Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router Review

avec_style 15 januari 2015, laatste update op 18 januari 2015, 14.121 views

Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Deze router is vrij duur, maar daarvoor krijg je ook wel wat. Het wifi bereik is heel goed. En de setup was makkelijk. Verder werkt het heel stabiel

Pluspunten

• wifi bereik is heel goed (2.4 ghz en 5 ghz)
  • 802.11 ac
  • setup werkt goed
  • 3 antennes die van richting te veranderen zijn

Minpunten

• prijs
  • geen DFS support

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb internet van UPC en heb van hen een router/modem gekregen. Het nadeel van deze router was dat deze moeite had met veel connecties tegelijk. Daarnaast was de wifi verbinding erg slecht en moest de router regelmatig gereset worden omdat hij het dan weer niet deed.

Ik was daarom op zoek naar een goede router die stabiel werkt en over een goede wifi connectie beschikt. Snel en stabiel wifi is voor mij erg belangrijk en daarom wilde ik een router die gelijktijdig zowel op de 2,4 GHZ als de 5,0 GHZ frequentie werkt en ondersteuning biedt voor de 802.11ac standaard.
Ik heb al deze eigenschappen gevonden in deze router en ik ben hier daarom ook heel tevreden mee.

Deze router ziet er indrukwekkend uit met 3 antennes die je zelf van richting kunt veranderen om zo het bereik in je huis te optimaliseren. Daarnaast bevat het over best wel veel Led lichten die druk knipperen. Hou je daar niet van, dan kun je deze lichtjes gewoon uitzetten via het menu (of je kunt ze constant laten branden).

Ik had initieel eigenlijk gekozen voor een D-link router welke het goed deed in verschillende reviews. Het probleem met deze router was echter dat ik deze met geen mogelijkheid aan het werk kreeg icm de UPC modem. Ik heb deze router daarom ingeruild voor de router van Netgear (welke ook hele goede reviews heeft). Bij het opstarten van deze router krijg je een wizard te zien en het volgen van deze wizard was voor mij voldoende om de router goed ingesteld te krijgen. Wat mij betreft werkt de setup van deze router dus heel goed (en beter dan D-Link).
Na de setup kreeg ik in het instellingenscherm van de router tevens meteen het bericht dat er nieuwe firmware beschikbaar was. Met een druk op de knop was deze ook meteen ge´nstalleerd.

Het instellingenscherm van deze router is vrij uitgebreid. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een gastaccount in te stellen voor gasten. Het voordeel van een dergelijke account is dat de gasten wel op internet kunnen maar dat zij nog steeds zijn afgeschermd van de rest van jouw thuisnetwerk. (ze kunnen dan dus bijv. niet jouw persoonlijke documenten benaderen die ergens op een share staan)
Men kan ouderlijke toezicht instellen indien je niet wilt dat je kinderen op websites komen die niet verantwoord zijn.

Deze router bevat over een usb poort waarmee je een harde schijf kunt aansluiten. Hiermee verandert je harde schijf in een NAS. Daarnaast bevat deze router ook een functie om te fungeren als media server zodat je je media naar apparaten kunt streamen. Ik heb zelf geen ervaring met het aansluiten van een NAS op de router omdat ik al een dedicated NAS heb dus ik kan niet aangeven of het goed werkt.

Deze router ondersteunt geen DFS frequenties met de laatste firmware (V1.0.3.80_1.1.38). Dat zijn een aantal frequenties in het 5ghz spectrum. Routers die dit ondersteunen horen in het geval dat wanneer zij detecteren dat een ander apparaat hetzelfde kanaal gebruikt automatisch te switches naar een andere kanaal. Blijkbaar zijn er best wel veel routers die dit niet ondersteunen en bij deze router is het niet anders.
Als je in de router instelt dat je je in Amerika bevindt,kun je trouwens kanalen 149 en hoger gebruiken die blijkbaar nog niet worden ondersteund in europa. (ik kan mij wel voorstellen dat je dan ook apparatuur moet hebben die hiermee overweg kan, anders kun je er nog steeds niet zo veel mee)

meer info:

Er zijn verder nog heel veel instellingen die je kunt aanpassen zoals upnp, port forwarding, QOS, etc die we wel kennen van veel andere routers. Omdat ik toch meer een huis-tuin en keuken gebruiker ben, ben ik hier niet al te diep ingedoken. In principe werkt de router meteen na de eerste setup en hoef je daarna eigenlijk niks in te stellen tenzij je hele specifieke wensen hebt. Maar ik ben er vrij zeker van dat de meeste mensen dat nooit hoeven te doen.

Om weer even terug te komen op mijn keuze voor deze router. Ik wilde hiermee dus mijn UPC router vervangen waar ik heel ontevreden mee was. Dat is met deze router heel goed gelukt. Sinds ik deze router gebruik heb ik goed stabiel internet. Ik heb mijn router geen enkele keer hoeven resetten (ik heb het nu een paar weken in gebruik). Mijn UPC router moest ik gemiddeld 1 keer per week resetten. Daarnaast merk ik dat als er veel apparaten tegelijk op internet zitten dat mijn internetsnelheid nu niet omlaag gaat. Deze router kan veel apparaten tegelijk dus goed aan (zowel bedraad als via wifi).
Dan als laatste nog de wifi bereikbaarheid. Ik heb de router in het midden van het huis gezet om zo de beste bereikbaarheid te garanderen. In tegenstelling tot mijn vorige 2 routers heb ik nu overall in huis goed bereik. Het maakt niet uit waar ik nu in huis ben, ik kan altijd snel en stabiel internetten. Zelfs in de tuin, wat voorheen echt onmogelijk was.

Mijn conclusie over deze router is dat het heel goed en stabiel werkt en ik zou deze zeker aanraden aan andere mensen. (de setup die wel werkte in tegenstelling tot de setup van de D-link speelt hier zeker een rol in. Hierin heeft Netgear in mijn ogen toch wel een meerwaarde bewezen)

EDIT: 18-01-15 - Stuk over DFS en NAS toegevoegd.

Heb jij ook een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router?

Waarschuwing voor Mac gebruikers! Deze router kan niet overweg met Macbooks! Bekend probleem, ook met de laatste firmware. Netgear wijst naar Apple, Apple wijst naar Netgear. Apple ondersteund niet 100% van de standaard, en van wat ondersteund wordt ondersteunt Netgear weer niet alles.
Dat is typisch, werkt hier uitstekend met een MacBook Air (2013) en MacBook Pro (2010)

Wat versta je onder "niet overweg kunnen met"?
Ik neem aan dat dat over de 802.11ac standaard gaat die verschillend/onvolledig ge´mplementeerd is.
Dan zou ik toch wel graag willen weten wat er precies mis gaat. Ik kan namelijk geen instabiliteit ontdekken. @Travelan Misschien een tipje van de sluier oplichten? Dan weet ik waar ik op moet letten.
Ik heb buitengewoon veel ellende gehad op AC met m'n iPhones 6 (ik en m'n vrouw dan). Wachtwoord wordt als 'fout' aangegeven bij inloggen. Als je in de netgear de AC snelheid terugbrengt naar 1 stream (3xx Mb/s) kan je wel verbinden, maar heb je geen data.

Overigens hebben wij exact t zelfde probleem met de Asus RT-AC87U. Volgens mij gebruiken deze twee routers dezelfde chipset.. Maar weet 't niet zeker..

Hoe dan ook, ik heb de Netgear gauw terug gebracht naar de shop! :-)
Ik zie/hoor deze router ook steeds vaker langskomen. Prachtig apparaat; kwil 'm ook!
Komt ook super professioneel over dat elke antenne een vooraf aangewezen plaats krijgt. Blijkbaar biedt dit meerwaarde!
De antennes krijgen een eigen plaats omdat ze anders verkeerd scharnieren.. ;-)
Verkeerd scharnieren? Leg uit!
Een antenne die aan de zijkant gemonteer is moet 'opzij' scharnieren om omhoog gericht te kunnen staan, hŔ. ;)

De antennes hebben een design meegekregen waardoor ze een 'voorkant' hebben. Klik.

Dit geldt niet voor de R7000 natuurlijk, maar volgens mij heeft de R7000 ook geen aangewezen plaatsen voor de antennes, de R7500 heeft dat wel.

Edit:
Bij de R7500 zie je op de antennes ook stickers zitten die qua nummering overeenkomen met een aansluitpunt op de router. Bij de R7000 missen die stickers.

[Reactie gewijzigd door blurryilluzion op 30 april 2015 11:57]

Dus niet per se omdat de antennes JUIST op die plaats moeten voor beter bereik (o.i.d.), maar omdat ze een design hebben zodat die maar op een bepaalde plek past. Dit is uit gemak dan genummerd/aangegeven.
Precies dat.

overigens vraag ik me af waarom mijn reactie met een 0 gemodereert wordt, ik geef toch echt juiste informatie en het is on topic.. Beetje jammer.
vreemd, de mijne ondersteund wel DFS ...... (ik heb daarom maar geen update uitgevoerd), bereik prima, en met ziggo-alles-in -1- extra zelfs draadloos meer dan de beloofde snelheid (200/20) op de ipad air 2

[Reactie gewijzigd door danda op 29 april 2015 17:19]

Ook ik zou deze misschien kopen,mits deze DFS-gecertificeerd zou zijn.
M.a.w. kan deze router op 5 Ghz de hogere va K 100 enz. kanalen aan ?
Daar ben ik heel erg benieuwd naar.
Ik heb dit speciaal even voor je opgezocht.
Deze router heeft deze optie niet. Ik kan alleen kiezen uit kanalen 36, 40, 44 en 48.

Ik gebruik de laatste firmware. Ik heb op een aantal fora wel gelezen dat er een beta firmware versie was die wel DFS ondersteunt. De reden waarom DFS ondersteuning niet in de laatste stabiele versie zit is onbekend.

meer info:
Hartelijk dank voor je toevoeging.
Ben ik alweer een stap verder.
En nog veel plezier met je Router.
Hi! Dank voor je review. Ik heb vandaag ook deze router gekocht.

Ik zit ook op UPC maar krijg via deze router geen internetverbinding. Mijn setup: UPC modem in 'bridge mode' en daarachter de router. Dezelfde setup met een oude Sitecom router werkt prima, maar de Netgear weigert een wifi signaal door te geven (lampje voor internet brandt wel wit). Sitecom doet het nu ook gewoon weer.

Volgens UPC staan de instellingen in mijn modem goed. Ik heb 1,5 uur aan de telefoon gehangen met support in India en dat hielp ook niet. Wellicht kun jij aangeven:

- Heb je dezelfde soort setup als ik?
- Heb jij in de instellingen nog iets aparts moeten doen?

Alvast dank! Als er niets aan te doen is gaat ie gewoon terug.
Ik heb het volgende gedaan:
- laptop via draad verbonden met upc modem. Deze vervolgens in bridged mode gezet.
- modem herstarten. Als het goed is kun je vervolgens via de draad gewoon internetten.
- Deze kabel vervolgens uit mijn laptop gehaald en in de router gestopt
- via wifi contact gemaakt met de router (zou ook via draad kunnen natuurlijk)
- als je probeert te internetten stuurt de router je meteen door naar de setup pagina.
- Volg nu de wizard.
- op een gegeven moment zegt de wizard dat hij geen internetconnectie heeft kunnen maken
- Gelukkig houdt de wizard dan niet op. Hij stelt voor om de upc modem te herstarten en om te checken of alle kabels goed zitten. Dit kun je doen. Dit heeft bij mij het probleem niet opgelost.
- Vervolgens vraagt de wizard naar het mac adres van de computer. (let op: dit moet dus dezelfde computer zijn waarmee je de modem in bridged mode hebt gezet en waarmee je vervolgens kon internetten).
- nadat ik deze had ingevuld, ging de router weer iets doen en ik kreeg vervolgens het bericht dat deze succesvol verbinding had met internet.

(ik heb bovenstaande stappen even vanuit mijn hoofd ingevuld. Deze kloppen in grote lijnen. Houd er ook rekening mee dat er verschillende upc modems in gebruik zijn. Het kan dus zijn dat we niet dezelfde modem hebben. Ik heb volgens mij een Thomson model)

Hopelijk kun je met behulp van bovenstaande stappen verder!
Thanks! De wizzard bleef steken op het punt van herstarten en kabels checken. Ik kwam dan steeds bij hetzelfde scherm terug en niet bij een scherm waar ik een MAC moest invullen. Ik zal het vanavond nog eens proberen met jouw stappen achter de hand.

Ik heb inderdaad een Cisco modem van UPC, maar ik vermoed dat het MAC-adres het probleem is. Die dame van Netgear vroeg me ook om de MAC te veranderen naar het MAC-adres van mijn laptop. Daarmee heb ik echter niet de modem in bridged mode gezet (jaren geleden eens met een tablet gedaan).

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 21 januari 2015 12:10]

dank! het netwerk is nu up and running. bijna alle devices kan ik aansluiten: NAS, printer, telefoons, laptops. Alleen de Philips BDP3490 bluray disc speler met smart TV functie wil om een of andere reden geen verbinding maken. Ik heb hem gereset etc. maar op die bedrade verbinding blijft een rood lampje branden.

Enig idee?
sorry, maar ik heb geen ervaring me bluray spelers.
Je kunt evt nog kijken naar de netwerkinstellingen van de speler en deze instellen op DHCP.

Een rood lampje op een bedrade verbinding is volgens mij normaal. (ik heb ook een rood lampje en het werkt bij normaal)
OK thanks again. De andere lampjes met werkende verbinding branden wit. Ik zoek nog even door...
Ik heb het even in de handleiding opgezocht waarom sommige lichten wit zijn en sommige rood. Het blijkt dat dit te maken heeft met de snelheid van de verbinding.

The LED color indicates the speed: white for Gigabit Ethernet connections and amber for 100 Mbps or 10 Mbps Ethernet connections

Dat lampje is niet iets om je zorgen over te maken dus.

[Reactie gewijzigd door avec_style op 22 januari 2015 08:27]

Just to let you know: hij doet het inmiddels helemaal.

Het lijkt erop dat het Blu-Ray apparaat instellingen van de oude router niet helemaal had overschreven. Er was ook geen manier om de setup wizard te starten. Na enkele dagen startte die toch op en nu werkt alles zoals het hoort.

Er was volgens Philips een storing op het Smart TV platform. Dat zou wel heel toevallig zijn...

Anyway, het lag dus niet aan de router. Die functioneert prima. Ook op de lastigste plaats in huis is de verbinding nu stabieler en sneller. De Wi-Fi geeft daar nog steeds maar 1 streepje, alles werkt een stuk sneller.
Heb 'm net aangeschaft via een webshop. Veel gelezen erover en hoop dat dit de juiste keuze zal blijken te zijn. Morgen binnen, dus dan ga ik ermee aan de slag. Plaats ik later ook nog wel een review.

P.S. Net binnen en mijn snelheid is goed verbetert. Had op PC met 2.4Ghz ongeveer 25/7 en op mijn PC met 5Ghz 90/9, was ongeveer 55/8.

Dat alles met een 90/9 abo van Ziggo. Ook intern connecten via draadloos gaat sneller. Dus eerste indruk is prima.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 24 januari 2015 19:16]