Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

rheinen 18 januari 2015, 205 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Monitor van de toekomst !!

Pluspunten

• Design
  • 4K resolutie

Minpunten

• ontbreken vesa
  • ontbreken speakers

Mijn eerste ervaring met een 4K monitor. Heb zelf een ruim 5 jaar oude samsung 22" monitor dus was erg benieuwd hoe groot het verschil zou zijn.

De doos veraadde al dat een beeldoppervlak flink zou zijn. Het in elkaar zetten van de monitor was erg gemakkelijk en was binnen 2 minuten gebeurd. Alleen was de verwachting dat er een soort vergrendeling aanwezig zou zijn het het plaatsen van de monitor op de monitor-voet maar dat was niet zo. De monitorvoet zelf moest met 2 schroeven in elkaar gezet worden waarna de monitor op de voet geschoven moest worden.

Na het in elkaar zetten is mijn indruk dat het echt een mooi design is de combinatie van de monitorvoet en de monitor. Niet praktisch is dat de monitor totaal niet verstelbaar is zowel niet in de hoogte als draaibaar. Ook is er geen vesa-aansluiting aanwezig dus het hangen aan de muur of plaatsen van een NUC op de achterkant is niet mogelijk.

Aansluiten kan met HDMI(2x) of display-port (1x) beide kabels zijn meegeleverd. Instellen van de monitor gaat met een soort joystickje achter op de monitor wat erg gemakkelijk werkt. Er zijn niet echt veel parameters in te stellen. De PIP-functionaliteit is wel leuk maar heb ik 1x gebruikt.

Heb onderstaande apparaten op de monitor aangesloten gehad:

1. Dell E6510 via display-port op 2560x1440 (Windows 8.1)
2. Dell E6530 via hdmi op 1920x1080 (Windows 7)
3. 4K mediaspeler via HDMi op 3840x2160p-30 (Android 4.4)

Qua werkruimte op de desktop is het echt genieten. In Windows 8.1 kun je goed gebruik maken van de splitscreen-functionaliteit waarbij je echt genoeg ruimte hebt voor alletwee de schermen. Voor een developer is een dergelijk groot scherm echt genieten qua werkruimte bij gebruik van een IDE.

Bij het gebruik van beide laptops was het beeld met de game-modus aanmerkelijk scherper en ook kleurrijker. En dan heb ik het over het gewone Office en internet-werk. Op de resoluties gebruikt op beide laptops vond ik het beeld niet echt superstrak. De echte meerwaarde kwam pas naar boven bij het aansluiten van de 4K mediaspeler. De android-interface (iconen en tekst hieronder) stond echt superstrak op het scherm. Hierna direct naar de 4k demo-filmpjes op Youtube. Ja en dat was echt supergenieten van de sprankelende kleuren en de haarscherpe details. Ja dit is voor de toekomst echt de standaard die 4K-resolutie. Alleen jammer dat mijn huidige pc-hardware dit nog niet aankan. Helaas heb ik de 4K-mogelijkheid niet via het Windows besturings-systeem kunnen testen.

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?