Specificaties Socket AM3 met AMD 790X chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P Review

tweebel 25 maart 2009, 6.999 views

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P

Pluspunten

• Rijk uitgerust
  • Betaalbaar
  • Ondersteuning Crossfire

Minpunten

• SATA-poorten in krappere kasten lastig bereikbaar i.c.m. met grote videokaart
  • (Voorlopig) geen stereo geluid over 4 kanalen
  • Compatibiliteit met Creative SB Live

Layout Score: 3
Aanschaf
Ik wilde graag een tweetal systemen bouwen die snel genoeg zijn voor het spelen van nieuwe spellen, beeld- en geluidsbewerking, maar met een aardige prijs/kwaliteitverhouding en wat ruimte om te overklokken. Op basis hiervan heb ik een AMD Phenom II 720 (Black Edition) gekozen als om het systeem omheen te bouwen.
Met het oog op de dalende prijzen van DDR3 en toekomstbestendigheid ben ik op zoek gegaan naar een moederbord met AM3-socket. Begin maart 09 waren deze nog erg schaars en duur (+ 170 euro). Dit bord was als enige redelijk leverbaar en goed betaalbaar (ca. 125 euro). Bovendien biedt het bord ondersteuning voor Crossfire.
Na bestelling bij Komplett.nl werden de twee bordjes binnen 24 uur aan de voordeur geleverd, keurig verpakt in een stevige doos met voldoende bescherming. Het bord wordt vrij compleet geleverd, met 6 SATA-kabels, een eSATA-bracket, backpanel, IDE-kabel, diskettekabel en de nodige boekjes en driver-cd.

Bouwen
Het bord is vrij zwaar en maakt een zeer degelijke indruk. Het geheel is erg mooi afgewerkt. Het bouwen van beide systemen verliep zonder problemen. Wel CPU+koeler+geheugen geplaatst voor inbouwen in behuizing. De videokaart (Ati HD 4870) hangt wel over het merendeel van de SATA-poorten heen. Aangezien deze aan de zijkant van het bord zijn geplaatst (parallel aan het bord zoals tegenwoordig gebruikelijk is), zijn ze nog wel te gebruiken, maar het houdt niet over. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de ruimte in de kast, ik had in beide systemen (Cooler Master Centurion 5 en Elite 333) weinig ruimte tussen de videokaart en de harde schijf. De geheugensloten zijn nog toegankelijk met CPU koeler geinstalleerd, maar het houdt niet over. Bij modules met hoge headspreaders wordt het plaatsen van geheugen problematisch bij deze combo.

In werking
Installatie van Windows Vista verliep zonder problemen. Na installatie van de drivers mbv meegeleverde driver-cd functioneert alles naar behoren. Ik heb 1 probleem, wat vaker voor schijnt te komen onder Windows Vista: Stereo-muziek wordt niet meer over 4 kanalen afgespeeld, maar slecht in stereo. Ongeacht welke drivers ik installeer of gebruik maak een meegeleverd programma van Dolby: 4-kanaals stereogeluid levert het niet op. Omdat in sommige gevallen het achterste kanaal in het geheel geen geluid gaf (bij testen/spellen), gebruik ik op dit moment de standaard drivers van Vista (levert bij 4/5.1 geluidsbronnen prima weergave op). Heb nog wel geprobeerd een oude Creative SB Live te gebruiken. Dit was weinig geslaagd, systeem crashte constant bij een poging muziek af te spelen. Mogelijk een driverprobleem.
Inmiddels heb ik het systeem ca. 1 week in gebruik. Red Alert 2, Far Cry 2 en COD: World at War draaien allemaal zonder problemen op max. details bij een resolutie van 1680*1050. In het geheel nog geen vastlopers (muv problemen met Creative geluidskaart) gehad, alleen het meegeleverde Gigabyte EasySaver (om energie te besparen/terug te klokken, soort van softwarematige CoolnQuiet (?) stopt 's nachts altijd met functioneren zonder gevolgen voor de rest van het systeem.

Benchmarks
Helaas is op dit moment het geheugen RMA, tijdelijk single channel. Zodra dit opgelost is kan ik (op verzoek) wel wat testen.

Overklokken
Natuurlijk is een Black Edition CPU ideaal om over te klokken. Nog niet geprobeerd, dus nog geen waardering.
Met geen van de op dit moment beschikbare biosversies lukt het de 4e core van de CPU te unlocken. Anderen zijn hier met dit bord soms wel in geslaagd, wat lijkt te betekenen dat in dit geval de CPU de beperkende factor is.

Lange termijn
Ondanks het feit dat AM3-borden pas net op de markt zijn, wekt dit bord een erg volwassen indruk. Inmiddels zijn wel al twee bios-updates verschenen voor kleine problemen, dus de vraag is of er nog meer problemen aan het licht komen.

Ten slotte:
Dit is mijn eerste review voor Tweakers, tips en vragen zijn welkom.

• AMD Phenom II 720 (Black Edition)
  • OCZ Special Ops Urban Elite 4GB DDR3 1600
  • Seagate 500 GB 7200.12
  • Sapphire Ati Radeon HD 4870 1 GB
  • OCZ Modstream Pro 600 W
  • Arctic Cooling Freezer 64
  • Windows Vista

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P?

ik heb zelf dit bord ook, met dezelfde X3 720 BE en als ik jou was, zou ik eens updaten naar bios versie F2b, daar wordt ACC enabled en ik heb stabiel de 4de core kunnen unlocken, misschien heb je die mazzel ook
Heb ik geprobeerd, draai al een tijdje F2b, maar zonder succes. Maakt niet uit welke instelling ik gebruik voor ACC. Heb her en der gelezen dat er maar twee batches Phenom II X3's zijn gemaakt die op deze manier te unlocken zijn, dus ik denk dat ik pech heb met de CPU.

Voor mensen die op zoek zijn naar het F2b bios: http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=3010#anchor_os

Voorlopig biedt de 720 ruim voldoende snelheid (zie ook http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3533, dan maar wat meer overklokken en over een jaartje een X4 erin.
Ik heb bios versie f4. Hiermee is het mij gelukt de 4e core vrij te geven (je krijgt dan een PhenomII x4 20 Agena ipv x3 720 Heka), doch hierdoor is de interne geluidskaart onstabiel geworden (geen zuiver geluid meer).

Met de 4e core een overclock gedaan naar 3,4 Ghz op standaard koeling wat resulteerde in een temperatuurstijging van 8 graden tov standaard clocks (van 48idle/54load naar 49idle/62load, gemeten na 10 min load). Tegenover de oude Athlons die boven de 80 graden draaiden is dit heel koel. (En 4x600Mhz meer voor maar 8 graden is wel heel proper)
Op bovenstaande setting heeft de ventilator natuurlijk wel wat meer te doen.
Zonder de 4e core heb je ook 48idle/54load overigens.

Na deze tests de 4e core maar weer uitgeschakeld; goed geluid hebben is ook belangrijk :+ . Zodra ik een geluidskaart heb ingebouwd test ik nog eens of het geluid dan wel stabiel te krijgen is.

Ik heb al meerdere verhalen gehoord dat verschillende batches PhenomII x3 720 verschillende biosversies nodig hebben om de 4e core te kunnen unlocken; een nieuwere bios zou dus nog altijd een oplossing kunnen zijn.

Afgezien van het geluid bij ACC settings op auto een echt topbord :*)
Wil dit bord bestellen samen met een phenom II 955. Wordt deze al ondersteund? En hoe kan ik anders het beste de bios update. Heb verder geen amd processors in huis......
Gaat prima werken hoor, zie ook:

Zelfs al mocht er een BIOS update nodig zijn voor support, dan zal je systeem altijd de processor kunnen gebruiken (wordt meestal geklokt op singlecore 800mhz) je kunt dan dus je BIOS updaten.
Ik wil dit moederbord ook gaan bestellen samen met Phenom II X4 955 alleen zie ik in cpu support list van gigabyte dat er net even een ander bios nodig is dan de rest van de processors.

Aangezien tot nu toe geen enkele verkoper me kan vertellen welk bios erop zit, gaat ie draaien met het (ver)oudere bios of niet...

Anders heb ik natuurlijk een big problem want zonder processor kan ik ook geen bios flash doen
Ik heb sinds kort ook dit moederbord, en ik vind het heel jammer dat ik de snelheid van de case fans niet aan kan passen, en dat terwijl de rest wel te tweaken is. Beetje een misser.

[Reactie gewijzigd door donotwant op 25 maart 2009 13:24]

Volgens mij is het zo dat de SB Live juist problemen heeft met Vista, dat had ik zelf tenminste.
Dan bleef mijn systeem opnieuw opstaren en/of BSOD geven.
Ligt het daar niet heel toevallig aan?

Want Creative geeft geen goede Vista-drivers hiervoor.

Verder een hele mooie review, alleen nog wat plaatjes van jouw systeem zou stoer zijn!

[Reactie gewijzigd door Merethil op 25 maart 2009 18:34]

Ik heb al eerder gelezen dat Creative en Vista op sommige vlakken niet echt goed samen gaan. Had gehoopt dat het wel goed zou gaan met een product dat zoveel verkocht is als de SB Live. Zal in ieder geval wel aan de drivers liggen.

Zal eens wat plaatjes schieten als de kast weer open moet.
Kreeg mijn soundblaster 5.1 live ook niet aan de gang in vista...

Dan maar voorlopig het onboard sound gebruiken in mijn geval.

Met het originele eerste bios had ik met de onboard sound ook wat kleine problemen.

Mijn creative 5.1 digital 5500 setje wilde op de control console wel behoorlijk vaak springen tussen dolby digital en stereo.
Dit gebeurde bij veel uiteenlopende zaken. (bijv. programma's starten of bij het surfen als ik ergens op klikte). Dit leverde een korte plop en wat gehakkel in het geluid op. Niet zo mooi, lijkt nu wel afwezig met biosversie F2B. Het switchen op de controlconsole tussen stereo en dolby digital is jammer genoeg nog niet verdwenen.

Overklokken wil ook beter met deze nieuwe biosversie lijkt het. Voorheen kreeg ik mijn Northbridge speed haast niet stabiel over de 2100 mhz. Mijn NBspeed is op het moment 2205Mhz. Voor de biosupdate redelijk wat met overklokken zitten spelen, na de update niet meer. Op het moment loopt de cpu op 3185 Mhz met een enkele voltage verhoging.
Helaas is het mij ook nog niet gelukt mijn P2 710 (geen black edition, jammer genoeg, had er te weinig over nagedacht) te unlocken.
Als ik mijn nieuwe kast plus scythe mugen 2 binnen heb ga ik de cpu weer wat verder klokken. (draai ATM nog met het boxed koelertje, doet het best aardig).
Blijft verassend koel ook die phenom 2.

Ben zeer te spreken over dit moederbord, lekker uitgebreid maar wel een overzichtelijk en handig bios.
Pim, wat voor settings in ACC heb je gebruikt om de 4de core te unlocken als ik vragen mag?
ACC zou op AUTO moeten staan
Ik heb dit bord ook besteld met een Phenom II 720. Weet iemand welke RAID controller ik moet gebruiken? Volgens de website van Gigabyte zit er naast de SB750 ook een Gigabyte RAID chip op. Zou het verschil maken?
De tweede SATA-controller (GBB36X, van JMicron) heeft maar twee poorten, dus het ligt eraan hoe groot je RAID-array moet worden.
De SB750 schijnt wat problemen te hebben met NCQ en daarom soms slecht te scoren in PCMARK. Geen idee hoe de extra controller het doet. Misschien staat er iets op Google, anders is het een kwestie van zelf testen. Ik vermoed zo dat er nauwelijks verschil zal zijn.

Het kan zo zijn dat afhankelijk van je andere hardware de connectoren van de GBB36X beter of slechter bereikbaar zijn, dat is ook nog iets om rekening mee te houden.
Bedankt voor je antwoord. Uiteraard al gegoogled voordat ik de vraag hier stelde. Ik heb er uiteindelijk toch geen RAID ingesteld, omdat ik mijn dual boot niet voor elkaar kreeg (Ubuntu +Win7). Ik kijk als mijn win7 activatie is afgelopen wel weer naar de RAIID mogelijkheden.
@ALRD

Gebruik de SB750. Met 2 raptor's in RAID-0 kreeg ik met de JMicron controller (GBB36X) met HD-tune een minimum en maximum van respectievelijk 70 en 85mb/sec, terwijl ik nu RAID-0 draai op de SB750 met respectievelijk 110 en 135mb/sec