Nexus HOC-9000 Review

Banjy 24 maart 2009, laatste update op 24 maart 2009, 389 views

Nexus HOC-9000

Pluspunten

• Zeer lage geluidsproductie @ +-850rpm
  • Acceptabele geluidsproductie @ +-1450 rpm
  • Degelijke kwaliteit

Minpunten

• Eventueel prijs/prestatie
  • Koelprestaties bij CPU's met hogere TDP's?

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Recent een nieuw systeem aangeschaft. In mijn oude systeem vormde stilte al een erg belangrijke component. Hierin gebruikte ik met tevredenheid een Zalman 7700-AlCu als cpu koeler. Met name de stilte was ik al erg tevreden over, toch had ik echter na een redelijke tijd (1-1,5 jaar) het idee dat het wel de meeste luidruchtige component van het systeem was.

Voor de aanschaf van mijn AM3 systeem heb ik daarom besloten om ook de koeling/stilte weer onder handen te nemen. Zelf wilde ik graag eens zien of er ook andere merken dan Zalman waren met vergelijkbare of betere prestaties op het gebied van stilte. Al snel kwam ik uit bij Nexus. De HOC-9000 bleek prima geschikt voor AM3 en ik besloot de gok te wagen. De koeler lijkt namelijk niet echt populair en er zijn ook maar weinig reviews (die geluidsproductie meenemen) te vinden op het internet. Aangezien ik erg positief ben heb ik besloten maar weer eens een productreview in elkaar te flansen.

Allereerst het systeem zelf:

- Kast: Thermaltake Tsunami VA3000
- Voeding: Zalman 460B-APS
- HDD: 2x Samsung Spinpoint SP2504C
- Ram: 4GB DDR3
- CPU: Amd Phenom II X4 810
- GPU: Gigabyte 8600GT Passief gekoeld
- Mobo: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P

- Case fans: 2x Nexus 12cm PWM real silent fan @ zalman fanmates op laagste snelheid.
- CPU koeling: Nexus HOC-9000 (lijkt mij duidelijk)

De reden dat ik zo volledig het systeem plaats heeft te maken met mijn beschrijving van de geluidsproductie verder in deze review.

Algemene beoordeling
Ik heb de koeler laten monteren en kreeg dus in het pakket enkel de doos etc. mee. Deze ziet er netjes uit, alles is duidelijk. Niet meer niet minder. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van de koeler zelf, het is een solide product. Over de stilte ben ik het meest te spreken, helemaal omdat dit voor mij het meest belangrijke criterium was.

Koelvermogen
Ik heb geen goede tests beschikbaar op dit gebied. Ook van mijn oude systeem heb ik deze niet vooraf geregistreerd. Via EasyTune6 (o.a. systeem monitor programma van Gigabyte) is de temperatuur nu 27C, met een kast temperatuur van 35C (kamer temperatuur zelf is 19,5C). Dit is natuurlijk erg vreemd, maar misschien dat er op een ander punt gemeten wordt met een AM3 cpu? Dit alles met +- 850rpm, ook hier zit voor mijn gevoel een meetonnauwkeurigheid in. Op volledige snelheid rapporteert EasyTune6 een toerental van: +-1450

Ik heb de CPU/Koeler nog niet fatsoenlijk en/of langdurig gestresst. Tijdens de korte windows performance assesment steeg te temperatuur wel iets (richting 40C) maar doordat ik de fansnelheid afhankelijk van de temperatuur heb ingesteld gaat het aantal toeren per minuut dan ook al omhoog. Gevoelsmatig heb ik het idee dat hij prima op dat gebied zal presteren, maar dat is dus puur een aanname gebaseerd op de degelijkheid van het koelblok, de 12 cm fan, de X4 810 cpu etc.

Geluidsproductie (max)
Acceptabel. Met Easytune6 uit hoor ik de fan duidelijk opspinnen, echter vind ik het nog acceptabel omdat er sowieso weinig geluid uit mijn systeem komt.

Geluidsproductie (min)
Hetgeen waar het mij om te doen was en nog steeds is! En ik ben uiterst tevreden. Hij is duidelijk stiller dan mijn vorige Zalman 7700 al-cu. Op het moment denk ik dat mijn voeding de meest luidruchtige component is qua ventilatoren. Hardeschijven zijn verder altijd erg goed te horen bij lezen/schrijven, gelukkig vallen deze activiteiten mee waardoor dit goed te doen is. De HOC-9000 vind ik dus ontzettend stil! Wat gezien de andere componenten van het systeem best lovenswaardig is. Het nieuwe systeem is zelfs zo stil dat het zoemende geluid uit mijn Samsung 2253BW monitor mij ontzettend ging irriteren (is een bekend probleem bij lage brightness en deze monitor) en daarom heb ik de brightness maar opgeschroefd.

Het systeem is nog steeds (ook volledig idle) te horen, maar hiervoor dient er wel bewust naar geluisterd te worden. Typen overstemt het geluid bijvoorbeeld al.

Installatiegemak
Niet zelf ge´nstalleerd, dus ook geen oordeel hierover.

Compatibiliteit
Geen mening, vind ik subjectief met cpu koelers.

Modbaarheid
De 12 cm fan is vervangbaar. Een nog stillere variant behoort dus tot de mogelijkheden.

Deze vind ik iets boven het gemiddelde liggen. Voor mij is hij het echter waard, maar er zijn misschien beter presterende koelers voor minder geld. De degelijkheid en het feit dat Nexus een Nederlands bedrijf is en ik daar ook de (zeer goedkope) 12cm fans vandaan wilde halen gaven voor mij de doorslag. Ik vond het leuk om de koeling nu met Nexus producten te verzorgen, dus dat was zeker een reden die voor mij meespeelde.

Een degelijke en, op het meest lage toerental, erg stille koeler. Bij hogere toerentallen gaat de geluidsproductie ook omhoog maar deze blijft acceptabel. De cpu koeler is van goede kwaliteit. Als stilte belangrijk is dan adviseer ik zeker om op zijn minst deze koeler in overweging te nemen. Of de koelprestaties voldoende zijn durf ik dus niet te zeggen en dat kan beter beoordeeld worden aan de hand van een andere goed uitgevoerde volledige review.

Hopelijk voegt deze review wat toe :)

Heb jij ook een Nexus HOC-9000?

Ik heb deze koeler ook, heb hem gekozen om de stilte en de "looks"
Prima ding.
Die kappen kunnen er inderdaad van af ja en dan niet de kappen van de systeemkast, maar ik vraag me af of dat echte verschillen op leverd
Leuke review, ik heb deze koeler ook op mijn 5000+ BE zitten en ik had 'm vooral gekozen voor de looks, met het idee dat de prestaties wel in orde zouden zijn als je naar het ontwerp kijkt. Qua stilte had ik ook wel vertrouwen in Nexus. En ik ben er inderdaad goed over te spreken. Heb jij 'm trouwens ook getest met de kappen eraf? Merk je dan verschil?
Met de kappen er af? Kunnen de zijkanten er van af? Ik heb dat in iedergeval niet gedaan, en hem dus gelaten zoals hij kwam. Wat wel interessant is dat de heatsink alleen ook al zeer behoorlijk lijkt te koelen. Door een wijziging in de instellingen bleek de ventilator op een gegeven moment niet meer te draaien, de processor was niet warm genoeg en het programma stopte gewoon de ventilator daardoor.

Instellingen maar weer gewijzigt zodat hij altijd draait, geeft mij iets meer gemoedsrust. Toch denk ik dat hij het best lang @ idle uithoud zonder dat de ventilator nodig wordt (indien er ook case fans aanwezig zijn).
Ik denk dat hij de kappen van de systeemkast bedoelt.