading.
DE NC20 heeft een erg fijn toetsenbord en zit in een mooi wit jasje ( je moet ervan houden want het valt wel op )

Kortom....ondanks de relatief hoge prijs waar voor je geld !

Heb jij ook een Samsung NC20 KA01?

Prima review, als je ik je review zo lees heb jij geen/weinig lastvan weerspiegeling bij het werken met de NC20 buiten, klopt dit? Dit is tot nu toe het enige punt wat mij ervan de NC20 te kopen ipv de NC10. De meningen in de verschillende reviews zijn verdeeld.
Mooie review. Foto's zouden het helemaal afmaken!

Maar even over je screenshot, is dat gewoon een skin die je hebt geÔnstalleerd?
Ziet er wel gelikt uit!
RTFA: "Als laatste ingreep heb ik een visueel ruimnte besparende skin toegepast.( royal inspirat )"
Ja, een skin dus.

Fijne review verder!!
Even over Audio; je hebt het alleen over de geluids kwaliteit output.

Maar hoe zit het met de interne speakers, zijn deze ook sufficiŽnt te noemen?
@ Trip.X, de foto's komen er zo aan !
@ Flappiewappie : ik heb de luidsprekers op aangeven van jou besproken, je hebt nu eeuwige roem :P
Goed bezig, ik ga voor de zaak ook een aantal van deze NC20's aanschaffen.

Ik heb nog wel een vraag: hoe zit het met de warmteproductie van deze laptop?

Zou je Speedfan eens willen draaien en kijken hoe warm het geheel wordt?
@Scanweb
Ik heb speedfan eventjes laten draaien en de resultaten vind je in de laatste foto van de review
Warmte produktie ga ik nu eventjes in de review zetten
Goede review zeg.

Maarruh, misschien een domme vraag... hoe installeer je die skin?