MSI Gaming Series GS70 2QE-046NL Stealth Pro Review

shotputty 16 januari 2015, 670 views

MSI Gaming Series GS70 2QE-046NL Stealth Pro

Deze zeer degelijk verpakte en mooie snelle laptop met haarscherp beeld aangeschaft ter vervanging van een Acer laptop. De laptop is bedoeld voor zowel zakelijk werk als ook een game af en toe. Mijn vorige laptop wilde wel eens rebooten wegens oververhitting tijdens COH.

Pluspunten

• Fijne toetsen-aanslag
  • Mooie metalen behuizing
  • Leuke verlichting die ook op muziek kan reageren
  • Snel
  • Stil

Minpunten

• Scherm binnen-behuizing met scherpe rand en van kunststof
  • Duur
  • Plaatsing van adapterplugje midden zijkant is onhandig
  • Windows 8.1
  • Windows toets zit rechts ipv links
  • Touchpad werkt niet fijn
  • Alleen driver ondersteuning voor Win7 64bit en Win8 64bit
  • Irritante voorge´nstalleerde Norton

Sinds kort in het bezit van deze mooie laptop GS70 2QE Silver Edition (!) aangekocht via Afuture. De verpakking is bijzonder netjes en lux uitgevoerd, alsof je een juweel uit een doos haalt. Bijgeleverd zijn ook een gaming muis (met draad), een muismat en een koptelefoon (nog niet uitgepakt). De adapter verbruikt een indrukwekkende 150 Watt maar dat was te verwachten voor een Gaming laptop. Op de batterij is de laptop behoorlijk snel leeg, zelfs bij gewoon browsen hield hij het slechts 2 uur vol, ik ga later nog eens een exacte meting doen, MSI levert ook een utility mee waarbij je de accu kunt kalibreren, ik heb daar nog niets ingesteld. Hierbij moet ik ook aangeven dat je via de MSI sneltoetsen je laptop in ECO-, werk- of game- stand kan zetten en ik was niet in de ECO stand bezig.
De raid 0 configuratie van 4 x 128GB ssd blijkt overigens 2 x 256GB te zijn.

Inmiddels heb ik er heel wat uren aan lopen sleutelen. Na 1 dag werken op de pre-installed windows 8.1 had ik de neiging om hem door het raam te werpen. Zelfs na de nodige aanpassingen is dit besturingssysteem niets voor mij.
Enkele eigenaardigheden die ik opmerkte waren dat de speakers regelmatig een soort tick geven voorafgaand aan een windowsgeluidje. De kwaliteit van het geluid is ook niet bepaald beter dan dat wat ik van laptops met standaard speakers gewend ben, het klinkt zelfs een beetje alsof de speakers in een doos staan. Verder is het scherm niet erg stug. In combinatie met het stroeve scharnier buigt het scherm behoorlijk als je hem aan het hoekje open wil klappen, je doet dit dus beter precies in het midden, detail.

De behuizing is bijna geheel van metaal, alleen de rand waarbinnen het scherm zit is van kunststof. Ik weet niet of dat om praktische redenen is, het is wel een kleine domper voor de prijs van deze laptop. Metaal ziet er gewoon net wat mooier uit.

Het plan was om een quad boot op de laptop te installeren, WinXP, Win7, Win8.1, Ubuntu. Na enkele mislukte pogingen met WinXP die de raid wel herkende maar na installatie alsnog BSOD gaf heb ik de schijven op IDE gezet en de UEFI op Legacy. Daarna verliep alles vlot. Echter aangekomen in windows kon ik concluderen dat er absoluut geen driver ondersteuning voor windowsXP is. Bij MSI kan je terecht voor driver voor Windows 7 64bit en Windows 8.1 64bit.

Omdat ik dezelfde ellende voor Ubuntu vreesde heb ik die eerst vanaf dvd gedraaid. In principe werkt dat als een zonnetje, ik kreeg alleen de Killer Wifi niet aan de praat. Uiteindelijk dan maar alles gewist en er Windows 7 op ge´nstalleerd. De vervelende tikgeluiden van de speakers zijn nu verdwenen. Ondanks dat ik alleen nog maar een potje Quake 3D Arena heb gespeeld ben ik nu wel erg content met de laptop :)

Sorry voor diegenen die hier wat benchmarks wilden zien! Mochten jullie een vraagje of verzoek voor een bepaalde benchmark hebben voor deze laptop dan beantwoord ik die graag in de comments.

Heb jij ook een MSI Gaming Series GS70 2QE-046NL Stealth Pro?

Ik heb wat vraagjes, bevalt die nog steeds?

Hoe zit je met de hitte en geluid onder wat zwaardere programma's.
En krast de behuizing snel?
Deze laptop bevalt me uitstekend met de Windows 7 die ik er op heb gezet. Ik heb er nog geen enkel krasje op kunnen ontdekken. Hij loopt nooit vast. Bij non-game gebruik is hij gewoon geluidloos. Als ik een game (COH of Quake III) speel dan gaat er geloof ik een fan draaien (is al even geleden). In ieder geval houdt de accu het niet superlang vol tijdens een game, dit heb ik een aantal keer getest voor de lol. Hij wordt ook niet echt heet i.t.t. een Acer die ik hiervoor had, daar kon je je handen aan verbranden. Misschien zijn de games die ik speel wel te simpel voor deze laptop ;)
Norton verwijderen met Revo, doe ik altijd meteen als ik alles geinstalleerd heb.

Ik ben juist wel tevreden met W8. Zo geinstalleerd, dat ik nooit met die tegels te maken heb.
ik heb de gs60 versie. Killer Wifi deed het ook niet bij mij. Hierbij nog een link naar mogelijk een oplossing in de toekomst: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1383184