Specificaties Rad. HD4670 (750MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI R4670-2D512/D3 Review

appel437 24 maart 2009, laatste update op 24 maart 2009, 702 views

MSI R4670-2D512/D3

Pluspunten

• prijs/prestatie
  • Koeler die erbij zit
  • afmetingen

Minpunten

• weinig meegeleverd
  • fanspeed niet regelbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart nu ~5 maanden in bezit. ik kom van een X1300 af. ik heb deze kaart gekocht omdat ik de nieuwste spellen wou kunnen draaien. eerder had ik ook al een 8800GT gekocht maar deze paste niet. stomme dell kasten ook (BTX met koeler vlak achter het PCIE slot en northbridge koelblok tegen het slot aan)

verpakking/meegeleverde spullen:
Het doosje is extreem klein. zelfs deze kaart past er nog maar net in. er zitten dus ook vrij weinig spullen bij. dit zijn:
-garantieinformatie
-algemene handleiding
-drivers/programmas op cd
-verloopstukje DVI-Vga
Dit vind ik vrij weinig, en de MSI software is vrij nutteloos. de CD en de handleiding heb ik ook niet gebruikt

Features:
Dual link DVI en 2* DVI
512MB GDDR3
DX10.1 compatible
AMD 55nm proces
HDMI met audio
en meer

Al met al toch erg veel voor een "budget kaart". je hebt qua techniek het nieuwste van het nieuwste.

Prestaties:
ik zit nog op een langzame dualcore, en het is een budgetkaart. veel verwachte ik er dus niet van.
MAAR... ik kan bijna alle spellen die ik heb op hoog draaien. uitzonderingen zijn GTA IV, Far Cry 2 en Empire Total War. maar dit zijn dan ook erg zware spellen. ik had deze met mijn oude X1300 pro niet eens kunnen draaien.

Overklokbaarheid
Ik heb hem nog niet geprobeerd over te klokken. ga ik waarschijnlijk op deze PC ook nooit doen IVM slechte kast&koeling. echter uit vele reviews blijkt deze kaart best wel ver te klokken.

Beeldkwaliteit:
Vergeleken met mijn oude kaart ziet het er allemaal prachtig uit. Fallout 3 speel ik maxed met 4* AA. dit ziet er voor mij echt bizar uit na mijn jaartje met een X1300. de AA ziet er goed uit en kan erg hoog, en ik heb tot nu toe nog geen rare storingen gemerkt. beeld ziet er gewoon schoon uit.

Modden begin ik niet aan.

Drivers:
de meegeleverde drivers werkten goed. maar daarna heb ik ze gelijk vervangen door nieuwe. alles werkt gewoon.

Compatibiliteit:
geen problemen gehad

Warmte en Geluid:
De meegeleverde koeler is vrijwel onhoorbaar en houd de kaart netjes koel. de temperaturen zijn:
Load: ~70 graden celcius (69 graden na 1 uurtje Empire Total War)
Idle: ~25 graden celcius (27 graden op het moment van schrijven)
Dit is toch zeer netjes. waarschijnlijk komt dit doordat de kaart maar ~50 watt gebruikt.
enige minpunt is dat de fanspeed altijd 0% is en niet te veranderen is.

Prijs:
ik heb er 81.75 voor betaald bij Complus. zelf opgehaald, geen problemen.
dit vind ik een erg nette prijs voor een kaart die zo goed presteerd.

referenties:

Edit:
GPU-Z herkent mijn kaart niet, en de sensors geven erg vreemde ratings, toch maar ff screenshot toegevoegd

• AMD athlon 64 X2 4600+
  • Dell case (E521)
  • Dell mobo (Nforce 430)
  • BeQuiet Straightpower 650
  • Seagate Barracude 7200.9 320GB
  • Samsung Valueram 400Mghz 2GB
  • Dell 19 inch scherm
  • Windows XP

Heb jij ook een MSI R4670-2D512/D3?

kan iemand mij vertellen wat de tags voor webplaatjes zijn op tweakers.net?

voor de rest als iemand nog comentaar of tips heeft, post het ff. dit is mijn eerste productreview. alvast bedankt.
Het is op zijn minst heel vreemd te noemen dat je fanspeed niet automatisch geregeld wordt.. Heb je Ati's CCC al ge´nstalleerd?
hij word juist automatisch geregeld. ik kan hem alleen niet zelf instellen. niet dat dat een probleem is... hij is namelijk onhoorbaar en de temperatuur is niet hoog.
Met een Ati kaart hoor je geen nvidia drivers te installeren 8)7
Dat moet toch wel duidelijk zijn

Driver cleaner draaien in safe modus, rebooten en dan de ati drivers installeren
Ik heb geen Nvidea drivers... nooit gehad.
zoals je ook op de screenshot ziet is dat CCC op de achtergrond.
Geen van alle 4670 heeft een fan controler ik he ze lf op de mijne (Asus eah4670) een zalman vf 1000 gezet.
Alleen de Sapphire versie heeft ventilatoraansturing helaas. Het is een redelijk snelle en vrij zuinige kaart maar dan maakt men hem aardig luid door er geen ventilatorcontrole op te zetten.
deze is anders niet te horen... maar deze heeft ook custom cooling. let wel op; hij mag dan single slot zijn, maar het koelblok steekt daar ruim bovenuit. het andere slot kan je dus niet bezetten. tenzij je een BTX kast heb natuurlijk (zoals mij :( )

[Reactie gewijzigd door appel437 op 25 maart 2009 11:27]