Specificaties Laser printer (Zwart) - Bekijk alle specificaties

• Afdrukkwaliteit tekst
  • Afdruksnelheid
  • Tonerverbruik
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Weinig features
  • Afdrukkwaliteit foto's
  • Alleen zwart-wit

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Ik heb een poos gebruik gemaakt van de multi-functional Canon MP160. Deze leverde op zich aardig werk, maar ik was totaal niet tevreden over de afdrukkwaliteit (strepen, en vlekken), en ik moest ook vrij snel weer een nieuwe cardrige kopen/laten bijvullen. Dit zorgde ervoor dat ik ontzettend veel geld kwijt was aan inkt, terwijl de afdrukkwaliteit ook totaal niet hoog was.
Tot ik een paar maanden geleden bij een vriend deze Samsung laserprinter zag. Vooral toen hij de prijs vertelde (hij betaalde er ¤ 59,- voor) was ik al snel overtuigd van het nut van een zwart-wit laserprinter. Want ik printte eigenlijk nooit af in kleur, het scheelde een hoop in kosten, en de afdrukkwaliteit blijft bij een laserprinter eigenlijk altijd hoog!

Featureset
De printer heeft een afdrukresolutie van 1,200 x 600 dpi. Dit is totaal niet zo hoog als een inkjetprinter, maar voor tekst is het echt voldoende.
Het is mogelijk om ongeveer 100-150 pagina's in de papierlade te leggen, dit is mijns inziens echt voldoende. Want de printer wordt alleen privé gebruikt. Bij een zakelijk gebruik zal dit denk ik wel te weinig zijn.
Het is volgens de specificaties wel mogelijk om verschillende formaten (tot A4) te gebruiken. Zelf heb ik hier overigens geen ervaring mee.
De printer heeft alleen een USB-B aansluiting. Er wordt in de doos geen USB-kabel mee geleverd. Je moet dus zelf zorgen voor een USB-B-naar-USB-A kabel.
Het is echt minimaal wat er mogelijk is met deze printer, maar zeker wel voldoende voor privé-gebruik (waarbij hoofdzakelijk tekst wordt geprint).

Afdrukkwaliteit
De afdrukkwaliteit is bij tekst echt voortreffelijk te noemen! Dit vind ik persoonlijk een stuk beter dan bij de Canon MP160. Maar ik heb zo het vermoeden dat eigenlijk alle laserprinters een uitstekende afdrukkwaliteit hebben bij tekst.
De afdrukkwaliteit bij foto's is wel een stuk slechter. Ten eerste krijg je te maken met de lagere afdrukresolutie (wat ook zichtbaar is). Maar wat ik vooral opvallend vond is dat er duidelijk een waas over de foto is te zien. En er waren ook wat strepen op de foto te zien. En de foto's zijn natuurlijk in zwart-wit afgedrukt, wat natuurlijk niet echt bruikbaar is voor het afdrukken van foto's!
Deze printer is dus eigenlijk qua afdrukkwaliteit alleen geschikt voor tekst!

Afdruksnelheid
De afdruksnelheid is volgens de specificaties 16 ppm. Ik heb nog niet zoveel pagina's te moeten printen, dus ik heb dit niet getest. Maar mijn vermoeden zegt dat dit opgegeven aantal best wel kan kloppen. Hij is in ieder geval wel sneller dan de Canon MP160!
En verder heb ik niet echt de indruk dat de afdruksnelheid bij tekst sneller is dan bij foto's.

Inktverbruik
Volgens de specificaties is het mogelijk om met één toner 1500 pagina's te printen. De toner die meegeleverd wordt gaat ongeveer 700 pagina's mee.
Een nieuwe toner kost volgens de pricewatch op moment van schrijven ¤ 48,97. Als je dit bedrag door 1500 pagina's deelt kom je op een gemiddeld bedrag uit van ¤ 0,03 per pagina. Dit is een stuk goedkoper vergeleken met mijn vorige printer, waar een zwart-wit pagina ongeveer ¤ 0,10 kost.
Wat ik zelf ook wel handig vind aan het verbruik van de printer is dat ik veel minder vaak naar het centrum hoef te fietsen om een nieuwe cardrige te halen (wat met de oude printer natuurlijk altijd moest gebeuren terwijl je net op het laatst moment een verslag wilde uitprinten).
Op dit moment heb ik de toner nog niet verbruikt. Dus ik kan nog niet zeggen of het opgegeven aantal van 700 pagina's realistisch is.

Drivers en stabiliteit
De drivers worden gewoon op een cd meegeleverd. Deze kon ik moeiteloos installeren op m'n laptop (met Windows XP Prof SP3). Verder heb ik nooit stabiliteitsproblemen gehad. De printer heeft tot nu toe alles gedaan wat ik hem opdroeg, en dat allemaal zonder problemen! Dus wat dit betreft ben ik heel tevreden!

Ik heb deze printer voor ¤ 49,- gekocht bij de MediaMarkt. Volgens de pricewatch kost de printer, op moment van schrijven, ¤ 59,99. Dit is ongeveer evenveel geld als ik toen betaald heb voor de Canon MP160. De Canon heeft voor dit geld natuurlijk wel veel meer features, maar als je het totaal plaatje bekijkt vind ik de Samsung ML1640 wel veel meer waar voor z'n geld! Vooral omdat de afdrukkwaliteit goed is, en het inktverbruik ook laag is.

Heb jij ook een Samsung ML-1640?

Je kan de bijgeleverde starter-toner resetten zodat je meer dan 700 pagina's kan printen:

Bestaan er trouwens ook refills voor deze printer?
Ik heb hem weleens laten refillen bij zo'n refill zaak.

PS. Prima printertje, alleen jammer dat het papier best vaak vast loopt. Achteraf gezien zou ik liever een Brother kopen. Daar heb ik betere ervaringen mee.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 12 juli 2009 22:42]

Dat een monochrome printer alleen zwart-wit print is natuurlijk geen negatieve eigenschap. Het zou veel erger zijn als 'ie opeens in kleur begon te printen! :)

Dat deze printer voornamelijk bedoeld is voor het printen van tekst lijkt me overduidelijk (mede gezien de prijs van het beestje). Natuurlijk is het fijn als een laserprinter ook foto's goed afdrukt maar dat is een kunstje wat slechts weinige lasers beheersen. En dan nog is het resultaat vaak niet te vergelijken met een meer gespecialiseerde inkjet.

Desalniettemin een nuttige review, waarvoor dank.