Canon EOS 600D Body Zwart Review

hesselcandea 16 januari 2015, laatste update op 16 januari 2015, 869 views

Canon EOS 600D Body Zwart

Deze camera heb ik nu 4 maanden in mijn bezit, en ik kan niet anders dan zeggen dat deze camera een uitmuntende prijs/kwaliteit verhouding heeft. Dit is imo de beste instapcamera voor onder 400 euro. Ontzettend scherpe foto's en Full HD video opname, voor een erg goede prijs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is goed
  • Gebruikersvriendelijk
  • Lange accuduur
  • EF-S vatting, dus mogelijkheid voor EF lenzen
  • Uitklapbaar en draaibaar scherm
  • Gewicht
  • Full HD filmen
  • Sensor reiniging

Minpunten

• Veel ruis al bij lage ISO (800+)
  • 1 SD slot, niks anders
  • Geen weathersealing
  • Weinig AF punten (9)

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Als beginnend fotograaf was ik op zoek naar een camera waar ik geen spijt van zou krijgen, een camera die mij niet limiteert in wat ik wil doen, uiteraard voor een zachte prijs. Een goede vriend van mij, en tevens landbouwfotograaf, adviseerde mij deze camera wegens goede ervaringen. Het is een DSLR met een 1.6x-cropsensor, een uitklapbaar scherm en een aantrekkelijke prijs.
Na lang nadenken, ongeveer 2 maanden, heb ik besloten om deze camera i.c.m een Canon EF-S 18-55mm IS STM objectief aan te schaffen. De reden voor juist dŠt objectief is simpel: geruisloos razendsnel scherpstellen, met name handig als je aan het filmen bent. Ik doe een beetje van alles, dus dat komt mooi uit.
Het duurde niet lang voordat ik de camera goed leerde kennen, alle functies en knoppen zijn vrij makkelijk te begrijpen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik de camera volledig onder de knie heb.

Normaal gesproken ruil ik mijn hardware en devices relatief snel in voor een nieuwer en beter model, dat is bij deze camera niet het geval. Natuurlijk wil ik wel de overstap maken naar een beter model, of zelfs fullframe, maar ik ben bang dat ik deze camera dan alsnog het meeste zal gebruiken.
De veelzijdigheid is enorm, met name door het enorme aanbod aan objectieven (EF-S ťn EF). Tevens is deze camera erg goed in filmen, de beelden zijn ongelofelijk scherp, en samen met een EF-S STM objectief is het gewoon erg fijn werken.

Ik schiet al mijn foto's in RAW, dat geeft mij veel vrijheid in de nabewerking. Bewerken doe ik met Adobe Lightroom, voorheen deed ik dat met Picasa. Je kan het verschil zien in foto's, nabewerking kan een foto maken of breken. Tenzij je zulke goede foto's maakt dat ze niet meer bewerkt hoeven te worden, raad ik aan om Lightroom te gebruiken.

Deze camera gebruik ik met name voor landbouw- en landschapsportfotografie, maar ook auto's zet ik geregeld op de foto. De camera is snel, maar niet uitzonderlijk. Met een burstrate van 3.7 FPS in RAW is deze camera eigenlijk ongeschikt voor actie foto's, tenzij je toch besluit om in JPEG te schieten. Dan is de camera uitmuntend. Het verschil in kwaliteit tussen RAW en JPEG is dermate hoog dat ik JPEG simpelweg niet gebruik.

De bouwkwaliteit van deze camera is gewoon goed, hij voelt erg degelijk aan en kan ook tegen een stootje. De softrubber grips zijn fijn gepositioneerd, en ook de knoppen zijn doordacht. De knoppen zijn precies waar ik ze hebben wil, eveneens als de menukeuze schijf. De camera is niet zwaar, eerder aan de lichte kant. Hij weegt net genoeg om toch solide aan te voelen.

Een groot pluspunt van deze camera vind ik het 3'' scherm, dat draai- en kantelbaar is. In krappe situaties is dit echt een heel fijn ding. Ook als je de camera boven je hoofd houdt of de camera op de grond zet, is dit een uitkomst. Geweldig.

Een groot minpunt aan deze camera, is de ISO. Dit werkt eigenlijk niet goed genoeg, en creŽert te veel ruis. Zelf op ISO 400 is er naar mijn mening veel ruis aanwezig, waardoor ik genoodzaakt ben om de ISO op 100 te houden. Als ik foto's maak in het donker gebruik ik een Canon EF 50mm 1.8 II (aka Plastic Fantastic) met een minimaal diafragma van 1.8 i.c.m een iets langere sluitertijd. Hierbij kom ik op het volgende pluspunt, de vatting. De EF-S vatting ondersteunt EF (dus fullframe, cropfactor 1.0) objectieven, waardoor je oneindig lang kan kan mixen en matchen met objectieven.

Helaas zijn er ook een paar minpunten die genoemd moeten worden, en dat zijn de volgende punten:
- De camera heeft geen weathersealing, dus is niet te gebruiken in de regen of sneeuw.
- Er is maar 1 opslag-slot, namelijk een SD card slot. Die ondersteunt SD, SDHC en SDXC.
- Er zijn niet veel AF punten, welgeteld 9 stuks. Niet echt bijzonder of goed, het werkt wel zoals het moet werken.
- Verder heb ik al verteld over de ISO, dat is gewoon een ding waar je rekening mee moet houden. Als je veel in het donker fotografeert kan je beter een Nikon overwegen.

Om alles even samen te vatten, dit is een relatief goedkope DSLR met goede prestaties (weliswaar niet in het donker, maar dat terzijde..), een hoog gebruikersgemak, fijne ergonomie en zeer fijne eigenschappen. Voor minder dan §400,- heb je al een 600D body, wat gewoon heel aantrekkelijk is voor een beginnend fotograaf. De prijs/prestatie verhouding is wel uitmuntend te noemen, op de ISO na. Mocht je vaker in het donker willen fotograferen, dan raad ik je aan om te kijken naar de Nikon D5200. Die camera zit in dezelfde prijsklasse en presteert echt beter in het donker.
Van mij krijgt deze camera toch 5 sterren omdat de kwaliteit van foto's en video's gewoon ontzettend hoog is, zťker in deze prijsklasse.

Mocht je benieuwd zijn naar mijn foto's, hier heb ik een klein album samengesteld met imo mijn beste foto's: https://plus.google.com/p...lbums/6104931762247068865

Heb jij ook een Canon EOS 600D Body Zwart?

Leuke review!
Alleen klopt deze zin inhoudelijk niet zo:
[ISO] werkt eigenlijk niet goed, en creŽert onnodig veel ruis.
Dat klinkt alsof er opzettelijk extra ruis gecreeerd wordt :P
Dat is natuurlijk niet zo. Het is een beperking in de sensorgevoeligheid.
Scherp! Zal het aanpassen