Apple iPhone 6 16GB Grijs Review

Devroet 15 januari 2015, laatste update op 15 januari 2015, 2.975 views

Apple iPhone 6 16GB Grijs

Na jaren Android toch maar weer eens een iPhone gekocht. Hoe bevalt deze overstap weer van Android naar iOs ? Ik laat het je weten!

Pluspunten

• Degelijke telefoon
  • Goede accu
  • Veel content

Minpunten

• Duur
  • Eenvoudig (slecht te tweaken)
  • Voelt fragiel

Geen uitgebreide review over het toestel. Dat kunnen andere mensen veel beter. Hieronder een stukje van mij persoonlijk over de iPhone 6.

Inleiding:
Mijn eerste iPhone, de 3G, was revolutionair. De apps waren goed, de interface was gelikt en er was niets vergelijkbaars op de markt wat zich kon meten met dit toestel. Na 2 jaar de 3G te hebben gebruikt, heb ik de iPhone 4 gekocht. Deze heb ik ruim anderhalf jaar gebruikt en was voor mij de logische opvolger van mijn oude iPhone.

Android Ervaring:
Dankzij mij werk kwam ik aanraking met Android. Ik heb Android er altijd een beetje bij gehad als spielerij. Ik heb ruime ervaring met Android sinds 2.2. Ik heb zowat de gehele Samsung Galaxy en Note reeks gebruikt. Geen andere merken. Na een tijdje heb ik mijn iPhone aan de kant gelegd en ben ik ruim inmiddels 3 jaar geleden overgestapt naar Android.

Waarom heb ik nu dan toch weer een iPhone gekocht?
Ik was Android zat. Touchwiz kon me niet meer bekoren, en elke keer dat flashen met custom roms werd ik ook zat. Mijn laatst gebruikte Android OS is 4.4 geweest op een Note 3. Windows phone trekt mij persoonlijk niet, dus was iOs het enige alternatief voor mij.

Hoe bevalt de iPhone nu ik geen Android meer heb?
Het 1e wat mij opviel is toch wel dat door de jaren heen er bij Android heel veel veranderd en verbeterd is geweest, en dat de iPhone nog steeds de iPhone is. Android heeft voor alles wel een app. Deze tweaks zijn er op iOs niet. Het aanpassen van de interface kan alleen in minimale mate door je toestel te jailbreaken.

Hoe bevalt het toestel als je Android achterwege laat en niet de vergelijking maakt?

De Buitenkant:
De iPhone ziet er mooi uit, afgewerkt, voelt goed in de hand. Alleen ben ik als de dood dat er iets mee gebeurd omdat ik het idee heb dat hij heel snel stuk gaat. Ik heb mijn Samsungs regelmatig laten vallen en op een beschadigd hoekje na ging er nooit wat kapot. De Samsung toestellen voelden ook aan of ze wel een stootje konden hebben. Misschien komt dit door het plastic gebruik. De iPhone voelt zo massief en stevig dat ik het idee heb dat als hij valt hij aan stukken op de grond ligt. Wat ik ook een designflaw vind is de uitstekende camera aan de achtekant. Verder vind ik de afgeronde zijkanten ook niet zo mooi, maar dat is persoonlijk.

Het OS:
Het OS voelt degelijk, vloeiend, maar ik mis een beetje de snelle acties. Zoals even snel WiFi aanzetten, of display verlichting aanpassen. Ik ben gewend om dit vanuit een snel menu te doen. Ook kan ik via Android heel veel zaken met apps onderling delen. Dit kan ik met iOs niet.

Specs:
Het toestel is snel, camera starten gaat snel, apps openen gaat snel. Je merkt dat dit allemaal wel beter gaat dan in Android. Display is mooi, maar sommige icons vind ik net wat te klein. De accu is gewoon echt goed. Ik kan 2 dagen doen met 1 lading. Met mijn Androids haalde ik net de avond. De Note 3 was de enige uitzondering. Deze kon anderhalve dag mee.

Tweaken:
Waar ik met Android een beetje leuk kon rondkloten met instellingen, custom rommetjes en XBMC, emulators etc. kan ik dat nu allemaal niet meer. Mijn iPhone is mijn iPhone en die doet wat hij moet doen, en dat doet hij goed. Het fun gehalte van het tweaken is echter wel weg. Dat is de concessie die ik moest doen.

Afsluiter:
Ik heb gekregen waar ik om vroeg, een degelijke telefoon, moet goede specs die doet wat hij moet doen. Geen gerommel meer met custom roms of 3rd party apps. Dit geeft rust, echter vraag ik mij af hoe lang het duurt voor ik weer met een Android toestel wil gaan rommelen.

Heb jij ook een Apple iPhone 6 16GB Grijs?

Meer advertenties

Leuk korte review, IOS = IOS niet erg te customizen, maar daarom ook zo betrouwbaar, stabiel en te leren door iedereen. Om deze reden raad ik iedereen een iPad of iPhone aan, komen ze ook niet bij mij terug als er iets niet werkt, want dat gebeurt bijna niet :*)

Zelf ook meerdere Android devices in de hand gehad, de enige werkbare optie is voor mij degene met stock android zoals de Nexus en Motorola serie.
Windows OS zakelijk gebruikt en kan niet anders zeggen dat Windows OS zeer stabiel is en doet wat je vraagt, ook op de lichtere Windows Phones. Beperking zijn de beschikbare applicaties, maar ook apps aanbod wordt langzaam groter.

Even een tip voor als je snel Wifi en display verlichting wil aanpassen: Swipe met vinger van onderin het scherm naar boven. Daar zitten de opties die je zoekt :)

[Reactie gewijzigd door Alphaxe op 15 januari 2015 14:25]

Nice! Had ik nog niet gezien nee :)
Wat voor apps heb je op je iPhone staan als ik vragen mag? Ik wil zelf ook gaan kijken voor een iPhone, maar ik weet niet of ik aan 16gb voldoende heb.
De standaard apps, FB, Whatsapp, Instagram, Spotify etc. Daarnaast heb ik nog TomTom geinstalleerd staan. Mijn foto's sla ik in High Res op in de cloud, en lokaal bewaar ik een low res copy. Prima dus voor een telefoon. Kortom, ik heb nooit ruimte gebrek.

Ik heb geen spelletjes op mijn telefoon. Ik kan me voorstellen als je dat wilt doen, dat je dan extra GB nodig hebt.