Specificaties 5,96" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Nexus 6 32GB Blauw Review

ikbentomas 17 januari 2015, laatste update op 10 februari 2015, 1.206 views

Motorola Nexus 6 32GB Blauw

In vergelijking met de Nexus 4 een verbetering op entertainment vlak.

Pluspunten

• Flink geluidvolume
  • Mooi scherm
  • Werkt snel
  • Prima accuduur

Minpunten

• Behuizing is losgeschoten bij eerste toestel
  • Scherm flikkering op laagste helderheid
  • Niet te bedienen op tafel
  • Oversturing in geluid

Mijn situatie is dat ik jaar met plezier heb gelopen met de Nexus 4 en nu een nieuwe mocht (van mijn provider en mijn vrouw).
Bij het uitzoeken van een nieuwe Android telefoon heb ik gezocht naar een toestel waarop video's, games en browsen beter tot hun recht zouden komen. Naar mijn menig was dat met een scherm van 5" tot 6" en met speakers aan de voorzijde. Met die eisen, en mijn smaak qua design, hadden de Moto X en de Nexus 6 mijn voorkeur voor mijn upgrade. Op gevoel gekozen voor de Nexus 6 en heb daar toen een maandje op gewacht om te kunnen bestellen.

Ik probeer de telefoon los te beoordelen van de features van Anrdoid 5.0, naar mijn mening is dat géén USP van de Nexus 6.

Feature set
De features van Nexus telefoons zijn eigenlijk altijd al beperkt geweest. En dat geldt ook voor deze Nexus zonder microSD, zonder IR transmitter.
Enige reden dat ik nog positief ben over de feature set is de aanwezigheid van de stereo speakers aan de voorzijde. Dat maakt echt een groot verschil ten opzichte van mijn oude Nexus 4.
De gekozen SOC, cq. performance, is wat mij betreft een feature die ik bijzonder waardeer van deze telefoon. Met name games (zoals Clash of Clans) lopen soepeler dan op de N4. Qua performance van de UI is er weinig verschil te merken in de praktijk. De N4 werd bij zware taken flink warm en daar heeft de N6 gelukkig geen last van.

Accuduur
Zeker prettig en met name de quickcharger is een waar genot.

Gebruiksgemak
Hij ligt bij mij lekker in de hand ondanks het grote formaat en ik 'normale handen' heb. Hij is uiteraard lastig te bedienen met maar één hand. Ik doe het nog wel regelmatig maar dan heb ik geregeld het gevoel dat ik hem wel bijna laat vallen tijdens mijn vinger-yoga.
Hij is lastig te gebruiken op tafel omdat de gebolde achterkant de telefoon makkelijk laat ronddraaien.
Hij ligt dan ook wiebelig als je hem neer legt wat onder andere bijdraagt aan het volume wanneer hij trilt bij notificaties. Dat volume was voldoende om van te schrikken toen ik de telefoon op mijn nachtkastje had liggen op trilstand.

Scherm
Het scherm bevalt erg goed en ziet er scherp uit. Het is nog steeds wennen aan de ruis/grain die zichtbaar is in het AMOLED paneel.
Het bereik van de helderheid valt enigszins tegen, 's avonds kan hij niet donker genoeg en de maximale helderheid is ook niet erg vel.
In combinatie met de app Twilight kan het scherm wel donker genoeg maar begint het scherm in horizontale balken te flikkeren.

Design
De uitstraling van het toestel is geniaal imho, de glasplaat die over de complete voorkant ligt vind ik erg mooi. Het toestel oogt slank door de dunne zijkant. Pas je hem goed inspecteert valt de dikte op.
De speakergrills zijn mooi verwerkt maar raken nu al viezig in het verdiepte gedeelte.

Bouwkwaliteit en afwerking
Prima op de kwaliteit van de speakers na.
Zonder de update naar Android 5.0.1 kraakte de speakers en werkte duidelijk niet goed. Maar de update werd vrijwel direct aangeboden en daarna was dat issue verholpen.

Een ander issue wat nog wel duidelijk blijft is dat de speakers last hebben van oversturing. Bijv. het stemgeluid van de dame in https://www.youtube.com/watch?v=YBbBbY4qvv4 is continue overstuurd.
Daarnaast gebeurd het regelmatig als mensen in video's iets beklemtonen of hun stem verheffen bijv. in de video's van Sim reviews: Vijf tv's rond de 50" voor 800 euro. De speakers laten de telefoon goed merkbaar trillen als je hem vasthoud, door het voelen van de trilling valt de oversturing meer op.

Beeldkwaliteit opname
Mij bevalt de kwaliteit van de opnames goed maar 'be your own judge'. Bij de lage lichtomstandigheden was de sluitertijd overigens wel erg lang (+/- 4 seconden)
Bovenenste foto overdag met HDR+ // linker foto om 18:00 met HDR+ // rechter foto met flits

Ik heb een zakelijk abonnement met een onbeperkte hoeveelheid belminuten en bij dat abonnement kost de telefoon slechts enkele tientjes. Het blijft jammer dat hij zoveel duurder is dan zijn voorgangers maar die zaten dan ook echt op een uitzonderlijk prijs-kwaliteitsniveau.

==========
Reparatie proces

Na 15 dagen de telefoon in bezit te hebben viel op dat de achterkant al een beetje los kwam.

Twee dagen later bleek het probleem te zijn verergerd.

Hieronder volgt een logboekje van het reparatieproces.
Dit manko en de reparatie zal ik niet mee laten wegen in de beoordeling van het toestel.
Gezien de frequentie waarin dit probleem lijkt voor te komen lijkt het mij wel nuttig om te weten hoe Motorola er op reageert.

02-01-2015 Toestel nieuw ontvangen

18-01-2015 Gezien dat het randje iets omhoog kwam

20-01-2015 De rand staat inmiddels zo hoog dat interne onderdelen zichtbaar worden.
Gebeld met GSMwijzer en zij bieden "adviseren u de telefoon aan ons te verzenden zodat wij deze voor u door kunnen sturen aan ons reparatiecentrum". De reparatie wordt verzorgd door Dynafix en zou 14 tot 21 werkdagen kunnen duren.

Daarna heb ik gebeld met de klantenservice van Motorola. Zij gaven aan dat het probleem wel vaker voor komt en mijn gegevens worden genoteerd voor een reparatie traject. Ik wordt alleen gevraagd om "een foto te maken van het probleem zodat wij kunnen controleren of dit gaat om het bekende probleem"

Na het opsturen van de foto heb ik een uurtje later reactie terug gekregen dat de telefoon opgestuurd mag worden voor reparatie naar Dynafix. De telefoon zal nu binnen 7 dagen worden gerepareerd en teruggestuurd. De Motorola medewerker vraagt of ik zijn referentie nummer kan doorgeven bij het verzenden naar Dynafix. En hij vraagt of ik hem het RMA nummer kan sturen, zodra dat bekend is, zodat zij de reparatie kunnen volgen.

21-01-2015 De achterkant is verder gezwollen en nu is er een randje ontstaan bij de cameralens. Als de telefoon nu op z'n rug ligt wiebelt hij ook duidelijk door de zwelling.
De telefoon is los in een bubbelenvelop (met aankoopfactuur + begeleidend schrijven) opgehaald door Dynalogic voor transport naar Dynafix.

22-01-2015 Vanmorgen mail ontvangen dat de telefoon is ontvangen maar zonder kassabon. Ze melden gelukkig dat de "reparatie wordt verder in behandeling genomen". Op de Track&Trace pagina is te lezen dat, na enkele stappen, de status nu staat op "Wacht op omruil"

28-01-2015 Navraag gedaan bij Motorola en Dynafix hoe lang het nog gaat duren om een nieuw toestel van de plank te halen en naar mij te sturen.

29-01-2015 Per email heb ik reactie van Dynafix gekregen: "Wij zien in ons systeem dat wij aan het wachten zijn op het toestel. Echter hebben wij deze vanuit de fabrikant nog niet mogen ontvangen."

Een telefoontje naar de klantenservice van Motorola leert dat de Nexus 6 uitverkocht is. Over 7 werkdagen is hij waarschijnlijk weer op voorraad en daarna zal ik hem via Dynafix opgestuurd krijgen.

03-02-2015 Per automatische email heb ik het volgende bericht van Dynafix gekregen "Het toestel zal zsm retour worden verstuurd". Er zat alleen geen track&trace code bij.

04-02-2015 Van PostNL een nieuw toestel ontvangen met een nieuw IMEI nummer. Het toestal zat in een originele doos met een verbroken zegel, inclusief een normale lader en handleiding.

Heb jij ook een Motorola Nexus 6 32GB Blauw?

22-02-2015 Vanmorgen mail ontvangen dat de telefoon is ontvangen maar zonder kassabon. Ze melden gelukkig dat de "reparatie wordt verder in behandeling genomen". Op de Track&Trace pagina is te lezen dat, na enkele stappen, de status nu staat op "Wacht op omruil"

28-02-2015 Navraag gedaan bij Motorola en Dynafix hoe lang het nog gaat duren om een nieuw toestel van de plank te halen en naar mij te sturen.

Stoer dat je de toekomst in kan kijken....

Neem aan dat er een update komt wanneer het toestel weer terug is...?
Oops.. dat moest natuurlijk januari zijn, heb dat gelijk even gewijzigd.
En ik blijf updates toevoegen zolang er iets te melden valt ;)
Fijn, ben zeer geinteresseerd in dit toestel.. maar om nou 650 eur te betalen voor een toestel dat na 2 weken kapot gaat is wel een beetje extreem
Op de verwarming laten liggen? Van 2 meter hoogte op straat laten vallen gebeurt dit nog niet....
Daarnaast @jellepeppe bij elke telefoon zijn er wel een modellen met problemen. Ik heb mijn 2e want bij mijn 2 meter val was men scherm kapot, waarna de reparateur hem helemaal heeft gesloopt, dus kreeg ik een nieuwe. Tot nu toe zijn ze allebei flawless, en met forced encryption disabled blazing fast.
Met dat de volledige voorkant scherm is is het wel aan te raden een protector en/of hoesje te gebruiken 8)7

[Reactie gewijzigd door Freedox op 14 februari 2015 13:02]

Ik heb er niets bijzonders mee gedaan, sowieso heeft ie nooit op de verwarming gelegen.

Bij mijn toestel leek het erop dat de batterij steeds verder uitzette.
Wat de laatste dag namelijk opviel was dat de telefoon niet meer netjes vlak lag omdat de achterkant opgezwollen was.
Het zag er vergelijkbaar uit wanneer je je toestel neerlegt, op de onderkant drukt en de bovenkant omhoog komt.