Acer V243HQbd Zwart Review

Erikie 24 maart 2009, 1.710 views

Acer V243HQbd Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • prijs / kwalitateit verhouding prima
  • minimalistisch ontwerp (dunne randen)
  • recht toe recht aan scherm

Minpunten

• kleuren niet betrouwbaar
  • Menu interface
  • acer logo in het begin
  • acer logo ondeaan het scherm
  • niet in hoogte verstelbaar
  • zwakke behuizing
  • Blacklight bleeding, vooral aan de onderkant.

Motivatie :
Voor 177 euro bij de makro op de kop getikt tijdens een actie. Nadat mijn 21 inch pva samsung (215tw) panel vorige week is overleden was ik op zoek naar een goedkoop alternatief waar ik even mee uit de voeten kan, en zo goedkoop mogelijk. Dus ik kwam uit op dit scherm. echter dit scherm valt in het niets bij m'n 215tw vanwege de tn film, de kleuren zijn op een pva scherm veel natuurljiker en de kijkhoek is gewoon groter / anders. Ik moet zeggen dat de kijkhoek van dit scherm enorm meevalt, ik had erger verwacht. De kleuren zijn zoals op een normaal tn scherm, en er valt niets over te klagen om normaal om op te werken / gamen. Wil je echter gaan photoshoppen, of dingen doen waar kleuren belangrijk zijn, dan moet je sowieso uitwijken naar een gekalibreerde crt of pva scherm (die ook minimaal 3 keer zo duur zijn). Aangezien ik laatste tijd meer met video bewerking bezig ben is het volgens mij wel echt een relax scherm om op te werken. Monitoren doe je in dit geval toch op een externe gecalibreerde crt monitor. Het is enorm relax om bv in aftereffects of andere pakketen al die venstertjes op 1 scherm te hebben staan.

ervaring :
Verder kijkt het scherm lekker weg, ik zit op zo'n 60 - 80 cm van mijn scherm en de kleuren lijken egaal.
De behuizing voelt wat slap, de voet is zelf van redelijk dun plastic maar ik neem aan dat ik deze keer niet zo aan mijn scherm loop te friemelen. De randen zijn lekker dun, zwart en minimalistisch, iets wat ik prefereer. Ik moet even wennen aan de 16:9 verhouding, ik ben er nog niet over uit of ik die 120 vertikale pixels mis of niet. Ik test hem nu namelijk op me werk, en daar heb ik 2x 17 inch staan, en dit scherm komt precies overeen met 1.5 x 17 inch . // edit : ik ben nu thuis, en in het donker zie je toch aardig wat blacklight bleeding op zwart, vooral op de achtergrond. Ook de kleuren zijn nogal wat blauwig / paarsig.

overig :
De verpakking is daarnaast wel weer geniaal, lekker klein, weegt maar 7 kilo en je kunt hem aan een hendel meenemen naar een lanparty (als die nog bestaan). Overigens zitten er 4 schroefdraden aan de achterkant van het panel, dus je kunt hem aan de muur hangen. Verder verbruikt dit scherm maar 40 watt, maar ik vraag me af of dit echt zo is als je ziet wat voor licht dit beestje uitstraald.

conclusie :
Inderdaad, de prijs heeft me over de streep geholpen, kwaliteit is gewoon goed voor een tn scherm, maar ik denk dat ik mijn samsung toch nog maar laat repareren voor ernaast (of erboven :) ).

Heb jij ook een Acer V243HQbd Zwart?